Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Adnil - ditt nick lurade mig :D och ja jag är rätt blåst, haha
Mycket talar för det iaf..
O vill ingen köpa zards hoj lär jag aldrig bli av med min, får väl bygga om den till oigenkännlighet jag med!

TCE - tvätta inte så frenetiskt?
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tvättade min Hoj i Fredags och skulle ut och åka i Måndags, samma fel igen, neutral samt oljelampa lyser, insprutningen drar, men ingenting annat lyser eller fungerar ?
Har bytt solenoiden idag men det hjälpte inte, har mätt i lamphuset och gjord finns fram, någon stans glappar strömmatningen hittar det bara inte.

Hojen startar dock perfekt om jag kortar Solenoiden, dock utan belysning blinkers, tuta osv.

I västa fall får jag ställa in helgens tur :(

Tacksam för ideér ?

Oj, det här låter inte bra TCE. Är det startreläet du avser när du skriver solenoid? Försöker inte alls göra mig märkvärdig nu men för mig är en solenoid bara en spole med större längd än tvärsnittsarea ( det är definitionen typ). Eftersom startreläet är en solenoid brukar det ofta kalls så.

Förutsatt att det är startreläet som avses:

Så som du beskriver så måste det ju finnas kortis/strömtjuv någonstans som tar strömmen från stratreläet. När du kortsluter startreläet startar den men då tjuvar du strömmen till övriga förbrukare. Då är det inte startmotor/tändning som orsakar problemet.

Kolla alla säkringar!

Ta av sidokåpor och tank och kolla alla elkopplingar. Även de du tror inte kan inverka.

Dra i dem, ta isär dem, spruta i 5.56/WD40. Någonstans där sitter ju felet eftersom det uppstår när du tvättat.

Fan, du måste ju med på lördag.

Stort lycka till!

EDIT: Men du har väl EFI? På något sätt måste du kunna få fram en felkod som leder dig närmare sanningen. När en elkontakt på SV'n glidit isär så fick jag fram en felkod som snabbt ledde mig till rätt kontakt.
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Oj, det här låter inte bra TCE. Är det startreläet du avser när du skriver solenoid? Försöker inte alls göra mig märkvärdig nu men för mig är en solenoid bara en spole med större längd än tvärsnittsarea ( det är definitionen typ). Eftersom startreläet är en solenoid brukar det ofta kalls så.

Förutsatt att det är startreläet som avses:

Så som du beskriver så måste det ju finnas kortis/strömtjuv någonstans som tar strömmen från stratreläet. När du kortsluter startreläet startar den men då tjuvar du strömmen till övriga förbrukare. Då är det inte startmotor/tändning som orsakar problemet.

Kolla alla säkringar!

Ta av sidokåpor och tank och kolla alla elkopplingar. Även de du tror inte kan inverka.

Dra i dem, ta isär dem, spruta i 5.56/WD40. Någonstans där sitter ju felet eftersom det uppstår när du tvättat.

Fan, du måste ju med på lördag.

Stort lycka till!

EDIT: Men du har väl EFI? På något sätt måste du kunna få fram en felkod som leder dig närmare sanningen. När en elkontakt på SV'n glidit isär så fick jag fram en felkod som snabbt ledde mig till rätt kontakt.

Har hittat felet, det är ju possitivt i alla fall.
Fick tips på tändningslåset på Triumphrat, plockade ner det, och se på f..n det har lossat en kabel (ser ut som det brunnit) , finns ingen chans att åtgärda.
Det som inte är så possitivt är att jag får jaga runt imorgon för och se om det är någon som har det hemma.
Har även mailat till ett par hadlare i England som jag brukar använda mig av, så hoppet lever om helgen :tummenupp
Dax att inta lite lungnande efter 12 timmar i garaget.

Nytt svar på Triumphrat

I knew it had something to do with the ignition switch but wasn't expecting that...

Don't worry, you're not alone. Quite a few members have had those two contacts burned away in exactly the same way. A bit of penny-pinching from Triumphs accountants. Those contacts are not really up to the task. It doesn't stop the factory from charging a fortune for a replacement though...£128 (over $200). Daylight robbery that...

Just for the record: Do you hang a keyring full of other keys from your switch?. If you do, this would strain the contact block and would accelerate the damage.

