Mekanik mot Trafik

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Jag tycker vi döper om honom till "Muggen"

Inte första gången det händer :rofl Mögen funkar också bra :lol

Sen är iof sportbike ett kul namnval när man tycker det är läskigt med bilar på NR :hihi tänk på säkerheten för fan :4skrika

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Jag håller inte med. Jag tycker att du klämmer ur dig dravel och rappakalja som är svårt att hänga med i. Gör du så här i verkligheten också? Klampar in och kör din grej helt utan lyhördhet och känsla för feeling?

Om du inte ser skillnad på dina inlägg och altataltos off topic dravel och rappakalja kan jag inte hjälpa dig tyvärr :( Jag har fått ett par bra svar angående topic dock, jag är nöjd och redo att dra extremt off topic och behandla altatalto som han behandlar andra, med felaktig fakta och sentimentala känsloargument samt förlämpningar, gyllene regeln o sånt :yoparty bring the popcorn boys ere we go! :hihi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kul med en motorcykelrelaterad tråd. :krama

Spökgöstas filmer var inte bra för oss motorcyklister som inte kör för fort men över skyltad hastighet och hellre flyger under radaren. :(

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Kul med en motorcykelrelaterad tråd. :krama

Spökgöstas filmer var inte bra för oss motorcyklister som inte kör för fort men över skyltad hastighet och hellre flyger under radaren. :(

Vafan, ett rimligt och sakligt inlägg :va Jag som hade andra planer, aja...

Jag förstår det perspektivet, dock som jag tidigare påpekat så hänger inte karaktär och skicklighet nödvändigtvis ihop. Att individer ställer till det för grupper är kanske inte heller trådens ämne, men jag har försökt hinta till att det är "häxjakt/mob rule/kollektivism" mentaliteten som orsakar skadorna som brukar uppstå till följd, detta är alltså någonting jag som lutar åt en individualistik filosofi inte bemödar mig djupdykning i :tummenupp

I efterhand så kan jag erkänna att jag inte förväntade mig att den känslomässiga bägare skulle rinna över såpass fort trots att jag försökt vara extremt tydlig med att tråden diskuterar motorcykelkörning, ren och skär motorcykelkörning, thats it :krama

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är faktiskt väldigt nöjd med tråden

Kul. Och precis som gamlingen säger, kul att i alla fall en av dina trådar handlar om hojar. Och kul att du har en…låt oss kalla det optimistisk självbild.

Men återigen - du har i flera inlägg varit väldigt tydlig med att du bara representerar dig själv och att dina handlingar inte påverkar någon annan. Och du har varit väldigt påstridig om att samma sak skulle gälla killen från Luleå. Nu vet du dessutom hans namn och lite mer om hans kopplingar. Så - hävdar du fortfarande att du / han / alla vi motorcyklister bara representerar oss själva…?

Om du svarar snabbt så kanske någon hinner läsa ditt svar innan du ligger på deras ignore-lista.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Kul. Och precis som gamlingen säger, kul att i alla fall en av dina trådar handlar om hojar. Och kul att du har en…låt oss kalla det optimistisk självbild.

Men återigen - du har i flera inlägg varit väldigt tydlig med att du bara representerar dig själv och att dina handlingar inte påverkar någon annan. Och du har varit väldigt påstridig om att samma sak skulle gälla killen från Luleå. Nu vet du dessutom hans namn och lite mer om hans kopplingar. Så - hävdar du fortfarande att du / han / alla vi motorcyklister bara representerar oss själva…?

Om du svarar snabbt så kanske någon hinner läsa ditt svar innan du ligger på deras ignore-lista.

Åh nej, måste skynda mig innan ryssen kommer :skrämd

Kan du citera när jag skrivit att mina handlingar inte påverkar någon annan? Kan du citera när jag… vänta… va… vad håller jag på med? :va Du… duuu… du din lilla, din lilla ärthjärna! Du är en sån jätteliten ärthjärna! Visste du att alla Moto GP krascher beror på att de glömmer bort vilket håll de ska åt? Fatta den! De är så jävla korkade att de svänger åt fel håll! Haha vilka jävla puckon alltså :lol

Varför bidrar du ekonomisk till strypsnaran som sakta kväver motorcykelbranschen? R7? Mt07? Tomatoe tomatå potatoe potatå!

