Triumph Thruxton-tråden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur fasiken vet man det, utan att riva kåpan?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
nocken02.jpgPå kammarna respektive kamdrivningen finns ju märkena + toppmärket på kedjedrevet. Bara att snurra hjulet tills dom matchar. Ta ur stiften o lägg i 5:an... snurra. Toppmärket finns på motstående sida av kedjedrevet.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kanon! Tack Erich :)
Du är en klippa.

Man bör väl lägga i neutralen direkt efter man har ställt in dem?
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Behöver du inte, men snurra motorn "framåt", måste du "backa" så gör det längre(förbi märkningen) för att köra framåt sista biten för "fininställning". Det ger sig självt när du väl är igång. Sen måste jag säga att det är lättare att snurra motorn när tändkåpan är borta, men man sparar en packning som inte är gratis.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
När jag kollade på Biltema så fanns det inte mutternit i lösvikt. Man fick köpa en sats för 90 kr.

Se till att ha Torx-bits T30 av bra kvalitet om du behöver justera och ska lossa kamöverfallen. Dessa ska sedan dras med 10 Nm och banjobulten till oljan med 8 Nm.

Om inte Thruxtonerichs shims är rätt så har jag 2,80;2,85 och 2,875
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Behöver inte ta loss banjobulten till oljan, bara lossa båda överfallen och dra ur röret och byta oringen på röret. Det förutsätter att man fixar båda kammarna på en gång. Den där banjobulten är lätt att dra av både vid demontering som montering. Håll ett öga på styrtapparna till överfallen som lätt lossnar och kan ramla ner i motorn. Täpp till med trasor vid kedjan!!!
P1000943.jpg
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tjena pojkar (fortfarande inga flickor på Thruxton?!),
Lite OT: ses vi på mässan i nästa vecka? http://www.patvahjul.se/ Jag är preliminärt där fredag em/kväll. Kanske något mer - en stund på torsdag/helgen. Måste ju gå dit och provsitta nya Explorern!

Jag kommer vara där på Lördagen, titta runt Duells monter så är jag säkert i närheten.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skall bege mig ut i garaget nu :)
Är det ngn special o-ring erich eller en vanlig std? Har en o-ringsats i garaget om jag inte missminner mig.
Surt att beställa på traja-center och vänta i 1 år för att få den.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag kommer vara där på Lördagen, titta runt Duells monter så är jag säkert i närheten.

Vi är några stycken från Uddevalla som kommer att åka ner på lördag. Exakt när har vi inte bestämt men jag kollar runt Duells så får vi se om jag hittar dig. Kan skriva tiden här också när vi bestämt.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vi är några stycken från Uddevalla som kommer att åka ner på lördag. Exakt när har vi inte bestämt men jag kollar runt Duells så får vi se om jag hittar dig. Kan skriva tiden här också när vi bestämt.

Låter skoj, vi syns :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mycket rök utan eld... Samtliga ventiler var inom toleranserna. Hade endast bladmått som hade noggrannheten 0,05mm, men det torde duga?

Lyckades dock klämma min ena bakre Rizoma blinkers så att glaset fick sprickor när jag snurrade på hjulet.. de var bortmonterade för testmontage av mitt andra avgassystem.. Suck!
Monterade även bort mina gamla CVK skräpfuggar. Väntar med spänning på mina FCR fuggar från staterna. Inte hört ngt på en vecka huruvuda de är på väg eller ej. Spänningen är olidlig :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja om på insug 0,15 går in och 0,20 inte gör det så skulle i a f jag vara nöjd. Ligger spelet utanför toleranserna så ser jag dock en fördel att kunna mäta noggrannare då det går att beställa shims till Triumph med 0,025 intervall. Har därför skaffat ett bladmått som har varje hundradel från 0,03 till 0,08 samt 0,10; 0,15 och 0,20.

