Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ingen aning. Jag valde FH020AA efter vad jag har läst på VFR forum, den är som sagt mycket populär och för mig fungerar den perfekt. Jag tror/har för mig att den är överdimensionerad för vilka effekter som VFR statorn ger och därför lever ett behagligare liv. På VFR Gen 5 siter regulatorn monterad under sadeln (väldigt korkat sett till kylning), så jag monterade min på en 4mm aluminium skiva med kylpasta (som man har till datorns CPU) i mellan för att förbättra kylningen på regulatorn. Den lilla "fenan" nedåt på aluminiumskivan går ner i en luftkanal som förhoppningsvis hjälper till. View attachment 502503
Ok. Ser ut som en snygg installation med krymslang osv. Det där med kylpasta har jag också tänkt på, fast jag är helt vilse i detta.
Minns man hade det på processorn på speldatorn man satte ihop i ungdomen.

Behövde du byta ut kontakterna till samma sort som regulatorn eller satt de original? Om inte, var får man tag på dem?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ok. Ser ut som en snygg installation med krymslang osv. Det där med kylpasta har jag också tänkt på, fast jag är helt vilse i detta.
Minns man hade det på processorn på speldatorn man satte ihop i ungdomen.

Behövde du byta ut kontakterna till samma sort som regulatorn eller satt de original? Om inte, var får man tag på dem?
En FH020AA har en metallplåt på baksidan, så det är bara att lägga ett tunt lager kylpasta. Kontakterna köpte jag separat (regulatorn kom ju från skroten) på Ebay, men detta var ju innan Brexit.

 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag märket är "furukawa connectors"
Såg nu att www.ultimaterectifier.com i Holland säljer dem och några andra kontakter. Men man bör använda sökfunktionen på sidan för att få fram alla. 👍

Firman jag surrade om från början. Deras Kundservice är strålande iaf. Mailat diverse frågor 3 ggr nu och de lägger ner energi på att svara så man ska förstå måste jag säga.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Lite repetition:
1. Är den populära FH020AA en Mosfet regulator men likt förbannat en shunt?...
Jepp.

...2. Finns det ingen serie/open Mosfet?...
Inte från Shindengen.

...3.Att dessa två som iceice nämnde är Shindengen vet jag, men är de Mosfetregulatorer?
SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm och
SH847AA (Suzuki 32800-31J00) Open 50A 15 krpm...
Nope.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tänk på att kopior av dessa flödar! Vissa ljuger rakt av medan andra slirar på informationen(men dom blir inte utkastade från amazon/ebay), rubriken säger FH020AA och nere i informationen står det att den fungerar som ersättare för FH020AA (ej mosfet) samt tillverkare är Musse Pigg. Bilderna är ganska tydliga när det är skräp men även dom som använder bild på en äkta. Nya kit under ca 1200 pengar är allt som oftast inte en FH020AA. Kika ebay och där var minst 13 av 23 inte FH020AA och amazon var än värre.

Det här var ett gäng år sen men åf verkar aktiv fortfarande, vill minnas att det tog en stund och billigt är det inte. Jag bytte i förebyggande så lev.tiden var skitsamma för mig, så färdigt kit det kan bli. Lite stökigare p.g.a. grövre kablar men i övrigt enkel installation på en AT -02.

Vissa mc behöver längre kablar.
Screenshot-20240818-230630-Chrome.jpg


Halvstökig sida men tror alla produkter är på förstasidan, scrolla ner. Han är nog less på samma frågor för han beskriver typ allt så idiotsäkert som möjligt vilket förmodligen hälften ändå inte läser ;)
https://roadstercycle.com/index.htm

 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det jag undrar bara, vad är det för skillnad på FH020AA och på t ex den här FH020BA?
(Sitter på ZZR1400, eller ZX14 som den heter också)

Varför är det just FH020AA som man ser mest? Är det för att den är "Universal"?

Och t ex ZX10R 04/05 regulatorn heter FH010BA, ser också exakt ut som de andra 2 ovanstående. Bilder från Ebay.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240819_121721_eBay.jpg
    Screenshot_20240819_121721_eBay.jpg
    242.1 KB · Visningar: 9
  • Screenshot_20240819_121717_eBay.jpg
    Screenshot_20240819_121717_eBay.jpg
    202.7 KB · Visningar: 8
  • Screenshot_20240819_121709_eBay.jpg
    Screenshot_20240819_121709_eBay.jpg
    197.9 KB · Visningar: 8
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
10 är en äldre, det har funnits 08, 10, 12, 15 och 20 vad jag sett.

AA/BA/CA etc. verkar lite stökigare, nog FH020 som är mest att gå på och sen kanske det bara handlar om vilken/vilka tillverkare som tagit in den som originaldel. Om det är rätt kontakter eller ej ser man och FH020AA marknadsförs till typ alla märken så det känns väl inte som att elspec. borde skilja.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, jag vet att gen 2 har den under svingen. Men det är väl för att det inte är en Mosfet? (Åtminstone inte till en början)

Med mosfet's och serie/open spelar det väl mindre roll var den är placerad eftersom den blir inte alls lika varm? Är det inte därför den ofta sitter märkligt nog framtill nära motorn på många nyare hojar? Typ GSXR 750/1000 osv

Eller är jag helt ute och cyklar?
Att den sitter märkligt nära framtill beror väl på att "tillverkaren" av hojen vill ha bra kylning av regulatorn/likriktaren och att den sitter nära motorn beror på att det finns inte så mycket plats att välja på framtill. Kylaren sitter ju också framtill nära avgasrören/motorn på Busan och även på andra hojmodeller.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
10 är en äldre, det har funnits 08, 10, 12, 15 och 20 vad jag sett.

AA/BA/CA etc. verkar lite stökigare, nog FH020 som är mest att gå på och sen kanske det bara handlar om vilken/vilka tillverkare som tagit in den som originaldel. Om det är rätt kontakter eller ej ser man och FH020AA marknadsförs till typ alla märken så det känns väl inte som att elspec. borde skilja.
Tack för input!

Lagt ett skambud på den där FH020BA från ZZR 1400 2012a nu från den där mc-demonteringen i Vilnius. (Ebay) De har ju "free shipping" också. Handlat av dem förut.
Kontakter blir nog bäst att köpa från www.ultimaterectifier.com i Holland.

Kollade vad det skulle bli från den där firman i England...ca 450kr för 2st 3-stifts honkontakter!?? "Global shipping program" Nicht gut!

Så vi får se hur det blir, om det blir den eller en serie/open senare.

Skadar väl inte att ha med sig en i ryggsäcken oavsett typ när jag ska ut och prova med nya batteriet i September.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för input!

Lagt ett skambud på den där FH020BA från ZZR 1400 2012a nu från den där mc-demonteringen i Vilnius. (Ebay) De har ju "free shipping" också. Handlat av dem förut.
Kontakter blir nog bäst att köpa från www.ultimaterectifier.com i Holland.

Kollade vad det skulle bli från den där firman i England...ca 450kr för 2st 3-stifts honkontakter!?? "Global shipping program" Nicht gut!

Så vi får se hur det blir, om det blir den eller en serie/open senare.

Skadar väl inte att ha med sig en i ryggsäcken oavsett typ när jag ska ut och prova med nya batteriet i September.
Du har PM !
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad betyder dessa värden i fetstil?

SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm och
SH847AA (Suzuki 32800-31J00) Open 50A 15 krpm
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vad betyder dessa värden i fetstil?

SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm och
SH847AA (Suzuki 32800-31J00) Open 50A 15 krpm
Gissningsvis att den spottar ur sig den strömmen vid det varvtalet. Men det är en gissning och ja jag var tvungen

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad betyder dessa värden i fetstil?

SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm och
SH847AA (Suzuki 32800-31J00) Open 50A 15 krpm
En reflektion är att
35A * 14,3 V = 500 Watt
50A * 14,3 V = 715 Watt
Hur mycket ger generatorn på din Hayabusa som mest ?
Vad drar förbrukarna, säkringsstorleken på min 2008 Busa direkt till höger
Fläktar 15A drar gissning 8 A
Bränslepump 10A drar gissning 6 A
Helljus 10A drar 4,4 A ca 5A
Tändning 15 A drar gissning ca 8A
Tuta 10 A drar 5 A ?
Halvljus 10 A drar 55W/13,5 V= 4,1 A ca 5A
När jag ser säkringarna till Hel och Halvlyse verkar det som Suzuki avsäkrat med en säkring som är ungefär dubbelt så stor som vad lamporna drar. Så då gissar jag från detta vad Fläktar, Bränslepump, Tändning och Tuta kan dra.
Vid körning Bränslepump ca 6A + Helljus ca 5 A + Tändning ca 8A + Halvljus ca 5 A = 24 A
Med fläktar 8 A ca 32 A Min slutsats blir att
SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm
borde räcka till en Busa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad händer när man överskrider det specificerade varvtalet, kommer utspänningen att gå upp eller ner?
Vad som händer är att den obelatade spänning stiger (mätt på generator sladdarna, regulatorn bortkopplad) Vad som händer vid högre varvtal ansluten till belastning av lyse, tändning, bränslepump osv kan vi fundera över. Klarar komponenterna i regulatorn den högre frekvensen från generatorn tex ?
Någon som mätt frekvensen på växelströmmen från en MC-generator ? Vid vilket varvtal ?
Någon som mätt frekvensen på växelströmmen från en Busa MC-generator vid tex tomgång eller 4000 RPM eller ???? RPM ?
Har en gissning, två polig (två spolar) 3000 RPM = 50 Hz är det 12 spolar (Hayabusa?) borde det bli 6*50=300Hz vid 3000RPM och 1200Hz vid 12000RPM, men det är bara en gissning från svaga minnen.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad som händer är att den obelatade spänning stiger (mätt på generator sladdarna, regulatorn bortkopplad) Vad som händer vid högre varvtal ansluten till belastning av lyse, tändning, bränslepump osv kan vi fundera över. Klarar komponenterna i regulatorn den högre frekvensen från generatorn tex ?
Någon som mätt frekvensen på växelströmmen från en MC-generator ? Vid vilket varvtal ?
Någon som mätt frekvensen på växelströmmen från en Busa MC-generator vid tex tomgång eller 4000 RPM eller ???? RPM ?
Har en gissning, två polig (två spolar) 3000 RPM = 50 Hz är det 12 spolar (Hayabusa?) borde det bli 6*50=300Hz vid 3000RPM och 1200Hz vid 12000RPM, men det är bara en gissning från svaga minnen.
Håller med dig förutom att antalet poler inte bör förändra frekvensen, däremot blir det fler faser och ”toppar” att leka med.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top