Varför kan du inte vinna IOM när jag drar alla Moto GP förare som kör som kärringar? Du med din jättelilla ärthjärna är lika värdelös hojförare som alla Moto GP racers, snart sitter ni alla och kör elhojar på gokart banor :hihi

Varför glorifierar du Yamaha Center i Luleå när en av deras anställda begick mordförsök, varför gör du det? Varför kastar du folk från bergnäsbron, hotar du mig? :dummer

Varför är du inte läskunnig? Är du nån import från Kongo-Bongo som inte kan svenska? Varför kan du inte svenska? Varför är det så? Fattar du hur många det drabbar när du inte kan svenska? Sympatilösa ärthjärna! :mad:

Du får inte borsta tandkrämen med blodpuddingen medan jag sitter på muggen, fattar du inte det? Är du dum i hela halva huvudet eller? Kommunister, likadana allihop! :arsele

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Är det någon som KORTFATTAT kan för klara vad tråden handlar om?
Jag har försökt men kör fast😱

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det någon som KORTFATTAT kan för klara vad tråden handlar om?
Jag har försökt men kör fast😱
Ett gammalt troll försöker få fart på folk med ett gammalt ämne som inte rör upp hemskt mycket känslor längre. När han får ett napp så fortsätter han med lite taffliga personliga angrepp istället.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ett gammalt troll försöker få fart på folk med ett gammalt ämne som inte rör upp hemskt mycket känslor längre. När han får ett napp så fortsätter han med lite taffliga personliga angrepp istället.
Tack jag gick bort mig när dom första två inläggen var mer som gamla och nya testamentet i längd 👍

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Nu när jag nyktrat till (Tack Peter :)) och läst igenom tråden igen så skulle jag vilja ta tillfället i akt och faktiskt be om ursäkt :( Jag har varit osympatisk och oprofessionell, jag lät känslorna gå över styr och misslyckades helt med att hålla mig saklig och respektfull i mina svar. För detta ber jag alltså om ursäkt till absolut ingen! Haha jävla trams ni trodde väl inte det var över va? Jag har inte ens börjat :Rockbanan

Jag skäms lite över att jag missat besvara Niklasinorrs inlägg som faktiskt varit jäkligt bra, men nu har tråden spelar ut sin roll och jag anser den vara ett smärre mästerverk om jag får säga det själv, om än ett kladdigt sådant, men det var nog oundvikligt :unsure:

Min resa fortsätter in i nästa kapitel :hojraket Där kommer jag frontalkrocka med försäkringsbolagen för deras diskriminering av motorcyklister :mad: Det ska bjudas på en skojig anekdot om en omtalad dödsolycka med MC iblandad, och jag tror ni själva kan lista ut ungefär hur rolig försäkringsbolagen tycker jag är att ha och göra med :hihi

Stay tuned, I´ll be back :hej

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dödsolyckor med MC låter onekligen skojigt.

Jag tror de flesta också har varit unga/dumma (inte biologiskålder utan mentalt) och det är inte så att man glömt hur det var, det är bara så att man fyller på så pass mycket i referensbasen att man inte längre är så imponerad av sig och sina generationskamraters sätt att tänka när man var ung och dum. Man har så att säga ”knäckt koden” lite grann till en hel del som man generellt inte insåg förrän i mognare ålder och jag tror att många skulle kalla det för att man ändå är lite visare.

Och ja, inte bara läkarvetenskapen och beprövad erfarenhet sedan tiotusentals år har koll på det där och har därför praxisen att tex inte samla sysslolösa unga män i grupp (nu gör vi det igen i förorterna med förväntat resultat) och vänta med viktigare beslutsfattande i samhället tills lite mognare ålder utan även försäkringsbolagen som onekligen har ett ganska trist men gediget track record vad gäller faktisk statistik för 18-24 åringar.

Vilken betydelse har detta för tråden? Tja, den bedöms sannolikt i perspektivet ovan. Kanske tänker skribenten att man framstår som en jävla legend? Risken är överhängande att man framstår som någon som behöver tre örfilar för att vakna, en stor tallrik gröt för att mata hjärnan och en god man som fattar alla beslut åt en under en prövotid på de närmaste fem åren till att börja med. Och en riktigt stor handduk att torka sig bakom öronen med.

Under tiden kan man få gå i hojskola hos alla man råkat förolämpa och kommer att få lära sig en hel del som faktiskt gör en till en bättre motorcyklist under längre tid, däribland ödmjukhet.

Mvh

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
"Det ska bjudas på en skojig anekdot om en omtalad dödsolycka med MC iblandad"🤔

Tja, detta hade jag gjort i min grupp med personen i fråga med förklaring, -"För vissa personer är det bättre att tiga och att tas för en idiot än att tala och röja alla tvivel..."
liar-liar-liar-movie (2).gif

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tror man att man bara representerar sig själv när man är ute kan man fundera på hur den generella bilden av cyklister är. Nu cyklar jag inte så mycket längre men snittade 1000 mil om året ett tag och jag vet hur jävla hatad jag har varit bara för att vara en cyklist, inte för att jag gjort fel. (Jag har blivit utskälld av en snubbe i bil när jag cyklade på cykelbanan)

Samma sak ligger runt motorcyklister.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tror man att man bara representerar sig själv när man är ute kan man fundera på hur den generella bilden av cyklister är. Nu cyklar jag inte så mycket längre men snittade 1000 mil om året ett tag och jag vet hur jävla hatad jag har varit bara för att vara en cyklist, inte för att jag gjort fel. (Jag har blivit utskälld av en snubbe i bil när jag cyklade på cykelbanan)

Samma sak ligger runt motorcyklister.

Håller fullständigt med! :tummenupp

Nu har jag klarat mig hyfsat bra från hat då jag inte cyklar i åtsittande lycra. :hihi
Men visst får jag en släng av sleven som cyklist även om jag undviker fara fram som de lycraklädda.
Min motorcykel ser ut som en SportHoj för ett otränat öga så där förutsätter de trångsynta att jag kör som Spökgösta. Därför försöker jag än mer att flyga under radaren och njuter av förvåningen när jag släpper fram fotgängare vid övergångsställen. :)

Kul när de okunniga tycker att det är dags att byta däck då det ser slitet ut... :tungan

20200910_183742 (1).jpg

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
(DEL 1)
...

I ovannämnda klipp räcker det med 60 sekunders tittning för att höra hur en erfaren trafikförare resonerar i hastigheter de flesta helt enkelt inte klarar av, det krävs en extremt snabb och effektiv analyseringsförmåga för att klara av en situation som exemplet och tro det eller ej, inprogrammerade marginaler för runtomkringliggande faktorer.
...

Jag passar på att fråga om en sak jag ofta undrat över när jag sett den typen av filmer.
Snubben nämner själv att han har 'tillgång' till 'vägrenen' på vänster sida om de tre filerna.
Varför då inte utnyttja det?
Väldigt många situationer löses med en lång och riskfylld seglats från vänster fil till höger fil och tillbaka istället för att nyttja 'vänster vägren' och öka farten.
Varför ?

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Jag passar på att fråga om en sak jag ofta undrat över när jag sett den typen av filmer.
Snubben nämner själv att han har 'tillgång' till 'vägrenen' på vänster sida om de tre filerna.
Varför då inte utnyttja det?
Väldigt många situationer löses med en lång och riskfylld seglats från vänster fil till höger fil och tillbaka istället för att nyttja 'vänster vägren' och öka farten.
Varför ?

Frågar du mig beror det på flera saker. Just vägrenar har generellt större risk för "road surface hazards", alltså bråte, skräp, grus, sand, vägarbetsskyltar, osv (vita linjer/bullerremsor bör nämnas också). I USA speciellt är det långt ifrån ovanligt med fordon som står stilla på vägrenarna, stillastående fordon är därav en annan orsak, det är betydligt mer troligt att det finns ett stillastående fordon på en vägren jämfört med körbana/körfält. "Kulfaktorn" kan vara en annan bidragande orsak, föraren tycker helt enkelt det är skitkul att flyga fram och tillbaks mellan filerna istället för att bara köra rakt fram på en vägren. Beroende på hur pass bekväm man är med att slinka förbi tajta passager kan en vägren för vissa vara avskräckande. Vidare är det så att när du väl har valt att använda dig av en vägren har du avsagt dig möjligheten att välja linje åt ena hållet i själva passagetillfället av ett fordon/hinder, vänster vägren stänger vänster, höger vägren stänger höger, du är alltså "tvingad" att röra dig åt åt ett specifikt håll om du inte vill vara kvar på vägrenen, du fattar :tummenupp

Sen är det skillnad på infrastrukturen i Sverige och USA såklart. I Sverige finns inte jättemycket motorväg med fler än 2 filer direkt. Ju fler filer du har desto mindre anledning att använda vägrenen skulle jag säga :yoparty

Den långa seglingen som du nämner, och jag tror du menar långa svepande manövrar över flera körfält från ena till andra sidan, görs ofta av skälet att när du redan ligger på en lutning går det väldigt snabbt att öka den. Skulle en framförvarande bil byta fil kommer det pga av hastighetsskillnaden och lutningen inte vara ett problem, bilen kommer helt enkelt inte "hinna" komma i vägen för dig om det går tillräckligt fort, delvis pga hastighetsskillnaden, delvis pga att du redan är på väg "bort" från fordonet i fråga, kul perspektiv va? :hihi

Jag tror också risken att få rejäla wobblingar (Tank slappers) minskar när man ligger med viss lutning, men jag låter detta vara osagt då jag inte vet :va

Det finns alltså väldigt många svar på din fråga, och säkert fler än jag nämnt, men generellt verkar det vara så att de erfarna trafik förarna använder vägrenen som en sorts "sista utväg/alternativ", den finns där och används om det behövs, men man föredrar att använda körbanor och körfält så långt det går då dessa oftast är mer förutsägbara :)

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen