Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Och eftersom att jag är en fullblodsidiot så förstod jag inte skillnaden mellan mappning och ombestyckning....

Nu kommer frågan till er kära experter.
Kan jag köra hojen med minizoom utan ombestyckning utan att riskera något? eller bör jag byta tillbaka till original tills jag fått en tid för ombestyckning?

Johans mc verkstad berättade exakt samma sak för mig som Teargaz precis gjorde. Nämligen att i princip är onödigt att ombestycka om man går från triumphs öppna system till ett annat slipon system, eftersom skillnaden är så liten. Om man däremot går från orginalsystem till ett öppet slipon, så bör man ombestycka.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja, då var den här, den programmerbara ecu:n.. men tull o moms slapp jag inte, fick betala 560 kr extra.. blev ändå billigare än tysklandsimport..
P10008051.jpg
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Johans mc verkstad berättade exakt samma sak för mig som Teargaz precis gjorde. Nämligen att i princip är onödigt att ombestycka om man går från triumphs öppna system till ett annat slipon system, eftersom skillnaden är så liten. Om man däremot går från orginalsystem till ett öppet slipon, så bör man ombestycka.

Tackar! då blir det en ombestyckning. men på Triumph i länna hade dom inte tid förrän i augusti...
Effektbolaget har jag mailat till, finns det några andra alternativ i Stockholmstrakten?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Härliga tider:)



Det behöver inte vara så att den går för snålt med nya dämpare.

Jag tror dom sätter i munstycken så att hojen ska gå onödigt fett original.

Om jag minns rätt så satt det 116 munstycke i med Bonnevilles effektdämpare.
När jag köpte Minizoom så sa Raask att jag skulle upp till 135-145 för att hitta nå ork.
När Effektbolaget hade bänkat och gjort sina mätningar så visade det sig vara 114 som var den perfekta kombon med Minizoom. Då hade jag hittat 9,5 hästar mer på bakhjulet än vad som är original. Jag minns att jag har skrivit om detta tidigare i tråden om nån vill dubbelkolla siffrorna. Vet inte om det är nån annan här som har bänkat sin hoj?

Däremot tror jag det är många som har mappat/jettat om ändå.

Det jag lärde mig av den historien var att lyssna på dom som mäter istället för att lyssna på dom som gör som dom alltid har gjort...
Skillnaden mellan 114 och 145 är ju jävligt stor. Jag får ju för mig att han som jobbar 8 timmar om dan med att mäta/bänka och optimera har mer kött på benen för sin rekommendation här.

Vad du tar i! :)

Jag ( och de flesta andra) tror att de sätter i munstycken så att den går lite snålt original. Bör ge mindre utsläpp.

Jag skrev väl aldrig att det ska sitta jättestora munstycken i men att det kan bli magert med originalbestyckningen i om man byter till öppnare och det står jag för.

Thruxton har 110 original. I min som var bestyckad för TOR satt det 118. Jag kollade aldrig med TOR men med mina Toga var 118 definitivt på den magra sidan. Då var också luftboxen lätt modifierad. Annars håller jag med. Allt jag har läst nu om två olika hojar pekar på samma sak. Olika öppna system ger väldigt liten skillnad sinsemellan men rätt stor skillnad mot original. Olika luftfilter ger ingen skillnad. Modifiering av luftboxen/ ta bort luftboxen kan ge stor skillnad.

Det här är inte saker gripna ur luften utan konstaterade av en massa olika människor som labbat på olika sätt t.ex bromsbänk+A/F eller bara A/F. Sådant som jag läst och sådant som jag pratat med bänkare om inför mina bänkningar.

135-145 bara för minizoom verkar helt gripet ur luften. Ingenting jag har läst stämmer med det. Om inte luftboxen också är modifierad så borde det vara max 120.

Sen är effekt en sak, vad som är bäst för motorn är en lite annan sak. Bäst är nog om den går något lite fetare än för optimal effekt.

Ja, då var den här, den programmerbara ecu:n.. men tull o moms slapp jag inte, fick betala 560 kr extra.. blev ändå billigare än tysklandsimport..

Verkar ju intressant men vad är det du kan programmera. Du har ju en förgasarhoj. Berätta lite mer.
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jag kan instämma i skaran och påstå att bestyckning för TOR funkar ok med Minizoom. Kanske inte HELT optimalt men jag kör så än så länge och känner ingen skillnad effektsmässigt från när jag hade TOR på. Möjligtvis att det smäller/bluddrar lite mer vid gasavsläpp och det borde väl kanske tyda på ngt? Däremot provade jag att montera bort restriktorplattan i luftburken och då gick den som ett lass dynga.. Så tanken är att bestycka om utan restriktorplatta.. ngn gång.. (kör hellre än moddar på sommaren) :)
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Vad du tar i! :)



Jag skrev väl aldrig att det ska sitta jättestora munstycken i men att det kan bli magert med originalbestyckningen i om man byter till öppnare och det står jag för.

...

Det var absolut bara riktat mot Mr Raask och jag ville bara höja ett varningens finger ;-)

Han kan bygga Minizoom. <--punkt
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det var absolut bara riktat mot Mr Raask och jag ville bara höja ett varningens finger ;-)

Han kan bygga Minizoom. <--punkt

Ett varningens finger är helt på sin plats. :tummenupp

Det uppstår många myter. Inte minst på forum liknande det här runt om på nätet. Även kunnigt folk som har en bänk och vill tjäna pengar på denna bidrar. Jag har tillsammans med en annan SV1000-ägare utforskat detta betydligt mer gällande den hojen än vad jag gjort med Thruxton. Mycket är dock generellt och kan appliceras på vilken motor som helst.

En myt som jag tycker gäller både SV1000 och Thruxton/Bonneville är att tillverkaren gjorde allt fel från början och bara man ändrar så blir det till det bättre. Så är det givetvis inte. Fast tillverkarna måste ju uppfylla en massa krav när det gäller buller, utsläpp och annat. Struntar man i detta så går det att klämma fram lite mer effekt. Betoning på lite! Ska man ändra till det bättre så måste man allt veta vad man gör.

Bifogar en PDF gällande bestyckning av Thruxton/Bonneville som inte precis är gripen ur luften. Den kan fungera som ett riktmärke vid bestyckning i a f.
 

Bifogat

  • Hur man jettar.pdf
    251.6 KB · Visningar: 567

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrundan!

Temperaturen stiger, en dryg vecka kvar, bara.

Så nu har jag börjar packa. Lite löjligt tidigt, kanske? :) Jo, men jag kommer ju hem 15 timmar innan vi avreser den 9/7, så jag behövde leta upp och provsurra packväskorna redan nu. Så att jag upptäcker - i tid - vad som eventuellt saknas. Det blir ingen Jofama-bag utan Triumphväskorna i år. De är inte bättre än Jofama, men man får ju variera sig... :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Temperaturen stiger, en dryg vecka kvar, bara.

Så nu har jag börjar packa. Lite löjligt tidigt, kanske? :) Jo, men jag kommer ju hem 15 timmar innan vi avreser den 9/7, så jag behövde leta upp och provsurra packväskorna redan nu. Så att jag upptäcker - i tid - vad som eventuellt saknas. Det blir ingen Jofama-bag utan Triumphväskorna i år. De är inte bättre än Jofama, men man får ju variera sig... :)

Bra det, så syns det inte att jag härmat dig med mina Jofama.:)
Jag har ju inte surrat fast dem än men har funderat på vad jag ska ha med mig. Om jag tar både dem och tankväskan kommer jag ju att ha gott om plats. Kanske får plats med ett par polkagrisar denna gång.

Kollar väderprognoser och det ser inte så lovande ut. Fast vi vet ju sedan tidigare att just när nederbörden kommer ner har de svårt att säga. Dock ser det ut att bli en del regnande nästa vecka.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Temperaturen stiger, en dryg vecka kvar, bara.

Så nu har jag börjar packa. Lite löjligt tidigt, kanske? :) Jo, men jag kommer ju hem 15 timmar innan vi avreser den 9/7, så jag behövde leta upp och provsurra packväskorna redan nu. Så att jag upptäcker - i tid - vad som eventuellt saknas. Det blir ingen Jofama-bag utan Triumphväskorna i år. De är inte bättre än Jofama, men man får ju variera sig... :)

Själv blir det nog bara en rygga, skall bara ta med ett TORRT ombyte.
Kamera m.m. får nog stanna hemma om det blir dåligt väder.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
och nu är hojen sänkt till 69 tusen.. är marknaden helt död?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det är ju helt sjukt för den är ju pissnygg. Men jag vet i LKPG så sålde de en Scrambler som var nerlagt ca 60 pap på & den har jag för mig att de fick hela 79 för så folk är skumma de verkar ju skita ner sig så fort det inte är orginal.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Tvätta Hojen

Det är ju alltid kul att ha en snygg hoj och jag tvättar min en hel del.

Känner ändå att jag skulle vilja ha lite tips om vad ni kör med för produkter och hur ni går tillväga för att få ett bra resultat.

Jag gör det hyfsat enkelt för mig. Och kör med en fälgborste från biltema typ.

Jag börjar med avfettning (från biltema) på alla lackade delar. Sen sätter jag mig med baksving, bakhjul skrubbar mig genom motor, framgaffel och framfälg.

Därefter försöker jag torka skiten med sämskskinn och sen kör jag med ett sprayvax från Motul
125853-Motul_Wash_Wax_Spray.jpg


Det sprayar man bara på lite och gnuggar bort med en torr ren trasa. Funkar fint på motorblocket också. Det svarta blir svartare och det som ska glänsa glänser. Det blir inga vita märken efter, utan missar man att torka nånstans så blir det bara lite suddigt brytningsfel typ.

Nu börjar vaxet ta slut så jag undrar om ni har nåt tips om jag ska prova mig på en annan sort?

Sen undrar jag om nåt har nåt bra tips på hur man kommer åt bra in under förgasarna när man ska få puts på motorn.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Är det ingen som har visat intresse nu när den står i affären heller?

nu är det tydligen någon som har visat intresse.. men det visade sig nu att hojen varit avställd sen 2008 , jag köpte den 2009 så jag har kört avställd hoj i 2,5 år!! Försäkrat och besiktigat - men ändå..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det är ju alltid kul att ha en snygg hoj och jag tvättar min en hel del.

::::::::::

Nu börjar vaxet ta slut så jag undrar om ni har nåt tips om jag ska prova mig på en annan sort?

Sen undrar jag om nåt har nåt bra tips på hur man kommer åt bra in under förgasarna när man ska få puts på motorn.

Avtettning duschas på motor och undre delen av hojen samt fälgarna. Använder sedan en elementpensel för att gnugga lite på vissa ställen. Spolar av med vatten och spolar då också resten av hojen. Tvättar med svamp och Biltema Supertvätt. Torkar av med syntetiskt sämskskinn. Använder dessemellan (bara insekter och fint damm på hojen) Biltema MC-polish som man sprayar i en trasa och stryker ut. Torkar sedan av med torr trasa. Fungerar bra men inte på ruggligt svart tror jag.
Under förgasarna kommer man inte åt så bra nä men jag sticker bara in tvättsvampen och vispar runt lite.
 

hamre0

Customvägrare
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Lysekil
Hoj
Street Triple 08+ Kymco KXR
och nu är hojen sänkt till 69 tusen.. är marknaden helt död?

Det tror jag inte, men påplockade prylar vill inte många betala extra för. Det är inte värt nånting, bättre plocka loss skiten och sälja bredvid.
Är hojen svårsåld så e priset för högt, enkel matematik!
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top