Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
Fotbollsdomare osv får betalt så varför skall inte motorsportsfunktionärer ha det?

Vill för övrigt bara påpeka skillnaden mellan idrott och sport.
Idrott = luktar Svett
Sport = luktar Bensin

domare har redan betalt för sina uppdrag på en RR tävling.
resten av funktionärerna då

flaggvakter, säkerhet, teknik, administration, vakter, depå personal etc etc.

jag vet inte hur det jobbas med rekrytering av nya funktionärer, men om det jobbas som i de klubbar jag har erfarenhet av så är det arbetet inte mycket att hurra för, för 20 -30 år sedan kom funkisarna skälvmant...många lever tyvärr kvar i den tron, något nytt måste komma fram, betalning är en väg..kanske det finns en annan...vem vet, klubbarna måste kanske samarbeta som man startat med vid STCC arrangemang
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Du undviker att det där problemet har tagits upp här tidigare fast på en annan bog.

Idag finns det inte tillräckligt med funktionärer för att driva alla SVEMOs arrangemang som planerat.

Hur ska SVEMO komma till rätta med det problemet?

PiPPi
http://HarleyDrags.com

Arrangerar SVEMO tävlingar? Är det inte så att det är SVEMO som sanktionerar dom?
Det är väl arrangörerna som står för funktionärerna och dom som har problem med att få fram dom?
 

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
Arrangerar SVEMO tävlingar? Är det inte så att det är SVEMO som sanktionerar dom?
Det är väl arrangörerna som står för funktionärerna och dom som har problem med att få fram dom?


SVEMO sanktionerar och sätter krav på antalet funktionärer som skall finnas på arrangemanget. så visst kan dom ha intresse i funkis rekryteringen
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Arrangerar SVEMO tävlingar? Är det inte så att det är SVEMO som sanktionerar dom?
Det är väl arrangörerna som står för funktionärerna och dom som har problem med att få fram dom?
Visst är det så. Mitt åt, men oavsett min felformulering så är SVEMO beroende av att det finns SVEMO-licensierade funktionärer. Se kalle_kulas inlägg som är pang på rödbettan.

Utan SVEMO-licensierade funkisar så blir det inga SVEMO-sanktionerade evenemang. Ett aktuellt exempel på det problemet är http://www.trialnews.nu/Trialnews/Nyheter/Poster/2009/3/15_SM_starten_framflyttad.html men ett lika svårt problem är http://www.svemo.se/news.php?rid=2472&t=distrikt&did=5

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ska inte säga hur det är med Svemo i Ljudproblematiken men SBF är iaf ingen aktör som jobbar något på det, .......

Det där är helt fel.

Naturvårdsverket och SBF har haft minst 2 möten under förra året.

Almedalsveckan genomförs varje år och där framförs de olika krav som finns med politiker.

Det genomfördes även ett Seminarium under förra året arrangerat av SBF i just ljudfrågor där Naturvårdsverket var en av föreläsarna.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
........
Ta en funderare på vad det hela handlar om så vi kommer någon vart för det här har gått i stå nu (med nyreggade troll och andra som jag är övertygad tar debatten för debattens skull och inte för sakfrågan).

Även dom som backar upp SVEMO i den här tråden lägger gärna in en brasklapp att man inte försvarar SVEMO och håller med om att SVEMO i vissa avseenden inte gör ett bra jobb. Det är precis det som är kärnfrågan. Många medlemmar som har jobbat aktivt med SVEMO och SVEMO-evenemang i många år vill få till stånd en förändring av SVEMO och dess reaktionära attityd mot MC-sverige, där SVEMO måste hänga med i en modern och allt snabbare föränderlig omvärld där skygglapparna måste bort och samarbete med entrepenörer måste till.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Som jag sagt tidigare, vilken verklighet man lever i beror tydligen på vilka kretsar man rör sig i.

Om det är så att en majoritet står bakom det du tar upp så borde det inte vara några som helst problem att rätta till det så det blir som du vill.

