Stora jakttråden

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Är målet att ordna mat till dig själv i händelse av behov, sätt 50 kvm potatis, skaffa en bok om överlevnad och ätliga växter samt köp några fisknät i olika dimensioner.
Ja, du har helt rätt där. Tackar för tipset, det tänkte jag faktiskt aldrig på ;)

Men jag vill ha KÖTT, jag måste ha kött åtminstonne 2 gånger i veckan. Jag behöver kött.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag började jaga i samband med intresse för matlagning samt att slakteriindustrin är vidrig så för mig kokar det ner till:

Äter man kött - då är det rimligt att jaga

Äter man inte kött - orimligt

Äter man kött men har åsikter om folk som jagar - var tyst

Äter man kött men inte vill/vågar jaga - visst men varför ska någon annan tvunget göra jobbet och dessutom sämre på alla sätt?

Sedan är det tyvärr lite av mitt kött som är jagat, har inte så mycket tid eller intresse men känslan att ibland äta eget är bara rätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken ammunition använder du då? Sköt några årsgrisar och en större dovhjort med min 6,5a innan jag sålde den, lade sig på plats. Älgen sprang däremot, helt oberörd. Trodde jag missat och slängde iväg ett skott till, då lade den sig. Använde Lapua Mega.
Jag använder bara Norma i brist på intresse eller kunskap om vad som vore bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag började jaga i samband med intresse för matlagning samt att slakteriindustrin är vidrig så för mig kokar det ner till:

Äter man kött - då är det rimligt att jaga

Äter man inte kött - orimligt

Äter man kött men har åsikter om folk som jagar - var tyst

Äter man kött men inte vill/vågar jaga - visst men varför ska någon annan tvunget göra jobbet och dessutom sämre på alla sätt?

Sedan är det tyvärr lite av mitt kött som är jagat, har inte så mycket tid eller intresse men känslan att ibland äta eget är bara rätt.
Exakt så! 👍
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har tiotalet älgar med 30-06 och några fler med 9,3x62. Har gått tillbaka till 30-06 inte för att den skulle vara effektivare utan för att jag troligen sköt sämre med 9,3x62. Trots tung och rak Bobergkolv i valnöt. Och på bana inga problem.
Jag tror att kulan är viktigare och kanske farten på den också. Ljuddämpare tar bort mycket rekyl också.
6,5 har jag skjutit rätt mycket toppfågel förr i världen med; den fina Norma Fågel ammon är underbar. Skall nog göra mig av med 9,3-an och köpa en 6,5-a istället.
Ljuddämpare är för mig nästan lika osmakligt som AR i skogen. Det är inget alternativ för mig, men ja jag vet alla fördelar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, bra.. men är det inte farligt?

Bra tråd detta. Jag måste hänga med här.
Jag stötte under indianjakt efter fågel på en betande älgkalv och filmade den en stund från ca 10m håll med mobilen. Sedan sade jag till den att det var tur för den att jag var ute i andra ärenden. Då brakade det till på andra sidan granen där jag stod, det var kon… Jag hade inte sett henne, hon hade inte hört mig. Vinden låg rätt.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Markus.
Jag hade lagt mina pengar på en Sig helst tillverkad i alplandet så du får något med kvalitet på.
AR systemet pipan fäst i pressad plåt har Inge speciella fördelar mot riktigt hantverk speciellt inte pm man vill använda benstöd.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus.
Jag hade lagt mina pengar på en Sig helst tillverkad i alplandet så du får något med kvalitet på.
AR systemet pipan fäst i pressad plåt har Inge speciella fördelar mot riktigt hantverk speciellt inte pm man vill använda benstöd.
Länk?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Vill minnas att jag sett i något flöde att sakab har haft en sån, inte hundra. Men vilken återförsäljare som helst för sig sauer borde väl kunna ta hem? Både sportec och sakab här nere säljer ju märket.
Mja man får se upp så man inte får en usa tillverkad bara. Markus har för övrigt ett sms
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top