Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu börjar man vaka över vädret under nästa helg. Ser dessvärre ut som skit än så länge, men det kan ju vända 10 gånger tills dess.

Ser just nu inte så bra ut men som du är inne på det är lite långt kvar och det kommer att ändra sig flera gånger. Så vi får hoppas!

Om det inte kommer in ett någorlunda stabilt högtryck så kommer det nog tyvärr att se ostadigt ut. Svenskt sommarväder!

Någon gång torsdag kväll får vi kolla läget noggrannare och börja fatta våra individuella beslut för att på fredag kunna avbeställa rum om det skulle bli så illa.

Vi som har anmält oss får försöka hålla lite koll här då.

EDIT: Om det bara inte visar sig att jag blir ensam kvar så ställer jag inte in pga regn. Nåja, är prognosen ihållande regn i dagarna två så kanske jag tänker om. Om prognosen nu står sig så är det inget jag ställer in för.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Låter vettigt med ett definitivt beslut torsdag kväll. För prognosen just nu är inte kul.... alls! Men det kan ändra sig flera gånger till helgen.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Hej, är 23 år och går i tankarna på att köpa en thruxton, har bara lite frågor innan.

om jag tar kortet för mellanmc i år, får jag köra tung mc direkt när jag fyller 24 då det är 24 för tung, eller måste jag vänta två år från att jag tagit kortet? eller måste jag köra upp igen om jag vill ha det tidigare än 2 år efter?

när det gäller motorcykeln. vad är det enklaste sättet att få den ta kurvor lite bättre, få ur lite mer effekt ur den och få den att inte vibrera/wobbla vid högre hastighet som jag läst att många råkat ut för?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej, är 23 år och går i tankarna på att köpa en thruxton, har bara lite frågor innan.

om jag tar kortet för mellanmc i år, får jag köra tung mc direkt när jag fyller 24 då det är 24 för tung, eller måste jag vänta två år från att jag tagit kortet? eller måste jag köra upp igen om jag vill ha det tidigare än 2 år efter?

när det gäller motorcykeln. vad är det enklaste sättet att få den ta kurvor lite bättre, få ur lite mer effekt ur den och få den att inte vibrera/wobbla vid högre hastighet som jag läst att många råkat ut för?

Köp en så slipper jag vara yngst här! Resten är inga problem.. kostar bara lite deg
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Många frågor Tommy! Ring trafikverket och fråga om kk-regler så ingen säger fel, men innan gick det över till tungt efter 2 år oavsett ålder. Jag har inget vobbel alls i min hoj och jag misstänker att de som har vobbel är de som experimenterar med olika däckstorlekar. Extra hk får man som vanligt genom att byta avgas, ombestycka, byta förgasare mm mm mm mm. Snabbstyrt upplever jag att den redan är.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Många frågor Tommy! Ring trafikverket och fråga om kk-regler så ingen säger fel, men innan gick det över till tungt efter 2 år oavsett ålder. Jag har inget vobbel alls i min hoj och jag misstänker att de som har vobbel är de som experimenterar med olika däckstorlekar. Extra hk får man som vanligt genom att byta avgas, ombestycka, byta förgasare mm mm mm mm. Snabbstyrt upplever jag att den redan är.

Ungefär så ja! Kan väl bara tillägga att hojen går fint att köra som den är. Man kan tro annat om man läser den här tråden.:) Det är väl egentligen bara original ljuddämpare som jag inte kan tänka mig att köra omkring med.

Sen det där med vobbel har jag inte upplevt eller hört talas om när det gäller Thruxton.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Sedan undrar jag även om problemet med slirande koppling är vanligt och hur det löses på lättast sätt? jag är inte meckvan mer än att jag hade en yamaha dt när jag var 15, dock har jag väldigt kunniga vänner.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Sedan undrar jag även om problemet med slirande koppling är vanligt och hur det löses på lättast sätt? jag är inte meckvan mer än att jag hade en yamaha dt när jag var 15, dock har jag väldigt kunniga vänner.

Vi är ju några stycken här som råkat ut för slirande koppling så helt ovanligt är det ju inte. Fast de flesta har väl inte något problem med slirande koppling. Räcker det med ett oljebyte och lite hårdare fjädrar för att lösa problemet så är det ju ganska lätt. Byta lameller är ju heller inte något som är direkt svårt om man är lite van.

