Träningstråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Aha, det låter avancerat :) Tycker det funkar bra att skriva "viktad pullup 20 kg" eller "assisterad pullup 5 kg", men det är ju ett fritt land. Kroppsvikten borde det vara underförstått att man lyfter :D

Klarar man inte högstadiematte ska man inte hålla med viktiga övningar som knäböj ;)

Grejen med det blir ju att andel av kroppsvikt blir ett jämförbart mått oavsett längd och storlek. Egentligen oavsett, men framförallt på övningar som chins, dips, pill ups osv.. Om du är 190 och väger 95 kg och jämför "Viktad pullup" med nån som är 172 och väger 67 kg så blir det ju lite skevt om man nu vill jämföra "form". :)

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Namn / Vikt / Squat / Bänk / Deadlift / Wilks-poäng
Kohai / 102kg/ 150kg / 110kg / 200kg / 277,794

Nu vänder det, ligger efter i bänk och böj!! Bara kötta på!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Träningstrådens tävling för juni

Högst powerlifting wilks-poäng vinner! Du får endast tillgodoräkna dig lyft utförda under juni månad. Dvs lyfter du 100 kg bänkpress i maj så får du EJ räkna detta lyft i denna tävling.

Du fyller i ditt namn, din kroppsvikt, vad du lyft i squat, bänk och deadlift, och sen fyller du i samma värden i wilkskalkylatorn där du får din wilks-poäng. http://wilkscalculator.com/kg

Namn / Vikt / Squat / Bänk / Deadlift / Wilks-poäng
Kohai / 102kg/ 150kg / 110kg / 200kg / 277,794
Geggamoja / 82 / 90 / 90 / 170 / 235,34

Obs: Det är okej att fylla i även om man bara har hunnit med ett eller två av lyften, så går det att fylla i övriga värden senare! Det går även att fylla i dåligt lyft, så det går att öka lite under månaden :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Klarar man inte högstadiematte ska man inte hålla med viktiga övningar som knäböj ;)

Grejen med det blir ju att andel av kroppsvikt blir ett jämförbart mått oavsett längd och storlek. Egentligen oavsett, men framförallt på övningar som chins, dips, pill ups osv.. Om du är 190 och väger 95 kg och jämför "Viktad pullup" med nån som är 172 och väger 67 kg så blir det ju lite skevt om man nu vill jämföra "form". :)

Det här är inte jätteviktigt för mig sådär, men om man gör squats då, ska man räkna in sin egen kroppsvikt också, förutom det man har på stången menar du? Så om jag squattar 100 kg och väger 80 kg, så squattar jag 225% KV istället för 100kg anser du? Om någon säger till mig att den squattar 225% av sin kroppsvikt tänker jag att den squattat typ 200 kg nämligen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller inte med.

Det är ju antingen hjärna eller muskler och det går inte att kombinera. Då jag är liten och klen kan du ju tänka dig hur smart jag är :banana

Frågan är om man definierar högstadiematte som krävande för brains kanske...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det här är inte jätteviktigt för mig sådär, men om man gör squats då, ska man räkna in sin egen kroppsvikt också, förutom det man har på stången menar du? Så om jag squattar 100 kg och väger 80 kg, så squattar jag 225% KV istället för 100kg anser du? Om någon säger till mig att den squattar 225% av sin kroppsvikt tänker jag att den squattat typ 200 kg nämligen.

Njae.. Men 125% kroppsvikt, vilket jag sa.

Skillnaden med dips och chins är ju att många inte orkar sin egen kroppsvikt, så ett "normalt" spann är säkert mellan 50% för lite otränade och 200% för monster. Inte många som behöver hjälp för att resa sig upp utan vikt på axlarna vid knäböj hoppas jag.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

För det första - sluta blanda svenska och engelska :mattias :hihi

För det andra så är det inte samma sak med knäböj och chins/dips där man räknar in assistans eller extravikt. Man säger alltså -10 kg eller +10 kg. Tecknet innan siffrorna visar ju på att man även räknar in kroppsvikten eftersom det är antingen kroppsvikten minus eller plus vikt.
I knäböj eller andra övningar räknar man ju bara den vikten som man lagt på, dvs stång + vikter.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Förra veckan blev bara 3 träningsdagar :(

Imorgon skriver jag min sista tenta, då ska jag nog komma tillbaka igen och köra utav helvete. Men idag får jag stå över. Pluggat alldeles för lite = får prioritera plugg. :(

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
För det första - sluta blanda svenska och engelska :mattias :hihi

För det andra så är det inte samma sak med knäböj och chins/dips där man räknar in assistans eller extravikt. Man säger alltså -10 kg eller +10 kg. Tecknet innan siffrorna visar ju på att man även räknar in kroppsvikten eftersom det är antingen kroppsvikten minus eller plus vikt.
I knäböj eller andra övningar räknar man ju bara den vikten som man lagt på, dvs stång + vikter.

Ja, det låter ju rimligt, se mitt tidigare inlägg ;)

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Äsch jag lägger ner. Du skrev ju som jag skrev tidigare :D

Nu tänker jag vara en sådan kvinna att jag märker ord. Det här var inget konstaterande från dig utan en fråga.

"Det här är inte jätteviktigt för mig sådär, men om man gör squats då, ska man räkna in sin egen kroppsvikt också, förutom det man har på stången menar du?"

Och det svarade jag på helt enkelt. Men vi kan lägga ner så kan vi vara vänner :krama

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag börjar ana att ni är dumma i huvve allihopa...

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nu tänker jag vara en sådan kvinna att jag märker ord. Det här var inget konstaterande från dig utan en fråga.

"Det här är inte jätteviktigt för mig sådär, men om man gör squats då, ska man räkna in sin egen kroppsvikt också, förutom det man har på stången menar du?"

Och det svarade jag på helt enkelt. Men vi kan lägga ner så kan vi vara vänner :krama

Jag skrev så för att påvisa det dumma i resonemanget bara ... :krama

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...