Skolskjutning i Örebro

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En generell reflektion, som jag dragits med i snart trettio år:
Utan undantag så upplever jag att varenda gång man har någon aning om ett ämne eller händelse som media rapporterar om så är det ju bara skit.
Som nu, halvautomatisk hit, halvautomatisk dit, de vet ju inte ens vad de skriver om.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag personligen tycker väl att helautomat lika gärna kan vara tillåtet, men det är ju inte billigt som hobby att kasta en herrans massa bly i skottvallen utan att träffa målen med dem.
Påminner om när vi stod och väntade på ett gäng som låg med k-pist på skjutvallen.
Man kunde se att träffar på tavla var ganska sparsamt.
Då kom en hare springande över vallen och genast såg man kulorna riktas mot sagda hare som träffades och sedan låg och hoppade tills alla kulor var slut.
Haren vägde nog bortåt trettio kilo efter det. 🫣

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En generell reflektion, som jag dragits med i snart trettio år:
Utan undantag så upplever jag att varenda gång man har någon aning om ett ämne eller händelse som media rapporterar om så är det ju bara skit.
Som nu, halvautomatisk hit, halvautomatisk dit, de vet ju inte ens vad de skriver om.
Japp.
Jag minns ögonblicket jag slutade lita på allt som skrevs i media till och med, och det var ett så fånigt exempel på att de inte hade någon som helst aning om vad de skrev om.

Det var i aftonblasket eller ex-pressen, och det var ett "test" av årets julmustsorter. Jag är uppvuxen i Vimmerby (vilket antagligen förklarar mycket av mitt avvikande beteende), där Åbro blaskbryggeri ligger. De hade en pall etiketter från förra årets Julmust kvar, så de körde slut på dem innan de började använda årets nya (och mycket barnsligare etiketter).
Den musten med den gamla etiketten fick en halv vad-de-nu-använde och den med den nya fick fyra av fem vad-de-nu-använde.
Samma jävla must, från samma jävla produktionslina, det kunde inte bli tydligare. De hade kunnat läsa på etiketterna att det var samma julmust.

Och sedan läste jag några mer artiklar med kritiska ögon, och jösses vilket knaseri det var.
Det är sådär 25 år sen nu, och media har inte direkt blivit bättre.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Påminner om när vi stod och väntade på ett gäng som låg med k-pist på skjutvallen.
Då kom en hare springande över vallen och genast såg man kulorna riktas mot sagda hare som träffades och sedan låg och hoppade tills alla kulor var slut.
Det stämmer till eftertanke...... man ligger på skjutvallen för att träna målskytte, det springer ut en hare och alla triggar genast och börjar skjuta på haren.
Varför?
För att man behöver mat på bordet?
För att harar sprider sjukdomar, angriper tamdjur o människor eller är en invasiv djurart?

Beteendet visar mer på att människan är ungefär lika smart som vinthundar som jagar en trasa runt en kapplöpningsbana.

Hur jag själv hade agerat är osäkert, för tjugo år sedan hade jag nog pangat på haren, idag troligen inte.

Men kanske det säger något om varför helauto är i princip förbjudet o halvauto nu blir ifrågasatt

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det stämmer till eftertanke...... man ligger på skjutvallen för att träna målskytte, det springer ut en hare och alla triggar genast och börjar skjuta på haren.
Varför?
För att harar sprider sjukdomar, angriper tamdjur o människor eller är en invasiv djurart?

Beteendet visar mer på att människan är ungefär lika smart som vinthundar som jagar en trasa runt en kapplöpningsbana.

Hur jag själv hade agerat är osäkert, för tjugo år sedan hade jag nog pangat på haren, idag troligen inte.

Men kanske det säger något om varför helauto är i princip förbjudet o halvauto nu blir ifrågasatt
Ja, finns faktiskt mycket tänkvärt i den händelsen.
Inte minst att motivation ger bättre resultat (på gott och ont).

