Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl främst flexet i min lilla svarv och en lång innersvarvbom som jag funderar över, man kan ju inte ha dubb då man ska svarva invändigt och nån stöddocka blir nog också svår att få till då själva spjällhuset är relativt kort. Frågan är ju också om jag har nån nog lång innersvarvbom till ett sånt här projekt men i värsta fall får jag väl göra ett eget verktyg, har nyss tillverkat en egen innersvarvbom för att kunna svarva en egen öppen korntunnel till tävlingsluftgevären.

Jag får fundera på detta tänker att man svarvar till spjällhuset invändigt och utvändigt, utvändigt lämnar man en "fläns" utvändigt där spridaren och spjällaxeln ska sitta för att kunna borra hålen för axeln och montera bussningar till spjällaxeln och göra sätet för spridaren, sen fräser bort överflödigt materialet från flänsen där det inte behövs. Det känns som att det rundmatningsbord och arborrhuvud jag villhöver skulle vara bra att ha om man ska göra detta.

Ja, du kan ju designa precis hur du vill så att spjällen passar perfekt i bägge änder.

Arborrhuvud är inte så jättedyra numera, dom billiga är väl antagligen kinatillverkade men det känns som att det inte borde spela så stor roll på just en sån sak. Jag har spanat in dom länge men inte haft akut behov så det har inte blivit av att köpa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, du kan ju designa precis hur du vill så att spjällen passar perfekt i bägge änder.

Arborrhuvud är inte så jättedyra numera, dom billiga är väl antagligen kinatillverkade men det känns som att det inte borde spela så stor roll på just en sån sak. Jag har spanat in dom länge men inte haft akut behov så det har inte blivit av att köpa.

En kompis har ett men han har MT3 och jag har bara MT2 i min moddade Julafräs, han kör dock med innersvarvbommar och adapterhylsa i det för de stålen som följde med var det nåt fel på med nån släppvinkel så dom går dåligt. Var nära att köpa från Amazon då det kostade just under 700 kr men höll igen pga frugans problem med försäkringskassan, nu har det stigit till ca 1000 kr.

Vevor har sextums rundmatningsbord för runt 1700 kr sen ska man ha en chuck till det så det blir väl runt 2500 kr. Tror man skulle kunna göra en hel del roliga saker även om min fräs är dålig, sista moddningar har dock gjort att jag tillverkat en hel del saker med fräsen.

Som kompisen med arborrhuvudet sa då jag klagade på att jag har "för liten och dålig" svarv och fräs, "Hur många har överhuvudtaget en svarv och fräs i sitt garage?"
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad som hade varit fränt att göra är ju ett sånt där vridande spjäll utan spjällaxel som sitter på den V8:a Norton som han Allen håller på att renovera på Youtube men det känns ut som lite väl komplicerad konstruktion att få till för ett turbobygge av denna kaliber.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En kompis har ett men han har MT3 och jag har bara MT2 i min moddade Julafräs, han kör dock med innersvarvbommar och adapterhylsa i det för de stålen som följde med var det nåt fel på med nån släppvinkel så dom går dåligt.
Har ett Kinatillverkat ursvarvningsverktyg (arborrhuvud) - stålen som kommer med är känsliga för skärvinkeln, den är helt beroende på hur man vrider stålet innan det skruvas fast.
Samt - ganska dåligt slipade (se pilen), man får slipa själv för att det skall skära snyggt.
Men i övrigt funkar det bra, går bra att justera ner till 0,05-0,01mm precision om man är noggrann (riggar ett mätur mot eggen)
1732994474507.png1732994549207.png
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad som hade varit fränt att göra är ju ett sånt där vridande spjäll utan spjällaxel som sitter på den V8:a Norton som han Allen håller på att renovera på Youtube men det känns ut som lite väl komplicerad konstruktion att få till för ett turbobygge av denna kaliber.

Jag har inte sett den du pratar om men ifall du menar en sån där som är designad ungefär som en kulkran man monterar på rör så finns det en risk med dom och det är att vakuumet från insuget gör att den suger fast och låser sig.
Inte helt idealt om det sker vid fel tillfälle.

Man behöver alltså tänka till lite extra hur man gör lagringen till ett sånt spjäll.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har inte sett den du pratar om men ifall du menar en sån där som är designad ungefär som en kulkran man monterar på rör så finns det en risk med dom och det är att vakuumet från insuget gör att den suger fast och låser sig.
Inte helt idealt om det sker vid fel tillfälle.

Man behöver alltså tänka till lite extra hur man gör lagringen till ett sånt spjäll.
Just den effekten fick min kompis när han monterade turbokit på sin CB750 av första årsmodell. Köpte ett kit från USA med en gigantisk trottelförgasare - den låste fast på halvgas på provkörning och krävde att man snärtade upp den till fullgas för att kunna gå ner till tomgång. Löste det med dubbla trottelfjädrar vilket slet hårt på gasvajern istället.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En här höll på med kompressormatning nån gång på 70, 80-talet hade tydligen också problem med att trotteln fastnade plus att han hade problem med att trotteln nöttes mycket på Keihin förgasaren, SU var tydligen bäst. Han körde med en kabinkompressor från Draken om jag nu minns rätt om vad han berättade.

Gick ut i garaget och kollade lite, slutade med att jag pillade loss plastbiten längst ut på Peugeot spridaren och tog bort brickan och o-ringen. Kollade lite på spjällhuset och det såg ut som att det kanske kunde funka att få dit speidaren om man filade i fästena till fuelrailen så jag började med tryckluftsslipen. Dock så insåg jag att jag skulle hamna i gängorna så jag satte spjällhuset i fräsen och fräste bort fästena, tänker att jag kan gänga en kort M4 eller M5 för ett fäste för en fuelrail i det som är kvar utan att komma in i själva kanalen.

Jag tycker att det borde funka med en o-ring i rätt storlek som tätar mellan spjällhuset och den tunnare delen på spridaren.

Så här ser det ena spjällhuset nu och den spridare som jag pillat loss plastbitar längst fram på. Man ser även var spridaren hamnar invändigt i spjällhuset.

20241130_212517.jpg20241130_212533.jpg20241130_212612.jpg20241130_212806.jpg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En här höll på med kompressormatning nån gång på 70, 80-talet hade tydligen också problem med att trotteln fastnade plus att han hade problem med att trotteln nöttes mycket på Keihin förgasaren, SU var tydligen bäst. Han körde med en kabinkompressor från Draken om jag nu minns rätt om vad han berättade.

Gick ut i garaget och kollade lite, slutade med att jag pillade loss plastbiten längst ut på Peugeot spridaren och tog bort brickan och o-ringen. Kollade lite på spjällhuset och det såg ut som att det kanske kunde funka att få dit speidaren om man filade i fästena till fuelrailen så jag började med tryckluftsslipen. Dock så insåg jag att jag skulle hamna i gängorna så jag satte spjällhuset i fräsen och fräste bort fästena, tänker att jag kan gänga en kort M4 eller M5 för ett fäste för en fuelrail i det som är kvar utan att komma in i själva kanalen.

Jag tycker att det borde funka med en o-ring i rätt storlek som tätar mellan spjällhuset och den tunnare delen på spridaren.

Så här ser det ena spjällhuset nu och den spridare som jag pillat loss plastbitar längst fram på. Man ser även var spridaren hamnar invändigt i spjällhuset.

View attachment 507147View attachment 507148View attachment 507149View attachment 507150
Det ser perfekt ut - blir det mycket glapp mellan spridare o hålet i spjällhus? Hur säkrar du spridaren?

Läget i spjällhuset ser också helt OK ut
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det ser perfekt ut - blir det mycket glapp mellan spridare o hålet i spjällhus? Hur säkrar du spridaren?

Läget i spjällhuset ser också helt OK ut

Tanken är att hitta en o-ring som tätar mellan spridaren och spjällhuset, den ska vara runt 12 mm utvändigt och 7 mm invändig för att klämma åt och täta och då borde man inte ha mycket glapp. Trycker man ner spridaren så den tjocka delen bottnar mot spjällhuset borde det bli bra, i värsta fall så får man svarva till en bussning att ha ovanför o-ringen men jag tror det funkar med bara en o-ring.

