Vad hände med kamphundarna?

Status
Ej öppen för fler svar.

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Fast det handlar inte om huruvida de andvänds till något idag eller ej. Utan huruvida de har de specifika egenskaperna eller ej. En BC har vallinstinkterna i blodet, genetiskt. Även om den aldrig har vallat. Sedan kan man självklart använda den till annat, stimulera den på andra sätt. Men om man skiter i att göra det så kommer vallinstinkterna sannolikt visa sig på diverse oönskade beteenden. Detsamma är det med kamphundar.
För mig klingar ingen rasgrupp fel. Problemet är väl snarare att folk skaffar krävande hundar och enbart har dem till sällskap.
Kolla i annonser på brukshundar så ser man ofta att "meriterade föräldrar, alerta valpar med stor kamplust, hundar med mycket motor" you name it. Kamplust är en förutsättning för en bra arbetshund.

Jämförelsen med snickare var ju inte helt optimalt tycker jag. Det är inte samma sak. För det första är det hundar, inte människor. Vi kan tänka abstrakt, det kan inte en hund. Och nu handlar det om egenskaper, inte om vägval. Om din pappa, farfar, farsfars far osv föddes med tex ett mycket bra bollsinne, var väldigt långa och snabba, och samtliga blev proffsbasketspelare, innebär det inte att du måste bli proffsbasketspelare, men förmodligen, nästan garanterat, kommer du födas med de egenskaper som de hade, som gjorde dem så pass bra.
Men i hundars fall handlar det inte om fyra led, oftast, utan flera hundra års avelsarbete. Det är mycket djupare rotad än vad man kan eliminera på några ynka generationer.
Visst, inom staffen har man dämpat kamplusten. Men det är fortfarande en hundras som har sitt ursprung inom kamp, alltså en kamphund.

Min jämförelse kanske inte var optimal men jag fick fram min åsikt, att bara för att det har varit så betyder inte det att det måste vara så jämt, saker och ting förändras. (Och det är inte flera hundra års avelsarbete bakom, ca: 1907 har jag för mig att staffen korsades fram, man ville ha en mindre smidigare hund att kampa mot andra hundar. Inte helt säker men rätta mig om jag har fel.)
Jag vet dock med största säkerhet att rasen blev en godkänd ras 1935.
Sak samma, jag förstår självklar att man inte raderar bort kamplusten i ett nafs och jag tycker inte att man ska försöka ens en gång. Vad skulle en staffe, APBT, amstaff eller bullterrier vara utan just lusten till kamp?
Halva hunden skulle försvinna.

Men man ska veta att det ligger mycket arbete bakom iaf min hund för att få henne dit hon är idag. Man kan inte skaffa denna typ av hund om man inte har tålamod för dom kan vara galet envisa.
Precis som när familjen Svensson skaffar en rottis och undrar varför just deras hund har bitit sönder halva hemmet när dom kommer hem från jobbet eller varför deras chiuaua skäller oavbrutet så fort någonting rör sig i busken.

Utbildning av människor skulle nog hjälpa fruktansvärt mycket och att folk kär sig vilken typ av hund dom har i kopplet. Det skulle nog få bort mycket av dom problem som vi har idag.

Som sagt, inför körkort (och besikting). :tummenupp
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Min jämförelse kanske inte var optimal men jag fick fram min åsikt, att bara för att det har varit så betyder inte det att det måste vara så jämt, saker och ting förändras. (Och det är inte flera hundra års avelsarbete bakom, ca: 1907 har jag för mig att staffen korsades fram, man ville ha en mindre smidigare hund att kampa mot andra hundar. Inte helt säker men rätta mig om jag har fel.)
Jag vet dock med största säkerhet att rasen blev en godkänd ras 1935.
Sak samma, jag förstår självklar att man inte raderar bort kamplusten i ett nafs och jag tycker inte att man ska försöka ens en gång. Vad skulle en staffe, APBT, amstaff eller bullterrier vara utan just lusten till kamp?
Halva hunden skulle försvinna.

Men man ska veta att det ligger mycket arbete bakom iaf min hund för att få henne dit hon är idag. Man kan inte skaffa denna typ av hund om man inte har tålamod för dom kan vara galet envisa.
Precis som när familjen Svensson skaffar en rottis och undrar varför just deras hund har bitit sönder halva hemmet när dom kommer hem från jobbet eller varför deras chiuaua skäller oavbrutet så fort någonting rör sig i busken.

