Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
OT, eller hur?

Trodde bara KD körde med etik och moral i dagens samhälle... :confused:

Betalar inte tv-licens. Har (en gammal :rolleyes: ) tv med dålig bild. :rolleyes:
Skenförsäkrar inte. (Helförsäkring kawa 1000 från 87; 2800 hel/hel.
Skattesmitare: Så mycket och ofta det går. (röker och snusar inte t ex)
Parkerar på 10 min parkering och struntar att betala på p-plats med hjälp av sambons handikappparkeringstillstånd. (Står dock ej på handikapp platser. Någon j-a moral/skam i kroppen har till och med jag...)
Kör för fort. Ja
Tackar och önskar polisen trevlig dag/kväll när jag fått böter: Ja, alltid. (Ingen ironi. Jag tackar alla som sköter sitt jobb. Och tar det straff mina handlingar ger mig)

Kort sagt; Lever med selektivt samvete och en ganska låg moral. Sover gott om natten och undrar vart samhället av idag är på väg.
(Ja, jag är närmare 40 än 20)
Har i de flesta personlighets-test en hel del psykopatiska drag.

/H
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
hassethehen skrev:
Trodde bara KD körde med etik och moral i dagens samhälle... :confused:

Betalar inte tv-licens. Har (en gammal :rolleyes: ) tv med dålig bild. :rolleyes:
Skenförsäkrar inte. (Helförsäkring kawa 1000 från 87; 2800 hel/hel.
Skattesmitare: Så mycket och ofta det går. (röker och snusar inte t ex)
Parkerar på 10 min parkering och struntar att betala på p-plats med hjälp av sambons handikappparkeringstillstånd. (Står dock ej på handikapp platser. Någon j-a moral/skam i kroppen har till och med jag...)
Kör för fort. Ja
Tackar och önskar polisen trevlig dag/kväll när jag fått böter: Ja, alltid. (Ingen ironi. Jag tackar alla som sköter sitt jobb. Och tar det straff mina handlingar ger mig)

Kort sagt; Lever med selektivt samvete och en ganska låg moral. Sover gott om natten och undrar vart samhället av idag är på väg.
(Ja, jag är närmare 40 än 20)
Har i de flesta personlighets-test en hel del psykopatiska drag.

/H


:hihi låter som en sund inställning till livets svårigheter... :fyllisar
 

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Ort
göteborg
Hoj
r1
Alla som betalr mer än 20 000kr per år i helförsäkring :kocko :kocko
Det bästa är att skenförsäkra :D
Man får ändå alltid ut på försäkringen (jag vet) det där med att man inte skulle få det som vissa avunsjuka säger är bara myt,
Jag sover också gott om natten.
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Största problemet som jag ser med försäkringar på fordon idag är att de just är knutna till ett fordon, och inte till en person. Det borde vara så att om man vill kunna köra motorcykel, så får man teckna en försäkring på sig själv som gäller. Jag drar ett exempel för att bygga upp mitt resonemang: Ponera att jag bodde i en stuga för mig själv i skogen. Jag gillade inte människor och var totalt asssocial som människa, men istället funnit en stark kärlek till maskinen och därför valt att samla på motorcyklar. Antag att jag hade tio stycken. Är det då rimligt att jag har 10 försäkringar, en på varje hoj, när jag ändå bara kan köra en i taget??

Nej jag tycker att vill man köra hoj så ska man vara så illa tvungen att ringa försäkringsbolaget och teckna en försäkring. Idag kan jag utan problem låna farsgubbens V-max på 140 kusar, och går jag omkull är det hans försäkring som tar smällen. Fler försäkringstagare med individbaserad premie = sänkt premie för alla (såvida inte försäkringsbolagen ser chansen till guldgruva!)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Coola Ola skrev:
Hur många av sporthojsolyckorna är egentligen sporthojarna skyldiga till? Särskilt då i förhållande till övriga hojtyper. Personskyddet hänvisar troligen till invalidetsersättning men det ska vara mycket allvarliga fall (förlamning etc) för det ska bli några större summor.

Det sägs ( :rolleyes: ) att det finns något försäkringsfall på TH som det aktuella året motsvarade typ 20% av alla utbetalningar. Förlamning, ombyggnad av lägenhet mm mm. Jag vet inte hur det är med det där, fattar fortfarande inte varför bolagen skulle dubbelförsäkra mig bara för att vara schyssta. Om jag snor en hoj och kraschar den när jag är full, hög och på jakt från t-rex, Bingo, och några andra i skenförsäkringsmobben så kommer jag lik förbenat få mitt trapphus ombyggt och rehab av Partiet.

Coola Ola skrev:
Dyra glidare måste väl vara ganska eftertraktade stöldobjekt också? En HD för 200 lök måste ju ge lite cash när den säljs i öststaterna. Att nyare hojare stjäls hellre än äldre är väl inte så konstigt, eller hur menar du?

