Hayabusa-tråden

Nu har man kostat på busan lite mer godsaker, PC3:a och ställbara kamdrev beställda från Motospeed så i sommar blir det att åka runt med dubbla insugskammar. :tummenupp

Det låter som att det går hämta en del effekt bara genom att byta från PC2 till PC3 så förhoppningsvis visar bänken runt 175-180hk på hjulet, har yoshi RS3 helsystem och rensad luftburk sedan innan.
 
Hallå, jag sitter och tänker beställa startmotor, sitter det en Denso i som original? Jag hittade den här:
http://www.emsglobaldirect.com/product.php?productid=236&cat=39&page=1 och tycker det ser märkligt billigt ut, en original i sverige kostar ca. 7500 och spinnin´wheel kunde ta hem en de inte ens visste märket på, men troligen är den kinesisk, på 3 veckor för 2600. Den här går ju lös på under tusenlappen med frakt?!
 
Last edited:
Jag har bestämt mig för att byta ut min 27 år gamla FZ mot en busa. Jag hade siktat in mig på att åka till tyskland och köpa en vit -08, då priset för en sådan motsvarar vad man får ge för en -05 här hemma. :tummenupp
MEN.. Vid en rundringning till våra kära försäkringsbolag så är det ingen som vill försäkra den, i alla fall inte till rimliga pengar (under 25' / år!) :gnissla.
Så nu har jag resignerat och så smått börjat ställa in mig på att skaffa mig en svensksåld senare årgång av generation 1.
Är det något speciellt man skall se upp med? Har läst att kopplingen kan vara lite tvär ibland. Något annat specifikt?

/ Peter
 
Hallå, jag sitter och tänker beställa startmotor, sitter det en Denso i som original? Jag hittade den här:
http://www.emsglobaldirect.com/product.php?productid=236&cat=39&page=1 och tycker det ser märkligt billigt ut, en original i sverige kostar ca. 7500 och spinnin´wheel kunde ta hem en de inte ens visste märket på, men troligen är den kinesisk, på 3 veckor för 2600. Den här går ju lös på under tusenlappen med frakt?!

Den du länkar till saknar info om effekt watt. Sen står det att OEM är Denso men inte vilket märke de säljer de ger sken av att det är OEM men säger det inte i klartext. 7500 kr är rena rånet för en elmotor med till & från slags mekanism. På bilar kan man renovera startmotorer & generatorer billigt varför inte på en hoj?
Ta reda på mer om den på länken läs på hayabusa.org om företagets produkter.
 
Är det för att det är import de inte vill försäkra, eller generellt för att du är för ung?

Jag har letat lite men inte fått några bra priser på hayabusan, jag är 30+ men har bara haft lappen något år. Är det möjligt att hitta en försäkring för ca 5000:-/år på en importcykel?

Någon som vet om det är olika lyktinsatser på en engelsk eller svensk? (vissa modeller har höger/vänster ljus)

//K

Jag har bestämt mig för att byta ut min 27 år gamla FZ mot en busa. Jag hade siktat in mig på att åka till tyskland och köpa en vit -08, då priset för en sådan motsvarar vad man får ge för en -05 här hemma. :tummenupp
MEN.. Vid en rundringning till våra kära försäkringsbolag så är det ingen som vill försäkra den, i alla fall inte till rimliga pengar (under 25' / år!) :gnissla.
Så nu har jag resignerat och så smått börjat ställa in mig på att skaffa mig en svensksåld senare årgång av generation 1.
Är det något speciellt man skall se upp med? Har läst att kopplingen kan vara lite tvär ibland. Något annat specifikt?

/ Peter
 
Den du länkar till saknar info om effekt watt. Sen står det att OEM är Denso men inte vilket märke de säljer de ger sken av att det är OEM men säger det inte i klartext. 7500 kr är rena rånet för en elmotor med till & från slags mekanism. På bilar kan man renovera startmotorer & generatorer billigt varför inte på en hoj?
Ta reda på mer om den på länken läs på hayabusa.org om företagets produkter.

Ja det kan ju knappast kan vara original startern, det är lite väl uppenbart med det priset särskilt med tanke på att den kinesiska mitsuban är billigare. :D Det är skitsvårt att få nån info om nånting överhuvudtaget förutom av själva säljaren och dom lär inte informera om att dom säljer skräp.

Det enda jag kommit fram till är att ricks verkar vara bra grejer.

http://www.ebay.com/itm/12087073779...AX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_592wt_1037
 
Inte är det för min unga ålder i alla fall. Jag är snart 50 och tog hojkort när jag var 18...

Nej, jag förstod det som att det var för att det var direktimport!

Någon som kan bidra med råd och tips enligt frågan om hayabusan?

/ Peter
 
Tjenare!
ingen som letar en busa i grymt fint skick "nyskick"
99.a
1 ägare!
2500mil.
svensksåld.
omlackad för ha något eget, INTE varit i backen..givetvis finns bilder innan omlack. "koppar/silver från början"
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg
ring då ja sällan sitter vi sporthoj mer..
0707774796 mvh Magnus
 
Någon som vet om det är höger/vänster ljus på en hayabuse eller om de är neutrala som många andra cyklar?

Tänkte importera en och vill veta om jag måste byta lysinsatsen för att få den reggad i sverige.

Har tittat på en hayabusa nu och detta är vad som står på lyktglaset, det borde betyda höger OCH vänstertrafik?

PL
HCR-DS
<-->
12.5E4
0012464
50R-0012464
<--------->

Pilarna borde indikera om det är höger / vänsteranpassat tänker jag?

NÅgon som har bättre koll?


//K
 
Last edited:
Tjena, en av mina är US import och den saknade parkeringsljus.
Jag skulle även gissa att det är en annorlunda strålkastarbild på en hoj som är avsedd för vänstertrafik.
 
Tjena, en av mina är US import och den saknade parkeringsljus.
Jag skulle även gissa att det är en annorlunda strålkastarbild på en hoj som är avsedd för vänstertrafik.
 
Tja den startar ju motorn vilket i ditt fall borde vara glädjande.
Men den spinner som min gjorde med Biltemabatteri ungefär. Eller så är det mycket komp i din maskin:yoparty
 
Tja den startar ju motorn vilket i ditt fall borde vara glädjande.
Men den spinner som min gjorde med Biltemabatteri ungefär. Eller så är det mycket komp i din maskin:yoparty

Ja startar gör den varje gång men det där "pistolskottet" 2 sekunder in i "hayabusa" klippet är lika oroande varje gång. Det sitter ett nytt Shorai 14ah batteri med 230 cca i den, vart så less på den ifjol att jag inte orkat titta på den ens.
 
Ja startar gör den varje gång men det där "pistolskottet" 2 sekunder in i "hayabusa" klippet är lika oroande varje gång. Det sitter ett nytt Shorai 14ah batteri med 230 cca i den, vart så less på den ifjol att jag inte orkat titta på den ens.

Har inte orkat läsa hela problematiken , Men det är inte så att du har en TRE-mod som sitter där å fuckar upp det hela?

Alternativt , Har du byglat kopplingsbrytaren?

Båda dessa ger förändrat tändläge och kan inverka negativt
 
Har inte orkat läsa hela problematiken , Men det är inte så att du har en TRE-mod som sitter där å fuckar upp det hela?

Alternativt , Har du byglat kopplingsbrytaren?

Båda dessa ger förändrat tändläge och kan inverka negativt

Ja det sitter en switchad tre på den men den beter sig likadant med den av som på, kanske lika bra att ta ur skiten helt. Kopplingsbrytaren hade jag ingen aning om, ska testa det, tack för tipset!

Igår när jag höll på tog jag batteriet direkt från laddaren och startade utan problem fast jag fick gnugga kanske 10 varv.

Sen när den var varm och jag skulle starta så började den sega och jag såg hastighetsmätaren slå upp några centimeter och klockan nollställdes när den stannade till precis innan den startade, den startar alltid även om startmotorn stannar till precis innan.

Antingen nåt glapp nånstans eller trött startmotor? Den är troligen en kinastarter och byttes -09.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top