Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Då blev jag dock lite besviken på min "trimning". Jag har ju i a f slitit bort restriktorplattan, höjt nålen ett shims och ökat huvudmunstycket till 135.:D När jag kör själv så går den typ 50% bättre än innan. Sista biten av turen körde TMax först och det var bara att konstatera att ingenting har hänt. När vi accar fullt ut ur en kurva så blir avståndet helt oförändrat. Precis som det var förra sommaren. Nu borde ju jag behöva bromsa efter en liten stund för att inte köra på Tmax. Så som jag har trimmat.:va Fast så blev det inte!:gnissla
Fler dåliga nyheter... Jag körde nog aldrig max gas, hade alltid lite kvar på rullen. Måste träna på att vrida lite till! :) Kan det vara så att insprutning/TOR/mappning gör insprutarna liite, liite vassare?? Jag vet inte... men med tanke på dina åtgärder så borde du ju ha åkt ifrån/ikapp mig. Eller så är det så att insprutning/TOR/mappning och dina åtgärder går på ett ut?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fler dåliga nyheter... Jag körde nog aldrig max gas, hade alltid lite kvar på rullen. Måste träna på att vrida lite till! :) Kan det vara så att insprutning/TOR/mappning gör insprutarna liite, liite vassare?? Jag vet inte... men med tanke på dina åtgärder så borde du ju ha åkt ifrån/ikapp mig. Eller så är det så att insprutning/TOR/mappning och dina åtgärder går på ett ut?

Så kan det naturligtvis vara. Vore ju lite konstigt om en mappad insprutare och en förgasarhoj skulle ha exakt samma effektkurva.

Spelar inte så stor roll egentligen. Jag är nöjd med Thruxton som den är och så länge jag har kvar Suzukin blir det inga seriösa trimningsåtgärder beträffande Trajan.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Och ni väger lika mycket?
3kg=1hk har någon sagt.

Det finns väl annars ett färdigt big boore kit som man kan kombinera bra med större förgasare.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tog ut hojen idag och den startade direkt vid första försöket men dog igen. Den har ju stått still ca. 7 månader men efter lite förgasarjusteringar går den som en klocka igen!!!!! Testade ute på gatan några hundra meter och allt verkar fungera som det ska, jag kan direkt konstatera att bromsen är en hit!! Mycket bättre bett än original, höll på att stå på näsan direkt!!!
Tar nog en liten tur senare för att utvärdera kambytet mm... rapport följer!!!

Edit:
Efter en kortare tur insåg jag att förgasarna inte stämmer riktigt med dom nya kammarna/kamtiderna och att bromsarna verkligen är riktigt BRA !!! Jag känner mig väldigt nöjd med intervallet 4000 rpm och däröver medan det går lite knackigt under, justering asap.

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@ Eric
Har du planerat förgasarjustering? Körde inte du med wideband commander el motsv?
Min hoj går rätt kass den med efter att luftboxen rykt. Med största sannolikhet relaterat till en för klen blandning i lagfartsregistret. Har inte hunnit koppla in wb commandern än.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
@ Eric
Har du planerat förgasarjustering? Körde inte du med wideband commander el motsv?
Min hoj går rätt kass den med efter att luftboxen rykt. Med största sannolikhet relaterat till en för klen blandning i lagfartsregistret. Har inte hunnit koppla in wb commandern än.

Min "wb commander" pajade förra året tyvärr, så det får bli lite "gammaldags" förgasarjustering.
Signalerna försvann bara och den svarar inte heller när jag kopplar upp den till datorn så något "elektroniskt" inuti pajade nog. Trodde det var sonden först men det är det nog inte.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
En grinig mcpolis stoppade mig på väg till jobbet. Det blev 500kr för ljudet, 250kr för reflex och ombesiktning. :arg

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
En grinig mcpolis toppade mig på väg till jobbet. Det blev 500kr för ljudet, 250kr för reflex och ombesiktning. :arg

Bara så där stoppade dig? Jag menar ingen allmän kontroll som stoppade många? Då var det riktigt grinigt gjort.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Inte så konstigt att hojen gick lite dåligt efter vintern... två st skruvar till insuget hade vibrerat loss och där drog den tjuvluft såklart. Nu är det tätt iallafall!!!! Jag fattar inte att jag inte märkte nått i höstas.. kan ju knappast ha lossnat i "garaget". Mystiskt värre.... jag kanske meckar i sömnen, he, he..

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Om du fick böter för buller, gjordes då en bullermätning eller var det något polismannen "uppskattade"?

Grejen var att jag hade kört lite fort innan han stoppade mig :gnissla så när han startade den och drog på gasen (för att lyssna), så var jag mest glad för att han inte ville ta mig för massa annan skit. Jag visste ju inte vad han hade sett.

Så det var en uppskattning, ja. Däremot hade han säkert en db-mätare med sig, så jag orkade inte tjafsa. Den låter som fan nämligen, så det kändes inte värt massa tjöt när jag dessutom redan var sen till jobbet eftersom min jävla väckarklocka inte ringde i morse.

Edit: Han såg mig vid raksträckan vid gasklockan och hamnade efter mig vid tingstadstunneln. 07:20 typ.

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Så det var en uppskattning, ja. Däremot hade han säkert en db-mätare med sig, så jag orkade inte tjafsa. Den låter som fan nämligen, så det kändes inte värt massa tjöt när jag dessutom redan var sen till jobbet eftersom min jävla väckarklocka inte ringde i morse.
Inte din dag idag! Vissa dagar borde man gå och lägga sig igen, vakna på nytt, och starta om dagen på ny kula.

Din hoj låter ju en del, så jag gissar att han inte kunde låta bli. Det är ju uppenbart att det inte är original, om man säger så... ;-) Reflexen åkte nog med på köpet. Inte mycket att säga om, dessvärre. Lagen är tydlig där, så han kunde väl inte låta bli där heller.

EDIT: fast ombesiktning - det var grinigt av honom...! :(

Jag har min reflex på skylten, det inte ok det heller enligt regelverket. Fast jag hoppas att de inte bryr sig - det är ju i alla fall en reflex.... *sade han hoppfullt*

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Stötdämpare

Äntligen klart med nya Stötdämpare.
Bekräftelse på att dem tillverkas den 25/5-2011.
Så med en massa tur så kanske man kan ha dem till nästa helg :)
Och det blev Öhlins 36E :tummenupp

Skall bli Hyffsat väder imorgon (sämre på Söndag), någon som vill ut på en sväng ?
Kanske skall hålla sig borta från Göteborgsområdet med tanke på varvet.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vad säger man......

Underbar bild.

Bifogat

• vad säger man.JPG
    vad säger man.JPG
    42.8 KB · Visningar: 85

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Skall bli Hyffsat väder imorgon (sämre på Söndag), någon som vill ut på en sväng ? Kanske skall hålla sig borta från Göteborgsområdet med tanke på varvet.
Bra initivativ, men jag är helt uppbokad hela dagen för egen del. Göteborgsvarvets 40-50 000 löpare påverkar i princip bara de mer centrala delarna av stan. Och där finns ju inga kurviga landsvägar ändå...:) Go' tur på dig

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Äntligen klart med nya Stötdämpare.
Bekräftelse på att dem tillverkas den 25/5-2011.
Så med en massa tur så kanske man kan ha dem till nästa helg :)
Och det blev Öhlins 36E :tummenupp

Skall bli Hyffsat väder imorgon (sämre på Söndag), någon som vill ut på en sväng ?
Kanske skall hålla sig borta från Göteborgsområdet med tanke på varvet.

Grattis till nya stötdämpare! Blev väldigt sugen att höra av mig om åktur men insåg att du ändå inte ville ha med mig idag.:) Hade nämligen bestämt mig för att köra Suzuki!

Hade köpt och monterat nya kortare kopplings och bromshandtag i eloxerad aluminium. På köpet fick man nya gummihandtag med infällningar i eloxerad CNC-fräst aluminium. Allt, två grepp och två handtag + frakt,kostade 600 kr. Finishen är jättebra, passformen likaså och funktionen var det sannerligen inget fel på när jag provkörde idag.

Zard och andra svenska firmor må ursäkta men det går inte att låta bli sådana här köptillfällen. Ska beställa till Thruxton också.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Grattis till nya stötdämpare! Blev väldigt sugen att höra av mig om åktur men insåg att du ändå inte ville ha med mig idag.:) Hade nämligen bestämt mig för att köra Suzuki!

Hade köpt och monterat nya kortare kopplings och bromshandtag i eloxerad aluminium. På köpet fick man nya gummihandtag med infällningar i eloxerad CNC-fräst aluminium. Allt, två grepp och två handtag + frakt,kostade 600 kr. Finishen är jättebra, passformen likaså och funktionen var det sannerligen inget fel på när jag provkörde idag.

Zard och andra svenska firmor må ursäkta men det går inte att låta bli sådana här köptillfällen. Ska beställa till Thruxton också.

Hade gärna hängt på ändå.
Har du någon länk till säljaren på handtagen ?

Blev ett par roliga mil runt hemmet.
Oljebyte och tvätt, man skämmer nog bort hojen ändå :)

Last edited:

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
-05 Triumph Thruxton

Ebay? Mycket nöjd med mina snorbilliga handtag och speglar.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Varning för Fultemas skitbatterier till trajan. Var på väg till Göteborg igår när resan fick ett abrupt slut då batteriet (som använts 3 veckor) sade upp sig totalt. Fick starthjälp så jag kunde ta mig hem igen. Att min andra hoj rasade den med är en helt annan historia..
Inhandlades ett nytt Global batteri idag, hoppas på att det funkar bättre.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...