Just HD är ju dyra att stöldförsäkra (än en gång, det sägs så) men i övrigt tror jag att det är mestadels R-hojar som stjäls. Kåpseten är svindyra, så bara där är det ju "värt" för tjuven, plus att försäkringarna är så dyra så många kör med trafikförsäkring och vips så finns en marknad för allt som går sönder vid en krasch utan ramnummer. Även på banorna förekommer det ju en del stulna hojar enligt källor på forumet.

Jag menade att det är konstigt att stöldrisken bedöms så pass mycket högre hos en 20-30 åring jämfört med hos en 30-40 åring, jag får ju inte en R-hoj halvförsäkrad för under 25', medans oldies man känner pröjsar kanske en 5-10 för en halvförsäkring.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
r1man skrev:
Man får ändå alltid ut på försäkringen (jag vet) det där med att man inte skulle få det som vissa avunsjuka säger är bara myt,

Nog för att ditt inlägg bara är till för att sporra diskussionen, sådana initiativ uppskattas för övrigt, men du har fel. Jag vet en herre som inte fick en spänn pga "oriktiga ägarförhållanden".
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jag så statistik föra året i en tidning, Tror närmare bestämt det va i bike... Där stod det ju att de va de som va över 60år och körde touring eller coustom båge som orsakade de flesta olyckorna, Och de har ju de absolute högsta premierna.... Varför ska vi bli straffade med de tok höga premierna...??? Säg att det rullar 50 000 sport hojar och att de i genomsnitt betalar 9000kr i premie det blir 450 000 000kr i pengar och så mycket lär de ju aldrig laga sport bågar varje år för, Säger ju bara de att de sjuka svinen vill ju ta dö på våran generations intresse.... :mad: :mad: :mad:
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Mr_Mike skrev:
Jag så statistik föra året i en tidning, Tror närmare bestämt det va i bike... Där stod det ju att de va de som va över 60år och körde touring eller coustom båge som orsakade de flesta olyckorna, Och de har ju de absolute högsta premierna.... Varför ska vi bli straffade med de tok höga premierna...??? Säg att det rullar 50 000 sport hojar och att de i genomsnitt betalar 9000kr i premie det blir 450 000 000kr i pengar och så mycket lär de ju aldrig laga sport bågar varje år för, Säger ju bara de att de sjuka svinen vill ju ta dö på våran generations intresse.... :mad: :mad: :mad:

Det är inte reparation av sporthojjar som kostar dessa pengar varje år. Det reparationen av människorna som körde hojjarna som kostar slantarna.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Pelvan skrev:
Det är inte reparation av sporthojjar som kostar dessa pengar varje år. Det reparationen av människorna som körde hojjarna som kostar slantarna.


Ok. Nu ger jag mig in i catfighten igen, dewdz.

Så här är det:
1) Det kostar inte så mycket för FB att betala skadeersättning som många verkar tro. Vid förlamning som varar livet ut kan det bli kostsamt, visst, men nu är ju inte detta jättevanligt. Vid dödsfall är det ju inga jättesummor de anhöriga får ut direkct. Dessa skäl är iaf inte de starka drivarna för höga premier.

2) FB vet att vi hojåkare (speciellt yngre banditer som har hojar med jättekukar) är beredda o kapa höger vänsterarm så länge vi får gaza med de andra moppepolarna o köra på baktofflan o förnedra flermiljonsbilar vid rödljusena. Och de har rätt, vi pröjsar. När vi kommer till att skena så blir det lite (o)roligare. FB vill å ena sidan inte att vi ska skena för att de vill inte hamna i en pinsam situation där ngt hänt och de kommer dragandes med att de inte vill betala för att "ni" inte följt "våra" regler. Å andra sidan kan de ta en viss mängd av den varan när unga moppefuckon med R1:eek:r (ja typiskt) sätter hojen på Astrid, 834 år, som bor ute i Håla. Moppefuckot kraschar hojen men klarar sig relativt oskadd. Antagligen resultat av lite för mycket impa-på-polarna-oj-vad-ja-e-duktig-på-o-uiila-d-e-skicklighet-inte-de-8000hästarna. Då (!) är FB inte lika sugen på o pröjsa kalaset. Denna typen av skening/bedrägeri kapar fabror FB med nöje o skrattar när de lagt luren i örat på moppefuckot.

3) FB är de facto asätande sweinhults (TM). De har inget intresse av att ha ett sunt förhållande till moral, etik och medmänsklighet. De är i the-money-making-industry där djungelns lag råder: fuck or get fucked. De väljer det första. Vi hojåkare tar den in tha bum. Tyvärr.

