Småbarnsfarsa på sporthoj.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vet inte om det var det ena eller det andra, bara noterar att två timmar är mycket tid för en smörgås, och att du verkar ha väldigt hårda principer, det kan ju vara bra, eller gå överstyr.
Jag är inte riktigt så obstinat som jag verkar. Jag tar gärna en diskussion om saker och ting, försöker förstå honom, och är han mätt så är han mätt. Men nu var det en sån där morgon, när allt är fel. Han vrålade och studsade omkring, och sa att han var hungrig, det var bara just den där biten av mackan som han vägrade äta. Då äter han det som serveras tills det är slut.

Igår tog vi en 7km promenad i raskt tempo, och han var lite mosig när vi kom hem, men piggnade till efter middagen, och vägrade lägga sig. Då sa jag att om han inte sover ordentligt, då blir det ingen fisketur, för då måste man vara pigg. Jag har aldrig sett honom byta om till pyjamas så fort förut :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sonen bor hos mamman, varannan helg hos mig.
Redan 9, o utmaningarna ter sig olikt ett flertal av tidigare inlägg.
Befriad från mycket av de klassiska, däremot har många timmar handlat om att förhålla sig till papparollen, anknytningen, mammans utspel och försöka se pojkens främsta genom det grumliga omständigheterna.
Med ett öga i framtiden finns onekligen farhågor, rent statistiskt, likväl som pojken har egenskaper som talar för ett bättre utfall.
Så jäkla korkat o kliniskt har mitt resonemang blivit, då jag har en anknytning till sonen som utvecklats parallellt med en oro för mammans alla infall och påhitt.
Konsekvent och kontinuerligt umgänge tror jag är vägen till att vår, grabbens och min, relation hittar hem oberoende av mammans inflytande.
Än så länge finns inget som pappa gör som är annat än dumt, när det gäller hobbys, men trots allt så cyklade han ömsom på egen hand, då detta är vad en nioåring inte behöver lära sig för att det inte krävs idag. Fördröjd inlärning då pappa har varannan helg till förfogande. Kanske är jag gammeldags, men cykla och simma hör väl till vardagens självklarheter.
Knappast father of the year I år heller. Men har tillit och känner mig trygg, good enough
Känner igen farhågorna. För min del fanns en oro att den ömma modern skulle bli handgriplig. Inga spärrar.

Om jag får komma med ett inspel skulle jag vilja råda dig att försöka få till någon em i veckan också. Min devis är att kontinuitet är viktigare än mängden tid, (som givetvis också är av prioritet).

Förutom utflykter i skogen, (mat är aldrig godare än där), kan man läsa läxan, hålla kontakt med äldre släktingar, vänner, kusiner eller vara den som hämtar/lämnar till någon återkommande aktivitet. Bra om skolan ser att du är engagerad. En del tror faktiskt att mamman förmedlar info vidare som en normal förälder. Gäller vård, bank och myndigheter överlag. Kräv utvecklingssamtal och att all info ska också du ha.

Du hinner känna av hans mående, som kan ändras mycket på närmare 2 veckor!

Jag och dottern hade mycket tid i bilen. Då slappnade hon av och jag kunde lyssna in. Filtrena försvann och resan blev en pysventil om jag bara höll truten.

Tätare kontakt med barnet gör det mer självklart att du är en del av skola, högtidsdagar, uppvisningar, tävlingar och what else.

Bevaka ditt barns ekonomiska intressen. Spara inte i barnets namn. Tidigare skrivit att om modern utger sig för att vara ensam förmyndare kräver en bank sällan bevis av henne om hon är boförälder och de kommer motarbeta att misstaget rättas till. Farligt om det finns medel i barnets namn. Lite annat kapitel

Mycket blev förstört för oss men vi vann i det långa loppet och har en bra relation efter ett par tre kritiska år innan hon blev myndig. Det märks att man varit närvarande när frågorna kommer om studier, ekonomi mm. Kan verka torrt men signalerar ett förtroende som går djupare. Om du bara träffar sonen varannan helg är det stor risk att du blir skippad när spel och lek byts mot att hitta sin plats i det sociala spelet.