You have a good spares supplier in Sweden:

http://triumphcenteruppsala.se/

If they're no good try these in the UK, they're very good and quick:

http://www.worldoftriumph.com/sectio...63c11de203ce34
 

Bifogat

  • IMG_1643-1.jpg
    IMG_1643-1.jpg
    84.2 KB · Visningar: 65
  • IMG_1646-1.jpg
    IMG_1646-1.jpg
    117.3 KB · Visningar: 65
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fy fan vad otippat. Det kanske är nu man ska passa på att gömma det och byta ut det mot en knappsats? :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har hittat felet, det är ju possitivt i alla fall.
Fick tips på tändningslåset på Triumphrat, plockade ner det, och se på f..n det har lossat en kabel (ser ut som det brunnit) , finns ingen chans att åtgärda.
Det som inte är så possitivt är att jag får jaga runt imorgon för och se om det är någon som har det hemma.
Har även mailat till ett par hadlare i England som jag brukar använda mig av, så hoppet lever om helgen :tummenupp
Dax att inta lite lungnande efter 12 timmar i garaget.

Nytt svar på Triumphrat

I knew it had something to do with the ignition switch but wasn't expecting that...

Don't worry, you're not alone. Quite a few members have had those two contacts burned away in exactly the same way. A bit of penny-pinching from Triumphs accountants. Those contacts are not really up to the task. It doesn't stop the factory from charging a fortune for a replacement though...£128 (over $200). Daylight robbery that...

Just for the record: Do you hang a keyring full of other keys from your switch?. If you do, this would strain the contact block and would accelerate the damage.

You have a good spares supplier in Sweden:

http://triumphcenteruppsala.se/

If they're no good try these in the UK, they're very good and quick:

http://www.worldoftriumph.com/sectio...63c11de203ce34

Jättebra att du hittat felet och hoppas att du får tag på nytt tändningslås. Men annars, svårlöst kanske men kan inte vara omöjligt eller? Om du inte har fått tag på något eller på annat sätt löst problemet på torsdag middag så hör av dig. Jag kan försöka komma ner med lödkolv, kablar, kontakter osv så försöker vi lösa det tillsammans på torsdag em.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jättebra att du hittat felet och hoppas att du får tag på nytt tändningslås. Men annars, svårlöst kanske men kan inte vara omöjligt eller? Om du inte har fått tag på något eller på annat sätt löst problemet på torsdag middag så hör av dig. Jag kan försöka komma ner med lödkolv, kablar, kontakter osv så försöker vi lösa det tillsammans på torsdag em.

Tackar, hör av mig så fort jag vet, dock blir det inte så lätt att löda, porslinet är sprucket och flisigt också, alla kontaktytor borta.
Men jag hoppas på det bästa :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
TCE - om du inte får tag på ersättning får du väl åka med nån nödlösning.. Jag tycker det ser åtgärdbart ut och tar gärna på mig det som ursäkt för tvättkommentar :) ta med skrotbiten på turen om du orkar! Och ett engelskt företag som gör hojar som inte tål väta.. Stort :D
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
TCE - om du inte får tag på ersättning får du väl åka med nån nödlösning.. Jag tycker det ser åtgärdbart ut och tar gärna på mig det som ursäkt för tvättkommentar :) ta med skrotbiten på turen om du orkar! Och ett engelskt företag som gör hojar som inte tål väta.. Stort :D

Har som tur är en hel del kontakter via min f.d. arbetsgivare, så jag tror det kan lösa sig, arbete pågår på flera fronter just nu :tummenupp

Enligt uppgifter från U.K. skall Triump Hojar inte tvättas, eller rättare sagt, de får tvättas efter att allt elektriskt är inkappslat i silikon....:)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har som tur är en hel del kontakter via min f.d. arbetsgivare, så jag tror det kan lösa sig, arbete pågår på flera fronter just nu :tummenupp

Enligt uppgifter från U.K. skall Triump Hojar inte tvättas, eller rättare sagt, de får tvättas efter att allt elektriskt är inkappslat i silikon....:)

Vilken tur. Jag tvättar sällan och har inte vaxat sedan jag köpte hojen i september :)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ligger inte i mina händer längre

Efter ringt runt till alla Triumph handlare i Sverige, så hade Ingen det i lager.
Inte speciellt förvånande.

Pratade då med Worldoftriumph som har det på lager i U.K., skickas idag så om allt fungerar så kommer det på Fredag, bara att vänta och se.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Guide på västgötavägar!

Hallå alla Vätternresenärer! Har mailat lite med en man som kan guida oss på småvägar i Västergötland, sträckan från Kinnekulle till Askersund. Ove heter han och kör en Kawasaki W650, dvs inte en trajja men en japan som är nästan engelsk... :) Googla, om någon inte skulle känna till hojen.
Jag och BJN hade ju lite svårt att hitta rätt (= kul) vägar på den sträckan förra året. Det blev vissa fina partier med mycket kurvor, och en del annat som var lite väl mycket köra rakt fram.

Har vi spikat avresa/samlingsplats i Göteborg respektive Trollhätteområdet ännu? (är lite lost här i min turkiska hotellbar...)