4) Ett bidragande faktor till att FB tar hutlöst med cash från oss är en ren trend. Hojarna har utvecklats enormt de sista 15 åren, kanske med starten -93 då blejden kom. De är helt enkelt hysteriskt snabba och för kostymnissarna och de ekonomutbildade damerna med kortkortkjolar och porriga stay-ups i styrelsen på FB är vi kamikazepiloter som egentligen borde låsas in på hispan. Nu får vi ju gå lösa och då kan d ju lika bra tjäna en slant på oss. I takt med att hojarna bara blev mer o mer plastraketer från -93 o framåt har gett mer bensin i brasan för FB och de menar att det är så farligt att de bedömer risken att vi kraschar till 99.99999%, ge o ta 0.000000000001%. Mao, de ska fan betala för deras jeffla interkontinentalmissiler de sitter på (bokstavligen).

De var allt för denna gng folks. Återkommer när jag fyllt på med raketbränsle i motorsågen.

For da moppefuckoffs: Och ja, FB=försäkringsbolag(-en).



I övrigt ber jag om ursäkt för mitt något osammahängande utlåtande. :)
 
Last edited:

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Zee skrev:
Ok. Nu ger jag mig in i catfighten igen, dewdz.

Så här är det:
1) Det kostar inte så mycket för FB att betala skadeersättning som många verkar tro. Vid förlamning som varar livet ut kan det bli kostsamt, visst, men nu är ju inte detta jättevanligt. Vid dödsfall är det ju inga jättesummor de anhöriga får ut direkct. Dessa skäl är iaf inte de starka drivarna för höga premier.

2) FB vet att vi hojåkare (speciellt yngre banditer som har hojar med jättekukar) är beredda o kapa höger vänsterarm så länge vi får gaza med de andra moppepolarna o köra på baktofflan o förnedra flermiljonsbilar vid rödljusena. Och de har rätt, vi pröjsar. När vi kommer till att skena så blir det lite (o)roligare. FB vill å ena sidan inte att vi ska skena för att de vill inte hamna i en pinsam situation där ngt hänt och de kommer dragandes med att de inte vill betala för att "ni" inte följt "våra" regler. Å andra sidan kan de ta en viss mängd av den vara när unga moppefuckon med R1:eek:r (ja typiskt) sätter hojen på Astrid, 834 år, som bor ute i Håla. Moppefuckot kraschar hojen men klarar sig relativt oskadd. Antagligen resultat av lite för mycket impa-på-polarna-oj-vad-ja-e-duktig-på-o-uiila-d-e-skicklighet-inte-de-8000hästarna. Då (!) är FB inte lika sugen på o pröjsa kalaset. Denna typen av skening/bedrägeri kapar fabror FB med nöje o skrattar när de lagt luren i örat på moppefuckot.

3) FB är de facto asätande sweinhults (TM). De har inget intresse av att ha ett sunt förhållande till moral, etik och medmänsklighet. De är i the-money-making-industry där djungelns lag råder: fuck or get fucked. De väljer det första. Vi hojåkare tar den in tha bum. Tyvärr.

4) Ett bidragande faktor till att FB tar hutlöst med cash från oss är en ren trend. Hojarna har utvecklats enormt de sista 15 åren, kanske med starten -93 då blejden kom. De är helt enkelt hysteriskt snabba och för kostymnissarna och de ekonomutbildade damerna med kortkortkjolar och porriga stay-upsi styrelsen på FB är vi kamikazepiloter som egentligen borde låsas in på hispan. Nu får vi ju gå lösa och då kan d ju lika bra tjäna en slant på oss. I takt med att hojarna bara blev mer o mer plastraketer från -93 o framåt har gett mer bensin i brasan för FB och de menar att det är så farligt att de bedömer risken att vi kraschar till 99.99999%, ge o ta 0.000000000001%. Mao, de ska fan betala för deras jeffla interkontinentalmissiler de sitter på (bokstavligen).

De var allt för denna gng folks. Återkommer när jag fyllt på med raketbränsle i motorsågen.

For da moppefuckoffs: Och ja, FB=försäkringsbolag(-en).



I övrigt ber jag om ursäkt för mitt något osammahängande utlåtande. :)


Har du någon form av fakta att basera ditt resonemang på?? Försäkringbolagen har väldigt höga kostnader på motorcyklisterna som grupp och jag har läst att pengar från övriga försäkringsvarianter hos bolagen får gå in för att täcka mc-skadorna, då premierna från mc-försäkringarna självt inte betalar skadorna. Sorry mään, köper inte din konspirationsteori.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Pelvan skrev:
Har du någon form av fakta att basera ditt resonemang på?? Försäkringbolagen har väldigt höga kostnader på motorcyklisterna som grupp och jag har läst att pengar från övriga försäkringsvarianter hos bolagen får gå in för att täcka mc-skadorna, då premierna från mc-försäkringarna självt inte betalar skadorna. Sorry mään, köper inte din konspirationsteori.


