USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Haha

Från USAs ekonomi till Tyska sportvagnar.. Awesome!

+1

Pa tal om..

For det forsta skall en 911 ha en flakt som kyler motorn och EN stor flakt som 'driver' motorn! :)

Pa tal om ekonomi (och bilar) sa har 12c stor potential att bli en klassiker - investerings potential.

Sen har en annan bil ocksa namnts i traden; F40. Ett av de sakraste korten pa marknaden tycker jag, utomordrentlig upside!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det var liksom en ny önskan som föddes lite efter 991-testet, just den där sköna, sportiga vardagsbilen som funkar på tjänsteresan såväl som busturen på helgen bara för nöjes skull eller en bankörning. Den är aldrig snabbast, men det är man ju aldrig ändå.

Jag fann nån sorts charm i att kunna drifta ut ur chikanen ut på mantorprakan och ha en potent banbil i samma paket om man kan ha telefonmöte på E4an och dricka kaffe utan att lida av det.

Men som sagt, det kanske krävs en riktig vxl-låda för att det ska bli kul. Måste man lära sig häl-tå då? Det verkar svårt :(

Problemet är att det inte finns utrymme att varva en GT3 motor på landsväg utan att räcka över körkortet till konstapeln först. Sedan är ju trafiken ytterligare ett bekymmer. Det ges inte så många tillfällen att uppleva bilens potential och det är i längden något som kväver en. Lite som när man plockar ut sporthojen för en sväng.

En vanlig 991 räcker långt om du tänker använda den som du fantiserar om. En vardagsbil med lite karaktär och prestanda som går att ta ut på bana utan att skämmas. Risken är att du kommer att tycka att det är för mycket av en kompromiss. Det är så jag upplever många moderna bilar. Man försöker vara allt på samma gång. En roll som är oförenlig. Skulle det låta vara osagt, men jag är själv skeptisk till att man har gjort GT3 mer anpassad för vardagsbruk. Förklaringen ligger i att man vill sälja ännu fler bilar till en bredare publik som kanske inte nödvändigtvis använder bilen på bana. För egen del tycker jag att länken till motorsport är det som byggt upp varumärket GT3. Bryts den länken då har det mindre betydelse att det är den snabbaste och mest avancerade GT3 så här långt.

Du behöver inte kunna tå och häl teknik för att ha roligt i en manuell bil. Jag tror du kommer att lära sig det ifall behovet uppkommer.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Är det någon av sportbilstillverkarna som behöver besök av Lyxfällan då?

Spyker och Viktor Muller kanske? :D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
+1

Pa tal om..

For det forsta skall en 911 ha en flakt som kyler motorn och EN stor flakt som 'driver' motorn! :)

Pa tal om ekonomi (och bilar) sa har 12c stor potential att bli en klassiker - investerings potential.

Sen har en annan bil ocksa namnts i traden; F40. Ett av de sakraste korten pa marknaden tycker jag, utomordrentlig upside!

F40 är ju redan en klassiker men tror du inte det finns lite för många för att de ska bli riktigt dyra inom de närmsta typ 20-30 åren?

För dig som gillar F40 och F50...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

F40 är ju redan en klassiker men tror du inte det finns lite för många för att de ska bli riktigt dyra inom de närmsta typ 20-30 åren?

För dig som gillar F40 och F50...

Redigerade mitt inlägg. Hade samma video. Passa på och njut. Intressant att lyssna på kommentaren mot slutet om hur F40 upplevs i väta 19 minuter in i videon. Intervjun börjar 14 minuter in. Den här typen av bilar kommer vi inte att få se igen. Det finns en anledning varför man börjar titta allt mer på F40 och dylikt. I videon nämns t ex att Ferrari Enzo upplevs mer som när man kör ett videospel. Det enda som talar emot F40 är att de är producerade i en förhållandevis stor serie jämförelsevis med t ex 288 GTO och andra modeller där man hållit tillbaka produktionen till ett par hundra exemplar. Det byggdes över 1300 F40.

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS

Nej jag tror inte det. Den ar som sagt redan en klassisker, men den var den 'forsta' i en ny generation och ar fortfarande ansedd av manga som den optimala sportbilen, ca 1300 byggda har jag for mig
Jag tror faktiskt manga bilar i den prisklassen ar undervarderade idag om man jamfor med andra 'bluechip' investeringar typ hus i basta lage London bla

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nej jag tror inte det. Den ar som sagt redan en klassisker, men den var den 'forsta' i en ny generation och ar fortfarande ansedd av manga som den optimala sportbilen, ca 1300 byggda har jag for mig
Jag tror faktiskt manga bilar i den prisklassen ar undervarderade idag om man jamfor med andra 'bluechip' investeringar typ hus i basta lage London bla

