Dieseltråden.

Stor diesel igen

Påstås vara världens starkaste diesel idag: Wärtsilä-Sulzer RTA96-C turboladdad 14-cylindrig tvåtaktare, sitter i M/V Emma Maersk - vevaxeln:

wartsila-sulzer.jpg



Mer info: http://gcaptain.com/emma-maersk-engine?506
 
Vår gamla traktor, Ferguson TE-F Diesel går endast på fullgas, (skittraktor, den servades ju någon gång under tidigt 90-tal senast... hur kan den gå sönder hela tiden...:gnissla)

20111213_001.jpg

kan någon dieselkunnig förklara enkelt hur varven regleras på en dieselmotor? styrs varven via luft eller bränsle?
Jag har tyvärr aldrig skruvat på en diesel tidigare så jag är helt nOOb gällande dieslar!

Jag tror att det kan vara någon sorts spridarpump (heter det så?) som har kärvat eller gott sönder!?
Här e en bild på pumpen.

20111213_002.jpg

Goda råd mottages tacksamt!
 
Vår gamla traktor, Ferguson TE-F Diesel går endast på fullgas, (skittraktor, den servades ju någon gång under tidigt 90-tal senast... hur kan den gå sönder hela tiden...:gnissla)

View attachment 350105

kan någon dieselkunnig förklara enkelt hur varven regleras på en dieselmotor? styrs varven via luft eller bränsle?
Jag har tyvärr aldrig skruvat på en diesel tidigare så jag är helt nOOb gällande dieslar!

Jag tror att det kan vara någon sorts spridarpump (heter det så?) som har kärvat eller gott sönder!?
Här e en bild på pumpen.

View attachment 350107

Goda råd mottages tacksamt!

Luft får den så mycket det går, sedan styrs effekten av hur mycket diesel den får.
Dessvärre så är tidiga smådieslar inga bra motorer.
Har du provat att fråga på http://www.fergusonklubben.se/ ?
 
Luft får den så mycket det går, sedan styrs effekten av hur mycket diesel den får.
Dessvärre så är tidiga smådieslar inga bra motorer.
Har du provat att fråga på http://www.fergusonklubben.se/ ?

Ok, då hade jag förstått det rätt! tack!
Jag kollade som hastigast på deras hemsida, men hittade tyvärr inget "nyttigt"

Tja; om tidiga smådieslar e bra eller dåliga har jag ingen annan erfarenhet av än denna... och den har i princip tuffat på sedan 1952 utan någon större reparation eller ens någon nämnvärd skötsel:yoparty
 
Vår gamla traktor, Ferguson TE-F Diesel går endast på fullgas, (skittraktor, den servades ju någon gång under tidigt 90-tal senast... hur kan den gå sönder hela tiden...:gnissla)
kan någon dieselkunnig förklara enkelt hur varven regleras på en dieselmotor? styrs varven via luft eller bränsle?
Jag har tyvärr aldrig skruvat på en diesel tidigare så jag är helt nOOb gällande dieslar!

Jag tror att det kan vara någon sorts spridarpump (heter det så?) som har kärvat eller gott sönder!?
Goda råd mottages tacksamt!

Gaspådraget styrs som sagt enbart genom hur mycket diesel som sprutas in så felet ligger garanterat någonstans mellan gasreglage och pump. Rör sig länkage/wire som det ska hela vägen ner till pumpen när du använder gasreglaget?
 
Gaspådraget styrs som sagt enbart genom hur mycket diesel som sprutas in så felet ligger garanterat någonstans mellan gasreglage och pump. Rör sig länkage/wire som det ska hela vägen ner till pumpen när du använder gasreglaget?

Gasreglaget rör sig som det skall dock så rör sig inte tappen innanför "locket" (se bild) till pumpen, så felet finns säkert i pumpen:brinnerup så de e väl bara och skruva den i bitar...
20111213_002-1.jpg
 
Din röda inritade ring passerar ett rör som ansluter till regulatorhuset. Kan du se vart det röret går?
Sitter det möjligtvis ett spjällhus på denna motor? Det ser nämligen ut som att din pump har en vacumvarvtalsregulator.

Gasreglaget rör sig som det skall dock så rör sig inte tappen innanför "locket" (se bild) till pumpen, så felet finns säkert i pumpen:brinnerup så de e väl bara och skruva den i bitar...
View attachment 350115
 
Last edited:
Din röda inritade ring passerar ett rör som ansluter till regulatorhuset. Kan du se vart det röret går?
Sitter det möjligtvis ett spjällhus på denna motor? Det ser nämligen ut som att din pump har en vacumvarvtalsregulator.

Yes, röret leder till ett spjäll i insuget!

20111214_004.jpg

Så det innebär alltså att varven styrs med vacum från insuget!? Vet du eller någon annan här på SH om man kan skruva isär och kolla upp pumpen utan att ställa till någon "timing"? insprutningen borde väl rimligtvis styras direkt från vevaxeln eller hur funkar det?

Här e en bild på pumpen med översta "locket" öppet

20111214_002.jpg

Tack för all hjälp hittills, börjas snart förstå liitegran hur en Diesel funkar!
 
Turbovissel från fullsizedieselpickisar är det vackraste som finns! Hade lätt ribba och gåshud när jag drog polarens drygt 6-ton tunga båt+trailer genom södra länken med nedvevad högerruta.
 
Man tröttnar dock på motorernas ljud ibland... Kör ibland en maskin i jobbet med 5.9liters cummins. Dock så väger den 28ton och toppar 48knyck. Endast en kort ljuddämpare precis bakom hytten så det brölar konstant på 2500 varv. Finns dock roligare maskiner, får lägga upp nån skoj film här sen!
 
Det här är lite Beppe Wolgers-känsla för oss sextiotalister. Det sjunger i den snötäckta urskogen. Det kommer närmare... och närmare. Så helt plötsligt bryter den fram: Föraren hukar sig bakom det vertikala eldröret, sinnebilden av en svensk traktor uppenbarar sig. Bärandes en snöplog som ser ut... just som en snöplog ska se ut! ...eller iaf gjorde.

http://www.youtube.com/watch?v=cQW0g2uD1Jk&feature=related
 
Last edited:
Det här är lite Beppe Wolgers-känsla för oss sextiotalister. Det sjunger i den snötäckta urskogen. Det kommer närmare... och närmare. Så helt plötsligt bryter den fram: Föraren hukar sig bakom det vertikala eldröret, sinnebilden av en svensk traktor uppenbarar sig. Bärandes en snöplog som ser ut... just som en snöplog ska se ut! ...eller iaf gjorde.

Alla har vi olika preferenser.
Jag gillar det enkla, användbara.
Få maskiner är så praktiska som en Buster.
Dessutom hörs det vilken välkonstruerad och tjänstvillig motor det sitter i.
http://www.youtube.com/watch?v=mxc-dQlIYVk
Inget speciellt.
Bara en bonnatraktor med snöblad.
Kärlek.
 
Jag skulle vilja ha en BM430 som gårdstraktor.
Jag älskar den maskinen. Lagom liten, lagom stor.

Drar betydligt mindre bränsle vid vedmaskinen än 650n också.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top