Yamaha Ténéré 700

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ja, då blir man av med gropen som gör att man liksom glider mot tanken.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag köpte till Husqvarna OEM Ergo sadeln, med den kan man köra långt. Orginalsadeln är otroligt hård. Det som gör att jag väljer en 701 oavsett är att den faktiskt har riktigt bra fjädring, det går inte att jämföra 701 och T700.
Du nämner vikten som gör att t700 ligger bättre på motorvägen, jo till viss del men T700 är ändå för liten när man jämför med de stora. Allt beror väl på vad man kör, ska man köra motorväg så väljer jag nog hellre en 1290 SAS...

Inte motorvägen, vägen vanliga svepande landsvägar där man kan pressa lite. Är hojen för lätt tycker jag den känns orolig i kurvorna när man ligger på lite. Motorväg undviker jag så mycket jag kan körde 1290 superadventure förra året men inget jag skulle vilja åka ut i skogen med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kan hålla med om SA, testade många ggr men den är stor. Samma med GS, men ska man åka långt på asfalt och kanske ta en grusavstickare så kanske den är något att ha
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Kan hålla med om SA, testade många ggr men den är stor. Samma med GS, men ska man åka långt på asfalt och kanske ta en grusavstickare så kanske den är något att ha

Ja på asfalt va den otroligt rolig! Som en gigantisk sporthoj man sitter skönt på körde en vända grus och det funkar den ju på men inte grövre än så, inte med mina offroad kunskaper i alla fall


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag måste verkligen avråda er från att testa 701 om ni ska köra TST/TET....det komma att bli dyrt :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag måste verkligen avråda er från att testa 701 om ni ska köra TST/TET....det komma att bli dyrt :)

Du menar när det första motorhaveriet kommer efter 20-30 mil och hela sommaren går åt till tjafs med säljare/generalagent/huvudkontor/Konsumentverk/jurist…?

Närå, det är en kapabel hoj särskilt vad gäller fjädring men en encylindrig hoj är något annat. TET/TST går på vägar, inte endurospår.

T700 skall jämföras med andra hojar i samma +200kg-klass, tex Triumph Tiger, BMW F800 GS osv.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
KTM hade gärna fått konstruera den, men Yamaha byggt den… :)
Jag har kört motorcyklar i 40 år och sedan 2008 har det mestadels blivit KTM. Den enda hojen som haft någon garantigrej öht har varit Kawa ZX10 -06 där man fick framhjulet bytt. Min filosofi har alltid varit att inte köpa den första årsmodellen av nånting och då har det funkat bra :)
Alla hojar har ju sina problem, även Yamaha och framförallt BMW men jag köper inte hoj för att det är förnuftigt, jag köper hoj för att det är roligt. Den dagen Yamaha bygger en rolig hoj så köper jag en sådan, enkelt :)

Missförstå mig rätt. Jag gillar Yamaha och i synnerhet T700 som är fantastiska hoj. Den är dock kanske lite för bra?
Lite för mjuk fjädring och alldeles för trött motor, men det är ju min personliga reflektion. Jag tycker om hojar med fast fjädring och en massa mos i motorn så att det sladdar och far, då har jag roligt.
GS 1250 är en fantastiskt hoj, men aptrist att köra. KTM 1290 SA är en sporthoj jämförelsevis, och vansinnigt roligt att köra även på grus, men lite för stor för lite seriösare stigkörning. 790/890 är en bra kompromiss över busighet och smidighet. 690/701 är trevliga hojar men de är inte bra på nånting, även om jag hade en 690 i 6 år.
790:n är bättre på grus och min 300:a är bättre i skogen, färre kompromisser.

Men, och nu kommer min poäng. Det är i själva verket väldigt små skillnader på moderna motorcyklar. Jag kommer lika fort fram på grusvägen på en T700 som på en 790/890 om man ska vara krass, allting handlar ju bara om känsla.

