Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mycket diskret fäste till väskorna! Väskor behövs ju ibland, precis som du skriver. I vart fall om man skall köra mer än en dagstur.

Känner inte igen det där med glipa vid baklampan från min montering. Däremot ger gummipackningen en ganska rejäl "sarg" som först störde mig lite (på 50 cm avstånd), men som jag inte ens såg nästa morgon. Det är lätt att man stirrar på detaljer, detaljer som försvinner in i helheten när man kommer tillbaka nästa dag med nya ögon.

View attachment 399629


Det där med jordkabel runt fästet hängde jag inte med på. Men jag har heller inte läst fysik sedan jag gick ut 9B på högstadiet. (5:a i fysik, dock!)
Har du inte samma kablage på dina som jag har på mina?

View attachment 409221
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Mycket diskret fäste till väskorna! Väskor behövs ju ibland, precis som du skriver. I vart fall om man skall köra mer än en dagstur.

Känner inte igen det där med glipa vid baklampan från min montering. Däremot ger gummipackningen en ganska rejäl "sarg" som först störde mig lite (på 50 cm avstånd), men som jag inte ens såg nästa morgon. Det är lätt att man stirrar på detaljer, detaljer som försvinner in i helheten när man kommer tillbaka nästa dag med nya ögon.

View attachment 399629


Det där med jordkabel runt fästet hängde jag inte med på. Men jag har heller inte läst fysik sedan jag gick ut 9B på högstadiet. (5:a i fysik, dock!)
Har du inte samma kablage på dina som jag har på mina?

View attachment 409221

Lucaskittet jag beställde och fick levererat var detta (se bild) - om du zoomar in på framblinkersen så kan du se de två smala kablarna och ringen runt fästet. Ville ha den genuina retrolooken - fast bullet style ser nog ut att vara en snyggare lösning. Glipan mellan lyset och skärmen beror på att kurvaturen på lyset är helt annorlunda än skärmen och då blir det en glipa mellan gummipackningen och skärmen. Som du säger så är flänsen på gummipackningen rätt hög och detta kan dölja glipan om man väl får den att sitta tätt mot skärmen (därav min ide om att limma den). Skall fixa en detaljbild på glipan ikväll och lägga upp. Kan ju vara att dom har olika leverantörer av kitten och att bullet style kittet är bättre anpassat.
 

Bifogat

  • NB_lucas_kit.jpg
    NB_lucas_kit.jpg
    26.4 KB · Visningar: 58
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Lucaskittet jag beställde och fick levererat var detta (se bild) - om du zoomar in på framblinkersen så kan du se de två smala kablarna och ringen runt fästet. Ville ha den genuina retrolooken - fast bullet style ser nog ut att vara en snyggare lösning. Glipan mellan lyset och skärmen beror på att kurvaturen på lyset är helt annorlunda än skärmen och då blir det en glipa mellan gummipackningen och skärmen. Som du säger så är flänsen på gummipackningen rätt hög och detta kan dölja glipan om man väl får den att sitta tätt mot skärmen (därav min ide om att limma den). Skall fixa en detaljbild på glipan ikväll och lägga upp. Kan ju vara att dom har olika leverantörer av kitten och att bullet style kittet är bättre anpassat.

Kollade lite på triumphrat forumet och där fanns en hel massa inlägg om samma problem som jag har. Olika lösningar som att fila till basen på lyset så att det passar bättre, vända på gummipackningen, limma fast gummipackningen etc.. Jag funderar lite - egentligen syns det ju inte så mycket men jag är som sagt detaljfreak och vill ha perfekt passning (skulle köpt Maundspeeds lösning från början). Hittade t.o.m bilder på glipan som är exakt som min! (både med och utan packningen)
http://www.triumphrat.net/attachmen...t-coverage-of-bonny-fender-holes-p3050022.jpg
http://www.triumphrat.net/twins-tec...il-light-signal-relocate-diy.html#post2139469
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kollade lite på triumphrat forumet och där fanns en hel massa inlägg om samma problem som jag har. Olika lösningar som att fila till basen på lyset så att det passar bättre, vända på gummipackningen, limma fast gummipackningen etc.. Jag funderar lite - egentligen syns det ju inte så mycket men jag är som sagt detaljfreak och vill ha perfekt passning (skulle köpt Maundspeeds lösning från början). Hittade t.o.m bilder på glipan som är exakt som min! (både med och utan packningen)
http://www.triumphrat.net/attachmen...t-coverage-of-bonny-fender-holes-p3050022.jpg
http://www.triumphrat.net/twins-tec...il-light-signal-relocate-diy.html#post2139469
Det är ju hela nöjet att modda moddarna med egna moddar!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har en tankväska + tankskydd över..passar Thruxton o Bonneville, också Scrambler tror jag..Pm:a vid intresse så kommer vi nog överens om ett pris!
P8250167 (1024x768).jpg

EDIT. väskan såld idag!!
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
F-ö-r-f-ä-r-l-i-g. Set ut som något som ritats på dagis. Eller var designern påverkad av olagliga substanser?

EDIT: visst är det kul när man tycker olika?:D
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag och Sixty tar en hyggligt rejäl tur i morgon lördag. Sol och +20 väntas! Har inte bestämt någon rutt.

Om nån vill hänga på så går det bra! Vi rullar vid 10-draget - när det har hunnit bli lite ljummet ute.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det blev en fin tur i solen idag - 37 mil!