Vad är det för en du funderar på? Ny/begagnad, förgasare/EFI...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tommy3, jag instämmer med tidigare inlägg.

Yonsons svar om körkort är det bästa. Gå till källan för att få reda på fakta. På ett sådant här forum finns många som gissar rätt ut ... ;)

Den tar kurvor helt ok som den är (man kan ju byta stötdämpare om man vill).
Effekten är ok för den typ av hoj det är (den har ingen ambition att vara snabbast 0-200).
Vibrationer eller vobbel vid högre hastighet är inget jag har varit med om.
EDIT: Dessutom kör man inte gärna över 120 med en Thruxton, det blir så blåsigt...
Inte heller slirande koppling (någon/några andra har väl haft såna problem - beroende på val av olja, eller vad säger ni andra?)
EDIT: BJN hann före! :)

// TMax *med nära 6 säsonger och 3500 mil på Thruxton*
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Ja, oavsett utfallet av den kommande helgens väderprognos så kan jag redan nu bestämma mig om mitt eget deltagande. Det blir inget. Jag och min chef har inte riktigt samma syn på vilka saker i världen som borde vara högprioreterade. I hans värld är det en internationell arkitekttävling med presumtiva miljoninkomster och jobb åt ett tiotal personer. I min värld är det en tur runt Vättern på min thruxton. Han har fel, men detta faktum till trots så har han likväl avgått med segern i diskussionen om var flertalet av de kommande 14 dygnens timmar skall tillbringas. Nåväl, kommer väl ha råd att köpa några roliga saker till min ögonsten efter dessa 14 helvetesdagar åtminstone. Så vi ses någon annan gång, någon annanstans. Må vädergudarana vara med er och ha en bra tur.
/Stevie - en något purken thruxtonägare
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
// TMax *med nära 6 säsonger och 3500 mil på Thruxton*

Ja, och om jag fattat det rätt så var väl i a f de första 1000 milen på en (förutom ljuddämpare) helt original hoj?

@stevie
Synd, men det blir fler turer.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Vi är ju några stycken här som råkat ut för slirande koppling så helt ovanligt är det ju inte. Fast de flesta har väl inte något problem med slirande koppling. Räcker det med ett oljebyte och lite hårdare fjädrar för att lösa problemet så är det ju ganska lätt. Byta lameller är ju heller inte något som är direkt svårt om man är lite van.

Vad är det för en du funderar på? Ny/begagnad, förgasare/EFI...

Blir nog en helt ny då det skiljer alldeles för lite mellan ny och begagnad enligt mig. en ny för 104 000kr, eller en begagnad från 06 för 60 000kr. Thruxton verkar vara poppis, den har ett väldigt bra andrahandsvärde.

Vad innebär EFI? är det bättre? går nya att välja med både EFI och förgasare?

om jag köper en ny thruxton, är det bäst att beställa med tillbehör förmonterade, eller är det bäst att montera det själv efter?, typ uppvärmda gashandtag,twinpipe,låsbart tanklock osv.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...Vad innebär EFI? är det bättre? går nya att välja med både EFI och förgasare?

om jag köper en ny thruxton, är det bäst att beställa med tillbehör förmonterade, eller är det bäst att montera det själv efter?, typ uppvärmda gashandtag,twinpipe,låsbart tanklock osv.
Förgasare: t o m 2007. Fr o m 2008: EFI (dvs insprutning). Så skall du köpa en ny så finns inget att välja på... ;)

Tänker du köpa en ny finns väl inget skäl att montera själv? Det verkar enklare att försöka förhandla in det i priset när du köper. Fast å andra sidan kanske du vill känna dig fram, och byta ut vissa grejor efter hand?

Eluppvärmda handtag är skönt. Utmaningen är kanske att få värmehandtag att "lira" stilmässigt med retroutseendet på ett snyggt sätt? På en hoj som vill försöka se gammal ut, menar jag. Det fanns knappast på caféhojarna på 1960-talet.

Men du bestämmer själv, jag är ingen stilpolis! :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Blir nog en helt ny då det skiljer alldeles för lite mellan ny och begagnad enligt mig. en ny för 104 000kr, eller en begagnad från 06 för 60 000kr. Thruxton verkar vara poppis, den har ett väldigt bra andrahandsvärde.