Det som det dock aldrig pratas om i sådana här forum är förarens kunskaper och begränsningar. Vi skulle behöva prata mer om det som verkligen betyder nånting, hur vi kan öka våra kunskaper och bli bättre på att köra hoj, vilket påverkar 95% av ekipaget. Istället snackar vi däck, fjädring och olika former av skyddsbågar som i praktiken inte spelar någon som helst roll... :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, 100% överens Niklas, eller iaf 99,6746%. :)

Jag upplever däremot att det lätt uppstår kollektiva uppfattningar grundade på reklam osv. När man synar korten ser man ofta en annan sanning. Och den är ofta att materialet spelar mindre roll. ”Känsla” är en typisk sådan grej som reklam ofta handlar om, särskilt när objektiva fakta talar i en annan riktning.

Det enda man kan vara hyfsat säker på är att en japansk hoj sällan kommer att krångla, medan en europeisk troligen kommer att göra det… :)

Men det finns en annan grej som faktiskt är lite objektiv, och det är hur länge ägarna behåller sina hojar och hur mycket de kör med dem. Där bjuder Blocket på en ganska objektiv verklighetsbild. Vi får väl utgå från att de allra flesta kör hoj för att det är roligt; omvänt så körs roliga hojar mer och längre av ägarna.

Så de hojar som mest sannolikt är roliga är de som folk köper och behåller, och sedan byter till en ny likadan när den första börjar bli lite gammal där på andra sidan 10.000-mils strecket.

De hojar som det görs mycket reklam för och som finns i drivor på blocket med låga mil, tja där är ju risken stor att verkligheten inte motsvarade reklambilden.

Har inte provat T700 men har provat 790 Adv. Är T700 hälften så kul som 790 är den riktigt skoj, men av allt att döma verkar den ha minst lika hög skojfaktor även om den saknar ganska mycket fjädring och elektronik i jämförelse med KTM.

Hur som helst, med mer träning blir allt roligare, oavsett märke/däck/kläder osv.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har kört motorcyklar i 40 år och sedan 2008 har det mestadels blivit KTM. Den enda hojen som haft någon garantigrej öht har varit Kawa ZX10 -06 där man fick framhjulet bytt. Min filosofi har alltid varit att inte köpa den första årsmodellen av nånting och då har det funkat bra :)
Alla hojar har ju sina problem, även Yamaha och framförallt BMW men jag köper inte hoj för att det är förnuftigt, jag köper hoj för att det är roligt. Den dagen Yamaha bygger en rolig hoj så köper jag en sådan, enkelt :)

Missförstå mig rätt. Jag gillar Yamaha och i synnerhet T700 som är fantastiska hoj. Den är dock kanske lite för bra?
Lite för mjuk fjädring och alldeles för trött motor, men det är ju min personliga reflektion. Jag tycker om hojar med fast fjädring och en massa mos i motorn så att det sladdar och far, då har jag roligt.
GS 1250 är en fantastiskt hoj, men aptrist att köra. KTM 1290 SA är en sporthoj jämförelsevis, och vansinnigt roligt att köra även på grus, men lite för stor för lite seriösare stigkörning. 790/890 är en bra kompromiss över busighet och smidighet. 690/701 är trevliga hojar men de är inte bra på nånting, även om jag hade en 690 i 6 år.
790:n är bättre på grus och min 300:a är bättre i skogen, färre kompromisser.

Men, och nu kommer min poäng. Det är i själva verket väldigt små skillnader på moderna motorcyklar. Jag kommer lika fort fram på grusvägen på en T700 som på en 790/890 om man ska vara krass, allting handlar ju bara om känsla.

