Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Klarglas är snyggt! Länk? Såg flera varianter på ebay.co.uk, både från Kina och UK (säkerligen också gjorda i Kina...)

Du får berätta hur det blev - juste kvalitet? (eller inte... ;) )
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Bilder kommer om någon vecka. Hur kvaliteten är återstår att se men säljaren (newtown20 på ebay.co.uk) verkar seriös och uppger att det är en originaldel.

Vi får som sagt se om det är en keeper, impulskontrollen sviktade tillfälligt så det är inte genomtänkt överhuvudtaget.:crash
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag var nere i garaget en vända efter jobbet igår. Resultat: Framblinkersen är nu bytta till likadana som där bak; likriktaren är flyttad och sitter tillsammans med tutan vid oljekylaren; oljepåfyllningslocket är bytt till en svart sådan här http://newbonneville.com/html/lcf_oil_filler_cap.html (jag är inte särskilt förtjust i krom).

Det var för övrigt inte roligt att bråttas med ormabot (läs: kablaget) i framlyktan.

Edit: Vid ett senare tillfälle så skall likriktaren lackas svart och kablaget flyttas in under tanken. Jag flyttar nog även på tutan, så får den sitta där luftinsprutningen satt tidigare (om jag inte bestämmer mig för att montera ett Steble-horn på något lämpligt ställe :p).
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Och jag bytte äntligen likriktaren till en "bättre", (enl. reklamen)..den har legat här ganska länge nu närmare bestämt över 1 år.. Bättre sent än aldrig!! Kablaget i lyset är ingen hit!!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Idag blev det årets första ordentliga tur, visserligen bara 20 mil eller något i den stilen, men mitt löparknä började att ge sig till känna (två veckor kvar till Sthlm Marathon, sedan får det vila :p).

Jag upplever att "trimningen" har förändrat karaktären, från en rolig motorcykel till en jävligt rolig motorcykel. :D Nackdelen är att hornen växer ut, men den är ju rolig att köra lugnare också, så man får väl helt enkelt passa sig. :p

Tyvärr har det blivit lite smolk i bägaren också: Jag har fått någon form av startproblem men jag kan inte definiera det riktigt än, jag _tror_ det är så att startmotorn bara "hickar" till lite och inte drar, så eventuellt är det bara batteriet, men jag måste prova mer. Jag har tänkt att byta till ett litium-batteri på sikt, så förr eller senare är väl skit samma. :p Annars så kanske det är något med mappningen...

Ett blinkersglas är borta bak, men skruvarna är kvar. Det andra har sprickor så förmodligen har den förstnämnda skakat sönder. I vanlig ordning så har jag väl dragit åt skruvar för hårt (hänt förr) och blinkersen har inte det bästa ryktet med avseende på kvalitet. Någon som vet var man kan få ta på ett par Lockhart Phillips 122-9996 eller -9997 i Europa? Frakttiden från staterna brukar inte vara så rolig...

Ni andra som har skrämt upp era motorer och som har bytt till hårdare kopplingsfjädrar: När fick ni det behovet? Kopplingen slirade, men det blev nog bra med lite mer frispel (jag flyttade lite på vajern i samband med att jag flyttade på likriktaren). Samtidigt så vill jag inte ha för mycket frispel, så att det blir svårt att växla ordentligt. Frågan är om jag inte skall ta och byta till de gröna fjädrarna för säkerhetsskull, är det meckigt?

Edit: Det kan tilläggas att när kopplingen väl slirade så gick det ganska fort, så jag misstänker att trycket från fartvinden kan ha varit orsaken om det nu var så att jag hade för lite spel.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har beställt Bernetts gröna fjädrar: Om man läser vad TTP skriver och sedan kollar i TRAT-tråden med bänkkörningar, så ligger jag på gränsen. Däremot så får jag se när jag har tid och lust att göra bytet; behöver beställa hem olja också...

Jag väntar på svar från Jenks' Bolts för att se om de bullet-blinkersen som de saluför är den modellen som jag har (de har inte bemödat sig med att skriva någon information på sidan). Squaredeals har BC:s version som är lite mindre och har halogenlampor. Det kan hända att det är den varianten som JB säljer också och i sådana fall så köper jag två par av den, så vet jag att det går att få tag på "reservdelar" inom EU sedan.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jenks' Bolts gav inget vettigt svar och de har inte svarat på mitt svar, så nu har jag beställt två par av dessa: http://www.squaredeals-ltd.co.uk/br...alogen-bulbs-clear-lenses-el01-006-4055-p.asp

Hoppas att de levererar lika snabbt till mig som till thruxtonerich.

Halogenlamporna på 23 W påstås blir för mycket för originalreläet så jag passade på att beställa ett Motogadget m-Stop via NCCR. Så får jag även den där auto-off-funktionen som yonsson var så sugen på. ;)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN bytte fjädrar på min helgen som var eftersom kopplingen slirade. Bytte till EBC och det blev STOR skillnad. Nu är det omöjligt att få den att slira, vilket den tidigare gjorde när jag växlade på högre varvtal samt varvade på högsta växeln (ej trimmad, bara ombestyckad+ slip-on & filter).

Stort tack BJN för hjälpen!! Och tack TMax500 för sällskap+vägledning. :)

Bildbevis:


De gamla:
 

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Norberg
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Hej alla!
Gammal på forumet men ny i Thruxtontråden.
Hoppas jag får vara med trots att jag har en Bonneville :)
Har läst igenom hela tråden. Det har tagit ett tag kan jag säga ;-)

traja.jpg
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Igår dök den nya insatsen till framlampan upp. Helt perfekt timing då lite meck passar bra en regnig måndagskväll.

Kvaliteten på insatsen kändes övertygande, eller i vart fall motsvarande den jag redan hade. Det står inte Triumph någonstans vare sig på den gamla eller nya men märkningarna stämmer (E4 för högertrafik på den gamla och symetrisk E4 på den nya (dvs. den funkar för såväl höger- som vänster trafik).

Själva skruvandet är inte komplicerat men om någon annan överväger att ge sig på samma grej rekommenderas att ta några bilder eller anteckningar på hur allt sitter ihop. Det är tre ringar som ska umgås med sammantaget sju skruvar och eftersom jag tyckte det såg så självklart ut när jag monterade isär allt fick jag hålla på en stund innan det blev som det skulle…:huvet

Slutresultatet är annorlunda, jag är inte säker på om det blev bättre. Ljusbilden har inte kollats ordentligt men någon större skillnad har inte noterats. Rent estetsikt ser det lite modernare ut vilket jag gillar (balansen mellan nytt och gammalt är något jag gillar), däremot upplever jag lamphuset som större med den nya insatsen. Det är väl en optisk effekt av något slag. Jag tycker att en rejäl lampa är snyggt på våra hojar men kanske blev det för stort nu. Jag behåller den på ett tag och ser hur det känns när jag haft den ett tag.

Före
Före.jpg

Efter
Efter.jpg

Här syns den upplevda skillnaden rätt tydligt. Måtten är dom samma för bägge insatserna.
Jämförelse.jpg
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag tycker det ser bra ut..lite märkligt optiskt fenomen att den nya faktiskt ser större ut!!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@Middleton, vart köpte du insatsen?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top