Vad innebär EFI? är det bättre? går nya att välja med både EFI och förgasare?

om jag köper en ny thruxton, är det bäst att beställa med tillbehör förmonterade, eller är det bäst att montera det själv efter?, typ uppvärmda gashandtag,twinpipe,låsbart tanklock osv.

Ja, vi är några som har konstaterat det att det finns ytterst få begagnade till salu och inga riktigt låga priser. Fast 44000 kr i skillnad är väl inte så lite. Beror alldeles på skick och miltal på 2006:an tycker jag.

EFI är insprutning och sitter på alla f o m 2008. Den från 2006 har alltså förgasare.

När det gäller tillbehör så går det nog inte att ge ett generellt svar. Tillbehör som man vet att man vill ha och firman som säljer hojen kan tillhandahålla kanske man kan få ett bra paketpris på. Skulle jag köpa en ny så skulle jag välja det avgassystem jag vill ha och låta firman montera detta och mappa om insprutet. Resten vill jag nog fixa själv fast här finns inget rätt eller fel.

EDIT: Nu blev TMax först! :)
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Ja, vi är några som har konstaterat det att det finns ytterst få begagnade till salu och inga riktigt låga priser. Fast 44000 kr i skillnad är väl inte så lite. Beror alldeles på skick och miltal på 2006:an tycker jag.

EFI är insprutning och sitter på alla f o m 2008. Den från 2006 har alltså förgasare.

När det gäller tillbehör så går det nog inte att ge ett generellt svar. Tillbehör som man vet att man vill ha och firman som säljer hojen kan tillhandahålla kanske man kan få ett bra paketpris på. Skulle jag köpa en ny så skulle jag välja det avgassystem jag vill ha och låta firman montera detta och mappa om insprutet. Resten vill jag nog fixa själv fast här finns inget rätt eller fel.

EDIT: Nu blev TMax först! :)
Okej, min tanke var nog mer att det kanske blir billigare att köpa in från tredjepartstillverkare och sätta på det man kan själv? men kanske hade fel då. jag satte ihop en egen på hemsidan och den rusade snabbt upp i pris, och saker verkade väldigt överprisade. de tog 12 000kr för twinpipe, sedan tillkommer monteringskostnad. det måste ju finnas något sätt att få tag på sakerna billigare?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Okej, min tanke var nog mer att det kanske blir billigare att köpa in från tredjepartstillverkare och sätta på det man kan själv? men kanske hade fel då. jag satte ihop en egen på hemsidan och den rusade snabbt upp i pris, och saker verkade väldigt överprisade. de tog 12 000kr för twinpipe, sedan tillkommer monteringskostnad. det måste ju finnas något sätt att få tag på sakerna billigare?

Helt klart är det så¨att vissa tillbehör kan du få tag på billigare på annat sätt men du ska nog inte sitta på hemsidan och plussa ihop priser. Lite bättre än så får du nog om du pratar med handlaren och begär ett paketpris.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Läste innan att detta inte är den optimala all around hojen, och det förstår jag, jag vill dock jättegärna ha den, så min fråga är, hur gör man den så bekväm som möjligt att köra?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Läste innan att detta inte är den optimala all around hojen, och det förstår jag, jag vill dock jättegärna ha den, så min fråga är, hur gör man den så bekväm som möjligt att köra?

Mjukare sadel och högre styre till exempel, men allt är ju relativt.

Jag tycker inte att den är obekväm på det sättet som jag nyttjar den, finkörning som min "svärfar" uttrycker det (han hojpendlar bara). Det skall dock påpekas att jag bara har hunnit med 80 mil i sadeln på min (under de tre veckorna som jag har ägt den) och aldrig mer än ett par timmar i sträck.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Mjukare sadel och högre styre till exempel, men allt är ju relativt.

Jag tycker inte att den är obekväm på det sättet som jag nyttjar den, finkörning som min "svärfar" uttrycker det (han hojpendlar bara). Det skall dock påpekas att jag bara har hunnit med 80 mil i sadeln på min (under de tre veckorna som jag har ägt den) och aldrig mer än ett par timmar i sträck.

Har svårt att tro att jag någonsin kommer att köra den mer är 60 mil, och då tar jag antagligen pauser på vägen. ska jag köra igenom europa så köper jag en touringhoj för ca 20-30 som jag bara använder vid längre resor.

känns som om jag fått en rätt överdriven uppfattning av problematiken med hojen i denna tråden, var skönt att höra att den inte har så mycket problem i alla fall.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top