Utnyttjar ni effekten?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Få använder naturligtvis all effekt i R-hojar men när man vill ha det så finns det där!
Man kan ta den till banan och ha skoj dessutom.
Sen att det är bra långresemaskiner, åtminstone om man vill komma fram fort, längre sträckor typ Nurnbergring! Ja en Pan european åker du också säkert bra på, men Ringen skrattar man inte ihjäl sig på en sådan!
Sen gör det ju ingenting att dom är så f--------t snygga :yoparty
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Eftersom jag ar en medioker sjåfør utnyttjar jag inte ens min lilla 600, men jag provar...
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
På dom flesta litermopeder måste man väl köra ganska många km/h för att
komma upp i maxeffektvar även på ettan. Vid vilka km/h har ni maxeffekt?

Ingen aning faktiskt, men den gör 160km/h på 1:an så kanske 140km/h för maxeffekt...

Jag håller faktiskt med Fabbe här, jag utnyttjar också maxeffekt varje gång jag tar ut hojen, alltid. Finns inte en gång som jag startat hojen och inte gjort 299 på mätaren och/eller wheelat som fan.

Jag köpte cykeln för att den ÄR stark OCH går fort. Har också väldigt lite förståelse för folk som kör supersporthojar i 90km/h och bara svänger lite lagom på trånga landsvägar. Borde man kunna göra både enklare och billigare på en annan typ av hoj.

Dock så skall ni inte missförstå det jag skriver, jag utnyttjar inte en bråkdel av vad min hoj är kapabel till. Helt klart ett fall av skit bakom styret, men alla är inte födda i Urbino - Italien och heter Rossi i efternamn.

Men, jag utnyttjar effekten och det är det som gör att jag går omkring och småler hela dagarna.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ingen aning faktiskt, men den gör 160km/h på 1:an så kanske 140km/h för maxeffekt...

Jag håller faktiskt med Fabbe här, jag utnyttjar också maxeffekt varje gång jag tar ut hojen, alltid. Finns inte en gång som jag startat hojen och inte gjort 299 på mätaren och/eller wheelat som fan.

Jag köpte cykeln för att den ÄR stark OCH går fort. Har också väldigt lite förståelse för folk som kör supersporthojar i 90km/h och bara svänger lite lagom på trånga landsvägar. Borde man kunna göra både enklare och billigare på en annan typ av hoj.

Dock så skall ni inte missförstå det jag skriver, jag utnyttjar inte en bråkdel av vad min hoj är kapabel till. Helt klart ett fall av skit bakom styret, men alla är inte födda i Urbino - Italien och heter Rossi i efternamn.

Men, jag utnyttjar effekten och det är det som gör att jag går omkring och småler hela dagarna.

Fegis du kör alltså inte när det regnar:näsblod
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag har ett behov att utnyttja så mycket effekt som möjligt när jag kör hoj att det började kännas lite väl riskabelt. Så jag sålde min R1000 och bytte till en lite klenare mille, nu är effekten lättare att utnyttja och roligare!
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
det gör väl ingen ? :hihi

Jag körde från karlskoga till stockholm en gång i spöregn(iklädd skinnställ), har aldrig frysit så mycket i hela mitt liv. Hade så mycket hemlängtan att jag låg och snittade 180 fast jag knappt såg vägen. Men jävlar vad bra skinnstället satt när det väl hade torkat efter ett par veckor.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man KAN inte använda effekten fullt ut i trafiken och ligga o smiska 12 500rpm, gör man det är man en trafiktfara, samt mycket ohälsosamt för körkort. Men jag inbillar mig att ingen kör sporthoj för att ligga o dra den på rött på varvräknaren, för att få någon sorts kvitto på att "detta är jag och jag kör sporthoj" eller har jag fel....
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Fegis du kör alltså inte när det regnar:näsblod

Jag körde 1800mil förra året så JO DU, jag kör när det regnar :tungan

Man KAN inte använda effekten fullt ut i trafiken och ligga o smiska 12 500rpm, gör man det är man en trafiktfara, samt mycket ohälsosamt för körkort. Men jag inbillar mig att ingen kör sporthoj för att ligga o dra den på rött på varvräknaren, för att få någon sorts kvitto på att "detta är jag och jag kör sporthoj" eller har jag fel....

Jag är en trafikfara och jag stannar inte om "någon" vill det, så körkortet är det ingen fara med.

:D
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag körde 1800mil förra året så JO DU, jag kör när det regnar :tungan



Jag är en trafikfara och jag stannar inte om "någon" vill det, så körkortet är det ingen fara med.

:D

I 299 har du drevning 10/63:rolleyes:
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag är en trafikfara och jag stannar inte om "någon" vill det, så körkortet är det ingen fara med.

:D
Tyvärr så finns det andra trafikanter som kan få en att stanna vare sig man vill eller inte, ibland för gott, och dom skiter i om man har körkort i det ögonblicket. Jag moraliserar inte, men välj gärna rätt ställen att gasa på.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag är värdelös, ligger bara över 10000rpm på E4:an typ.
Men jag jobbar på't... bandagar :yoparty
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Jag använder ofta hela registret & hela effekten ofta ut ur kurvor när jag kör effektivt på min R1000. Hur ska man annars få ner tiden på favorit sträckorna?
Även när det går rakt fram o man ska busas använder jag effekten på 10krpm+.