Från Göteborg via Kornhall till Tjörn, Orust. Paus i Nösund: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nösund#mediaviewer/File:Nösund_september_2010.jpg och så vidare över Malö strömmar (Evert Taubes Maj på Malö, ni vet http://sv.wikipedia.org/wiki/Maj_på_Malö) till Flatön.

På Flatön fikade vi på på den klassiska adressen Handelsman Flink - där Evert Taube bodde en sommar (1943?) http://www.handelsmanflink.se/

For sedan till Dragsmark för en ny bensträckare vid den gamla klosterruinen http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragsmarks_kloster innan vi på krokiga vägar slutligen nådde Smögen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Smögen#mediaviewer/File:Smögen_from_Kungshamn.JPG) där vi åt varsin räkmacka på bryggan.

Hemfärden gick via Hunnebostrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunnebostrand#mediaviewer/File:Hunnebostrands_harbour.jpg), Bovallstrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bovallstrand#mediaviewer/File:2011-07-14_Bovallstrand_2.jpg) innan vi drog in på... BJN Raceway! Vi körde BJNs "hemmabana" hela vägen Munkedal-Valbo Ryr-"fyrvägskorsningen"-Uddevalla. Ny paus. Näst sista sträckan söderut gick förbi Vassbo och Ljungskile och sedan till Göteborg.

Nu är det här ju en Thruxtontråd, och inte resetråd. Så jag slutar nu. Tänkte bara visa er vad ni missade! :D
 

Fridens

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Ort
Solna
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Hej!
Nu här på forumet, även ny Thruxton-ägare sen tidigare i somras :banana
Då hojen är helt i original har jag såklart börjat fundera på lite förändringar inför vinterns mek. Jag tänkte beställa lite grejer från BC, bl.a. Lukas Fendern, och då kanske flytta bak-blinkers till där bakre stötdämparen möter sadeln. Är det nån som har dragit igenom besiktningen med den lösningen? Kollat lite på Trafikverkets föreskrifter och det enda "problem" jag hittar är att synbarheten ska vara 20 grader inåt..
Tänkte även byta till ett par Shorty Predators, verkar hur grymma som helst :yoparty Där är det ju lite enklare att byta till standarddämparna inför besiktningen.
Ursäkta den lite tråkiga byråkrati-frågan, men det verkar ju som att de flesta Thruxton-ägare gör något åt standardbakdelen och ljudet...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det blev en fin tur i solen idag - 37 mil!

Från Göteborg via Kornhall till Tjörn, Orust. Paus i Nösund: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nösund#mediaviewer/File:Nösund_september_2010.jpg och så vidare över Malö strömmar (Evert Taubes Maj på Malö, ni vet http://sv.wikipedia.org/wiki/Maj_på_Malö) till Flatön.

På Flatön fikade vi på på den klassiska adressen Handelsman Flink - där Evert Taube bodde en sommar (1943?) http://www.handelsmanflink.se/

For sedan till Dragsmark för en ny bensträckare vid den gamla klosterruinen http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragsmarks_kloster innan vi på krokiga vägar slutligen nådde Smögen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Smögen#mediaviewer/File:Smögen_from_Kungshamn.JPG) där vi åt varsin räkmacka på bryggan.

Hemfärden gick via Hunnebostrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunnebostrand#mediaviewer/File:Hunnebostrands_harbour.jpg), Bovallstrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bovallstrand#mediaviewer/File:2011-07-14_Bovallstrand_2.jpg) innan vi drog in på... BJN Raceway! Vi körde BJNs "hemmabana" hela vägen Munkedal-Valbo Ryr-"fyrvägskorsningen"-Uddevalla. Ny paus. Näst sista sträckan söderut gick förbi Vassbo och Ljungskile och sedan till Göteborg.

Nu är det här ju en Thruxtontråd, och inte resetråd. Så jag slutar nu. Tänkte bara visa er vad ni missade! :D
Ännu en lagom t-max tur man missade!

Hej!
Nu här på forumet, även ny Thruxton-ägare sen tidigare i somras :banana
Då hojen är helt i original har jag såklart börjat fundera på lite förändringar inför vinterns mek. Jag tänkte beställa lite grejer från BC, bl.a. Lukas Fendern, och då kanske flytta bak-blinkers till där bakre stötdämparen möter sadeln. Är det nån som har dragit igenom besiktningen med den lösningen? Kollat lite på Trafikverkets föreskrifter och det enda "problem" jag hittar är att synbarheten ska vara 20 grader inåt..
Tänkte även byta till ett par Shorty Predators, verkar hur grymma som helst :yoparty Där är det ju lite enklare att byta till standarddämparna inför besiktningen.
Ursäkta den lite tråkiga byråkrati-frågan, men det verkar ju som att de flesta Thruxton-ägare gör något åt standardbakdelen och ljudet...

Välkommen! Jag besiktigade min dom första gångerna med den setupen, inga problem för mig.. har några monteringsbleck för stötdämparplaceringen att avvara om det inte följer med. Själv flyttade jag bak mina då jag kör en del med sadelväskor..

Och ljudet... köp ett par shorty! Tror ingen här inne har såna?
Original förstör ju hela grejen.. mötte en med TOR dämpare igår och han hördes inte alls över mina diskbänksmegafoner :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top