Var där, var ett föredöme, var konsekvent och var inte naiv.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sonen bor hos mamman, varannan helg hos mig.
Redan 9, o utmaningarna ter sig olikt ett flertal av tidigare inlägg.
Befriad från mycket av de klassiska, däremot har många timmar handlat om att förhålla sig till papparollen, anknytningen, mammans utspel och försöka se pojkens främsta genom det grumliga omständigheterna.
Med ett öga i framtiden finns onekligen farhågor, rent statistiskt, likväl som pojken har egenskaper som talar för ett bättre utfall.
Så jäkla korkat o kliniskt har mitt resonemang blivit, då jag har en anknytning till sonen som utvecklats parallellt med en oro för mammans alla infall och påhitt.
Konsekvent och kontinuerligt umgänge tror jag är vägen till att vår, grabbens och min, relation hittar hem oberoende av mammans inflytande.
Än så länge finns inget som pappa gör som är annat än dumt, när det gäller hobbys, men trots allt så cyklade han ömsom på egen hand, då detta är vad en nioåring inte behöver lära sig för att det inte krävs idag. Fördröjd inlärning då pappa har varannan helg till förfogande. Kanske är jag gammeldags, men cykla och simma hör väl till vardagens självklarheter.
Knappast father of the year I år heller. Men har tillit och känner mig trygg, good enough
Om inte mamman lärt honom cykla och/eller simma vid nio års ålder skulle jag nästan försöka få vårdnadsfrågan omprövad. Med risk för att trivialisera frågan.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det där med att spara pengar i barnens namn. Går det inte att skriva in att pengarna/kontot/fonderna inte får röras innan barnet blivit myndig?
Är nästan att en kompis gjort något liknande när dom separat.
Menar ungefär liknande mitt privata pensionkonto som är låst till jag fyller typ 55 år.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där med att spara pengar i barnens namn. Går det inte att skriva in att pengarna/kontot/fonderna inte får röras innan barnet blivit myndig?
Är nästan att en kompis gjort något liknande när dom separat.
Menar ungefär liknande mitt privata pensionkonto som är låst till jag fyller typ 55 år.
Det beror på vad det är för belopp men det är rätt luddigt ändå.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om inte mamman lärt honom cykla och/eller simma vid nio års ålder skulle jag nästan försöka få vårdnadsfrågan omprövad. Med risk för att trivialisera frågan.
Det kan finnas funktionsnedsättning som ej redovisats i tråden. Mentala som fysiska kan flacka ut en inlärningskurva.

Man kan få jobba hårdare än med en "normal" unge.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Spara i föräldrarnas namn. När barnet blir 18 får de tillgång till all deg och du har inget att säga till om.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det kan finnas funktionsnedsättning som ej redovisats i tråden. Mentala som fysiska kan flacka ut en inlärningskurva.

Man kan få jobba hårdare än med en "normal" unge.
Sant men jag tolkade inte inlägget så men ska akta mig för att komma med goda råd.

Hela denna tråd känns som minerad mark, man får inte klampa runt i plåthinkarna som vanligt i alla fall.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det där med att spara pengar i barnens namn. Går det inte att skriva in att pengarna/kontot/fonderna inte får röras innan barnet blivit myndig?
Är nästan att en kompis gjort något liknande när dom separat.
Menar ungefär liknande mitt privata pensionkonto som är låst till jag fyller typ 55 år.
Uttagsspärr, meeen då kan man inte heller sälja/byta t ex fonder. Som redan sagts, man vet inte om individen är kapabel att hantera pengarna när vederbörande fyller 18. Då är ens åt barnet mödosamt ihopsparade sekiner som rö för vinden.

Finns kapitalförsäkring som kallas "startkapital". Jag vet inte vad den egentliga skillnaden är mot en vanlig kpf där barnet har arvsrätt eller är dedikerad förmånstagare. Känns som samma med olika namn.

Mina föräldrar (farföräldrarna, dvs) tecknade ett "startkapital" från vilket de kunde ge till barnbarnen efter eget tycke. Mycket för att hålla det rättvist melkan barbarnen samt skydda min dotters andel från moderns klåfingrighet. De pengarna hade också barnbarnen, dvs förmånstagarna ärvt. Så länge di gamle finns bestämmer de dock fullt ut. Om, vilket inte är fallet för oss, föräldrarna, (alltså min generation) är kapitalförstörare, kommer de inte åt de pengarna.

Pengar som står i barnets namn är i riskzonen.