Dom flesta jag diskuterat detta med tycker helauto ska förbjudas, halvauto verkar dom flesta vilja förbjuda av ren slentrian(?) medans jaktvapen vill knappast någon förbjuda.
Riktigt var man ligger i den skalan brukar bero på massa olika saker.

Kan någon bevisa att vi får färre skjutningar genom att förbjuda hel-,halv- eller jakt-vapen är jag för att förbjuda.
Men det verkar alltid finnas motpoler. Australien-USA, USA-Schweiz osv osv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Make haren alive again ✊🏿

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Tänkte hålla mig ifrån alla ”pålitiska trådar utan moppe-anknytning” men nu kan jag fan inte låta bli!
Automatvapens vara eller icke-vara, semi automatisk hit-o-dit…
Det är väl bara att åka till valfritt ghetto, snacka med första bästa ”Ey len bruuuschan” så har du vilket jevvla vapen du villhöver OCH får 4 kg trotyl på köpet!
Vad är lixom problemet….?
:va

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jodå, det är jag väl medveten om.

Men du kanske helt har missat vad tråden handlar om?

Mvh
Konstig kommentar.
Var just därför jag reagerade på dina kategoriska inlägg om en pistol.

Om du läste slarvigt, skrev detta imorse
Tvärtom, en pistol hos de som blev attackerade skulle sparat många liv på skolan
Notera andra meningen
Menar inte att vi ska ha det…men pistol är ett mycket bra vapen i en tränad hand.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Du som är tränad, skulle du vilja ha otränade personer ute i samhället bärandes dolda handeldvapen?
Jag frågar då jag såg något program, från Schweiz tror jag, där en utbildad person definitivt inte ville det.
Och med utbildning menar jag(han) inte bara att man skjuter mot en tavla hos skytteklubben en gång i veckan.
Som jag skrev imorse, se ovan inlägg till BrooklyS - Ska vi absolut INTE ha vapen hos otränade personer.
Skälet är, som även du uppenbart inser, jag är ytterst medveten om att det är en helt annan sak att ge verkanseld (och under stress) mot en person som rör sig i en komplex miljö - jämfört med en skjutbana.
- Kommer kulorna träffa en elev?
- Kommer en ricochet fara väg åt oförutsägbart håll?
- mm...
Verkanseld är inte enkelt.

En officer är uppenbart utbildad och regelbundet tränad för just...verkligheten.
Vi hade oavsett typ av övning, använde alltid skarp ammunition med värnpliktiga som genomfört gröntjänst med godkänd förmåga.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jo, man har betydligt högre eldhastighet med att (halv)automatiskt vapen, framförallt kan du hålla målet mer i fokus, behöver inte byta grepp och vem som helst kan trycka in avtryckaren igen och igen, att skjuta fort med en cylinderrepeter kräver mycket träning, i synnerhet i stressade situationer. Att komma ner till 1 skott i sekunden är extremt svårt, och det krävs troligen att man är inne i ladan för att kunna träffa ladväggen så att säga...

Och 1 skott varje till varannan sekund är stor skillnad mot 2-3 skott/sekund, i synnerhet i en stressad situation där alla springer omkring.
Exakt.
En av dessa funkar, den andra är livsfarlig för alla i eget förband.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Så får jag väl erkänna att i händelse att jag skulle bli inblandad i en situation där någon skjuter omkring sig så skulle jag säkert önska att jag haft ett skjutvapen. Men handen på hjärtat är jag tveksam till hur effektiv jag skulle vara i den situationen.
Att erkänna sin egen begränsning är A och O i hantering av farliga saker.
Hatten av till dig!!!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför?

Varför jagar någon grävling?
Mest meningslösa jakten som finns.
"De tar fältfågel!!!!!".
Yeah right.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varför jagar någon grävling?
Mest meningslösa jakten som finns.
"De tar fältfågel!!!!!".
Yeah right.
Fina skinn kanske?

Grävlingar käkar väl mest mask och insekter? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fina skinn kanske?