Det som det dock aldrig pratas om i sådana här forum är förarens kunskaper och begränsningar. Vi skulle behöva prata mer om det som verkligen betyder nånting, hur vi kan öka våra kunskaper och bli bättre på att köra hoj, vilket påverkar 95% av ekipaget. Istället snackar vi däck, fjädring och olika former av skyddsbågar som i praktiken inte spelar någon som helst roll... :D
Ett gymkort är den bästa uppdateringen jag gjort på mina hojar. Det har gjort dom snabbare roligare och lättare. Som bonus så funkar det på alla hojar. Samt att det var ganska billigt. ?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Haha, 100% överens Niklas, eller iaf 99,6746%. :)

Jag upplever däremot att det lätt uppstår kollektiva uppfattningar grundade på reklam osv. När man synar korten ser man ofta en annan sanning. Och den är ofta att materialet spelar mindre roll. ”Känsla” är en typisk sådan grej som reklam ofta handlar om, särskilt när objektiva fakta talar i en annan riktning.

Det enda man kan vara hyfsat säker på är att en japansk hoj sällan kommer att krångla, medan en europeisk troligen kommer att göra det… :)

Men det finns en annan grej som faktiskt är lite objektiv, och det är hur länge ägarna behåller sina hojar och hur mycket de kör med dem. Där bjuder Blocket på en ganska objektiv verklighetsbild. Vi får väl utgå från att de allra flesta kör hoj för att det är roligt; omvänt så körs roliga hojar mer och längre av ägarna.

Så de hojar som mest sannolikt är roliga är de som folk köper och behåller, och sedan byter till en ny likadan när den första börjar bli lite gammal där på andra sidan 10.000-mils strecket.


De hojar som det görs mycket reklam för och som finns i drivor på blocket med låga mil, tja där är ju risken stor att verkligheten inte motsvarade reklambilden.

Har inte provat T700 men har provat 790 Adv. Är T700 hälften så kul som 790 är den riktigt skoj, men av allt att döma verkar den ha minst lika hög skojfaktor även om den saknar ganska mycket fjädring och elektronik i jämförelse med KTM.

Hur som helst, med mer träning blir allt roligare, oavsett märke/däck/kläder osv.
Men tusan vet.
XTZ1200 är väl inte världens roligaste kan jag gissa, men de verkar gå rätt länge hos samma ägare. Spec-mässigt står den sig väldigt slätt jämfört med allt förutom en CRF1000/1100.

Det verkar som att det har hittats en magic formula som matchar målgruppen, men långtifrån alla och de håller fast.

Personligen så är jag sugen på att byta ut minst en hoj flera gånger varje år, men för husefridens skull så håller jag nere det till en per år , vilket är en omsättningstakt som inte väcker så mycket höjda ögonbryn.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Det som det dock aldrig pratas om i sådana här forum är förarens kunskaper och begränsningar. Vi skulle behöva prata mer om det som verkligen betyder nånting, hur vi kan öka våra kunskaper och bli bättre på att köra hoj, vilket påverkar 95% av ekipaget. Istället snackar vi däck, fjädring och olika former av skyddsbågar som i praktiken inte spelar någon som helst roll... :D

Håller helt med! Ja har ju aldrig kört grus/skog/offroad förut så mina kunskaper på löst underlag är ju noll. Därav kändes t7an som en perfekt första hoj i sammanhanget, lagom mycket kräm i lägre registret för att kunna krypa fram på leriga stigar och mer än tillräckligt om man drar ur den ordentligt för att kunna ligga på sladd på grusvägarna.
Hojen är ju bra mycket mer kapabel än föraren i mitt fall så det va den anledningen och designen som gjorde att mitt val föll på Yamahan
Sen som plast skriver så är ett gymkort att föredra om man ska köra på löst underlag, går ju inte att jämföra öht med asfalts körning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Håller helt med! Ja har ju aldrig kört grus/skog/offroad förut så mina kunskaper på löst underlag är ju noll. Därav kändes t7an som en perfekt första hoj i sammanhanget, lagom mycket kräm i lägre registret för att kunna krypa fram på leriga stigar och mer än tillräckligt om man drar ur den ordentligt för att kunna ligga på sladd på grusvägarna.
Hojen är ju bra mycket mer kapabel än föraren i mitt fall så det va den anledningen och designen som gjorde att mitt val föll på Yamahan
Sen som plast skriver så är ett gymkort att föredra om man ska köra på löst underlag, går ju inte att jämföra öht med asfalts körning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det som gör att jag gillar offroadhoj är att man håller nere hastigheten. Det känns som 120 men man kör i 70 :)
Dessutom är det betydligt mindre trafik på grusvägen än på asfalt och de som kör där kör oftast saktare än på de stora vägarna.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Det som gör att jag gillar offroadhoj är att man håller nere hastigheten. Det känns som 120 men man kör i 70 :)
Dessutom är det betydligt mindre trafik på grusvägen än på asfalt och de som kör där kör oftast saktare än på de stora vägarna.