Men det troliga är ju att majoriteten tycker att det är ok som det är, även om de naturligtvis inte sympatiserar i allt som organisationen står för.

Funktionärsbristen beror på flera orsaker och i princip hela idrottsvärlden har samma problem så att det skulle bero på att man inte sympatiserar med organisationen är ganska långsökt. De undersökningar som gjorts pekar inte heller i den riktningen.
 

Pete®

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Kawa 750
Det ena behöver väl inte utesluta det andra.... bara för att man har en Sbf eller Svemo licens så FÅR man inte delta i andra arrangemang???

Helt absurt revirpinkande... vilket varken gynnar sporten eller förarna, om en förare deltar i 10 sanktionerade tävlingar per år och vill köra ett par stycken utanför förbundet för skojs skull så förstår jag inte vad det har för betydelse, om arrangemangen har minst Svemos säkerhet och polistillstånd samt försäkringar....

Tror då ni svemo och sbf bejakare att han kommer att lämna er.... eller körde han för att det är så jäkla kul med motorsport???

Eller är det så att det får omvänd effekt om han blir hotad med bestraffning och sen SMA får rätt att bedriva motorsport i sverige... jag skulle iaf hoppa av svemo om ett annat mindre inskränkt alternativ dyker upp.... jag förstår det här med säkerhets aspekterna då jag själv besiktigat dragracingbilar... och jag kan lova att jag sett bilar med vagnsbok som haft burar svetsade med en liten 220 mig där det varit kallsvetsar som sett ut som mås skitar...

Och vad händer med dom klubbar som är anslutna till Svemo.... kommer dom att bli av med sin banlicens om nån annan vill hyra banan för ett event en dag.... ska dom få sin banlicens indragen??

Jag tror att dom lokala klubbarna brottas med sina finanser dom oxå, Sverige är för litet för att bli motarbetade av en förening som Svemo.... kan inte Svemo hänga med i svängarna så är dom antingen underbemannade eller ointresserade....

Jag hoppas att det här kan mynna ut i nåt gott för oss alla som gillar motorsport, tänk på att du själv kan dra ihop en tävling och få fullt försäkringskydd så länge du har polistilstånd... titta hur det är i USA, där har dom en lokal dragstrip i varje håla, där dom har så kallade forrest parks, där man får köra hur mycket man vill, så länge man håller sig under 96db...

I Sverige kör man svartrace nattetid.... (licensierade förare) och det gäller nästan alla sporter!!!!

Det Glenn jobbar för är att få acceptans på kommunnivå och därifrån driva det vidare för att VI den stora skaran motorintresserade ska få så många körtillfällen som det är möjligt, det öppnar även upp för flera motorstadion, lyckas han i Norrtälje så kommer det att sprida sig som ringar på vatten... DET skulle jag vilja kalla att främja motorsporten... :tummenupp :tummenupp

Jag tycker att Glenn och Fredrik gör ett kanonjobb som tar den här fighten mot svemo, något som borde ha gjorts för länge sen...

Keep up the good work // Pete

EDIT: stavfel
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Intressant att man drar paralleller till fotboll och skrämselpropagandan om den farliga kommersialiseringen av idrotten. Fotboll är väl det mest kommersiella man kan tänka sig?
Klubbar som är aktiebolag och omsätter helt sjuka summor..
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Finns det någon förklaring till varför svemo agerar som de gör?
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Finns det någon förklaring till varför svemo agerar som de gör?

Ja. Läs NT §3.1...

http://www.svemo.se/file_out.php?id=1366

Det är allt... Mycket givande:näsblod

Satt precis och läste på ett annat forum och sidor och kom att fundera på...

Citat ur ovan länkade dokument.
"Varje befattning med olicensierad tävling, utom som åskådare, är förbjuden och kan medföra bestraffning."


Hur agerar Svemo om du som svemo-medlem kör en arrangerad fiddytävling under en "teambuildin-dag" med arbetskompisarna eller om du som svemo-medlem även håller på med mc-stunt och deltar i tävlingar i Sverige som inte är licensierade/sanktionerade av Svemo... eller att du jobbar som korvförsäljare och säljer korv på t.ex Speed Weekend? Så tolkar jag "varje befattning".

Har någon blivit bestraffad för att kränga korv på fel ställe eller för att ha kört fiddytävling på en teambuilding-dag med arbetspolarna?:hihi
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Ja. Läs NT §3.1...

http://www.svemo.se/file_out.php?id=1366

Det är allt... Mycket givande:näsblod
Okej. paragraf 3.1
Lojal åtlydnad av tävlingsreglementen
Medlem i klubb tillhörande SVEMO, av SVEMO Styrelse, dess kommittéer
och sektioner eller annan representation för SVEMO ska lojalt följa gällande
tävlingsreglementen och regler och får inte:
- Understödja någon person, klubb eller annan sammanslutning som bryter mot av
SVEMO utfärdade regler och bestämmelser eller som på annat vis handlar i strid med
dessa.
- Tillhöra, låna sitt namn till, eller ha någon funktion inom sådan klubb eller
organisation som avses i det föregående.
Med olicensierad tävling förstås varje arrangemang inom definitionen för ”motorcykeloch
snöskotertävling” som genomförs utan SVEMO sanktion.
Trialtävlingar sanktionerade av Motormännens Helnykterhetsförbund (MHF) är inte
att betrakta som olicensierade även om tillstånd från SVEMO inte inhämtats. Varje
befattning med olicensierad tävling, utom som åskådare, är förbjuden och kan medföra
bestraffning.
Finns det någon förklaring till varför svemo vill ha det på detta viset?
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Okej. paragraf 3.1

Finns det någon förklaring till varför svemo vill ha det på detta viset?

Det finns helt klart en anledning, men de har hittills inte sagt ett skvatt om det utan hänvisar bara till den regeln.
Du ska bara vara lojal, punkt slut.

"Du ska inga andra gudar hava jämte SVEMO":D
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det finns helt klart en anledning, men de har hittills inte sagt ett skvatt om det utan hänvisar bara till den regeln.
Du ska bara vara lojal, punkt slut.

"Du ska inga andra gudar hava jämte SVEMO":D
Jo så kanske det är, men här får man ju bara höra ena sidan.
Finns det ingen (historisk?) förklaring eller nåt, som kan kasta ljus över varför paragrafen ser ut som den gör?
Har det alltid sett ut såhär?
Är paragrafen ny?

Jag kan inte historiken.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Hmm, så länge det är en nykter tävling så är det ok ;)
Jag tror/hoppas inte fiddy räknas som motorcykel, för då ligger min license taskigt till.... :)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jo så kanske det är, men här får man ju bara höra ena sidan.
Finns det ingen (historisk?) förklaring eller nåt, som kan kasta ljus över varför paragrafen ser ut som den gör?
Har det alltid sett ut såhär?
Är paragrafen ny?

Jag kan inte historiken.

Jag vet inte heller anledningen till den paragrafen. Tror inte många vet så bollen ligger lite hos Svemo att ge en bra förklaring. Det hjälper oss alla att förstå hur de resonerar. Hoppas jag...

Hmm, så länge det är en nykter tävling så är det ok ;)
Jag tror/hoppas inte fiddy räknas som motorcykel, för då ligger min license taskigt till.... :)

Antar att du kanske kör fiddytävlingar som t.ex är sanktionerade av Svefi och samtidigt innehar en Svemolicens.. då ligger du pyrt till. Grrrr...akta dig...:rofl
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag vet inte heller anledningen till den paragrafen. Tror inte många vet så bollen ligger lite hos Svemo att ge en bra förklaring. Det hjälper oss alla att förstå hur de resonerar. Hoppas jag...
Okej, det vore ju intressant att få reda på anledningen.
Idiotiska paragrafer är ju jobbiga, men de flesta ”regler” har ju kommit till av någon orsak.
”På förekommen anledning” eller så, brukar det ju heta..