Tänker att jag säkrar spridaren med fuelrailen genom att jag gör ett eller två fästen i form av ett L som skruvas fast mot de nu frästa ytorna sen skruvar fast fuelrailen i dessa fästen. Med ett eller två lösa fästen kan man anpassa fästena efter spridarna och fuelrailen så det blir någorlunda vettigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit i garaget och byggt A-traktorn men tog och fräste bort fästena till fuelrailen på andra spjällhuset.
Kollade vidare och då om man får tag pårätt o-ring, packning så verkar det bli väldigt snarlikt som det ser ut på den spridare som ska sitta i detta själlhus.

Om man kollar på Honda spridarna så verkar det bara sitta en packning runt delen som går in i spjällhuset vilket det också blir i mitt fall med Peugeot spridarna med plastplutten framme bortplockade om man bara hittar en vettig packning. Får kolla om packningen finns som reservdel hos Honda.

Så här ser Honda spridaren ut och skulle man sätta packningen från den på Peugeot spridaren på bilden ovan så verkar det bli ganska samma.

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kollade vidare och då om man får tag pårätt o-ring, packning så verkar det bli väldigt snarlikt som det ser ut på den spridare som ska sitta i detta själlhus.

Om man kollar på Honda spridarna så verkar det bara sitta en packning runt delen som går in i spjällhuset vilket det också blir i mitt fall med Peugeot spridarna med plastplutten framme bortplockade om man bara hittar en vettig packning. Får kolla om packningen finns som reservdel hos Honda.
Funderade lite mer igårkväll - dubbla o-ringar med en svarvad distans emellan kanske kan vara en användbar lösning?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderade lite mer igårkväll - dubbla o-ringar med en svarvad distans emellan kanske kan vara en användbar lösning?

Jag funderade på en o-ring med en svarvad distans ovanför o-ringen, annars har jag 3 eller 4 mm tjockt packningsmaterial i gummi som tål bensin som man borde kunna använda. Har även funderat på o-ringarna som sitter på spridaren om man skulle skära av dom och superlimma ihop dom så man får mindre diameter.

På nåt jäkla vis ska det väl lösa sig med en packning mellan spridarna och spjällhusen. Sen blir det att kolla efter grejer för att fixa TPS men har lutar det nog åt nån egenbyggd sak med en pot.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag funderade på en o-ring med en svarvad distans ovanför o-ringen, annars har jag 3 eller 4 mm tjockt packningsmaterial i gummi som tål bensin som man borde kunna använda. Har även funderat på o-ringarna som sitter på spridaren om man skulle skära av dom och superlimma ihop dom så man får mindre diameter.

På nåt jäkla vis ska det väl lösa sig med en packning mellan spridarna och spjällhusen. Sen blir det att kolla efter grejer för att fixa TPS men har lutar det nog åt nån egenbyggd sak med en pot.
Det är verkligen fin-lir, men fundera på en hylsa med krymppassning mot spridaren och spår för en eller två tunnare oringar som tätar ut mot spridarens säte
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är verkligen fin-lir, men fundera på en hylsa med krymppassning mot spridaren och spår för en eller två tunnare oringar som tätar ut mot spridarens säte

Visst det skulle man ju kunna göra det, svarva en bussning med o-ringsspår som man sen också kan limma mot spridaren.

Men är det verkligen sånt finlir med spridarmonteringen? Hålet i spjällhuset är 8 mm och spridaren 7.75 mm där den går in i spjällhuset, ovanför detta är hålet större med plats för packningen med en diameter på runt 11.5 mm och kanske 3 mm djupt så jag tycker att det borde funka med bara en o-ring eller packning liknande den på Honda spridaren. Även om man överladdar så borde det ju inte vara såna krafter att det blåser ut där då det är små ytor.

