Vinterprojekt - tråden

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jo, kolvstyrt. Reglementet förhindrar reed. Men Hondakolvar behöver lite kärlek.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jag är inte helt övertygad, jag tycker det verkar märkligt med hål där utan reeds. Och jag är rädd att hålet rent av gör skada för effekten ifall dom öppnar vid bdc.
Öppnar inte mot insuget. Bara mot en ficka i cylindern. Men Nisse E visste nog vad han gjorde när han fräste ur kolvarna.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag lägger väl en bild på vad som har blivit till ett litet vinterprojekt här.
Ett fångstfilter gör det som det ska, fångar grejer.
Grejerna i sin tur är plast från två drev där de har fått lite stryk av en kedja som slackat.
Så två nya drev står på inköpslistan.
Men, så finns det något av metall i filtret också - men det är morgondagens bekymmer när jag plockar isär det sista.


IMG_20241111_193818.jpgIMG_20241111_193747.jpg
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Ska försöka få denna körklar till sommaren.
Hjulaxlar klara iallafall, men det är mycket kvar.
 

Bifogat

  • IMG_1040.png
    IMG_1040.png
    5.1 MB · Visningar: 26
  • IMG_1036.png
    IMG_1036.png
    4.9 MB · Visningar: 25
  • IMG_1033.png
    IMG_1033.png
    6.1 MB · Visningar: 21
  • IMG_1034.png
    IMG_1034.png
    3 MB · Visningar: 26

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Nu vet jag var metallen kommer ifrån i allafall. Ett lager som gett sig.
Men nu till det som ställer till det.
Har bifogat en del bilder här på sprickor som jag är osäker på om de är reparerbara.
Jag har aldrig använt JB WELD, men är nyfiken på om det kan fungera i det här fallet eller om man ska försöka få tag på ett nytt block.

Det är väl inte optimalt med JB, men om alternativet är en ny motor för mer än hojen är värd så blir det väl lite svårt att motivera för sig själv när man redan har att roa sig med.

Men kika gärna och säg vad ni skulle gjort.


IMG_20241113_205123.jpgIMG_20241113_205152.jpgIMG_20241113_205312.jpgIMG_20241113_205343.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta var ett av mina vinterprojekt men det blev klart innan vintern riktogt kom, det är dock lugnt och jag kommer inte att bli sysslolös denna vinter heller för en A-traktor ska byggas och sen blir det att fortsätta på Honda turbobygget där vevhusventilation och sen plenum står på tur.

På Julafräsen byggde jag en egen finmatning på Z-axeln och monterade digitalskalorna för ett tag sen men skalorna tålde inte vibrationer utan fick spel då så nu är skalorna bytta till billiga från Amazon och dessa funkar.

Efter att fräst förhöjningar till diopter och korntunnel till grabbens luftgevär så blev jag less på att veva så nu har jag byggt motormatning på X-axeln, en VW torkarmotor, brytare, kopplingslåda och en PWM motorstyrning köptes på Amazon. Vridbrytaren är vänster-av-höger och den gula knappen är snabbmatning där PWM:en kopplas förbi.

Nu är fräsen hyfsat användbar, men ett justerbart borrhuvud och ett rundmatningsbord är nåt som jag villhöver nu.

20241113_105448.jpg20241113_105506.jpg20240501_152357.jpg
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
De här välskulpterade, benvärmarklädda 80-talsspirorna fick "cartridge emulators" installerade. Provkörning har ännu inte kunnat göras, men jag hoppas det blir bättre nu än vad det tidigare var. Småjobbigt att återställa kolvstängerna till originalskick igen ifall man ångrar sig eftersom jag i enlighet med instruktionerna gick lös med 8 mm-borren på kompressionsdämpningshålen. Dessa har blivit både större och fler till antalet, allt för att låta emulatorn ta över dämpningsjobbet.

20241106_183933.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top