Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Hmm, undrar om inte tanken med inlägget var mer av "varför skall medlemmar utan intresse i en specialgren avgöra vem/vilka som skalla representera specialgrenens aktiva?"

En RR-förare bevöver ju liksom inte bry sig om vem som representerar de aktiva i motorcross lika lite som tvärt om kan jag tycka. Sedan skall självklart antalet beslutsfattare i SVEMO i stort återspeglas av medlemsantalet men knappast i de respektive specialsektioner. Är det verkligen så det är? Jag tvivlar!!

Mvh!
// Niklas

Jag vet i ärlighetens namn inte om hur SVEMO väljer sina representanter men iochmed att de tillhör RF så är valet en demokratisk process.
Jag uttalar mig generellt i frågan.

Tror säkert att det finns en representant för RR i SVEMOS ledning men det är ju fortfarande så att vissa regler kan påverka alla sportgrenar inom ett förbund och då kan ett egenintresse få vika för vilket som i det stora hela är bättre för en majoritet av grenar.

Då är det heller inte konstigt att en "liten skit" som Glenn Ocklund som pysslar med detta lilla och udda vänder sig åt en annan part i sina ärenden där han får bättre respons. Det som blir fel är ju då att han(eller andra arrangörer som väljer samma väg) tillsammans med förare ska straffas för det. Allt baserat på NT §3.1 som svemo hänvisar till och som med sin storlek skapar en form av monopol liknande situation som också direkt är ett valfrihetshinder för förare och arrangörer.

En regel som borde ses över då den helt uppenbart har upprört och satt käppar i utvecklingens hjul i detta fall.

Problemet, enligt min mening, är ju att de arrangörer som vill gå sin egen väg kommer "pruta" bort allt det långsiktiga arbetet och fokusera på enskilda evenemang vilket i slutändan leder till en uttarmining av motorsporten.

Vem vill ta kostnaden för miljöfrågorna innan de blivit lagkrav?
Jämför gärna med Holland (tror jag) som lät bli att jobba med ljudproblematiken och över en natt stängdes över hundra banor från sin verksamhet.
 
Last edited:

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
hur skulle det funka om det startades ett nytt fotbollsförbund. skulle SFF låta "sina" licensierade spelare spela både i svenska fotbollsalliansen och svenska fotbollsförbundet?

var skall man vända sig om man känner sig felbehandlad vid en SMA tävling. har dom en överklaganinstans. eller skall man vända sig till en civil domstol?

vad har dom för långsiktiga målsättningar för miljöarbetet?

bullerproblemet?

osv osv?

SMA erbjuder bara en försäkring...finns inga regler..reglemente....det dom har är kopierat rakt av från SBFs regler
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
hur skulle det funka om det startades ett nytt fotbollsförbund. skulle SFF låta "sina" licensierade spelare spela både i svenska fotbollsalliansen och svenska fotbollsförbundet?

var skall man vända sig om man känner sig felbehandlad vid en SMA tävling. har dom en överklaganinstans. eller skall man vända sig till en civil domstol?

vad har dom för långsiktiga målsättningar för miljöarbetet?

bullerproblemet?

osv osv?

SMA erbjuder bara en försäkring...finns inga regler..reglemente....det dom har är kopierat rakt av från SBFs regler

Säg att det finns ett SFA, som anordnar små minimatcher på 12 meters inneplaner för en "korpserie" i fotboll?
Är det helt åt helskotta om zlatan sticker och bollar lite då?
Eller vänta nu, han spelar en kompismatch med sina polare på bakgården? Ska hans fotbollslicens ryka då?
Eller han kör GoCart i en SMA-hall, ska hans fotbolls-licens ryka då för att SMA inte är inordnat under RF?

Vad gäller långsiktigheten, så är väl SMA bara i sin linda? Även om produkten är densamma (motorsport), så erbjuder SMA enklare klasser och tävlingar, samt försäkring till små evenemang som kanske inte det behövs någon fin långsiktig planering för heller.

Men visst, vi har fått bullerkrav och miljömattor som krav från svemo, något man måste ha lagt evigheter av planering och tid för att genomföra.. Eller var det kanske kommunernas krav på banägarna som verkligen vart det som ställt kraven?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Kan bara svara för mina tävlingar/Event, följer Svemos lägsta nivå med regler som tex miljö, buller mm och jobbar med miljö bränsle som är lång över lägsta nivå i NT. Överklagan kan du göra som vanligt hos TL på tävlingen/Eventet och om du känner dig fel behandlad så anm du det till SMA för en utredning.