8.00 från Gbg resp 9.00 från Trollhättan?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hallå alla Vätternresenärer! Har mailat lite med en man som kan guida oss på småvägar i Västergötland, sträckan från Kinnekulle till Askersund. Ove heter han och kör en Kawasaki W650, dvs inte en trajja men en japan som är nästan engelsk... :) Googla, om någon inte skulle känna till hojen.
Jag och BJN hade ju lite svårt att hitta rätt (= kul) vägar på den sträckan förra året. Det blev vissa fina partier med mycket kurvor, och en del annat som var lite väl mycket köra rakt fram.

Har vi spikat avresa/samlingsplats i Göteborg respektive Trollhätteområdet ännu? (är lite lost här i min turkiska hotellbar...)

8.00 från Gbg resp 9.00 från Trollhättan?

Vi sa i af 9 från Trollhättan och vi tar väl samma Preem-mack som förra året?

Angående guide så är det jättebra. W650 är en klart godkänd hoj. Annars har jag suttit med Duccekartan och Google maps och jag tror på den här vägen om vi bara hittar.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Sitter och funderar på om man ska köra en sväng, men man kan väl ge sig fan på att det kommer börja regna så fort man startar. :va

Någon som är sugen på en sväng?

Edit: Det började regna, så jag körde hem igen :(
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Vi sa i af 9 från Trollhättan och vi tar väl samma Preem-mack som förra året?

Angående guide så är det jättebra. W650 är en klart godkänd hoj. Annars har jag suttit med Duccekartan och Google maps och jag tror på den här vägen om vi bara hittar.

Vädret ser ut att bli bra enl. SMHI och då ansluter jag i Askersund... var är samlingspunkten i A.???

EDIT!!!
Vid närmare eftertanke är det smartare att ansluta i Tived om ni åker den vägen.. då får jag den ROLIGA vägen Granvik-Tived att tampas med. Någon slags tidsplan (uppskattad) vore bra.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vädret ser ut att bli bra enl. SMHI och då ansluter jag i Askersund... var är samlingspunkten i A.???

EDIT!!!
Vid närmare eftertanke är det smartare att ansluta i Tived om ni åker den vägen.. då får jag den ROLIGA vägen Granvik-Tived att tampas med. Någon slags tidsplan (uppskattad) vore bra.

Du kan väl ta en titt på den här kartan . Det är bara jag som skissat lite hur jag tänker mig. Kanske inte alls går att köra där men stora delar är rödmarkerade på Ducceklubbens karta.

Har haft kontakt med TMax och han har i sin tur kontakt med en som kan visa oss vägarna där. Jag vet alltså inte exakt resrutt men vi kan nog lika gärna stämma träff i Tived. Lite svårt att beräkna tiden bara. Vi ska dra från Trollhättan kl 9 å vara framme i Askersund kl 13.
Gissningsvis kring 11.30 i Tived men det är en grov uppskattning.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Låter bra.. är i Tived vid 11 draget för säkerhets skull. Om rutten ändras så släng in en blänkare här.
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Adnil - ditt nick lurade mig :D och ja jag är rätt blåst, haha
Mycket talar för det iaf..
O vill ingen köpa zards hoj lär jag aldrig bli av med min, får väl bygga om den till oigenkännlighet jag med!

TCE - tvätta inte så frenetiskt?


Hehe...ingen fara...Linda heter min fru..... ;)
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Efter ringt runt till alla Triumph handlare i Sverige, så hade Ingen det i lager.
Inte speciellt förvånande.

Pratade då med Worldoftriumph som har det på lager i U.K., skickas idag så om allt fungerar så kommer det på Fredag, bara att vänta och se.

Bra att du hittat felet.. Blir ju lite misstänksam om det kan vara ngt knas där på min också. Jag har ju fått den att fungera igen men är inte helt säker på vart felet satt...

Har varit nerkopplad några dagar (har semester! :)) så jag såg inte att du skrivit till mig.. Svarade på ditt PM men nu kan du ju bortse från det heheh.. Hoppas vi ses i helgen. Vi rullar från Sthlm kl 8 och åker via Nyköping och hämtar upp XTrem. Hoppas det blir uppehåll!!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Bra att du hittat felet.. Blir ju lite misstänksam om det kan vara ngt knas där på min också. Jag har ju fått den att fungera igen men är inte helt säker på vart felet satt...

Har varit nerkopplad några dagar (har semester! :)) så jag såg inte att du skrivit till mig.. Svarade på ditt PM men nu kan du ju bortse från det heheh.. Hoppas vi ses i helgen. Vi rullar från Sthlm kl 8 och åker via Nyköping och hämtar upp XTrem. Hoppas det blir uppehåll!!

På mitt inlägg på Triumprat så har det framkommit att det tyvärr är ett relativt vanligt fel, dvs. att tändningslåsen brinner upp.
Men nu vet du var du skall felsöka om ditt problem återkommer :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top