Triumph Street Triple-tråden

Sundaypro

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Södra Sthlm
Hoj
BMW S1000R -17
Hallå på er i vinterdvalan. Street triple är en kandidat till ny hoj i vår. Googlar, läser och youtubar. Tänkte bara höra med er som äger, eller har ägt en hur ni ser på effekten? Alla berömmer ju hur bra chassit är, men tröttnar man "lätt" på effekten?
Hur är den som Wheeliemaskin? :)

Blir ju såklart provkörningar i vår, men alltid kul att höra om andras åsikter såhär i vintermörkret.

God jul / T



Är du intresserad av en "street hoj " i mellan klassen finns det nog ingen hoj i mitt tycke som slår street triple.. i effekt i förhållande till vikt och hanterbarheten.

Frågan är hur man kör:lol
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Effekt och vikt brukar ju vara ganska givna i den klassen... Om man nu skall vara objektiv så skiljer det ju inte mycket mellan konkurrenterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Hallå på er i vinterdvalan. Street triple är en kandidat till ny hoj i vår. Googlar, läser och youtubar. Tänkte bara höra med er som äger, eller har ägt en hur ni ser på effekten? Alla berömmer ju hur bra chassit är, men tröttnar man "lätt" på effekten?
Hur är den som Wheeliemaskin? :)

Blir ju såklart provkörningar i vår, men alltid kul att höra om andras åsikter såhär i vintermörkret.

God jul / T

Jag tycker inte den är någon höjdare som bakhjulsmaskin.
Superduke 990 gick att åka lådan ut på men Streeten måste man balansera väldigt högt annars är den lite svag.
Men Streeten är trevligare på andra saker.

Men ska du åka bakhjul överallt, köp en superduke.
 

Sundaypro

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Södra Sthlm
Hoj
BMW S1000R -17
Effekt och vikt brukar ju vara ganska givna i den klassen... Om man nu skall vara objektiv så skiljer det ju inte mycket mellan konkurrenterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


MT-09 ligger lite bättre än STR... men en för mjuk dämpning. Man kan alltid byta dämpare,sedan har ju MT09 mer kubik.

Z800 väger typ 45kg mer än STR...det är mycket.


Alla kubik klasser håller på att öka... blir lite svårt att jämnföra de i mellan.

Men skall "Thunell" wheela mest... är nog motard hoj bäst.
 

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Närke
Hoj
Gammal 750
Tack för all respons och att ni delar med er av er erfarenhet, uppskattas :)

Effekten var inte anledningen till att jag sålde. För min del så tycker jag att den jag hade (en -12) drog fint och utan obehagliga överrraskningar genom hela registret.

Wheelie var inget jag ägnade mig åt på den. Jag är för gammal, feg och talanglös för det.

Varför bytte jag? Jo, efter tre säsonger med svängar både på gata och bana samt tre styrbyten (Ink ett clip-on) kändes det inte helt hundra. Konstaterade att jag saknade motard för mycket.

Tack för att du delar med dig. Vart du aldrig nöjd med styret? Tyckte du att den funkade fint på banan? - Antar som vanligt att största hindret sitter i föraren. :gnissla

jag gick ner en kugg på framdrevet, sen gick den att rycka upp utan koppling på tvåan.
Vid fullgasväxling från ettan till tvåan (med en snabb blipp på kopplingen) på 10 000 varv så klättrade framhjulet sakta och fint uppåt också.
Definitivt en wheelie-maskin

Grymt. Är inte ute efter att bara åka på ett hjul, men vore kul att kunna åka lite grann. :tummenupp

Jag tycker inte den är någon höjdare som bakhjulsmaskin.
Superduke 990 gick att åka lådan ut på men Streeten måste man balansera väldigt högt annars är den lite svag.
Men Streeten är trevligare på andra saker.

Men ska du åka bakhjul överallt, köp en superduke.

haha ska inte åka bakhjul överallt, men lite granna vore skoj, som en del av åkandet. :)

MT-09 ligger lite bättre än STR... men en för mjuk dämpning. Man kan alltid byta dämpare,sedan har ju MT09 mer kubik.

Z800 väger typ 45kg mer än STR...det är mycket.


Alla kubik klasser håller på att öka... blir lite svårt att jämnföra de i mellan.

Men skall "Thunell" wheela mest... är nog motard hoj bäst.

Kul att nu nämner MT-09, det är nämligen de två hojarna det står emellan. Jag är frågande på hur dålig framgaffeln är som alla tester skriver om, för en annan (glad) amatör kanske det inte märks lika mycket som för proffsen. Eller har jag fel?

Som nämt tidigare så är jag inte ute att wheela mest, men vore kul att kunna lite. :)
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Om det står mellan MT-09 och STR så hade jag valt STR.
Anser att det är en mycket trevligare cykel.

Testa och köp den du gillar :).
 

Sundaypro

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Södra Sthlm
Hoj
BMW S1000R -17
Kul att nu nämner MT-09, det är nämligen de två hojarna det står emellan. Jag är frågande på hur dålig framgaffeln är som alla tester skriver om, för en annan (glad) amatör kanske det inte märks lika mycket som för proffsen. Eller har jag fel?

Som nämt tidigare så är jag inte ute att wheela mest, men vore kul att kunna lite. :)[/QUOTE]



Mitte tycke när jag testade en MT09 på en knix bana... tyckte jag dämpning var för mjuk gungade upp och ner fick ingen bra känsla, som med STR (ställbar fjädring) ligger stabilare vid aktiv körning... men båda suger om man kör mycket motorvägsfart.

2017 MT09 sägs ha löst den frågan av mjukdämpning och blivit bättre. Men i andra sidan så kommer det väl en ny STR också i år.

Om det gäller dessa två hade jag valt STR.

Lycka till med provkörningarna av hojarna... det är du som skall vara nöjd.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack för all respons och att ni delar med er av er erfarenhet, uppskattas :)



Tack för att du delar med dig. Vart du aldrig nöjd med styret? Tyckte du att den funkade fint på banan?
//

Den funkade utmärkt på banan. Körde på Gröndal, Gelleråsen och Sviestad med den. Hojen är ett multiverktyg på så sätt. Upplevde den som litet "nervös" i motorgången vid gaspådrag/avslag i början, men då kom jag från en litermaskin av sporttouringtyp....

Styrena som satt på var original (En street triple R, annat styre än vanliga triplen) Renthal fatbar (med KTM-bend) och clipon. Originalstyret gav mig en obekväm vinkel på handlederna som gjorde ont efter ett par timmar i sadeln, fatbar var klockrent ur komfort- och kontrollsynpunkt och clipon (Paolo Tarozzi, högt) gav självklart en sportigare ställning om än litet brett mellan händerna.

Anledningen till bytet berodde helt och hållet på piloten. Ingen skugga ska falla på hojen.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Körde oxå Street triple R på bana förra året. Gick hyfsat bra. Även om man blev frånåkt av andra 600 på rakorna så var den stabil i böj. Körde som bäst 1.45 på Anderstorp.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En tjej på jobbet som är några dm kortare än jag frågade om en sån mc som jag har går att sänka så att hon kan köra den. Jag vet inte och tänker inte försöka, men är det någon som vet svaret? Hon är väl typ en och en halv meter "lång".
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Frugan är ca 1.55 och hon har en rosa från 2001. Har sänkt den 30mm med ny platta bak och hissat benen i kronan fram. Hon står nu platt med båda fötterna i backen på den.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Mycket hänger ju på hur långa ben man har också. Sambon är drygt 1.60 och hon kan köra sin Street Triple -15 utan några större bekymmer men det är ju inte så att hon står platt med båda fötterna när hon stannar. Men jag vill minnas att min gamla R -09 var något obekvämare för henne att köra så det kan vara det att den var snäppet högre än de nyare modellerna.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
R-modellen brukar generellt vara något högre och det finns gott om sänkningssatser, så faller hojen henne i smaken är det klart hon ska handla! :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Egentligen vill hon ha en Ducati Monster, men nu har jag svar på frågan.
Tack!
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
//

Den funkade utmärkt på banan. Körde på Gröndal, Gelleråsen och Sviestad med den. Hojen är ett multiverktyg på så sätt. Upplevde den som litet "nervös" i motorgången vid gaspådrag/avslag i början, men då kom jag från en litermaskin av sporttouringtyp....

Styrena som satt på var original (En street triple R, annat styre än vanliga triplen) Renthal fatbar (med KTM-bend) och clipon. Originalstyret gav mig en obekväm vinkel på handlederna som gjorde ont efter ett par timmar i sadeln, fatbar var klockrent ur komfort- och kontrollsynpunkt och clipon (Paolo Tarozzi, högt) gav självklart en sportigare ställning om än litet brett mellan händerna.

Anledningen till bytet berodde helt och hållet på piloten. Ingen skugga ska falla på hojen.

Har precis det problemet med handlederna på min STR3 R !!
Behövde du byta ut några kablar/slangar då du bytte till Renthal Fatbar, eller funkade det rakt av?
Och vilken variant av Renthals KTM-Fatbar körde du med?
Renthal.PNG

/Thomas
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har precis det problemet med handlederna på min STR3 R !!
Behövde du byta ut några kablar/slangar då du bytte till Renthal Fatbar, eller funkade det rakt av?
Och vilken variant av Renthals KTM-Fatbar körde du med?
View attachment 435029

/Thomas

Det var det låga. Behövde kapa styret ca 25mm på varje sida för att vajrar och slangar skulle räcka. Om jag blev tvungen att trä om nåt minns jag inte. Köpte det på xl moto.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top