Vet inte hur det är där du bor men här omkring är grävling-jacka ytterst sällsynt, även om det på min bucket list är att ha en egentillverkad djurmössa tex varg, räv, vad som helst och ta långpromenad längs Hornsgatan, in på Mariatorget, runda en krog, upp till Götgatan, ner på Medis, vidare en sväng på Folkungagatan sedan till Nytorget, tillbaka till Götgatan, bort till Skanstull och sedan bli upphunnen av en hord med parkasklädda veganhennar som knuffar mig i kanalen där jag sedan simmar graciöst över till sjöstan med min bäverhatt.

Dreams can come true!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Som jag skrev imorse, se ovan inlägg till BrooklyS - Ska vi absolut INTE ha vapen hos otränade personer.
Skälet är, som även du uppenbart inser, jag är ytterst medveten om att det är en helt annan sak att ge verkanseld (och under stress) mot en person som rör sig i en komplex miljö - jämfört med en skjutbana.
- Kommer kulorna träffa en elev?
- Kommer en ricochet fara väg åt oförutsägbart håll?
- mm...
Verkanseld är inte enkelt.

En officer är uppenbart utbildad och regelbundet tränad för just...verkligheten.
Vi hade oavsett typ av övning, använde alltid skarp ammunition med värnpliktiga som genomfört gröntjänst med godkänd förmåga.
Förlåt missade det. 👍

Det var inte menat som någon "got you" fråga utan mer just för att att få veta vad du som utbildad tycker.
Vilket jag nu vet. 😊

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Fina skinn kanske?

Dom gillar körsbär också.

Vet det för när jag bodde hemma så fanns det stora gamla körsbärsträd och vi hade även ett hörn på uteplatsen som några grävlingar tyckte passade som toalett. När det var mycket körsbär så var dom och åt nästan varje natt och som tack så avsluta med att skita på samma ställe varje gång. Så jag har öst bort grävlings skit många gånger och den var full med körsbärskärnor

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Konstig kommentar.
Var just därför jag reagerade på dina kategoriska inlägg om en pistol.

Om du läste slarvigt, skrev detta imorse

Notera andra meningen

Jag menade att du nog missförstod. Och just pistol är ett tämligen värdelöst vapen utom i mycket specifika situationer vilket du också är medveten om. Närskydd för enskild absolut (därför har poliser det); för att nedkämpa masskjutare med ak - knappast.

Och att samtliga elever och lärare skulle gå omkring med laddade enhandsvapen kanske inte riktigt heller är en lämplig åtgärd för att stävja dessa dåd.

Så ja, i detta sammanhang är jag nog kategorisk. Dock inte för att kränka dig.

Mvh

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
varenda gång man har någon aning om ett ämne eller händelse som media rapporterar om så är det ju bara skit.
Så är det varje gång, prova att prata med någon som har annat kunskapsområde än du själv så förstärks bilden ytterligare.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vet inte hur det är där du bor men här omkring är grävling-jacka ytterst sällsynt, även om det på min bucket list är att ha en egentillverkad djurmössa tex varg, räv, vad som helst och ta långpromenad längs Hornsgatan, in på Mariatorget, runda en krog, upp till Götgatan, ner på Medis, vidare en sväng på Folkungagatan sedan till Nytorget, tillbaka till Götgatan, bort till Skanstull och sedan bli upphunnen av en hord med parkasklädda veganhennar som knuffar mig i kanalen där jag sedan simmar graciöst över till sjöstan med min bäverhatt.

Dreams can come true!
Filma!!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Låt mig gissa, heroismen i denna film kommer inte gå att hitta i Örebros kroppskameror när de blir offentliga år 2175.

Jag kan inte ta in ens hur ynkligt det är att de lät honom härja i en timme.

Var det inte upprörda röster om Utöya? Well look at Örebro.

Svenska polisen är inte en del av lösningen, de är en del av problemet.

SD måste ta ägarskapet nu, ingen annan gör det ju.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!