Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det tror jag inte, men påplockade prylar vill inte många betala extra för. Det är inte värt nånting, bättre plocka loss skiten och sälja bredvid.
Är hojen svårsåld så e priset för högt, enkel matematik!

Jag håller helt med dig att inte många vill betala extra för påplockade prylar. Själv gör jag det gärna om det är rätt prylar men precis som du säger, inte många gör det. Zards hoj har rätt prylar och utseende och hade jag stått utan hoj och velat köpa en Thruxton så hade jag hellre gett 69k för hans än ca 100k för en splajders ny. Jag hade nog t o m hellre gett 100 k för hans hoj än för en ny men det är jag det och jag har redan en Thruxton så jag ska inte köpa.

Sen är det sant att många tycker att det är enkel matematik att svårsåld hoj = för högt pris. Fast det håller inte jag med om.

Jag har flera exempel från mina egna försäljningar som visar att det inte är så. Ska bara ta ett exempel.

Under vintern 1982/1983 renoverade jag en Honda 750 Four 1971 till absolut nyskick. Försökte byta in den mot en Suzuki GS1000 på Bike i Trollhättan. Efter att de synat och provkört hojen så sa de att vi har inte råd att byta in en så här fin hoj. Det var ett hyggligt sätt att säga att de bara tänkte missbjuda och ville inte göra det.

Lelles i Munkedal som jag köpt de flesta reservdelarna ifrån var mer positiva och bjöd 12500 kr i inbyte mot en ny GS1000G -82. Försäljaren visade mig att en hoj som min stod i 5500 kr i deras inbyteslista.

Jag skulle tjänat några tusen om jag fått sålt den för 11000 kr privat så jag slängde in några annonser. Inte en själ hörde av sig så jag bytte in den. Lelles sålde den två dar efteråt för 16000 kr.

Frågan är då, var min hoj fel ( för högt) prissatt när jag begärde 11000 kr.

Många gånger är det tillfälligheter, svaj i marknaden osv som gör en hoj svårsåld. Jag köper inte det resonemanget att det alltid är fel pris.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
From Race to Touring in 60 seconds

Har börjat förbereda hojen för Vättern Tour 2011. Inte helt klar med spännremmarna till de bakre JOFAMA packväskorna. De är gjorda för att blinkers sitter placerade som original. Det blir lite tight när man satt dom där jag har gjort. Antar nog att det är samma med Triumphs egna packväskor och då är nog ändå Jofama lite smidigare för att komma runt problemet.

Original tankväskan som jag köpte av han som slängde in en blänkare här i tråden sitter dock som en smäck.

Har även monterat den lilla "kåpan" inför touringen. Den är inte precis stum utan flexar lite bak och fram när man drar i den. Hur är era, ni som har kvar? Varför jag undrar är för att jag är osäker om jag fått rätt skruv. De jag har när kåpan är borta är för korta. sen letade jag där jag trodde att jag lagt skruvarna. Hittade två likadana fast längre. är de för långa, ska den sitta stumt. Gummipackningarna gör ju att det inte kan bli helt stumt men min flexar ganska mycket trots att jag dragit skruvarna så hårt det går.

EDIT: Å så min ISR-broms som bromsar kalas!
 

Bifogat

  • DSCN0023.jpg
    DSCN0023.jpg
    244.1 KB · Visningar: 71
  • DSCN0032.jpg
    DSCN0032.jpg
    237.6 KB · Visningar: 80
  • DSCN0028.jpg
    DSCN0028.jpg
    240.6 KB · Visningar: 63
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
I första hand tändkurvan och varvstoppet för förgasarmotorer, men det finns flera parametrar som fr.a. insprutare kan använda. Jag har redan en moddad tändkurva men jag gillar att "göra själv". Kolla här eller deras hemsida.
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/171201-procom-igniter.html

Verkar kul som fan men nog inget jag har nytta av. Togas och modifierad luftbox är ju inte något trim precis. :D

Fast du har ju riktigt trim så mycket nöje! :)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Väska

Även jag har införskaffat en Tankväska till turen den 9:e, blev ingen Triumph utan en Givi, kommer nog fylla sin funktion.

Har testat Öhlinsarna ordentligt nu och är jätte nöjd, var lite skeptisk till att det skulle bli så stor skillnad, men det har blivit en helt annan hoj tycker jag, till det bättre !
Till vintern blir det även byte av fram fjädrarna :tummenupp
 
Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Har även monterat den lilla "kåpan" inför touringen. Den är inte precis stum utan flexar lite bak och fram när man drar i den. Hur är era, ni som har kvar? Varför jag undrar är för att jag är osäker om jag fått rätt skruv. De jag har när kåpan är borta är för korta. sen letade jag där jag trodde att jag lagt skruvarna. Hittade två likadana fast längre. är de för långa, ska den sitta stumt. Gummipackningarna gör ju att det inte kan bli helt stumt men min flexar ganska mycket trots att jag dragit skruvarna så hårt det går.