Utbildning av människor skulle nog hjälpa fruktansvärt mycket och att folk kär sig vilken typ av hund dom har i kopplet. Det skulle nog få bort mycket av dom problem som vi har idag.

Som sagt, inför körkort (och besikting). :tummenupp

Då är vi på samma linje.

Staffen registrerades 1938. Dock har den funnits betydligt längre. APBTn däremot registrerades 1898 om jag minns rätt, exakt vilka raser som ligger bakom vet man inte. Men bull and terrier hundar, bla staffar, skeppades över från England till USA i samband med utvandringen. Staffen var dock inte optimal som kamphund, den var inte tillräckligt smidig och rörlig pga dess satta kompakta kroppskonstitution. Därför avlade man fram en mer atletisk typ, alltså APBTn.
Amstaffen härstammar direkt ur APBTn. När pitbullen ökade i popularitet, i samband med en serie som hette "the rascals", ville alla ha en sådan hund, pit betyder kampgrop och när AKC hoppade på trenden plockade de ut ett femtiotal hundar och registerade dem i ett nytt namn. American Staffordshire Terrier. Detta var 1936 har jag för mig. Amstaffen avlades dock med rent estetiska mål och man föredrog större och kraftigare hundar.
Kortfattat kan man säga att Amstaffen är utställningsvarianten av APBT. APBT har ingen bestämd standard utan avlas uteslutande på mentalitet.

Officiellt började man avelsarbetet med att dämpa staffens kamplust i samband med att de registrerades och blev godkänd som ras inom FCI. Men gissingsvis är det inte så mycket man behövt dämpa eftersom den inte riktigt dög för ändamålet.
Det är nog snarare så att man inte lade någon tonvikt på att avla på/leta upp/testa individerna med högst kamplust, som med APBTn, eftersom staffen tidigt diskvalificerade sig själv så att säga. Dock har man helt säkert avlat och bevarat dem som de redan ursprungligen var.

Ska vi jämföra med bilar så är staffen volvo, pitbullen ferrari och amstaffen en jeep.
De behöver alla köras av någon med körkort (grundkunskaper), men de drar olika mycket soppa och kräver olika mycket kunskap och engagemang utav den som kör. Men kör man som en galning kan man såklart krocka illa med alla tre, även om de går olika fort osv. Och tvärtom, är man duktig på att köra kan man köra alla tre på ett säkert sätt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska vi jämföra med bilar så är staffen volvo, pitbullen ferrari och amstaffen en jeep.
De behöver alla köras av någon med körkort (grundkunskaper), men de drar olika mycket soppa och kräver olika mycket kunskap och engagemang utav den som kör. Men kör man som en galning kan man såklart krocka illa med alla tre, även om de går olika fort osv. Och tvärtom, är man duktig på att köra kan man köra alla tre på ett säkert sätt.

Det var en rolig och faktiskt ganska bra liknelse. Tyvärr är väl problemet med hundar i allmänhet och kamphundar i synnerhet att det finns en hel del folk som kör runt i både Volvo, Ferrarri, Jeep, Toyota och Mazda trots att dom egentligen svårligen borde tillåtas framföra en EU-moppe.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Då är vi på samma linje.

Staffen registrerades 1938. Dock har den funnits betydligt längre. APBTn däremot registrerades 1898 om jag minns rätt, exakt vilka raser som ligger bakom vet man inte. Men bull and terrier hundar, bla staffar, skeppades över från England till USA i samband med utvandringen. Staffen var dock inte optimal som kamphund, den var inte tillräckligt smidig och rörlig pga dess satta kompakta kroppskonstitution. Därför avlade man fram en mer atletisk typ, alltså APBTn.
Amstaffen härstammar direkt ur APBTn. När pitbullen ökade i popularitet, i samband med en serie som hette "the rascals", ville alla ha en sådan hund, pit betyder kampgrop och när AKC hoppade på trenden plockade de ut ett femtiotal hundar och registerade dem i ett nytt namn. American Staffordshire Terrier. Detta var 1936 har jag för mig. Amstaffen avlades dock med rent estetiska mål och man föredrog större och kraftigare hundar.
Kortfattat kan man säga att Amstaffen är utställningsvarianten av APBT. APBT har ingen bestämd standard utan avlas uteslutande på mentalitet.

Officiellt började man avelsarbetet med att dämpa staffens kamplust i samband med att de registrerades och blev godkänd som ras inom FCI. Men gissingsvis är det inte så mycket man behövt dämpa eftersom den inte riktigt dög för ändamålet.
Det är nog snarare så att man inte lade någon tonvikt på att avla på/leta upp/testa individerna med högst kamplust, som med APBTn, eftersom staffen tidigt diskvalificerade sig själv så att säga. Dock har man helt säkert avlat och bevarat dem som de redan ursprungligen var.

Ska vi jämföra med bilar så är staffen volvo, pitbullen ferrari och amstaffen en jeep.
De behöver alla köras av någon med körkort (grundkunskaper), men de drar olika mycket soppa och kräver olika mycket kunskap och engagemang utav den som kör. Men kör man som en galning kan man såklart krocka illa med alla tre, även om de går olika fort osv. Och tvärtom, är man duktig på att köra kan man köra alla tre på ett säkert sätt.

Då är vi på samma linje, skönt med någon som vet vad den pratar om så att man slipper förklara för trögfattade muppar med den senaste aftonbladet artikeln i minnet! =)

Men jag kommer aldrig att kalla min hund för kamphund :krama

Det var en rolig och faktiskt ganska bra liknelse. Tyvärr är väl problemet med hundar i allmänhet och kamphundar i synnerhet att det finns en hel del folk som kör runt i både Volvo, Ferrarri, Jeep, Toyota och Mazda trots att dom egentligen svårligen borde tillåtas framföra en EU-moppe.

Precis min åsikt. Man ska veta vad man har och skaffa sig dom kunskaper som behövs för att klara av det.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fast det handlar inte om huruvida de andvänds till något idag eller ej. Utan huruvida de har de specifika egenskaperna eller ej. En BC har vallinstinkterna i blodet, genetiskt. Även om den aldrig har vallat. Sedan kan man självklart använda den till annat, stimulera den på andra sätt. Men om man skiter i att göra det så kommer vallinstinkterna sannolikt visa sig på diverse oönskade beteenden. Detsamma är det med kamphundar.
För mig klingar ingen rasgrupp fel. Problemet är väl snarare att folk skaffar krävande hundar och enbart har dem till sällskap.
Kolla i annonser på brukshundar så ser man ofta att "meriterade föräldrar, alerta valpar med stor kamplust, hundar med mycket motor" you name it. Kamplust är en förutsättning för en bra arbetshund.

Jämförelsen med snickare var ju inte helt optimalt tycker jag. Det är inte samma sak. För det första är det hundar, inte människor. Vi kan tänka abstrakt, det kan inte en hund. Och nu handlar det om egenskaper, inte om vägval. Om din pappa, farfar, farsfars far osv föddes med tex ett mycket bra bollsinne, var väldigt långa och snabba, och samtliga blev proffsbasketspelare, innebär det inte att du måste bli proffsbasketspelare, men förmodligen, nästan garanterat, kommer du födas med de egenskaper som de hade, som gjorde dem så pass bra.
Men i hundars fall handlar det inte om fyra led, oftast, utan flera hundra års avelsarbete. Det är mycket djupare rotad än vad man kan eliminera på några ynka generationer.
Visst, inom staffen har man dämpat kamplusten. Men det är fortfarande en hundras som har sitt ursprung inom kamp, alltså en kamphund.

Se där. Då är vi med varann. :tummenupp

Det är bara det där Jag önskar samtliga hundägare förstod.
Att man avlat kamphundarna vidare säger inte så mycket då att just bli kvitt(förmildra) kampandan inte har varit prio 1. Hundarna finns och jag ser hellre att hamnar hos människor som har kunskap än hos förnekande fanatiker.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tyvärr är väl problemet med hundar i allmänhet och kamphundar i synnerhet att det finns en hel del folk som kör runt i både Volvo, Ferrarri, Jeep, Toyota och Mazda trots att dom egentligen svårligen borde tillåtas framföra en EU-moppe.

HAHA. Som Tjock-Steffe!!
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Är det bara jag som ser lite paraleller här?

En liten fulquote :)
Jag tror inte heller att så kallade sporthojar hamnar i konflikt med andra trafikanter oftare än övriga hojtyper. Däremot tror jag att anledningen till att det funnits en väldigt stark opinion mot just den typen av hojar på grund av just deras motorstyrkar i kombination med dom under en lång period varit favorithoj åt personer som kanske inte alls borde ha den typen av hoj då dom tycker det är coolt med en hoj som kan spöa andra hojar och således är lite "farlig".

:p


Ja, vi har hund.
En renrasig collie, nej den är inte på något sätt vallningstränad, bara normal lydnad.
Men när en av våra dvärghamstrar rymde gick hunden runt och vallade den så den inte skulle komma vilse.
Mao, jag tvekar inte en sekund på att avlade raser bär med sig ett arv som präglar deras grundbeteende. Det är också anledningen att vi inte skaffade en bordercollie trots att hela familjen älskar dom, vi har inte möjlighet att stimulera den hunden på sånt sätt den behöver, då skulle hunden inte må bra. Vi vill ha en lugn, harmonisk och tålig familjehund som aldrig tvekar om vilka som bestämmer hemma, då har vi tränat den så. Han mår bra och vi litar på varandra. Mer än så behöver varken vi eller hunden.

Sen kan hunden vara ens största intresse och då lägger man givetvis mer tid på träning och liknande för att man själv tycker att det är kul, troligtvis väljer man då också en ras som mår bra av den typen av träning.

/Danne
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Mao, jag tvekar inte en sekund på att avlade raser bär med sig ett arv som präglar deras grundbeteende.

Gäsp..., visst är det det så, och därför inte möjligt att jämföra maskin Vs. hund.

Nja,det ska vara nån farlig kamphundrobot då, där ägaren har full kontroll genom fjärrkontrollen .... :gnissla
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Liten hund inte farlig
Stor hund farlig

En helt rabiat liten terrier kanske uppfattas som gullig när den bjäbbar frenetisk och hänger i kopplet, stora hundar som beter sig så hade förmodligen avlivats eller betecknats som "kamphund"

Det är helt enkelt så att en stor hund med inavlade döda/jakt/vakt-instinkter med ägare som inte klarar av den blir farlig för allmänheten. Typ folk som inte ens har något genuint hundintresse utan bara har hunden som nåt slags instrument för att stärka självförtroendet och använda för att hota folk med. Hade invandrare i huset bredvid som tränade sin hund att attackera folk, de har flyttat nu som tur är.

2 lösningar finnes.

1. Förbjud raser som är avlade på ett sånt sätt att de har mkt agressivitet/vaktinstinkt
2. Inför mkt. hårdare restriktioner för att ens få äga hund, skulle behövas en ny myndighet för det men vfan, vi betalar ju så mkt skatt ändå.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
2 lösningar finnes.

1. Förbjud raser som är avlade på ett sånt sätt att de har mkt agressivitet/vaktinstinkt
2. Inför mkt. hårdare restriktioner för att ens få äga hund, skulle behövas en ny myndighet för det men vfan, vi betalar ju så mkt skatt ändå.

Förbud funkar inte. Så är det bara. Diskussionen kan således inte leda någon vart annat än att i sig sprida eftertanke åt de som fortfarande tror att hundar är robotar och beteéndet till 100% består av mänsklig påverkan. Frågan är bara hur frågeställande dessa människor är då de delar mycket med andra religiösa fanatiker.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tänk er en värld där alla kunde äga laddade vapen.
Vapen med en egen vilja.
Vapen framtagna ur vanliga metaller men utvecklade för att skjuta.
Det är upptill varje ägare att lära sitt vapen att inte skjuta.
En del ägare hetsar sina vapen till att skjuta varann och ibland blir en förbipasserande skjuten.
Ett barn kan oavsiktligt trigga ett väldresserat vapnen att skjuta.
Men varför skulle det inskränka rätten för vem som helst att äga laddade vapen??

Idag såg jag två pundare med kamphundar, då kände jag att åtminstonde hundarna borde avlivas.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Förbud funkar inte. Så är det bara.

Finns ju massor med förbud som fungerar ganska bra, hur många lejonägare går runt i Kista Galleria t.ex.? Hur många chimpanser* möter man i Rosengård?

Förbudet mot innehavande av lemurer har visat sig framgångsrikt, lika så förbudet mot klusterbomber för fyrverkisyfte.

Massor med djur och föremål och beteenden är förbjudna och förbuden efterlävs ofta alldeles utmärkt.

