Kommer KTM överleva?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, annars låter det väl som att om det är NÅGON gång man skall vänta något år med att köpa en ny KTM så är det väl denna säsong… åtminstone innan vi vet hur framtiden ser ut.

Själv tycker jag nästan tvärtom att om det är någon gång man ska köpa en ny KTM så är det väl nu när priserna pressas neråt. Garantin kommer väl ändå vara lika "bra" som den alltid varit hos KTM.
Fast jag skulle nog hålla mig till de beprövade modellerna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Själv tycker jag nästan tvärtom att om det är någon gång man ska köpa en ny KTM så är det väl nu när priserna pressas neråt. Garantin kommer väl ändå vara lika "bra" som den alltid varit hos KTM.
Fast jag skulle nog hålla mig till de beprövade modellerna.
Ja absolut, jag menade beställa en NY av nästa årsmodell som ”inte finns” ännu.

En beprövad osåld 2024 med 70.000 rabatt kan ju vara en bra deal.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det funkar inte så. Som köpare har jag ett avtal med handlaren, inte KTM. Sen bör man läsa avtal, och dessutom ha lite koll på handlaren så man känner sig trygg med att DE inte kursar innan varan tas i besittning.
Nå.

Behöver handlaren återbetala pengar som de spenderat, för förköp som KTM inte kan leverera, så är ju en konkurs där kanske inte långt bort, och dina pengar kan fortfarande brinna inne, även om de gör det ett led bort från KTM/perieiriierieeer(stavn?)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nå.

Behöver handlaren återbetala pengar som de spenderat, för förköp som KTM inte kan leverera, så är ju en konkurs där kanske inte långt bort, och dina pengar kan fortfarande brinna inne, även om de gör det ett led bort från KTM/perieiriierieeer(stavn?)
Jag tror inte handlaren betalar för motorcyklarna innan dom fått dom levereras.
När dom kommer så får dom faktura från importören.
Olika märken har säkert olika system. Vet att vissa som de får tidigt har dom längre tid på sig att betala så förhoppningsvis redan hunnit sälja till kund.

KTM har iallafall tidigare haft sina cross/enduro kodade så handlaren måste koppla upp sig med datorn så den blir "upplåst" innan den går att starta. Ett sätt för KTM veta om den levereras till kund
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror inte handlaren betalar för motorcyklarna innan dom fått dom levereras.
När dom kommer så får dom faktura från importören.
Olika märken har säkert olika system. Vet att vissa som de får tidigt har dom längre tid på sig att betala så förhoppningsvis redan hunnit sälja till kund.

KTM har iallafall tidigare haft sina cross/enduro kodade så handlaren måste koppla upp sig med datorn så den blir "upplåst" innan den går att starta. Ett sätt för KTM veta om den levereras till kund
Det är bara ett sätt att veta om hojen är upplåst eller inte.

När en god vän till mig kom till en sedan två veckor planerad provkörning av en hoj han spekulerade på - pengarna i handen - lyckades återförsäljaren inte låsa upp hojen. Dvs först påstod man att han inte bokat provkörningen, sedan när han visade bevis på detta sade de att de inte hade tid (han hade åkt 15 mil enkel väg) och sedan när han stod på sig så skulle de bara fixa en grej. Men de lyckades inte få igång den, han erbjöds provkörning av en helt annan hoj (han hade MC-stället på sig) och när han kört 1,5 km med den andra hojen blev det soppatorsk.

Det blev inget hojköp… utan ett helt annat märke istället.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är bara ett sätt att veta om hojen är upplåst eller inte.

När en god vän till mig kom till en sedan två veckor planerad provkörning av en hoj han spekulerade på - pengarna i handen - lyckades återförsäljaren inte låsa upp hojen. Dvs först påstod man att han inte bokat provkörningen, sedan när han visade bevis på detta sade de att de inte hade tid (han hade åkt 15 mil enkel väg) och sedan när han stod på sig så skulle de bara fixa en grej. Men de lyckades inte få igång den, han erbjöds provkörning av en helt annan hoj (han hade MC-stället på sig) och när han kört 1,5 km med den andra hojen blev det soppatorsk.

Det blev inget hojköp… utan ett helt annat märke istället.
Spontant kanske en annan handlare hade varit vägen att gå?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Besökte en handlare av KTM häromdagen. Enligt handlaren är problemet löst KTM har löst alla skulder. Mycket konstiga spekulationer på nätet enligt handlaren.
Givetvis har svenska återförsäljare full insyn i bolagsförhandlingar på koncernnivå och sitter på info som ingen annan har hört förut. Givetvis har KTM-handlare inte heller något egenintresse i att skapa en positiv bild av något som annars riskerar att ge stor negativ påverkan på deras försäljning.

Eller? :)
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
MCN utkommer ju ofta och följer givetvis KTM-skandalen och där står inget om någon uppgörelse. Tror det var i senaste numret de redovisade de fyra olika bolagens läge, inget av dem såg ut att ha en lösning på gång.
Motorrad skriver ju också om KTM såklart och även där ser det dystert ut i rapporterna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Besökte en handlare av KTM häromdagen. Enligt handlaren är problemet löst KTM har löst alla skulder. Mycket konstiga spekulationer på nätet enligt handlaren.

Du vet att det här inte är tråden för stötande skämt…?

Vad en handlare med eget intresse i att sälja fler KTM säger är ointressant. Det som är sanning just nu är att företaget KTM står under tvångsförvaltning och att man har löften från potentiella investerare om att täcka NÄSTAN HÄLFTEN av skuldberget i utbyte mot att de som äger skulderna går med på att endast få 30% betalning. Detta räcker för att kunna driva företaget KTM ytterligare någon månad.

Allt enligt lokal media som rapporterat från en domstolsförhandling. Och något nytt lär inte framkomma innan nästa domstolsförhandling några veckor bort.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har sökt lite information på engelska och hittar inget färskare än 9 december 2024, möjligt att det finns mer information enligt ovan i österrikiska dagstidningar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MCN utkommer ju ofta och följer givetvis KTM-skandalen och där står inget om någon uppgörelse. Tror det var i senaste numret de redovisade de fyra olika bolagens läge, inget av dem såg ut att ha en lösning på gång.
Motorrad skriver ju också om KTM såklart och även där ser det dystert ut i rapporterna.

MCN är alltså en engelsk tidning som kommer ut en gång i veckan; där skulle det stå något om det fanns något att skriva om.

Vad var det för handlare som påstod detta? Vore ju roligt om väldigt många skulle ringa dit och efterfråga källan till informationen.


Mvh
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gå aldrig till en handlare och påstå något som du läst på nätet! Alla från motorsågs till mc-handlare är totalt immuna mot fakta.
Och all fakta du läser på nätet är sant!:D

Som vanligt har myntet två sidor. Visst kan ett litet problem överdrivas något helt vansinnigt av pöbeln på ett internetforum. Samtidigt kan ett internetforum innehålla högst relevant information som en bekväm handlare hellre avfärdar som svammel.

Dock, att som svensk handlare påstå att KTM har betalat alla skulder, det är rent trams. Klart som fan att KTM har marknadsföringsfolk som jobbar järnet för att smeta över alla problem och klart som fan att handlaren vill sitt eget bästa. Men i det här fallet är fakta det om skrevs ovan och det kommer direkt från lokalpressen som bevakat domstolsförhandlingen.

Läget för företaget KTM är synnerligen allvarligt och får man inte in kapital tämligen snabbt så är det konkurs. Inget annat.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som vanligt har myntet två sidor. Visst kan ett litet problem överdrivas något helt vansinnigt av pöbeln på ett internetforum. Samtidigt kan ett internetforum innehålla högst relevant information som en bekväm handlare hellre avfärdar som svammel.

Dock, att som svensk handlare påstå att KTM har betalat alla skulder, det är rent trams. Klart som fan att KTM har marknadsföringsfolk som jobbar järnet för att smeta över alla problem och klart som fan att handlaren vill sitt eget bästa. Men i det här fallet är fakta det om skrevs ovan och det kommer direkt från lokalpressen som bevakat domstolsförhandlingen.

Läget för företaget KTM är synnerligen allvarligt och får man inte in kapital tämligen snabbt så är det konkurs. Inget annat.
Så är det nog i just detta fall, men jag har viss förståelse för att det kan vara jobbigt som handlare att argumentera med självutnämnda experter som "minsann vet" för det har dom "läst på nätet", samtidigt som man jobbar med sakerna alla dagar...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top