Motstyrning.

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
:bow Testade detta idag det funkade grymt.när man väl behärskar detta tror jag inte att det går att väja snabbare men det gäller som allt annat att träna på det.Tack för grymma tip,mera sånt
 
Last edited:

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
jodå...har också testat mig fram och kan kallt konstatera att motstyrning fungerar...jag är dock fortfarande lite skeptisk till att det är naturligt...
 

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM SXF450 SM
Motstyrning

Tänk dig sä här:
Du kör på en raka och du lutar dig åt vänster för att det kommer en vänsterkurva. Iom du lutar dig åt vänster så kommer tyngden på den vänstra handtaget att vara större än den högra.
Då far den automatiskt framåt, enligt min erfarenhet. :fakta

Enkelt hemmatest: Sätt dig på knän på golvet och sen lägger du händerna 2-3 dm framför knän med utsträckta armar. Testa nu att luta kroppen åt ex. höger, då kommer du att känna att höger hand vill fara framår lita grann. :eek:

Helt naturligt eller hur?

Ha det.
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
nu är jag helt bort tappad...det här MÅSTE jag prova idag.

Alltså om jag ska svänga vänster ska jag styra höger men luta mig åt vänster lr? :confused: det ända jag tänker på är att fara i backen.. :skrämd

Gäller motstyrning även i låga hastigheter typ krypkörning lr är det ett fenomen som kommer i höga farter? :rodnar
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Snälla, förstå det här:

Motstyrning är den enda tekniken som går att använda för att få en motorcykel att svänga i hastigheter över 20-30 km/h. Inget annat fungerar, allt annat är bara inbillning. Hur du än tror att du gör, så använder du motstyrning för att svänga.

Diskussionen är över. :fakta
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Simpsi:
läs hela tråden alternativt:

åk på en rak sträcka. sitt på hojen och vrid styret åt ena hållet så ser du att den går åt andra.

du kommer inte att köra bättre för du gör den ändå medvetet.
men kunskapen om att det händer kan vara bra att veta då du kan göra det mer aktivt och inte bara via ryggraden
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Spärra tråden för nya inlägg, folk läser inte hela tråden innan dom frågar!. svaren på era frågor finns på tidigare inlägg
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Hört talas om nåt som kalla motstyrning. Vad är det?

Sköjar bara :D Enda sättet att burka ordentligt enligt pappsen :fakta
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Motstyrning för dummies

För att svänga en motorcykel som har fart måste du luta den.

Snabbaste/bästa/säkraste sättet att luta den är med motstyrning.

Ju hårdare/snabbare du motstyr desto snabbare lägger sig motorcykeln ned och börjar svänga.

Träna in metoden tills det blir en reflex så blir du en bättre och säkrare förare.

Börja träna genom att sick-sacka på mellan de vita linjerna på en 90-väg.

Bry dig inte om kaxiga sjuttonåringar från Markaryd.

Och visst går det att svänga utan motstyrning (alla har väl cyklat/kör MC utan händerna på styret), men du kan göra MYCKET snabbare/säkrare kursändringar med motstyrning.
 

Dirtyoldman

Senior Member
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda VFR 750F
För att avsluta tråden:

Titta på en speedway-tävling,
observera hur förarna tar svängen!

Här snackar vi motstyrning :rock
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
McB skrev:
Snälla, förstå det här:

Motstyrning är den enda tekniken som går att använda för att få en motorcykel att svänga i hastigheter över 20-30 km/h. Inget annat fungerar, allt annat är bara inbillning. Hur du än tror att du gör, så använder du motstyrning för att svänga.

Diskussionen är över. :fakta

Oj jäklar.... vad hände här inne? :D

750RR
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Ett resultat av allt detta blir att en mc's möjliga spårval är ordentligt begränsat, jämfört med en bil. Det finns hela tiden ett område framför hojen som är helt obrukbart. Ju snabbare du kör, desto mindre område. Man ligger ur fas hela tiden. Alla etablerade svängar har initierats med motstyrning långt tidigare.

Det har hänt mig ett par gånger där jag valde ett naturligt upprättat spår, genom ett S. En bil dyker upp och jag ser att mitt spår skär lite väl mycket och för nära mittlinjen. Hjulen på rätt sida men kroppen o hojen på fel sida. Jag ser också att en korrigering är omöjlig därför att den skulle ha skett för 40 meter sedan. Med en bil hadde jag kunnat justera med en snabb höger-vänster knix på ratten. Nu är jag på hoj och det för sent. Det är bara att fullfölja och vinkla upp huvudet precis före pannan ränner in i Volvons vänster-flygel. Det gick bra men skämdes en hel del.


/håkan
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har inte orkat läsa alla 120 inlägg, men visst finns det flera olika svängtekniker som lämpar sig för olika vägunderlag och hastigheter. På halt väglag kan det exempelvis vara idé att försöka hålla cykeln i så rät vinkel som möjligt i förhållande till underlaget och istället luta med kroppen destå mera. Vill man göra skarpa svängar på en liten snårig landsväg så kan den motsatta tekniken vara användbar, att luta cykeln så mkt som möjligt men hålla kroppen mer upprätt.

Men samtisigt som man lägger ner cykeln kraftigt åt vänster så blir man ju tvungen att hålla emot styret åt höger för att inte hjulet ska vika sig (eller vad som nu händer, har inte velat klota bara för att testa...). Är det detta ni menar med motstyrning??

/Martin
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
berggren_martin skrev:
Vill man göra skarpa svängar på en liten snårig landsväg så kan den motsatta tekniken vara användbar, att luta cykeln så mkt som möjligt men hålla kroppen mer upprätt.

Förklara då varför roadracingförare hänger ut när de svänger.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ok, men jag har iaf kikat på ett 40-tal inlägg och inte hittat nån bra definition på motstyrning.

Sen kan man fråga sig om det inte är bättre att starta på nya trådar när temat växlar fram och tillbaka. Att förvänta sig att någon ska läsa igenom en 200-inläggstråd är ungefär samma sak som att hänvisa till trådar som legat uppe för åratal sedan.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
McB skrev:
Förklara då varför roadracingförare hänger ut när de svänger.

Högre farter!

Små, snåriga landsvägar med skarpa svängar fram och tillbaka pratade jag om.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
berggren_martin skrev:
Högre farter!

Små, snåriga landsvägar med skarpa svängar fram och tillbaka pratade jag om.

Samma teknik skall användas, om man vill uppnå högre kurvhastighet. Vill man inte det, ja då är det bara att sänka farten och lägga ner mindre.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
berggren_martin skrev:
Ok, men jag har iaf kikat på ett 40-tal inlägg och inte hittat nån bra definition på motstyrning.

Sen kan man fråga sig om det inte är bättre att starta på nya trådar när temat växlar fram och tillbaka. Att förvänta sig att någon ska läsa igenom en 200-inläggstråd är ungefär samma sak som att hänvisa till trådar som legat uppe för åratal sedan.

Det finns gott om inlägg i denna tråden som förklarar hur motstyrning fungerar. Sök och du skall finna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top