Övrigt hur SMA har sin miljö plan så får du kontakta dom direkt. Men tråden handlar om lite andra saker!

hur skulle det funka om det startades ett nytt fotbollsförbund. skulle SFF låta "sina" licensierade spelare spela både i svenska fotbollsalliansen och svenska fotbollsförbundet?

var skall man vända sig om man känner sig felbehandlad vid en SMA tävling. har dom en överklaganinstans. eller skall man vända sig till en civil domstol?

vad har dom för långsiktiga målsättningar för miljöarbetet?

bullerproblemet?

osv osv?

SMA erbjuder bara en försäkring...finns inga regler..reglemente....det dom har är kopierat rakt av från SBFs regler
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Är det lika konstigt att Peter Jihde måste få ledningens godkännande för att medverka i ett lekprogram i en annan kanal än den han arbetar för?

Ja, om Peter Jihde hade fått betala för att jobba för respektive kanal så hade det varit konstigt. Han är inte "kund", han är anställd och har betalt.
Säg nu att man hade ingått i svemos ungdoms/elit-satsning och fått sponshjälp, så hade jag kunnat tänka mig ett avtal som säger att jag inte ska köra för/hos någon annan organisation, iaf inte utan att fråga om lov först.

Dock är det inte direkt ovanligt att man arbetar för konkurrenter samtidigt i även arbetslivet, dock brukar det finnas en hel del krav på kring sådana arrangemang.
Det krävs dock en viss lojalitet på vissa poster, det skulle vara svårt att vara VD på ICA och COOP samtidigt, men det skulle förmodligen inte vara några problem att sitta i kassan deltid i coop-butik och resten i en ica-butik.
De som handlar i butikerna behöver inte alls denna lojaliteten, det är fritt att välja från dag till dag..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hmm, undrar om inte tanken med inlägget var mer av "varför skall medlemmar utan intresse i en specialgren avgöra vem/vilka som skalla representera specialgrenens aktiva?"

En RR-förare bevöver ju liksom inte bry sig om vem som representerar de aktiva i motorcross lika lite som tvärt om kan jag tycka. Sedan skall självklart antalet beslutsfattare i SVEMO i stort återspeglas av medlemsantalet men knappast i de respektive specialsektioner.

Exakt så var det jag menade!:tummenupp
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Kanske inte är så insatt själv heller när du inte kan stava till Svemo?

Oavsett hur mycket försäkringen täcker så kommer en del vilja ha mer skydd eftersom personförsäkringar får kompletteras till skillnad från sakförsäkringar. Det viktiga i sammanhanget är dock att alla får en basförsäkring, det är inte helt lätt att teckna en privat försäkring nämligen eftersom detta räknas som extremsport. Det är nästan bara via jobbets kollektivförsäkring man kan få en.

Detta har väl dessutom inte med saken att göra. Svemo förtydligar väl bara för de allra mest korkade att deras försäkring inte gäller om man inte kör hos dem sanktionerade arrangemang. Självklart för de som haft hjälmen på sig.

Det intressanta är huruvida lojalitetsregeln är laglig eller inte.

Nu tappade du mitt förtroende helt hur korkad kan man va om man klagar på en bokstav som skrivs fel.
jag har inget mer o säga dig
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jämför gärna med Holland (tror jag) som lät bli att jobba med ljudproblematiken och över en natt stängdes över hundra banor från sin verksamhet.

Vad det gäller buller så är det lagar och därmed länsstyrelser som sätter gränserna. Lagarna står ju över Svemo.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Demokrati

Jag vill bara förtydliga det där ordet och verkligheten med just "Demokrati"

I Sverige och många andra länder har vi inte en folklig demokrati i ordets rätta bemärkelse..
Vi har nått som är en "Parlamentarisk demokrati"
Det betyder av oss valda med mandat rösta inbördes i parlamentet under demokratiskt liknande former.
Dock är det inte vattentätt då det är fullt med tjuv och rackarspel..Partipiskan viner rättning i ledet osv....

Vi har ett problem med dom etablerade partier som finns i Sverige:
Dom menar att vi har demokrati här i Sverige så länge det sker på deras vilkor...Men här börjar det halta när man vill förbjuda Ny demokrati som dom anser är ett odemokratiskt parti....:=/
Jag lägger inget värde i det,jag bara drar lite paralleller..

Vi har precis samma struktur på Micke Mus nivå oxå dvs på SVEMO och SBF.