Det kanske hände nåt överdjävligt någon gång på 30 talet?
Kanske illegal racing eller nåt där medlemmar nästan slog ihjäl sig och sedan kom haltande tillbaka till mamma svemo och ville ha hjälp…
Inte fan vet jag.

Men det vore som sagt intressant att få höra svemos åsikt.

Säger Svemo ingenting? Har de aldrig sagt något tidigare?
Har det alltid varit lugnt på ”den här” fronten?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Antar att du kanske kör fiddytävlingar som t.ex är sanktionerade av Svefi och samtidigt innehar en Svemolicens.. då ligger du pyrt till. Grrrr...akta dig...:rofl

Jepp, synd att man måste avsäga sig allt arbete i motorklubben samtidigt, för man vill ju inte förstöra för dom andra :(

:D :D :D :D :D :D :D :D :D
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Säger Svemo ingenting? Har de aldrig sagt något tidigare? Har det alltid varit lugnt på ”den här” fronten?
Nej, SVEMO säger ingenting, det är bara att ringa till kansliet i Norrköping och höra efter. Ingen där vill röra det här ämnet med en lång stång, det besked man får är att ringa generalsekreterare Per Westling för svar men det är lättare sagt än gjort att få tag på honom.

Apropå NT 3.1:

Rätta mig om jag har tänkt fel men jag har nog missat en väsentlig detalj i "lojalitetsparagrafen" NT 3.1.

I NT 3.1 står det att det är förbjudet att befatta sig med evenemang som inte är SVEMO-sanktionerade, inga nyheter där.

Men vem gäller det där förbudet? I NT 3.1 står det ingenting om att man måste ha en SVEMO-licens för att förbjudas agera på evenemang som inte är SVEMO-sanktionerade. Enligt första meningen i första stycket i NT 3.1 så räcker det med att vara "Medlem i klubb tillhörande SVEMO".

Det där är intressant tycker jag, det skulle betyda att rätt många av sveriges bil-racers inkluderas i SVEMOs förbud. Jag själv har en TL-licens hos SVEMO och en tävlingslicens hos SBF i en klubb som är med i både SBF och SVEMO. Fränt, jag kan anmäla mig själv till SVEMO för brott mot NT 3.1 med dubbla ingångar så att säga :tummenupp

Frågan är hur SVEMO bestraffar en person utan SVEMO-licens men som är med i en klubb som är ansluten till SVEMO.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Nej, SVEMO säger ingenting, det är bara att ringa till kansliet i Norrköping och höra efter. Ingen där vill röra det här ämnet med en lång stång, det besked man får är att ringa generalsekreterare Per Westling för svar men det är lättare sagt än gjort att få tag på honom.

Apropå NT 3.1:

Rätta mig om jag har tänkt fel men jag har nog missat en väsentlig detalj i "lojalitetsparagrafen" NT 3.1.

I NT 3.1 står det att det är förbjudet att befatta sig med evenemang som inte är SVEMO-sanktionerade, inga nyheter där.

Men vem gäller det där förbudet? I NT 3.1 står det ingenting om att man måste ha en SVEMO-licens för att förbjudas agera på evenemang som inte är SVEMO-sanktionerade. Enligt första meningen i första stycket i NT 3.1 så räcker det med att vara "Medlem i klubb tillhörande SVEMO".

Det där är intressant tycker jag, det skulle betyda att rätt många av sveriges bil-racers inkluderas i SVEMOs förbud. Jag själv har en TL-licens hos SVEMO och en tävlingslicens hos SBF i en klubb som är med i både SBF och SVEMO. Fränt, jag kan anmäla mig själv till SVEMO för brott mot NT 3.1 med dubbla ingångar så att säga :tummenupp

Frågan är hur SVEMO bestraffar en person utan SVEMO-licens men som är med i en klubb som är ansluten till SVEMO.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Jag saknar ord:rofl

jag som trodde att det var lite rörigt som det var...;):fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top