Gott att allt var rätt (alla mina var ju fel och några rätt kraftigt fel). Sparar lite jobb och riskmoment men synd på blinkersen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tänkte spara tid/pengar på att skippa att riva generatorkåpan, kommer nu kosta det tiofaldiga :(
Tänkte beställa bladmått med större noggrannhet jag med. Prövade 0,05 större/mindre på samtliga ventiler vilket torde tyda på att de ligger inom toleranserna. Hade det kännts fel hade jag inte tvekat att shimsa om :)
Vill ha hem mina delar från staterna nu så jag kan montera! Tråkigt rastlös... Tur att man har 2 hojar till att slänga ihop :D
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lite OT men ändå mc-relaterat... den schweiziska delen av det tyska thruxtonforumet har tagit fram en provserie t-shirts med tryck som ni kan se i länken nedan...eventuellt kan jag beställa några men priset blir nog ganska högt, säkert +300 skr/st... jag har ännu inte fått något svar och vet inget om kvaliteten...om nån mer är intresserad skicka PM till mig så får vi se hur och om det går.
https://picasaweb.google.com/motek444/ErsteProbeserieTshirts#slideshow/5698867852479962946
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fräsiga tröjor, men jag förstår inte riktigt Thruxton kopplingen?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ingen direkt thruxtonkoppling, bara skapliga tröjor.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Då förstår jag.
Håller min käft ;)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Inget fel på tröjan som Thruxtonerich länkar till men inte tillräckligt mycket Triumph eller Thruxton.

Har letat runt men har inte hittat någon som är i klass med de vi beställde. Jag beställde ju två. Den ena är nästan slut och den andra helt oanvänd men den sparar jag för att ha helt ny till något speciellt tillfälle som ett bröllop eller en begravning. Hittade bild på en som jag gillade från Peter Stevens Australia men när jag kollar på sajten så finns den inte. Kollade på ACE cafe' men ingen som är direkt kopplad till Triumph och den jag tycker är snyggast har jag redan. Fast som vanligt när jag kollar runt så hittar jag givetvis en jacka jag vill ha. Denna gång RAF-jackan mod 1942 från ACE.

Fick en länk av en kompis till någon på Blocket som säljer ut Triumph-jackor. Den som är riktigt snygg där är ju Ashford. Har dock inte kollat om den finns i min storlek för jag kan inte ha den på min gula traja. Vet inte heller om priserna är bra men här är länken om någon vill kolla.

EDIT: Jackan kostar 6000 kr + frakt!
 

Bifogat

  • Shirt_Fr.jpg
    Shirt_Fr.jpg
    37.6 KB · Visningar: 76
  • Shirt_Bk.jpg
    Shirt_Bk.jpg
    31.2 KB · Visningar: 60
  • RAF_Jacket_Large.jpg
    RAF_Jacket_Large.jpg
    69.2 KB · Visningar: 54
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ashford finns på Ebay för £ 160. C:a 2000 pix hemma med frakt. Samma pris som signaturen Bonneville på Blocket. Jag köpte själv en sådan jacka i höstas.

Bonneville finns enligt uppgift i "Östra Göteborg". Kanske läge för den som är intresserad att besöka/handla i nästa vecka om man ändå är här för mässan? *tänker högt bara...*

T-shirten till vänster var riktigt bra! Erichs länk var inte dumma heller, men jag har köpt två t-shirts med logga (gissa vilken logga) i vinter och fick dessutom en i julklapp. Så nu har jag 5 olika. Räcker ett tag.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag tyckte inte heller att priserna var så enormt låga. Kanske jämfört med svenska handlare men inte med Ebay och andra ställen utomlands. Vi verkar vara ganska många här som gillar Ashford!

T-shirten till vänster och höger är samma T-shirt. Bara fram och baksida. (Återkommer till baksida:D)

Jag har också en väldans massa T-shirts. Säkert 10 helt oanvända så jag behöver verkligen ingen mer men det vore ändå kul till sommaren om vi gör en större tur med många inblandade och vi kommer till baren på kvällen i likadana T-shirts. Lite barnsligt OK!

Ingen verkar fatta att det snart är vår och vi ska ut och köra igen. Jag föreslår Bohusturen som TMax, en mycket febersjuk TCE och en något febersjuk BJN gjorde i höstas . Fast vi ska ändra så att vi åker "baksidan" ( uttrycket från Twintosk) ner runt Bullaresjön. Den turen måste man köra tidigt på våren eller sent på hösten. På sommaren är det en pina med alla bilturister.

Hoj på er alla!
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top