Vi ser tydligt det när någon "Stor skit":yoparty är av en annan åsikt vilket genast genererade Hot och trakasserier istället för att vara lyhörd på vad som händer..
Känslan jag har är att dom kom med i förbundet med träleksaker och nu kommer vi med plåtleksaker..
Varför ska "dom" leka med plåtleksaker när det duger med träleksaker??:va :va

Den här tråden är det bästa som har hänt på vääääääääldigt länge :=)

Goooo Glenn ! Du har hela min support !!!:tummenupp :Bugar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
vad har dom för långsiktiga målsättningar för miljöarbetet?

bullerproblemet?

Någonting säger mig att om inte lagar och förordningar hade skärpts så hade inte det funnits något miljöarbete inom Svemo.

Platsen som förarrepresentant inom RR är för tillfället ledig, vill du ha den? Du får min röst omedelbart! Kontakta Fredrik Hansson, eller valfri annan i sektionen.

Kunde vara kul! Varför är den ledig? Vem var innan?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vad det gäller buller så är det lagar och därmed länsstyrelser som sätter gränserna. Lagarna står ju över Svemo.

Korrigering: Bullernivåer är det Naturvårdsverket som bestämmer över. NFS 2004:16 är den bestämmelse som sätter nivån för banorna. Länsstyrelsen är den myndighet som utfärdar tillstånd.

Någonting säger mig att om inte lagar och förordningar hade skärpts så hade inte det funnits något miljöarbete inom Svemo.



Kunde vara kul! Varför är den ledig? Vem var innan?

Vet ej varför den är ledig, men tidigare har väl Nordgren och Håkan Olsson varit förarrepresentant?
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Någonting säger mig att om inte lagar och förordningar hade skärpts så hade inte det funnits något miljöarbete inom Svemo.

Lite roligt iofs, eftersom man säger att "förbundet är oss", de flesta medlemmar vill ju bullra mer..
Sen att det tyvärr inte är genomförbart och att ledningens väg är den enda är en annan femma..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Lite roligt iofs, eftersom man säger att "förbundet är oss", de flesta medlemmar vill ju bullra mer..
Sen att det tyvärr inte är genomförbart och att ledningens väg är den enda är en annan femma..

Buller är inte Svemos bord. Naturvårdsverket sätter gränserna, Länsstyrelsen utfärdar tillstånd och kommunen har tillsyn.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Buller är inte Svemos bord. Naturvårdsverket sätter gränserna, Länsstyrelsen utfärdar tillstånd och kommunen har tillsyn.

Jo, jag vet, men om förbundet hade gjort som medlemmarna önskat hade det kanske lobbat för att få bullra mer ;) (ej fullt allvarlig nu) ;)
 

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
Kan bara svara för mina tävlingar/Event, följer Svemos lägsta nivå med regler som tex miljö, buller mm och jobbar med miljö bränsle som är lång över lägsta nivå i NT. Överklagan kan du göra som vanligt hos TL på tävlingen/Eventet och om du känner dig fel behandlad så anm du det till SMA för en utredning.

Övrigt hur SMA har sin miljö plan så får du kontakta dom direkt. Men tråden handlar om lite andra saker!

utredning av SMA...har dom en juridiskt utskott där man kan överklaga TL domslut?
vad kostar det att protestera vid SMA-arrangemang?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
utredning av SMA...har dom en juridiskt utskott där man kan överklaga TL domslut?
vad kostar det att protestera vid SMA-arrangemang?

Är det intressant? Menar, de som väljer att köra för SMA godtar väl deras regler, eller hur?
Har kört ett gäng go-cart turneringar, utan en enda chans att överklaga hallägarnas beslut...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
har SMA några regler...utom de få regler de snott från SBF

Har du några åsikter, eller bara frågor?
Finns ett par olika boxningsförbund i världen, reglerna brukar trots det vara väldigt lika, det spelar iaf mig inte någon roll.
Vem som skrev dem från början kan ju också diskuteras, särskilt när det kommer till nya grenar som SBF/Svemo kanske inte haft under sina vingar tidigare.
Regeländringar kommer ju ibland som förslag från arrangörer för att öka spänningen i sitt mästerskap, exempelvis STCC (ibland blir ju de reglerna bara pannkaka ibland).

Sen handlar det inte om enbart SMA, utan hur idrotten ska bedrivas, ska man köra sovjetmodellen eller ska man tillåta folk att välja själva...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top