Exakt! Kommer från Gsxr1000 och xsr900 och det var inte en tur man tog utan att man va över 200 i alla fall 2 gånger, är ju så onödigt men man ger lite gas och sen är man där


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Amen! R1:an jag hade inbjuder till fart. Det går inte att inte vilja vrida på ordentligt. 200+ är ingen hastighet för den hojen heller, ligger som ett strykjärn i backen.

Min xs400 sket jag ner mig på om det gick över 90. T7:an blir man lagom på, mycket gasa men ingen högre toppfart.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
b077c8400b8cd629440e111cbdfa3625.jpg

Åker lite TET sektion 2


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Efter en tur i de skånska skogarna insåg jag att vilken tur jag valde offroadhoj igen och inte den Ducati Streetfighter v2 som jag var på vippen att köpa. Körde förbi häckeberga slott och det var många som körde där. Det är bara att inse att jag inte längre är 20 och odödlig....när man nästan är 50 så blir man något mer försiktig....
Det var många som körde rejält fort, var försiktiga ❤️
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men det finns en annan grej som faktiskt är lite objektiv, och det är hur länge ägarna behåller sina hojar och hur mycket de kör med dem. Där bjuder Blocket på en ganska objektiv verklighetsbild. Vi får väl utgå från att de allra flesta kör hoj för att det är roligt; omvänt så körs roliga hojar mer och längre av ägarna.

Så de hojar som mest sannolikt är roliga är de som folk köper och behåller, och sedan byter till en ny likadan när den första börjar bli lite gammal där på andra sidan 10.000-mils strecket.

De hojar som det görs mycket reklam för och som finns i drivor på blocket med låga mil, tja där är ju risken stor att verkligheten inte motsvarade reklambilden.
Jag tror det är precis tvärtom och det har med människan att göra. Olika typer av hojar tilltalar olika typer av människor. De som köper XTZ 1200, Tiger 1200 och GSA 1250 är intresserade av att köra stora, trygga hojar. De är verkligen inte "roliga" att köra. Den kundgruppen är inte särskilt intresserad av att "köra" motorcykel men tycker om att "åka" motorcykel. Då finns det inget incitament att byta ofta och det blir också många mil på hojarna. De som köper körglada hojar såsom sporthojar, streethojar, Ducati och KTM:s modeller gillar cyklar som har det lilla extra i form av körglädje, de tilltalas av teknikutveckling och "frän" elektronik, då byter de också hoj oftare eftersom utveckligen går fort.
Titta på dig själv Stefan. Du har din GSA för låååååånga turer och en mindre hoj för att busa på grus. Det säger sig självt att den mindre, busiga hojen är roligare att köra :)

"Trygga" hojar är i mångas ögon också lite småtrista hojar. Ingen köper en XT660 för att den är rolig att köra, man köper den för att den är trygg och har en trimmningsgrad som gör att motorn går i en evighet. Det är en helt annan kundgrupp som köper KTM 690/HQV701 även om själva körningen är ungefär densamma. Inom Yamahavärlden ser vi de som köper en MT07, har den ett tag och byter sen till en MT09 eller MT10. De små trygga hojarna anses vara för nybörjarna och de stora trygga hojarna för de som har andra behov än att pressa sina gränser.

Just my 2c
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top