BJN
Avliden medlem
Det tror jag inte, men påplockade prylar vill inte många betala extra för. Det är inte värt nånting, bättre plocka loss skiten och sälja bredvid.
Är hojen svårsåld så e priset för högt, enkel matematik!
Jag håller helt med dig att inte många vill betala extra för påplockade prylar. Själv gör jag det gärna om det är rätt prylar men precis som du säger, inte många gör det. Zards hoj har rätt prylar och utseende och hade jag stått utan hoj och velat köpa en Thruxton så hade jag hellre gett 69k för hans än ca 100k för en splajders ny. Jag hade nog t o m hellre gett 100 k för hans hoj än för en ny men det är jag det och jag har redan en Thruxton så jag ska inte köpa.
Sen är det sant att många tycker att det är enkel matematik att svårsåld hoj = för högt pris. Fast det håller inte jag med om.
Jag har flera exempel från mina egna försäljningar som visar att det inte är så. Ska bara ta ett exempel.
Under vintern 1982/1983 renoverade jag en Honda 750 Four 1971 till absolut nyskick. Försökte byta in den mot en Suzuki GS1000 på Bike i Trollhättan. Efter att de synat och provkört hojen så sa de att vi har inte råd att byta in en så här fin hoj. Det var ett hyggligt sätt att säga att de bara tänkte missbjuda och ville inte göra det.
Lelles i Munkedal som jag köpt de flesta reservdelarna ifrån var mer positiva och bjöd 12500 kr i inbyte mot en ny GS1000G -82. Försäljaren visade mig att en hoj som min stod i 5500 kr i deras inbyteslista.
Jag skulle tjänat några tusen om jag fått sålt den för 11000 kr privat så jag slängde in några annonser. Inte en själ hörde av sig så jag bytte in den. Lelles sålde den två dar efteråt för 16000 kr.
Frågan är då, var min hoj fel ( för högt) prissatt när jag begärde 11000 kr.
Många gånger är det tillfälligheter, svaj i marknaden osv som gör en hoj svårsåld. Jag köper inte det resonemanget att det alltid är fel pris.
Last edited: