Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Nya kolvar till Suzuki T20. Lite modifieringar behövdes.
View attachment 506258
Är det inte kolvstyrt insug på en sån? Bygger du om till reeds?
Nya kolvar till Suzuki T20. Lite modifieringar behövdes.
View attachment 506258
Jo, kolvstyrt. Reglementet förhindrar reed. Men Hondakolvar behöver lite kärlek.
Nej, insuget på dom är splittat i två. Mycket märklig design som jag inte begriper men bäst att göra dom nya kolvarna lika som dom gamla.Men kommer inte de där hålen öppna vevhuset mot insuget vid BDC?
Nej, insuget på dom är splittat i två. Mycket märklig design som jag inte begriper men bäst att göra dom nya kolvarna lika som dom gamla.
Öppnar inte mot insuget. Bara mot en ficka i cylindern. Men Nisse E visste nog vad han gjorde när han fräste ur kolvarna.Jag är inte helt övertygad, jag tycker det verkar märkligt med hål där utan reeds. Och jag är rädd att hålet rent av gör skada för effekten ifall dom öppnar vid bdc.
Öppnar inte mot insuget. Bara mot en ficka i cylindern. Men Nisse E visste nog vad han gjorde när han fräste ur kolvarna.
Ser ut att vara en eller flera långa sprickor runt om lagerläget? Tror inte på JBWeld eftersom skadan troligen uppkommit av belastning - vad är det som lagras där? Kolla på svetsverkstad i närheten - blir en del förarbete (hetvattentvätt m avfettning, slipa ut diken i alla sprickor, acetontvätta o sedan svets). Kan slå sig om man har otur, men kan vara värt ett försök - vilken hoj är det?Nu vet jag var metallen kommer ifrån i allafall. Ett lager som gett sig.
Men nu till det som ställer till det.
Har bifogat en del bilder här på sprickor som jag är osäker på om de är reparerbara.
Jag har aldrig använt JB WELD, men är nyfiken på om det kan fungera i det här fallet eller om man ska försöka få tag på ett nytt block.
Det är väl inte optimalt med JB, men om alternativet är en ny motor för mer än hojen är värd så blir det väl lite svårt att motivera för sig själv när man redan har att roa sig med.
Men kika gärna och säg vad ni skulle gjort.
View attachment 506407View attachment 506408View attachment 506409View attachment 506410
Jag tog det enkla före det mindre enkla..Ser ut att vara en eller flera långa sprickor runt om lagerläget? Tror inte på JBWeld eftersom skadan troligen uppkommit av belastning - vad är det som lagras där? Kolla på svetsverkstad i närheten - blir en del förarbete (hetvattentvätt m avfettning, slipa ut diken i alla sprickor, acetontvätta o sedan svets). Kan slå sig om man har otur, men kan vara värt ett försök - vilken hoj är det?
Om du slänger de trasiga delarna så är jag intresserad av dem som träningsobjekt för tig-svetsning.Jag tog det enkla före det mindre enkla..
View attachment 506910
Det blev en ersättningsmotor eftersom alla drev som kedjan går runt kräver utbyte.
Sen hade tre lager gått också, förutom sprickorna som oroade.
Förutom det så var det ny kolv, som hamnde på inköpslistan också.
Men, nu är det dags för att kolla ersättningsmotorns Doohickey, där jag är skeptisk till att den har så mycket mer kvar att ge.
Så en ny Doohickey från Eagle Mike skall beställas och medan jag väntar på att få hem den så sätter jag i motorn i chassit och bygger ihop allt så det bara är att byta när den väl kommer fram.
Hojen är en Tengai som jag köpte här på Sporthoj med målbilden om att få ihop den till en fungerande rackare, så nu håller jag på. Med lite tur kanske den blir up-and-running i år beroende på hur lång tid frakten tar.
Alla storhojar servade inför vintern, nu är det dags att sätta igång med de små och annat hobbyjobb
View attachment 506907
View attachment 506908Tar du prepping till nästa nivå? Att bygga en egen Panther! Det här kräver mer information för oss vetgiiriga. Det var ett vinterprojekt som får mitt oljebyte att blekna
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|