(* = nu är nog vissa medlemmar frestade att skriva något dumt, inkl mig själv, men det gör jag inte)

Med de andra hundarna jag haft av samma typ så har det varit olika. Men jag har aldrig någonsin haft problem med dem

Varför har du haft så många om det aldrig är problem med dem? Du är väl under trettio kan jag anta och en hund blir väl minst 10 år och du har haft flera, vilket brukar vara fler än två. Så vad är catchen här?
 
Last edited:

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Finns ju massor med förbud som fungerar ganska bra, hur många lejonägare går runt i Kista Galleria t.ex.? Hur många chimpanser* möter man i Rosengård?

Förbudet mot innehavande av lemurer har visat sig framgångsrikt, lika så förbudet mot klusterbomber för fyrverkisyfte.

Massor med djur och föremål och beteenden är förbjudna och förbuden efterlävs ofta alldeles utmärkt.

(* = nu är nog vissa medlemmar frestade att skriva något dumt, inkl mig själv, men det gör jag inte)


Varför har du haft så många om det aldrig är problem med dem? Du är väl under trettio kan jag anta och en hund blir väl minst 10 år och du har haft flera, vilket brukar vara fler än två. Så vad är catchen här?

Det är tyvärr mycket hudproblem inom dess raser. Speciellt inom APBTn som har en ytterst liten avelsbas i Sverige. Därför kan jag helle rinte rekommendera någon den rasen, inte om man skall köpa svenkavlat iaf.
Nu hade vi flera samtidigt. Men exempelvis Buster, blev 4 år innan han var tvungen att få somna in. Han hade då svår dammkvalster allergi och fått földsjukdomar på detta. Den svåraste formen av furunkulos. Det är en mycket smärtsam sjukdom som bildar varbölder mellan trampdynor och klor. Han hade detta mellan alla klor, på alla tassar. Det gick inte att få under kontroll i hans fall för att det var en sådan svår variant.

Det har aldrig varit rört sig om att hundarna varit jobbiga, ställt till med problem etc. Jag, och hundarna, har tyvärr haft mycket otur med sjukdomar. Därför bytte jag sedermera ras till Staffordshire Bullterrier. Dess avelsbas är betydligt mer etablerad i Sverige. Och Amstaffen är för stor, och inte min typ av hund.


Vi har redan haft ett rasförbud, jag har redan skrivit om det men kan påpeka det igen. Det fungerade inte alls utan tvärtom. Det var då problemen började. Det fanns ca 100 st renrasiga pitbull terriers i Sverige då. På ett år ökade antalet pitbull liknande hundar till ca 2000, detta bar i stockholmsområdet har jag för mig. Detta var 1994 om jag minns rätt.

Nu, 2009, finns det dock fortfarande bara 4-500 renrasiga pitbulls i Sverige. Förbudet skapade en katstrof. För det första löste en del problemet med förudet genom att börja blandrasavla. Då fick man in skärpa i hundar som inte har det, och absolut inte ska ha det.
Inom hundavel finns det Alltid oseriösa uppfödare, inom samtliga raser, tyvärr. Uppfödare som säljer till vemsomhelst som kan betala och inte bryr sig så mycket om vad som sedan händer med hunden.
Sådana personer fanns givetvis som hade tillgång till pitbulls som de korsade med andra raser. Och vilken kundkrets tilltalas mest av en förbjuden ras?
Olämpliga personer kom på kort tid över riktiga skräpexemplar. Men de såg ju iaf tuffa ut.
Det är ytterst sällan du, jag, och andra ser renrasiga pitbulls på stan. De som finns bor nästan uteslutande i helt vanliga familjer hos mycket seriösa personer. Däremot kryllar det av buskavlade pitbull liknande hundar utan stamtavla.
Det finns mycket mycket mer ingående information i detta ämne på t.ex pitbullforum. Även Svenska Pitbull Terrier föreningens hemsida ligger kvar på nätet (klubben existerar dock inte längre).
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Finns ju massor med förbud som fungerar ganska bra, hur många lejonägare går runt i Kista Galleria t.ex.? Hur många chimpanser* möter man i Rosengård?

Förbudet mot innehavande av lemurer har visat sig framgångsrikt, lika så förbudet mot klusterbomber för fyrverkisyfte.

Massor med djur och föremål och beteenden är förbjudna och förbuden efterlävs ofta alldeles utmärkt.

Det är ju lite enklare att upprätthålla ett förbud mot en hel art jämfört med ett förbud mot vissa raser inom en art.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top