Jo, vad jag menar är att om man jämför F40 med kanske den enda moderna bilen som riktigt börja gå upp i pris, Mclaren F1, så byggdes det väl bara runt 100 F1, och lite drygt hälften av de var rena gatbilar, jämfört med 1351 F40? Jag undrar om den är riktigt exklusiv nog för att riktigt börja rusa än. Men det är klart, F40 har väl redan stigit från lågmärket runt 1,5m till runt 3m har jag för mig att de ligger kring för tillfället?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Redigerade mitt inlägg. Hade samma video. Passa på och njut. Intressant att lyssna på kommentaren mot slutet om hur F40 upplevs i väta 19 minuter in i videon. Intervjun börjar 14 minuter in. Den här typen av bilar kommer vi inte att få se igen. Det finns en anledning varför man börjar titta allt mer på F40 och dylikt. I videon nämns t ex att Ferrari Enzo upplevs mer som när man kör ett videospel. Det enda som talar emot F40 är att de är producerade i en förhållandevis stor serie jämförelsevis med t ex 288 GTO och andra modeller där man hållit tillbaka produktionen till ett par hundra exemplar. Det byggdes över 1300 F40.

Jag ser fortfarande potential; tänk dig om Ferrari kunde slita ur hybridgrejerna ur LaFerrari och skicka på den två turbo istället? Den väger ju runt 1250kg torr med hybridlinan så det borde man kunna få ned 100kg till 1150kg torr, säg 1250kg körklar, utan batterier och elmotorer och med två turbo borde man kunna behålla maxeffekten på 950hk. Om man tycker F40 är vild med 470hk och 1100kg lär 950hk, 1250kg och bakhjulsdrift vara hyfsat vilt också :)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
3 mille koper en 'sunkig' F40 (om du hittar en). Bla en krockad reparerad saldes for runt £290k pa auktion nyligen

Maclaren F1 kostar val 50+

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
3 mille koper en 'sunkig' F40 (om du hittar en). Bla en krockad reparerad saldes for runt £290k pa auktion nyligen

F40 kanske gått upp mer på slutet än jag insett. F1 har gått upp rejält bara nu på slutet verkar det som. Tyckte det var bara något/några år sedan de gick för runt 10m men nu verkar de ju som sagt gå för 50+ miljoner.

Ser att det finns en F40 Competizione för €750 000 drygt 10 mil norr om mig. Kanske får öka förbi och titta... :)

Själv tycker jag det börjar bli lite bubbelvarning över de där priserna, vi får se vad som händer om räntorna går upp. Själv skulle jag aldrig köpa en bil, oavsett pris, som jag inte har råd att köra och smälla och ta den kostnaden, då har det förlorat meningen för mig och då är det också bubbelvarning, dvs när priserna blir så höga att ägarna inte har råd/vilja att använda de till vad de är avsedda att användas till.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

När jag tänker efter så vore ju en kraschlagad F40 typ den ultimata drömbilen, gärna om den är lite repig och jävlig också men fräsch mekaniskt. Då kan man köra den på riktigt och man behöver inte hålla på och originalböga och oroa sig för att den minskar en miljon i värde om skinnfodralet till serviceboken har fel brunnyans :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Själv tycker jag det börjar bli lite bubbelvarning över de där priserna, vi får se vad som händer om räntorna går upp. Själv skulle jag aldrig köpa en bil, oavsett pris, som jag inte har råd att köra och smälla och ta den kostnaden, då har det förlorat meningen för mig och då är det också bubbelvarning, dvs när priserna blir så höga att ägarna inte har råd/vilja att använda de till vad de är avsedda att användas till.

Kan också tycka att det är lite bubbelvarning på priserna generellt sätt idag. Vidgar man blicken lite och ser sig om vad man begär för en del bilar verkar folk ha fått hybris. Sedan återstår det att se om bilarna verkligen säljs för utannonserade priserna. Att bara titta på aktionspriserna på enskilda objekt via t ex Bonhams och RM auctions ger ingen korrekt bild vad bilarna är värda. Vi talar om bilar med särskild historia.

Samtidigt ökar ju antalet väldigt förmögna i världen. Det driver upp priserna på samlarbilar, exklusiv konst och dylikt. Man ser dem bara som placeringar, vilket är synd. Det är ägare av typen man ser i videon man vill se äga bilarna. Folk som verkligen uppskattar dem, njuter av dem och låter andra njuta av dem också.

http://www.youtube.com/watch?v=AVuSf6tkfpQ#t=76

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan också tycka att det är lite bubbelvarning på priserna generellt sätt idag. Vidgar man blicken lite och ser sig om vad man begär för en del bilar verkar folk ha fått hybris. Sedan återstår det att se om bilarna verkligen säljs för utannonserade priserna. Att bara titta på aktionspriserna på enskilda objekt via t ex Bonhams och RM auctions ger ingen korrekt bild vad bilarna är värda. Vi talar om bilar med särskild historia.

Samtidigt ökar ju antalet väldigt förmögna i världen. Det driver upp priserna på samlarbilar, exklusiv konst och dylikt. Man ser dem bara som placeringar, vilket är synd. Det är ägare av typen man ser i videon man vill se äga bilarna. Folk som verkligen uppskattar dem, njuter av dem och låter andra njuta av dem också.

http://www.youtube.com/watch?v=AVuSf6tkfpQ#t=76

Jo, när jag startar min tillverkning av framtida legendariska bilar ska jag ha en minimianvändningsklausul vid alla försäljningar; om nuvarande eller framtida ägare kör mindre än 500 mil under ett år så tvångsinlöser jag bilen till det ursprungliga försäljningspriset. Kanonidé tycker jag själv!

Varje mil på bana räknas som fem mil på gata men då vill jag se ombordfilmer, kör de för långsamt tvångsinlöser jag bilen ändå.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men som sagt, det kanske krävs en riktig vxl-låda för att det ska bli kul. Måste man lära sig häl-tå då? Det verkar svårt :(

Prova nu när vintern kommer.
Jag har lättare för att vänsterbromsa, men det är olika.
Skall man tå/häla krävs det att pedalstället passar perfekt.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS

Sa lange bostadsmarknaden inte faller gar priserna pa exklusiva, klassiska sportbilar bara pa ett hall. Och borjar dom falla har vi troligtvis mycket storre problem att bry oss pa.
Enligt mig har vi en stor javla bubbla som omfattar i stort sett allt. Kreditexpansion. Smaller den smaller allt. Forhoppningvis inser snart vara politiker detta och i stallet for att bara forsoker vinna nasta val, forsoker stalla ratt pa skiten.

I alla fall har pumpas krediten fortfarande till max. Allt pa ett kort. Husmarknaden.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Enligt mig har vi en stor javla bubbla som omfattar i stort sett allt. Kreditexpansion. Smaller den smaller allt. Forhoppningvis inser snart vara politiker detta och i stallet for att bara forsoker vinna nasta val, forsoker stalla ratt pa skiten.

I alla fall har pumpas krediten fortfarande till max. Allt pa ett kort. Husmarknaden.

Börjar hålla med.. Vi hade ju den här debatten för typ 1,5 år sen va?

Sen dess har det ju knappast gått åt rätt håll, och nu börjar det faktiskt kännas lite obehagligt även för mig som ändå var rätt cool för 1,5 år sen. Hade skiten träffat fläkten då kände jag mig rätt trygg i att "man" inte skulle ha låtit saker kollapsa. Idag börjar verktygslådan kännas tom.

Jag sitter ju i hyresrätt för första gången och kommer nog satsa på att förvalta vinsterna från tidigare borätter och försöka spara så mkt som möjligt bara. Antingen stabiliseras det och då kan man ju gå in igen, eller så får vi ett nytt -92 och då kan man ju känna sig som ett barn i godisfabriken om man har lite deg på kontot.

Tills vidare tar jag risken med hyresrätt (betydligt dyrare än jag nånsin bott i ägd lya trots sämre standard). Mer mobil blir man också, och jag känner just nu att jag inte vet om jag är kvar i Linköping eller ens Sverige om 2-5 år.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Börjar hålla med.. Vi hade ju den här debatten för typ 1,5 år sen va?

Sen dess har det ju knappast gått åt rätt håll, och nu börjar det faktiskt kännas lite obehagligt även för mig som ändå var rätt cool för 1,5 år sen. Hade skiten träffat fläkten då kände jag mig rätt trygg i att "man" inte skulle ha låtit saker kollapsa. Idag börjar verktygslådan kännas tom.

Jag sitter ju i hyresrätt för första gången och kommer nog satsa på att förvalta vinsterna från tidigare borätter och försöka spara så mkt som möjligt bara. Antingen stabiliseras det och då kan man ju gå in igen, eller så får vi ett nytt -92 och då kan man ju känna sig som ett barn i godisfabriken om man har lite deg på kontot.

Tills vidare tar jag risken med hyresrätt (betydligt dyrare än jag nånsin bott i ägd lya trots sämre standard). Mer mobil blir man också, och jag känner just nu att jag inte vet om jag är kvar i Linköping eller ens Sverige om 2-5 år.

Amorteringsfria lån, avdragsgilla räntekostnader och väldigt låga räntor; vem kunde ana att det skulle bli en bostadsbubbla? :banana

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning