Triumph Thruxton-tråden

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
BJN kommer aldrig mer att köra den "Gula". Han har somnat in. De som känner honom tror jag kommer att minnas honom som en god förare som dessutom var både kunnig och saklig på forumet. Själv kommer jag minnas och sakna honom som en mycket god kamrat, vilken jag känt i över 30 år.

1014

Ledsen jag är så långsam men jag fick beskedet fr en vän som var kollega med Björn i måndags och det tog lite tid att smälta. Faan varför skall de goa gå så tidigt. Jag tyckte mycket om honom även om vi bara hade kontakt ibland... Han är saknad!
Hasse D
 

Thruxton-Dude

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Nacka
Hoj
Triumph Thruxton 2013 Phantom Black
Jag har precis bokat en tid för tvåtusenmilaservicen om ungefär en månad. Det var inte gratis: 5995 SEK skall de ha. :-O

Hej, har du kollat med http://www.motostop.se? En av killarna jobbade tydligen på HojCenter i Länna tidigare. De hjälpte mig med service + lite annat i höstas. Det kostade mindre än 4500:- och då bjöd de även på frakt hem med släp.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hej, har du kollat med http://www.motostop.se? En av killarna jobbade tydligen på HojCenter i Länna tidigare. De hjälpte mig med service + lite annat i höstas. Det kostade mindre än 4500:- och då bjöd de även på frakt hem med släp.

Vilken service var det? Det kan ju vara värt att kolla på, men samtidigt så tycker jag att det är ganska trevligt att HojCenter har öppnat en filial i Sollentuna -- eftersom jag bor i närheten -- och något skall de ju leva på. :p
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sådärja, nu närmar sig mätaren 200 mil och jag har klarat en premiär med hojen på Gotland Ring, förvisso bara två pass men tillräckligt för att få en uppfattning om möjligheterna. Tyvärr har jag bara fått väskorna, inga andra tillbehör finns tydligen hemma, så helt komplett är inte erfarenheten. Vad jag lärt är att:

- Maskinen funkar bra för längre sträckor också, körde hojen på släp ned till Gävle och sedan MC resten av vägen.
- Gotlands mindre vägnät är fenomenalt. Här trivs hojen som fisken i vattnet.
- Jag upplevde det tidigare omskrivna "ABS-fenomenet" en gång på Gotland Ring. Ni som varit där eller kört där vet att det är en rätt tuff inbromsning i utförsbacke när rakan slutar och man går in i första högern? Ungefär som på Mittsverigebanan innan chikanen byggdes mitt på rakan. I alla fall går det någonstans mellan 180 och 200 när bromsarna slår till så kände jag en bit in i första passet att bromsarna initialt inte tog tillnärmelsevis lika hårt som vanligt, sedan "klickade" det liksom till och bromsen greppade som vanligt. Det blev lite spännande det varvet men jag försökte utan att lyckas provocera fram beteendet fler gånger. Min gissning är att det har med ABS-systemets programvara att göra, något triggar systemet att reducera applicerad broms just när den läggs an.
- i övrigt är hojen väldigt kompetent! Visst - den har inte nedläggningsvinkel som en modern sportis, när knät tar i (med lite "aphäng") går det inte att fälla in mycket innan fotpinnen skrapar i. Men då talar vi rätt höga hastigheter och det går att köra betydligt fortare än vad jag gjorde om banan är bekant. Du ska vara en mycket driven förare innan chassit begränsar.
- Vilken motorkaraktär! Jag låg helt enkelt på fyran i de flesta kurvorna (banan har ett skönt flyt) tvåan eller trean i hårnålarna och bara vred på i utgångarna. Hur skönt som helst och besparade en hel del vispande i växellådan.
- Kunde jag banan bättre kanske jag skulle dra på ytterligare lite kompression fram? Men för detta tempo och med en mjuk gaskontroll fanns inga behov av att laborera mera just nu. Slitagemönstret är föredömligt.

Bifogar några bilder från vistelsen på ön, nu börjar jag inse dess egentliga strategiska betydelse... ;)
 

Bifogat

  • Foto 2016-05-22 15 17 09.jpg
    Foto 2016-05-22 15 17 09.jpg
    704 KB · Visningar: 96
  • Foto 2016-05-22 14 00 22.jpg
    Foto 2016-05-22 14 00 22.jpg
    1,005.2 KB · Visningar: 95
  • Foto 2016-05-22 13 58 57.jpg
    Foto 2016-05-22 13 58 57.jpg
    864.8 KB · Visningar: 84
  • Foto 2016-05-21 15 38 23.jpg
    Foto 2016-05-21 15 38 23.jpg
    961.8 KB · Visningar: 83
  • Foto 2016-05-21 12 48 04.jpg
    Foto 2016-05-21 12 48 04.jpg
    814.8 KB · Visningar: 85
Last edited:

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Kul att se att den inte gör bort sig på storbana. Var in på 80-mila service igår, fick barrel-handtagen monterade samtidigt, betydligt skönare. Körde knix på kvällen för första gången på R:en och andra gången i mitt liv och vilket förtroende hojen ingjuter i en, helt magiskt. Snabbstyrd och motorn ojoj vilket vrid, rullade runt på tvåan hela varvet och det fanns kraft så det räckte och blev över hela tiden. Helnöjd med hojen :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tjena gubbar,

Vart köper jag snabbt och smidigt bromsklossar fram online? Har ingen aning om vad jag behöver. Bytte framdäck nu och klossarna är helt slut. :3freak Var säker på att jag bytte förra året men det var väl bak jag bytte. :död

Edit: Löste det med Johans mc.
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Läste om Björn nu, är ju inte så aktiv här längre. Riktigt riktigt tråkigt givetvis. Kände honom bara genom hojen, käkat några pizzor ihop under rundor och tagit några bärs ihop under Vätternrunda. Han var alltid supertrevlig och väldigt hjälpsam, delade gärna med sig av sin kunskap och sitt praktiska kunnande.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Fick ett samtal från handlar'n idag. Han frågade om jag kunde tänka mig att byta färg? Dåligt omen gissar jag?
Verkar vara ett djävulskt sug efter silvriga Thruxton R. Gissar på 2-3 veckors väntan...minst!?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
BJNs begravning....

Hej alla,
Trist att skriva om sådant här bland alla glada tillrop om nya hojar och en nyligen påbörjad säsong.

Men en av trådens veteraner BJN gick ju bort förra veckan som vi alla läst. Med över 2800 inlägg på Sporthoj sedan 2008 var BJN en flitig deltagare både oss hos oss och i SV1000-tråden.

Vi vet fortfarande inte något om varför, vad som så att säga gick sönder. Men vi vet att det är begravning den 8 juni. Jag och några till vill göra någon form av markering på begravningen. En sista hälsning från hojpolarna på Sporthoj.

Vill du vara med så skicka ett PM till mig så ordnar vi någon form av hälsning till BJN och hans anhöriga.

(Krans? Någon form av välgörenhet? Typ Amnesty, Unicef eller så? SMC? Kom gärna med förslag!)
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Fick ett samtal från handlar'n idag. Han frågade om jag kunde tänka mig att byta färg? Dåligt omen gissar jag?
Verkar vara ett djävulskt sug efter silvriga Thruxton R. Gissar på 2-3 veckors väntan...minst!?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kunde åka från handlaren idag typ på en mattsvart. Men har så ställt in mig på den silvriga!
3 veckor var den bästa prognosen jag kunde få, kanske så illa som fem! :-(
Riktigt surt när man hade ställt in sig på att få den inom nästa vecka...
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Samma här? Klart att det ska vara silver. Röda verkar det finnas en del kvar, men den är i mitt tycke den minst attraktiva och inget alternativ öht! Den mattsvarta hade kunnat funka som en nödlösning men inte mer.

Jag börjar faktiskt bli lite orolig om man får den innan v30 eller inte. Ska till Gotland då? Jaja...nu har man ju tid att shoppa tillbehör i lugn o ro iaf?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Samma här? Klart att det ska vara silver. Röda verkar det finnas en del kvar, men den är i mitt tycke den minst attraktiva och inget alternativ öht! Den mattsvarta hade kunnat funka som en nödlösning men inte mer.

Jag börjar faktiskt bli lite orolig om man får den innan v30 eller inte. Ska till Gotland då? Jaja...nu har man ju tid att shoppa tillbehör i lugn o ro iaf?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Tillbehör va det ja.
Har ju beställt Café-racer kittet till min dessutom.
Leveranstiden på det spådde de inte ens i stjärnorna. Slutsålt i hela världen/ej producerat ännu...
Så blir nog en del mil på orginalhoj.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Beställde min med V&H offroad piporna och nylonväskorna, men det kommer väl i efterhand. Så det blir väl som du säger till att köra original ett tag.

Eller förresten helt original blir det ju inte. Har beställt nya broms och kopplingsgrepp, miniblinkers och tailtidy som jag förhoppningsvis kommer få inom en snar framtid då det inte är Triumphgrejer:D
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Jag kommer antagligen (tyvärr) behöva sälja min Thruxton -13. Gått ca 1800 mil. Vad tycker ni att jag ska begära? Alla originaldelar finns kvar (bortsett från en krossad sidospegel). Idag har den clubman-styre, TOR-ljuddämpare, Lucas baklykta och mindre blinkers.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Hej alla,
Trist att skriva om sådant här bland alla glada tillrop om nya hojar och en nyligen påbörjad säsong.

Men en av trådens veteraner BJN gick ju bort förra veckan som vi alla läst. Med över 2800 inlägg på Sporthoj sedan 2008 var BJN en flitig deltagare både oss hos oss och i SV1000-tråden.

Vi vet fortfarande inte något om varför, vad som så att säga gick sönder. Men vi vet att det är begravning den 8 juni. Jag och några till vill göra någon form av markering på begravningen. En sista hälsning från hojpolarna på Sporthoj.

Vill du vara med så skicka ett PM till mig så ordnar vi någon form av hälsning till BJN och hans anhöriga.

(Krans? Någon form av välgörenhet? Typ Amnesty, Unicef eller så? SMC? Kom gärna med förslag!)

Såg det här precis nu. Jag hann bara träffa BJN en gång men han var verkligen en person som var lätt att tycka om. Kommer minnas honom med värme och saknad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kommer antagligen (tyvärr) behöva sälja min Thruxton -13. Gått ca 1800 mil. Vad tycker ni att jag ska begära? Alla originaldelar finns kvar (bortsett från en krossad sidospegel). Idag har den clubman-styre, TOR-ljuddämpare, Lucas baklykta och mindre blinkers.

Trist. Tidigare kunde de väl ligga ute för 70 000-75 000 kr? Jag vet dock inte hur värdet har påverkats på våra "reliker" nu när de nya har poppat upp.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top