Uselt Yamaha Sweden!

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Jag köper ditt resonemang men,..

..tror du verkligen den taskigt avlönade mecken som är överbelamrad med jobb och som mest bara väntar på att klockan blir fem tänker så långsiktigt? Eller ens bryr sig? Det är knappast så att hans lönekuvert påverkas..

Ditt resonemang praktiseras av fåtalet ställen men framförallt i en idealisk värld..

Just det som är problemet, folk som skiter i sitt jobb. Men än viktigare ska den ansvariga se till att det inte blir så!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag köper ditt resonemang men,..

..tror du verkligen den taskigt avlönade mecken som är överbelamrad med jobb och som mest bara väntar på att klockan blir fem tänker så långsiktigt? .


Det är därför det inte är mecken som driver Yamaha Center i Haninge. Han har garanterat en chef som driver hela anläggningen. Möjligen har han dessutom någon "verkstadsansvarig" snett ovanför sig även om denne inte behöver ha någon formell chefstitel och möjligen själv är mek....

Oavsett så finns det någon där ovanför som sköter "affärerna". Det är denna person som skall sköta strategi och management. Att prioritera ner hojar som inte är köpta i butiken till förmån för de som är köpta där är ett strategiskt beslut och det bör fattas av någon annan än meken.

...och detta strategiska beslut är alltså i mina ögon väldigt ostrategiskt.
Antningen kör man med ett kösystem, rakt av. Förs in, först ut.
Eller så gör man löpande omprioriteringar efter vad som är bäst för verksamheten och det är då jag tror att man bör ta tillfället i akt att snärja en ny kund snarare än att skrämma bort nya kunder i överdriven omsorg för de befintliga.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Låter ju skitdåligt rent ut sagt!
Min fireblade é köpt i Trollhättan och jag lämnade in den på service ärende i helsingborg utan problem eller krux även om dé va ett år efter garanti tiden gått ut och service-bok saknades.



Dé kan jag intyga att jag fått även om man äger en Honda :tummenupp


Kan inte annat än att hålla med där! Service och shysst folk rätt upp och ner!! :tummenupp :)
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
- Hej, jag köpte hojen i Långtbortistan men skulle vilja ha hjälp av er med ett garantiärende eftersom ni har er verkstad precis bredvid mitt jobb!

....för verkstaden är detta ett gyllene tillfälle. Eftersom det är ett garantijobb så kommer det givetvis få allt ersatt av generalagent/tillverkare och om han då prioriterar in denna nya kund i rimlig tid så har han med säkerhet fått sig ytterligare en stammis. De som redan är kunder lär troligen inte sluta handla där för att just deras service blev klar en halvdag senare än avtalat om de bara för en mindre ursäkt, en Snickers och en fräsig bandana med företagsnamnet på...
.

Mycket bra svar.
Jag jobbar som "meck" i databranchen o jag önskar att vi hade det lika lätt då det gäller löpnade omprioriteringar.
Det enda vi kan komma med är information till kund i TIDIGT läge om att det kan komma att ta lite längre tid.
Tänk om våra kunder skulle vara lika lätt "mutade" som kunder på en verkstad.

Det är SÅÅÅÅÅ enkelt för en verkstad att få kunder nöjda.
Det heter
1) Ödmjukhet
2) Tidig information vid förändringar.
3) Om det är tidsmässigt till kunds nackdel, muta kund med billig-kul-pryl-med-företagslogga-på & en cola/snickers etc

Alla vet att ibland kör det ihopsig o saker tar längre tid än uppskattat och/eller blir dyrare. Det absolut viktigaste i dessa sammanhang är TIDIG information. Tänker själva att verkstan har sagt om 2v är den klar.
Det går en vecka o ni blir uppring av verkstan som beklagar sig o tyvärr måste fråga om det går an att skjuta leveransen ytterligare en vecka.
Skulle tappa hakan o svara ja nästan oavsett omständighet.
O den tiden det tar .. ca 5-10 per gång man behöver göra detta är så väl värd. De skulle få en stammis som skulle rekommendera dem utöver allt annat. Snacka om reklam.

Sen till Danpal(detta är min åsikt): Stammisar är inte de som köpt hojjen av er, utan de som faktiskt återkommer. O precis som korvgubbe skrev är det i just detta fall mer värt att prioritera in den "nya" killen före de man har (om nån existerande kund blir lidande kommihåg ödmjukhet, information o en liten "muta" )
På detta sätt har du nu helt plötsligt två kunder som springeromkring o gör gratisreklam för dig. Dels den nya kunden som tycker "Wow. Snabb service o bra bemötande. Det är inte vanligt det" Och dels den gammla stammisen som tycker "okej. De var tvungen skuta på jobbet, MEN de ringde o kollade iförväg! (har det nånsin hännt tidigare?) och jag fick lite plåster på såren då jag hämtade hojjen"

Skulle det nu vara så att ni har uppöver öronon fullt med jobb, Projekt anställ fler mekare! Det finns massor av arbeslösa som bara vill ha ett jobb även om det är tidsbegränsat.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Bevis på att man har en hemlig överenskommelse...

Garantireparationer verkar enligt brevet vara en hemlig överenskommelse mellan handlarna... detta mail fick jag av MC Varuhuset i sthlm.

Trodde att det var fel på batteriet först..

Jag till McVaruhuset.

From: Idris xxx

To: kundmottagning@mcvaruhuset.se

Sent: Tuesday, April 07, 2009 11:28 AM

Subject: garanti



Hej!

Jag köpte en ny yamaha R1 med reg xxx av lellesmc i uppsala för ca två veckor sen.

Nu har det visat sig att batteriet verkar helt slut, pga av att den stått still i ett år.
Hjälper inte att man laddar upp den.
Ni är auktoriserade för yamaha, (och det gick lika bra att vända sig till er enligt lelles)

min fråga? räcker det att jag kommer in med batteriet eller måste jag släpa med en död hoj.

för att få ett nytt batteri?
Tacksam för svar, då jag bokat en bandag om två veckor.

Svar från McVaruhuset.

Från: Stockholms MC-Varuhus Kundmottagning [mailto:kundmottagning@mcvaruhuset.se]
Skickat: den 7 april 2009 15:51
Till: Idris xxx
Ämne: Re: garanti



Hej, när det gäller garantiärenden så skall du vända dig till säljaren i detta fall LELLES.

Dom vet mycket väl att dom ska lösa sina garanti ärenden själva!

Det är riktigt tråkigt att de behandlar sina kunder på det sättet.

Enligt garantilagen ska du vända dig till dit du har köpt den alltså Lelles.

MVH

Verkstadens kundmottagning,

Stockholms MC-Varuhus AB
Telefon: 08-50620500
Telefax: 08-50620502
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Alltså lönar det sig inte att köpa en svensksåld hoj utanför sin stad.
Har man inte tänkt att flytta, eller tänkt att köpa en hoj utanför sin stad så då går det bra, men annars är det lika bra och importera själv :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
...och bland det första man fick lära sig som grön säljare var att "kunden har alltid rätt". Vilket om vi ska vara ärlig är en sanning med modifikation. Men en missnöjdkund är den absolut sämsta PR:en för ett företag, speciellt tjänsteföretag.

Kunden har inte alltid rätt, men har alltid rätt till ett Bra Bemötande!
Det kör vi efter där jag jobbar på sommaren, en camping^^

(bara en liten parentes)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Självklar är alla välkomna och ska få en bra behandling MEN även är det så att de som är våra trogna kunder SKA få en mindre "VIP" behandling för att de just har val oss som deras leverantör av deras mc eller båt.
Haha, att få sin hojj lagad för man har Garanti kallar du för "mindre VIP behandling"...
För mig och garanterat massa andra är det en självklart att har man mycket att göra så jobbar man hårdare/övertid/anställer mer för att inte låta kunderna vänta massa, inte nå vip.

Är ju inget påhitt senaste året att folk kör mer om det är/varit fint väder.

Sen till ts, hoppas du lyckas/orkar/har lusten att häva köpet och väljer något annat märke.
Själv tänker jag inte köpa nått från Yamaha närmsta åren iaf efter läst detta.

Edit.
Själva iden med Europagarantin fallerar ju helt om alla ställen prioriterar hojjar köpta hos dem.
Man får hoppas att fler ställen inte gör som ni.

Vore kul om någon med lite högre status får reda på historien.
Hade jag själv varit den hade jag varit Vansinnig och sett till att dom ansvariga fått sparken om jag haft den "makten" (med all rätt).
Är ju somsagt inte bra PR för Yamaha och är ju inte egentligen deras fel utan deras försäljare/generalagenten och mycket möjlig nån mer jag missat.
 
Last edited:

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Från: http://www.yamaha-motor.se/tjaenster/faq/faq-service.jsp#229201310

Q: Måste jag gå till samma återförsäljare som jag köpte min Yamaha-produkt hos för garanti-reparationer?

A: Nej. Vi rekommenderar att du gör det om möjligt, men alla Yamaha-återförsäljare som är auktoriserade för den produkten kan utföra garanti-reparationer.


Det är väl bara för ÅF att läsa innantill, knipa igen foderluckan och leverera! Fan - man blir ju upprörd! Lägga +100 laxar på en hoj och få sån skit i ansiktet. Otroligt!

Det har redan skrivits mycket bra i tråden om hur detta bör skötas på vilket kundorienterat företag som helst. Vad är det som saknas bakom pannbenet hos ledningen för Yamaha Motor Scandinavia?

Som webbnisse får man en tår i ögat när man ser lite hederlig konsumentkraft utövas här på forumet. ÅFs of sweden beware - for fucks sake!

Btw, nog fan får killen i verkstaden övertid om han jobbar 16h/pass. Det kan ju inte heller komma som någon överraskning varken för honom eller servicechefen att det är mer att göra mellan april och augusti.
Sen när blev sunt förnuft omodernt?

Köp nu inga hojar från de inblandade parterna på ett tag. Det ska fan svida i skinnet att bete sig på det här viset.

Såååå - nu ska jag andas in igen.....
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Haha, att få sin hojj lagad för man har Garanti kallar du för "mindre VIP behandling"...
För mig och garanterat massa andra är det en självklart att har man mycket att göra så jobbar man hårdare/övertid/anställer mer för att inte låta kunderna vänta massa, inte nå vip.

Är ju inget påhitt senaste året att folk kör mer om det är/varit fint väder.

Sen till ts, hoppas du lyckas/orkar/har lusten att häva köpet och väljer något annat märke.
Själv tänker jag inte köpa nått från Yamaha närmsta åren iaf efter läst detta.

Tror det han menar med VIP behandling är att man för att göra sin egen kund nöjd gärna försöker göra det "omöjliga" för att ordna det, medans när någon annans kund kommer in så får han vänta på sin tur. Det i sig tycker jag låter helt rimligt så länge man blir schysst behandlad och inom skälig tid.

Sen är det ju väldigt lätt att tycka att bara för det är mycket på sommaren måste alla jobbba dygnet runt och verkstäderna ska anställa massa folk. Men bara över sommaren då! Problemet blir väl där att alla mekar kanske inte vill jobba dygnet runt på sommaren ( skulle du vilja det? ) och det kanske även är svårt att hitta mekar som bara vill ha lite sommarjobb?

Man får nog även skilja det lite. Kan förstå om handlare inte vill ta in garanti ärenden som är i samma upptagningsområde som den handlaren som sålt hojjen. Köper man sin hoj i city och vill ha den garanti lagad på söder för det är närmare jobbet t ex, så kan jag förstå att den handlaren inte förstår varför han ska göra reparationen när han inte fick sälja. Men däremot om man flyttat eller av annan anledning har en längre bit till där man först köpte hojjen ( som i ts fall, bogsera hojjen 8 mil känns inte så hållbart ) så borde det ligga i handlarens intresse att skapa en god relation för att få kommande luckrativa service ärenden.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Problemet är att det inte går att diskutera med Lelles, dom är helt ointresserad av att hjälpa till och skiter fullständigt i att kunden är missnöjd.

Du har helt rätt.
Sälja går bra minsann men när du väl har köpt hojjen skiter dom i dig om kunden blir missnöjd eller inte det rör dom inte i ryggen.
Glöm att försöka ringa....de svarar alldrig, ringa upp någon det finns inte heller.
För att överhuvudtaget få någon hjälp måste man personligen åka dit X antal gånger tills de känner att man är en jobbig jävel som det kanske är bäst att ge service/hjälp så att de blir av med en någon gång.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Vid garantiärenden så får mc-verkstaden inte lika bra betalt per timme av generalagenten som när dom gör egna servicear/reparationer. Firman som sålt hojen har ju en vinst på hojen och en del ska ju täcka garantiärenden.

På 90-talet hade Motospeed butik i Västerås, dom fick stänga den för att folk köpte hojar från Norrland (det var billigare där då) och sen kom och ville göra garantiärenden hos Motospeed, det bar sig inte i längden.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Det är SÅÅÅÅÅ enkelt för en verkstad att få kunder nöjda.
Det heter
1) Ödmjukhet
2) Tidig information vid förändringar.
3) Om det är tidsmässigt till kunds nackdel, muta kund med billig-kul-pryl-med-företagslogga-på & en cola/snickers etc

Det jag skulle vilja uppleva :tummenupp
Bra skrivet dizzy svårare än så är det inte :tummenupp
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Det kan ju vara passande att påpeka vad vi faktiskt talar om här:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

Förutsättningen för ett garantiärende är att en vara inte uppfyller de egenskaper som kan förväntas och som täcks av garantiåtagandet. Det vill säga, Yamaha har i detta (och andra) fall tagit betalt för en hoj och sedan levererat en icke funktionsduglig sådan till kunden. Den är pajj, kass, undermålig - trasig på ren svenska. Utgångspunkten för ett garantiärende bör därför inte vara en diskussion om vem som ska laga varan utan en ursäkt för att denna inte motsvarat de förväntningar som kan förväntas - och sedan ett skyndsamt arbete för att se till att rätta till felet i fråga.

Vad jag menar med allt ordbajsande? Jo, att garantiärenden snarare bör ges prioritet (om sådan finns att ge) då man från början levererat en trasig pryl.

OM (!) ÅF får för dåligt betalt av generalagenten (eller den som ställt ut garantin) för att åtgärda ett garantiärende är det INTE kundens problem. Detta är inte en ursäkt eller ens en vettig förklaring - det är bara idiotiskt. Att vinsten för en försåld hoj ska täcka den dåliga betalningen för garantiärenden är ju dessutom galet då inte ÅF ska stå för denna kostnad alls. Den ÅF som går med på den affärsmodellen måste vara relativt korkad. Därmed alltså inte sagt att det är precis så det fungerar i MC-branschen, tvärtom, med anledning av vad som framkommit i den här tråden verkar det snarare mycket troligt.

Det finns liksom inga ursäkter.
 

sportbike

Guest
3) Om det är tidsmässigt till kunds nackdel, muta kund med billig-kul-pryl-med-företagslogga-på & en cola/snickers etc

Du menar typ såhär:
-Hej det är från verkstan,meken e sjuk så du kommer inte att hinna få din hoj till helgen när du ska åka bana.
-Men du kan få en Snickers istället :D
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Lider med dig...
Intressant att se hur det hela avlöper - vet att detta ger "ringar på vattnet".

Vi är ju i många fall de som nästa generation grabbar & tjejer på moppe och lätt MC har som "idoler", vilket gör att våra rekommendationer väger tungt.

Keep up the good work - Lycka till !!!
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Riktigt uselt av Yamaha Sweden.

Har Ts eller någon annan i här skickat in denna tråd till YC stockholm eller Yamaha Sweden?

Fruktasvärt dålig publicitet har dom fått i vilket fall som helst, trots det har dom fortfarande en chans att rädda lite av sin heder genom att gå med på Ts krav
- om dom gör det snabbt och smidigt!

Nästa steg är väl att höra av sig till Japan och berätta hur Yamaha Sweden utövar sin Generalargentur :)
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Ser att det ramlat in flera åsikter i ämnet och det är bra. Men jag tror det finns en fara med att generalisera att Yamaha ÅF är klåpare och behandlar kunderna på oacceptabelt sätt. Däremot om jag bodde i närheten av den omtalade ÅF som TS har problem med skulle jag definitivt inte köpa en Yamaha. Att den det verkar vara omöjligt att få klara besked av högre instans inom Yamaha tycker jag personligen är ett stort och allvarligt problem för hela Yamahas varumärke.

Vi ska ha klart för oss att det är mäniskor som vi har göra med. En mäniska är unik på sitt sätt med sina speciella egenskaper och inte minst egenheter. Jag är övertygad om att skulle man besöka 10 olika Yamaha ÅF skulle man säkert ha 10 olika upplevelser om hur man blivit bemött. Allt ifrån oacceptabelt till Godkänt-mycket bra-världsklass. Detta kan även appliceras på andra varumärken inom fordonsindustrin.

Yamaha borde helt klart se över sina ÅF:s och tydliggöra internt om vad som gäller vid te.x garantiärenden och vilka krav som åligger dom som representant för Yamaha (i Sve). Vad kunden kan ska förvänta sig när man söker upp en Yamaha ÅF etc. Dom ÅF:s som inte kan leva upp till den interna/externa policyn borde bli av med sina ÅFstatus pronto.

Jag som jobbat inom försälj och marknad under 15år vet hur otroligt viktigt det är att man bemöter kunden på ett respektabelt sätt, man är tillmötesgående och informerar kunden löpande om status etc. Samtidigt som man absolut inte får förlöjliga kunden, ignorera hans problem (du kan tycka det är en skitgrej) och föreslå lösningar (kan finnas flera alt). Kunderna har inte alltid rätt, men det är dessa som betalar lönen din lön så det ligger i alla inblandades intresse att man löser problemen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top