Säg att ungen skaffat dåliga och dyra vanor, eller en partner som behöver stålar till allt möjligt. Är det då lyckat att de får tillgång till lovorna? Även om de kommer ur en destruktiv relation, ja, då står de där panka som sten på börda.

Kanske går att göra som du beskriver men varför, när man kan ha kontrollen själv?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sant men jag tolkade inte inlägget så men ska akta mig för att komma med goda råd.

Hela denna tråd känns som minerad mark, man får inte klampa runt i plåthinkarna som vanligt i alla fall.
För en gångs skull kommer fäderna till tals. Det är bra.
Om någon känner sig trampad på tårna är det bara att återgälda gesten.
Kan vi inte en gång få diskutera utifrån faderns situation och slippa skitnödigheten?
Har du gjort några övertramp här? Minns inga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För en gångs skull kommer fäderna till tals. Det är bra.
Om någon känner sig trampad på tårna är det bara att återgälda gesten.
Kan vi inte en gång få diskutera utifrån faderns situation och slippa skitnödigheten?
Har du gjort några övertramp här? Minns inga.
Jag fick en passning om att cykla och simma kanske är svårt för vissa barn, och om det vore fallet så vore det ju olämpligt att klampa på.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sant men jag tolkade inte inlägget så men ska akta mig för att komma med goda råd.

Hela denna tråd känns som minerad mark, man får inte klampa runt i plåthinkarna som vanligt i alla fall.
Klampa runt i minfältet du. Jag litar på att vi kan säga ifrån likväl visa hänsyn.

Jag startade inte tråden för ömhudade pappor. De kan hänga på familjeliv istället.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Haha, ja det är bra ambition. ✌???
Japp.

Ser sporthoj och denna tråd som litet av ett hål i isen som jag kan komma upp och andas i innan man går under ytan igen.

Har haft några väldigt tuffa år och tråden bidrar, tro det eller ej, till en minskad känsla av ensamhet nu när livet ställts på högkant och man har svårt att anpassa sig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sant men jag tolkade inte inlägget så men ska akta mig för att komma med goda råd.

Hela denna tråd känns som minerad mark, man får inte klampa runt i plåthinkarna som vanligt i alla fall.
Jag tycker båda inläggen har sin berättigade plats i tråden. Lite högt och lite lågt. Tarvas det förklaring får berörd part förklara sig.
Du bifogade dessutom den gamle biskopens lapp.

Frågan är bara om du är tjennslig pga någon hormonell obalans?

F ö tycker jag du hanterar dina plåthinkar berömvärt!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker båda inläggen har sin berättigade plats i tråden. Lite högt och lite lågt. Tarvas det förklaring får berörd part förklara sig.
Du bifogade dessutom den gamle biskopens lapp.

Frågan är bara om du är tjennslig pga någon hormonell obalans?

F ö tycker jag du hanterar dina plåthinkar berömvärt!
Jag hade en väldigt trevlig arbetsplats i några år där jag fick epitetet "plåthinkarna", och då var det ändå ett ställe man fick väga sina ord på guldvåg på samt välja eventuella strider väldigt varsamt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har haft några väldigt tuffa år och tråden bidrar, tro det eller ej, till en minskad känsla av ensamhet nu när livet ställts på högkant och man har svårt att anpassa sig.
Det där kan behöva dechiffrering.
Kanske den här omställningen du berört genom hela tråden som åsyftas?

Som någon pappavid40strecket sa;
"Det finns en anledning till att man bör yngla av sig när man är 20-30. Återhämtningen är snabbare, sömnbrist går att kompensera och konditionen räcker till mer."
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå barn och som blir små odjur.
Träffade en unge idag som var riktigt bossig, "du gör det och du gör det".
Frågade efter ett tag om han har några syskon, svar nej.

Det får vi med ensambarn tänka på, det är oundvikligt att de får massor med fokus men man måste vara ännu tydligare med gränser tror jag samt förklara ord som hänsyn och kompromiss.

I övrigt fick jag i förrgår frågan i kassan på Coop "VAD ÄR KONDOMER?" så nu är det full fart med frågor här. ??
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Uttagsspärr, meeen då kan man inte heller sälja/byta t ex fonder. Som redan sagts, man vet inte om individen är kapabel att hantera pengarna när vederbörande fyller 18. Då är ens åt barnet mödosamt ihopsparade sekiner som rö för vinden.