EDIT: Å så min ISR-broms som bromsar kalas!

Om jag inte minns fel så skall det sitta en skruv mitt under på kåpan.
Alltså mitt under lampan skall det finnas ett skruvhål, tror det är en liten plåt flärp från laddregulator fästet..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Om jag inte minns fel så skall det sitta en skruv mitt under på kåpan.
Alltså mitt under lampan skall det finnas ett skruvhål, tror det är en liten plåt flärp från laddregulator fästet..

OK! Det låter ju troligt. Ska kolla det. Tack!
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Så jävla fräck!

Så här vill jag ha min....
Detta är ett potentiellt bygge. Jag har allvarliga funderingar på att bygga något liknande. Fast med skivbroms o clipon....
 

Bifogat

  • SO-CALMotoSport-22_fs.jpg
    SO-CALMotoSport-22_fs.jpg
    47.1 KB · Visningar: 92
  • SO-CALMotoSport-32_fs.jpg
    SO-CALMotoSport-32_fs.jpg
    78.3 KB · Visningar: 90

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej...Är inne på att skaffa en Thruxton...ett bra köp?

Kolla runt i tråden lite. Vi gillar den högt men det är väl inte många här som anser Thruxton som skapelsens krona så vi moddar friskt. Välkommen i gänget. Det är en vansinnigt rolig hoj och gänget här kommer inte att göra dig besviken.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hej...Är inne på att skaffa en Thruxton...ett bra köp?

Ingen dum idé :tummenupp
Kör iofs. själv en Bonneville dock en hel del mod, så den liknar nog mer en Thrux....

Det är väll inga effekt monster direkt, men dem levererar en ruskig körglädje.
Har kört massor av olika hojar sedan 79:e, och det var länge sedan jag var så här nöjd med en hoj :tummenupp
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Har själv provat en mängd hojar, vill ha en retro-look hoj. Sitter på ett fullblod nu men e mer inne på en smidig rolig landsvägshoj...har skickat intresse på några thruxton´s så får vi se...:tummenupp
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har själv provat en mängd hojar, vill ha en retro-look hoj. Sitter på ett fullblod nu men e mer inne på en smidig rolig landsvägshoj...har skickat intresse på några thruxton´s så får vi se...:tummenupp

Jag har precis bytt från en GSX 1400 till en Thruxton.
Bortser man från att man inte kan köra om på samma sätt och inte ligga och bränna i 180 på motorvägen så är jag väldigt nöjd med mitt byte.

En lättkörd och framför allt sjuuuuukt snygg hoj är det man får för pengarna.
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Vilken packlösning rekommenderas mest nu då? Förra året körde jag med ryggsäck både vättern och Gotland vilket tar på krafterna, finns bra lösningar att ha bakpå hojen?
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Vilken packlösning rekommenderas mest nu då? Förra året körde jag med ryggsäck både vättern och Gotland vilket tar på krafterna, finns bra lösningar att ha bakpå hojen?

Jag förespråkar fortfarande Biltemas packnät för några hundralappar. Med det kan du spänna fast valfri väska mkt smidigt bakpå sadeln. Kombineras gärna med biltemas packrulle. Ska man ha väldigt mycket grejer med sig är nog packrullen bättre i kombination med ett par spännband...
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Jag förespråkar fortfarande Biltemas packnät för några hundralappar. Med det kan du spänna fast valfri väska mkt smidigt bakpå sadeln. Kombineras gärna med biltemas packrulle. Ska man ha väldigt mycket grejer med sig är nog packrullen bättre i kombination med ett par spännband...

Just det! Hade helt glömt nätet. Skall inhandlas i veckan :D
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Har själv provat en mängd hojar, vill ha en retro-look hoj. Sitter på ett fullblod nu men e mer inne på en smidig rolig landsvägshoj...har skickat intresse på några thruxton´s så får vi se...:tummenupp

det finns en riktigt fin ;-) på Triumph Länna, den har lite prutmån också enligt välunderrättad källa (mig själv :) )
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Ändrade planer, åker på semester 8/7 och kan alltså inte guida Thruxton gänget till Mariestad. Tråkigt men det blir förhoppningsvis mer Thruxton turer:tummenupp Ha en härlig tur och kör försiktigt:D
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top