Spridaren I sin tur hålls ju på plats av fuelrailen så den borde ju sitta hyfsat stumt monterad.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Visst det skulle man ju kunna göra det, svarva en bussning med o-ringsspår som man sen också kan limma mot spridaren.

Men är det verkligen sånt finlir med spridarmonteringen? Hålet i spjällhuset är 8 mm och spridaren 7.75 mm där den går in i spjällhuset, ovanför detta är hålet större med plats för packningen med en diameter på runt 11.5 mm och kanske 3 mm djupt så jag tycker att det borde funka med bara en o-ring eller packning liknande den på Honda spridaren. Även om man överladdar så borde det ju inte vara såna krafter att det blåser ut där då det är små ytor.

Spridaren I sin tur hålls ju på plats av fuelrailen så den borde ju sitta hyfsat stumt monterad.
Nej, tror inte det är så känsligt, men i ett inlägg skrev du 7inv.-12utv. och där hittade jag inga o-ringar "på hyllan". Men det skall hålla tätt så att trycket från kompressorn inte letar sig ut och då kan hylsa+o-ring vara en lösning. Hittar du något som håller tätt med de exaktare måtten du angett så är det lugnt - när jag pular med o-ringar så vill jag att de har "stöd" mot lågtryckssidan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu känns det som att ni krånglar till det mer än nödvändigt. Det finns gott om företag som säljer o-ringar i alla möjliga dimensioner så det brukar inte vara svårt att få tag på rätt dimension om man bara kan acceptera en viss leveranstid.

Sen finns det massor av information att hitta hur man konstruerar för att täta med o-ringar.
Inte någonstans är det specat med finlir och extremt små tolleranser.

O-ringar är dessutom mjuka så det är sällan man måste ha exakt rätt dimension på o-ringen, det brukar räcka att man söker fram en o-ring som är ungefär rätt så blir det tätt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan tänka mig att en o-ring som är 8-12 mm funkar eller nåt sånt, ska åka om dom som håller på med maskiner och kolla vad dom har. Hittade ingen lämplig i sortimentet jag har.

Som jag skrev tidigare är jag hyfsat säker på att det skulle funka att klippa av o-ringarna från spridarna och limma ihop dom på samma sätt som då man använder o-ringssnöre.

Här finns ju nåt som jag tror passar antingen 7.65 eller 7.94 x1.78 mm eller 8x2 mm om jag inte hittar lokalt.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då ekonomin är starkt begränsad pga, bara en lön och jävlandes försäkringskassa blir detta bygge lidande då ungarnas skytte och A-traktorbygget prioriteras. Är nog tveksamt om det blir köp av Maxxecu, bräslepump, regulator och sånt som det ser ut nu.

Ska till Luleå på tisdag så då tänkte jag ta med spridare och spjällhus och åka om Momentum för att kolla efter lämpliga o-ringar eller nån annan form av tätning.

Sen funderar jag vidare på plenumet, jag är inne på att dölja största delen under tanken. Tanken på CB250N är ju inte så snygg och planen är att bygga en egen tank och även om röret ut från turbon stjäl tankvolym så gör det ju inget för man lär ju knappast ge sig ut på nån långkörning med en sån här hoj.

I och med att man ska från turbon som sitter framme på hojen och bakåt så borde man få hyfsat mycket volym ett 2" rör som är 49 mm invändigt ger 1,8l/m så på en halvmeter får man ut 0.9 l sen behöver man ju bygga en liten box bakom spjällhusen så man borde ju hyfsat lätt få ut 2 l volym mellan spjällhus och turbon med röret bak från turbon. Boxen som blir bakom spjällhusen funderar jag på om man skulle bygga av ett kluvet rör och 1.5 mm plåt som sidor. Tror jag gör som med kompressorbygget och bygger plennumet i svart, blir allt bra och funkar som det ska får man väl fundera vidare om man ska bygga nytt i aluminium.

Vad tror ni om dessa funderingar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter väldigt bra och svartplåt duger ju, du kan ju lacka det i silvermetallic med 8 lager klarlack så blir de finarer än alu :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top