Finns kapitalförsäkring som kallas "startkapital". Jag vet inte vad den egentliga skillnaden är mot en vanlig kpf där barnet har arvsrätt eller är dedikerad förmånstagare. Känns som samma med olika namn.

Mina föräldrar tecknade ett "startkapital" från vilket de kunde ge till barnbarnen efter eget tycke. De pengarna hade också barnbarnen, dvs förmånstagarna ärvt. Så länge di gamle finns bestämmer de dock fullt ut. Om, vilket inte är fallet för oss, föräldrarna är kapitalförstörare, kommer de inte åt de pengarna.

Pengar som står i barnets namn är i riskzonen.

Säg att ungen skaffat dåliga och dyra vanor, eller en partner som behöver stålar till allt möjligt. Är det då lyckat att de får tillgång till lovorna? Även om de kommer ur en destruktiv relation, ja, då står de där panka som sten på börda.

Kanske går att göra som du beskriver men varför, när man kan ha kontrollen själv?
Aha, det är därför folk har råd med flådig kåk och ny bil i unga år, med sop jobb?
Har aldrig haft något sparat åt mig, hade en knapp månadshyra och några burkar nudlar på kontot när jag flyttade hemifrån.


Men ja, det är illa att vara naiv med pengar.
Vi skulle teckna personförsäkring till junior innan han föddes, någon såndär erbjudande som gäller i 100år. (Med årlig premie förstås)
Men det insisterade barnets mormor att hon skulle teckna och betala som present till ungen till att han blir 18 och själv går över som försäkringstagare.
Jag var ju skeptisk och ville sköta skiten själv.
Men barnets mor tog ju illa upp för att jag "inte litar på hennes mamma" och "så kan man ju inte börja en familj" och "det är ju så generöst av henne att vilja hjälpa till" etc. Så jag gav ju med mig till slut, en av de dummaste sakerna jag gjort.
Det tog ju till någon månad innan ungen fyllde två när räkning nr 3 damp ner i brevlådan så hade ju mormor sagt upp försäkringen för att "den har blivit för dyr"... Var väl fråga om några hundralappar till i året, och skit samma om det är så dåligt ställt så hade hon ju bara kunnat begära att jag betalar den. Men nej den var uppsagd fick vi veta någon vecka efter faktum. :huvet
Så det var bara att jag tecknar en ny (vanlig) personförsäkring, men eftersom ungen nu var 2 (nästan) så blev det några TUSENLAPPAR istället dyrare per år än om jag tecknat från början, alltså första räkningen så hade jag redan betalat allt som hon pröjsat första tiden i dyrare premie. Skitsamma det har jag råd med, det viktigaste är ändå att ungen tas hand om, även om han också kommer att få merkostnad när han är vuxen. MEN, värre är att han nu fick klausul som säger att han aldrig får någon ersättning för allergi som konstaterats innan den försäkringen tecknades.

Skitsätt att åta sig något och sedan bara skita i det tycker jag, men är ändå arg på mig själv för att jag lät det gå.
Gav med mig för husefridens skull (för man får ju inte vara otacksam......). Men ångrar djupt att jag inte bara tecknade en själv så kunde han varit dubbelförsäkrad 1,5 år, hade redan sparat pengar på det, de facto, och framförallt bättre för junior.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det får vi med ensambarn tänka på, det är oundvikligt att de får massor med fokus men man måste vara ännu tydligare med gränser tror jag samt förklara ord som hänsyn och kompromiss.
Viktig poäng.

Dottern är en utmärkt förhandlare. Hon är inte ensambarn men hos mig har hon haft odelad uppmärksamhet. En lillebror hos mamma. De går bra ihop nu dom vuxna...
Någon förälder till lekkompis beklagade sig över att "hon bestämde", som denna moder formulerade det.
Det hör till saken att hon har ett mjukt sätt och som liten satte hon ihop händerna för att öppna dem framför sig i en inbjudande gest samtidigt som hon säger; "...men såhär, va?" Då fick man vara alert.
På dagis sa de bara att; "Det blir alltid som hon vill och det är aldrig något liv om det."
Jobbar med personalfrågor på arbetsgivarsidan idag men vill jobba mer i team, inte så mycket ensamvarg.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top