Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?

• Antal röstningar
    0

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nej Saab tillverkar inga bilar som folk vill köpa. Det vore idiotiskt att plöja ner XX antal miljarder i Saab av skattepengar för att det ändå går i graven några år senare.

De behöver konka och göra om hela sin företagsidé.

De behöver börja sälja kvalitetssmåbilar likt A3 men i prissegmentet 100-200.000kr och de ska se snygga ut (inte se ut som saab gör just nu, kräk!!) vara snåla på bensin och billiga att äga. Inget av det saab lyckats med hittills.

Saab = Sälj aset annars byt

Jag väntar på den dagen då man stolt kan köpa en Saab (eller Volvo för den delen) och säga att man köpte den för att det var en snygg och bra bil, istället för att tröstköpa åt Saab.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Vad är det för skillnad på bygga en skattesubventionerad bil och ett skattesubventionerat vindkraftverk?

Vill du ha ett vindkraftverk på tomten?

Du ser alltså inte skillnaden i att subventionera något gentemot att gå in och köpa upp ett företag som dessutom med stor sannolikhet inte kommer överleva någon längre tid?

Måste vindkraftverket stå på just min eller din tomt då? :va
Sverige är över 450´000kvadrat-km stort, tror nog att det finns ställen som är passande för det. Klarar Danmark det som är 11gånger så litet som Sverige skall nog vi kunna hitta lämliga platser också. :)

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Honda och Toyota gick bättre än många i alla fall.

Toyota gör katastrofresultat 2008 och vinstvarnar inför bokslutet.
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_1061629.e24

Honda går inte direkt som tåget det heller.
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_1042649.e24

Dock, få vi väl se ifall företagskonstruktören gör det vid rekonstruktion som verkar bli aktuell.

Kommer bli intressant.

Ja, det kommer bli riktigt intressant där är vi nog överens...

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Om nu inte GM kan få lönsamhet i företaget :: någonsin förmodligen
Dom skulle ALDRIG sälja det om det fanns en framtid i saab
Om inte ens dom anställda köper saab ::: varför skall vi köpa fabriken
Om det nu vore ett så bra företag varför köper inte IF-metall och
Måna Stalin SABB det vore en fin investering

Man kan ju testa och göra ett AB som skall köpa SAAB och se hur många
som tecknar sig på aktier ::: att riskera sina egna pengar

Sen är det så att nu är det många tillverkare som får skattepengar
för att överleva ..
Hur tror man att bilmarknaden kommer att se ut efter krisen
Tror man att det kommer att bli lätt att sälja bilar till vettiga priser

Tyvärr .. ju fortare man kan lämna den sjuka marknaden dess bättre

Jag skulle jättegärna ha ett vindkraftverk på tomten
kolla på elräkningen ... så förstår du

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En skillnad mot övrig "nöjesverksamhet" som du nämnde i tidigare inägg så som systembolag, apotek osv. är att dessa verksamheter är lönsamma.

Jag tror inte du förstått varken vad jag skrev eller vad Maud sager eftersom det där är din replik.
Maud har inte sagt något om att staten inte ska äga olönsamma bolag, hon säger att staten inte skall äga bilfabriker.
Hela den här diskussionen är faktiskt för imbecill för min smak men jag gör ett försök till.

Jag håller med om att staten inte borde äga bilfabriker. Vidare tycker jag inte staten ska äga banker, fastighetsbolag, apotek, televerk, eller annat jag räknade upp igår. Staten ska pyssla med försvar, transfereringar, infrastruktur, beställning av vård och skola (ej utövning) och några få andra verksamheter. Detta är dock min idealbild av samhället men den har väldigt lite med verkligheten jag råkar befinna mig i att göra. Verkligheten jag befinner mig är ett sosseträsk som äger lite av varje, att påstå att det är relevant huruvida verksamheten är lösanm eller inte är löjligt. Det vore säkerligen betydligt mer lösanmt att frigöra bundet kapital i stora landstingsliknande dinosaurieorganisationer än att fortsätta få någon enstaka procents avkastning årligen. Om det är ett kriterie att maximera avkastning skulle man låta en framgångsrik bank förvalta statens kapital och låta dem sälja av alla bolag som de bedömer mindre lönsamma än det bästa alternativet som råkar finnas tillgängligt på marknaden just det kvartalet, detta skulle så klart innebära en total utfösäljning av statens samtliga bolag.