Fakta? Hur tänker du nådå? :va Nu hänger jag inte riktigt mä.. :martialar Du menar fakta som i likhet med de andra inläggen här, eller fakta som i olikhet med de andra inläggen här?

Att andra försäkringsgrupper skulle pröjsa våra skador köper jag inte. Hade det inte lönat sig så hade de inte hållt på med det helt enkelt.
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Zee skrev:
Att andra försäkringsgrupper skulle pröjsa våra skador köper jag inte. Hade det inte lönat sig så hade de inte hållt på med det helt enkelt.

Du menar precis som att Sony-Ericsson slutade tillverka mobiltelefoner när de gick rejält back för några år sedan?
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Zee skrev:
De är helt enkelt hysteriskt snabba och för kostymnissarna och de ekonomutbildade damerna med kortkortkjolar och porriga stay-ups i styrelsen på FB är vi kamikazepiloter som egentligen borde låsas in på hispan. Nu får vi ju gå lösa och då kan d ju lika bra tjäna en slant på oss.



Word!!! :tummenupp
 

GixxerperO

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Ort
High Coast Bridge
Hoj
Suzuki GSXR 600-00
Racercukel skrev:
Ja, tänkte bara höra lite om vad folk tycker här om att man ställer sin motorcykel tex på sin pappa för att få billigare försäkring.
För enligt en kille på jobbet så gillades det inte alls av andra Mc-förare, då blir man hatad säger han, han menar på att har man inte råd att betala försäkringen i sitt eget namn ska man inte ha någon motorcykel.
En kompis till mig säger tvärtom att man blir hyllad för att man ställer den på någon annan. Vad tycker ni andra? :banana

Jaha........så va det dags IGEN då.... :huvet :va
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Jag har inte orkat läsa hela tråden så det kanske har varit uppe förut men är det inte så att FB inte får tjäna pengar på premierna utan premierna ska bara täcka deras kostnaderna för respektive grupp!?
Vinsterna som bolagen gör gör det på investeringar i börsen, valuta, m.m. Jag kanske har fel men det är iallafall vad jag hört.

Sen tror jag att det enda lösningen på problemet med de höga premierna är att vi måste kör med insidan. Olyckor kostar och det är vi som får betala!
Det spelar ingen roll om man skenförsäkrar eller inte för det handlar inte om vem som betalar mest. Det handlar om vem som kostar minst!!
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Vad som verkligen är dyrt för FB, och därmed genererar högre premier för alla är att dagens hojar är onödigt dyra att fixa.
Att repor på kåpor och system kan leda till inlösen är fan otroligt.

Följande scenario är inte otänkbart,

Oj jag har några djupa repor på vänster kåpa. om jag fixar en buckla med hammaren på systemet och några repor till, så kan lösa in hojen som jag inte fått sålt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Racercukel skrev:
Ja, tänkte bara höra lite om vad folk tycker här om att man ställer sin motorcykel tex på sin pappa för att få billigare försäkring.
För enligt en kille på jobbet så gillades det inte alls av andra Mc-förare, då blir man hatad säger han, han menar på att har man inte råd att betala försäkringen i sitt eget namn ska man inte ha någon motorcykel.
En kompis till mig säger tvärtom att man blir hyllad för att man ställer den på någon annan. Vad tycker ni andra? :banana


Är det viktgt vad andra tycker? Vad tycker du själv?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
supernaut skrev:
Vad som verkligen är dyrt för FB, och därmed genererar högre premier för alla är att dagens hojar är onödigt dyra att fixa.
Att repor på kåpor och system kan leda till inlösen är fan otroligt.

Detta resonemang går ut på att det är "någon annans fel". Men om man skall vara lite självkritisk så kan man ju mycket väl ta på sig en del av skulden själv inom mc-kollektivet (dvs. vi). Genom att påstå att osnaderna för FB kommer sig av att det kraschas så himla mycket! Dvs. om vi kunde bli dktigare på att köra hoj skulle vi krascha mer sällan vilket skulle sänka kostnaderna för försäkringsbolagen som då får utrymme at sänka premier (speciellt för klass 7 hojar). Dvs. vi kan själva påverka hur vi vill ha det!

Mvh!
// Niklas
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tydligen så var det ju så för några år sedan, man kunde få en hoj billigt lagad men då kunde det vara nyansfel på kåpor t.ex. eftersom mc-lackarna blandade t.ex. "r1 blå" själva istället för att köpa färdiglackat från yamaha för 25.ooo. Då gnällde kunderna och därför slutade man laga "billigt", visserligen med all rätt - om jag helförsäkrar min bil och något lack-pucko ska göra billigare för bolagen genom att ge mig en dörr i fel färg hade jag fan lagt mig på rygg och sprattlat och gråtit av ilska.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top