Har jag nytta av effekten? Absolut.

Har jag större nytta av effekten på banan? Använder jag effekten till större % av körningen när jag kör bana jämfört med favoritvägen på gatan.
Tveklöst.

Måste bara fråga en sak: Är du självmords benägen eller bara tom i huvudet! Du kan inte SERIÖST mena att du använder dig av alla hästar i motorn så som du gör på bana. Jag vet vad jag talar om då jag själv kört mycket på bana och kan säga så här; Ja jag använder MYCKET mer av hojens kapacitet på bana en landsväg med härligt kurvig pga följande. 1). På Bana så vet jag att det inte ligger ett djur på vägen. 2). Det är ingen skymd utfart där en bil är på väg ut från /in till. 3). Jag vet att det inte finns något övergångställe.
4). Det är inget grus i kurvan ja vi kan forsätta med hur lång lista som helst som vi måste tänka på där ute på vägen. I fall du ska kunna utnyttja dina hästar fullt ut i kurvor med dagens maskiner, så blir det till med jävligt sjysta nerlägg och skärning genom kurvan du vet det där med kurvteknik. Jag vill mer än gärna se dig eller någon annan som ligger med en 1 liter hoj och pressa 10-12 tusen varv i en kurva och fort farande bara ligger i din egna fil och samtidigt kan stanna inför kommande hinder på en kurvig väg.
Jag kör även fort på vanliga vägar kanske fortare än vad man borde göra, men vadå jag är ju bara en vanlig kille som sitter på en helt underbart maskin så vad kan man begära. Något som jag igentligen inte är stolt för. Då jag just ruckar på dessa gränser och det är ju faktis inte bara jag som kan bli skadad/dödad. Men jag kan säga stt jag inte behöver ligga på dom varvtalen för att rucka på gränserna ganska kraftigt.

Eller jag kanske har missuppfattat dit kör sätt. Du kanske pressar den på 1:ans växel i kurvorna och ja då nyttjar du dom kanske Ha ha ha. Allvarligt det är ingen som kan nyttja hästarna i dessa monster i dagens tid på gatan och få av oss kan inte heller göra det på Bana jag är inte en av dom som klarar det, men nära på c:a 15 % kvar att ge kanske. Rossi och grabbarna kan göra det med bravur, men för att vara riktigt ärliga så tror jag inte ens dom kan göra det på vanliga gator som INTE är avstängda utan att äventyra liv.. Så jag förstår inte varför man lägger upp en sådan här tråd när svaren är så själv klara. Men det kanske inte var trådens grundares tanke. Han kanske bara ville få veta hur många som kan köra (tror dom i alla fall) och på stå att jo visst jag kan nyttja dom full ut. Vakna upp från drömmen, så kanske du slipper vakna upp från Koman du kan å dra dig i näst sämsta fall. Kör med insidan och kom till insikt.
 
Last edited:

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
1 liters..
Få använder naturligtvis all effekt i R-hojar men när man vill ha det så finns det där!
Man kan ta den till banan och ha skoj dessutom.
Sen att det är bra långresemaskiner, åtminstone om man vill komma fram fort, längre sträckor typ Nurnbergring! Ja en Pan european åker du också säkert bra på, men Ringen skrattar man inte ihjäl sig på en sådan!
Sen gör det ju ingenting att dom är så f--------t snygga :yoparty

Ja, håller med till fullo! Sen kan man kanske dra en annan parallel, ursäkta nu om jag är ganska "sabbad" från det militära men:

Vad väljer ni helst om ni är riktigt snea:

Luftpicka ala El Gamo eller en Barret .50??? :rolleyes:

Kort & gott mina vänner,

rätt skönt o ha kraft!
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag har en NX 650 R

Jag vrider fullt på alla växlar :yoparty
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Jag är kubikbög men inte för extra hästarna på topp utan för den stora skillnaden i vrid mellan 5-9000. Tycker det är skönt att kunna köra snabbt men ostressat utan att behöva växla 3-4 kugg hela tiden.
 

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
En för var stund
Använder ofta hojjen fullt ut på raksträckorna, acceleration är gött! :tummenupp

På kurvig väg? Aldrig eller ytterst sällan...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Väldigt få klarar att utnyttja en modern sporthojs fulla kapacitet, men de flesta använder nog all effekt då och då. Det svåra är ju liksom inte att använda toppeffekten, det klarar vilken klåpare som helst på rakorna, det svåra är att använda precis lagom mycket effekt i kurvorna. Och en massa andra saker förstås, men rätt mycket faller ju tillbaka på gaskontrollen.

Även om man definitivt använder all effekt på vissa delar av banan är det alltså inte alls säkert att man inte ändå hade varit snabbare på en mindre hoj som är mera förlåtande mot skit bakom rullen.

På gata ser jag bara fördelar med en literhoj, trevligt med mycket vrid där.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top