Nåväl, åter till verkligheten. I verkligheten så är staten redan en storägare av massor med olika börsnoterade bolag samt huvudägare i ett antal andra alltså. Jag betvivlar att samtliga dessa innehav varit lönsamma, i synnerhet om man tittar senaste 12 mån. Så. Hej då med det argumentet då.

Vad bör man mer ta hänsyn till? Ja, som kontaterat så är det här ju en sossestat och vi (skattebetalarna) kommer få bära bördan för SAAB oavsett om vi köper bolaget eller låter det dö. Så, även det argumentet – att skattebetalarna inte skall behöva stå för notan är rent jävla skitprat. Tror folk verkligen att GM kommer betala A-kassa till alla i Torslanda?

Så, man kan vara akademisk och teoretisk och tro att man gör en jättebra poäng av att staten inte ska äga bilfabriker och låtsas vara lite semikonservativ och det lurar tydligen ganska många men det är skitprat. Vi är och kommer förbli en sossestat, jag är den första att beklaga det men det är utifrån det faktumet omedelbara politiska åtgärder och beslut bör fattas.

Det är en rent finansiell, ekonomisk och matematisk övning som måste till nu, inte en jävla lönnfet centerpartistkärring med killfrilla och äcklig dialekt.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du ser alltså inte skillnaden i att subventionera något gentemot att gå in och köpa upp ett företag som dessutom med stor sannolikhet inte kommer överleva någon längre tid?

Måste vindkraftverket stå på just min eller din tomt då? :va
Sverige är över 450´000kvadrat-km stort, tror nog att det finns ställen som är passande för det. Klarar Danmark det som är 11gånger så litet som Sverige skall nog vi kunna hitta lämliga platser också. :)
Förstår inte varför folk har problem med vindkraftverken.
På mina svärföräldrars gård skulle det vara lämpligt med vindkraftverk.
Skulle monteras på närliggande mark.
Glesbebyggt, med krav på minst 600meter till närmsta hus.
Blev ett djävla liv.
Inte hört ett enda adekvat motargument.
På "mina" kullar får de ställa upp hur många de vill.
Billiga pengar.

BTW: Vindkraftutbyggnaden i Danmark är en ganska sympatisk företeelse.
Började med hasheldande hippiekollektiv.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Om nu inte GM kan få lönsamhet i företaget :: någonsin förmodligen
Dom skulle ALDRIG sälja det om det fanns en framtid i saab
Om inte ens dom anställda köper saab ::: varför skall vi köpa fabriken
Om det nu vore ett så bra företag varför köper inte IF-metall och
Måna Stalin SABB det vore en fin investering

Måna & IF hämtar väl sina stålar från samma kassa, LO, och det passar väl bra om alla gråsossar går samman & köper skiten. Alla ska med, även skitbolag.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Du har förstås helt rätt! Det känns verkligen legitimt att skjuta in (skatte) miljard på miljard för att driva ett företag som redan är kört i botten. Kommer staten in & köper vårat företag om det börjar vackla? Eller var går gränsen? Alla som jobbar på ett företag med 300+ anställda, uppfyller de kriteriena medan alla andra får klara sig själva?

mjaa, friskt vågat hälften vunnet?

jag tror inte någon av oss här på sh har ALLA fakta oavsett hur mkt vi än lusläser alla möjliga tidningar samt hänger på nätet och försöker luska fram information. och vad som sker bakom de dörrar du aldrig får tillträde till kan vi bara spekulera i. och det är vad denna tråden i slutändan är - spekulation.

inlägget var mer ett inlägg ang. det typiskt svenska, att viljan att våga inte är speciellt stor och du måste våga väldigt mycket och ofta om du ska spela i toppligan med de stora grabbarna. samt vara medveten om att du kommer ramla flera gånger under resans gång.

det finns 1000-tals företag världen över, stora som mindre stora, kända som mindre kända, som inte går med 'vinst' men som ändå finns där, år efter år efter år.

saabs vara eller icke-vara däremot...nej, jag har ingen lust att staten ska in med pengar som går direkt i gm's ficka. men å andra sidan tror jag inte det är hela sanningen heller. å tredje sidan tror jag inte heller staten har varit speciellt kreativa nog för att hitta en lösning vi ännu inte läst om. de har tyvärr inte den kompetensen.

inlägget var återigen en spegling av den generella attityden; when shit hits the fan, då gömmer vi oss. samt att om vi bara ska värna om 'det svenska' (vad gäller varumärken och företag), vad har vi då kvar som är svenskt; pannkakor? med tanke på fredrik reinfeldts 'order' och om att samtidigt värna om svenska företag och varumärken blir det väldigt motsägelsefullt; vi (dvs staten), säljer ju ut svenska företag i tid och otid. 80-talets thatcherism har ju vi (dvs staten) anammat sedan flera år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3933033.ab

(och nej, jag tar inte parti för oppositionen, så inga sådana diskussioner eller påhopp tack).

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
För att inte vara så politisk korrekt så
Varför inte utnyttja turbokompetensen på saab och göra turbosporthojar med 300+hk :Rockbanan

Japanesekiller :yoparty
ja eller trampcyklar...

för att vara seriös så tror jag det kommer byggas parkeringsplatser åt köpcentrumet på andra sidan älven på nuvarande fabriksområdet, en lång gångbro är allt som behövs!!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Tycker inte att ett nettoresultat på 80 miljarder Yen är något att skämmas över i dessa tider... visst, den beräknade prognosen på 180 miljarder Yen hade varit bättre.
Vinstvarning betyder inte förlust, bara mindre vinst än beräknat (som kan bli förlust om det vill sig riktigt illa).

Markus: Jag håller med dig i den utopin att Staten inte skall äga verksamheter annat än det samhällsnödvändiga. Nu ser det ju inte så direkt men att då köpa på sig mer gör ju inte saken bättre...
"Two wrongs don't make a right" eller hur det nu var.

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Så lägg ned skiten baseras på att din far och granne var grymma bilmeckswannabe på 80-talet? för jag antar att du inte vet vad skatteplanering, interndebitering och kreativ bokföring är när du lägger ut texten om förluster i 20år.

Den svenska mentaliteten är underbar....det gååååår inte, vi kan inget utan vi lägger oss ned och dör så räddar vi världen. Lite kul är det när Maud O säger att staten inte skall bygga bilar men skattesubventionerade vindsnurror som ingen vill ha...det går bra.
DU Hårdig.Vad vet du om min fars eller mina meckkunskaper eftersom du skriver på det där sättet.?
Faktum är att dom har och har haft enorma kvalitetsproblem eller lever du med fullständiga skyddlappar.Hört talas om ordet oil sludge? Kokande Saab motorer m.m m.m
/F

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
DU Hårdig.Vad vet du om min fars eller mina meckkunskaper eftersom du skriver på det där sättet.?
Faktum är att dom har och har haft enorma kvalitetsproblem eller lever du med fullständiga skyddlappar.Hört talas om ordet oil sludge? Kokande Saab motorer m.m m.m
/F

Hehe, nya 900an när den kom hade ju sjukt många barnsjukdomar om jag inte minns fel också.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
/F

Jag vet inget om din fars meckkunskaper och ber om ursäkt om du tog illa upp. Jag har hört talas om oljeproblemen men det tog ju SAAB på sig och ordnade, själv har jag bara folk omkring mig som är nöjda med sina SAAB:ar förutom taskigt andrahandsvärde, men vilka bilar är en vinstlott idag?

Skrotnisse och Cykelstyre:
Vindkraftverk är förutom att de kommer kosta staten fruktansvärt mycket pengar grymt förfulande för sin omgivning och dessutom ineffektiva och opålitliga som energiförsörjning.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vet inget om din fars meckkunskaper och ber om ursäkt om du tog illa upp. Jag har hört talas om oljeproblemen men det tog ju SAAB på sig och ordnade, själv har jag bara folk omkring mig som är nöjda med sina SAAB:ar förutom taskigt andrahandsvärde, men vilka bilar är en vinstlott idag?

Vindkraftverk är förutom att de kommer kosta staten fruktansvärt mycket pengar grymt förfulande för sin omgivning och dessutom ineffektiva och opålitliga som energiförsörjning.

Du har så fel på så många sätt.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Har du levt i ett kinderägg i hela ditt liv?
Bara folk omkring dig som är nöjda med sina Saabar?
Jovisst, och en Alfasud rostar inte..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...