Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har du tävlat eller tävlar du i RR?
Jag tror inte vi skulle ha en enda tråkig stund om jag fick bli din mekaniker på en tävling:tummenupp

Med tanke på diskussionen så är det bäst att tillägga:

OBS: Detta är seriöst och INTE menat som en förolämpning.

Har tävlat, nu ligger det på is på grund av penga och tidsbrist, men försöker hålla mig ajour, har inte plockat ut någon funkislicens inom svemo i år, har försökt hjälpa till som funkis eller träningsansvarig hos LMS så gott det går efter man slutade köra, eller som mek åt andra förare.
Har en SBF-licens för att jag leker med bilen på bana ibland och en av klubbarna har det som krav för att köra hos dem.
Kan mycket väl tänka mig att köra några SMA-event i år, finns ju ett och annat som passar för min gatbil. Känns tråkigt att man då blir hotad att få sin SBF-licens indragen.. Men eftersom jag inte tävlar och det finns andra sätt än att köra genom BMW-klubben så skulle det ju inte kännas så extremt hårt. Förutom att det är väldigt trevligt och bra försäkringsmässigt..
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Jag tror inte vi skulle ha en enda tråkig stund om jag fick bli din mekaniker på en tävling:tummenupp
Jag håller med, kan man få vara med på ett hörn som hålla-koll-i-depå-nisse eller så? Tycker att den här diskussionen är både trevlig och lärorik med en osedvanligt bra nivå.
OK, nog med "KumbaYa" och "We shall overcome". På't igen :hördu :machinegu :smasha :7peta :kulspruta :sissy

Apropå majoritet och uppmärksamhet, intressant är att artikeln i Svensk Motorsport häromsistens om SVEMOs jakt på förare som ville tävla i Norrtälje är den mest lästa artikeln någonsin på SvenskMotorsport.se

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag håller med, kan man få vara med på ett hörn som hålla-koll-i-depå-nisse eller så? Tycker att den här diskussionen är både trevlig och lärorik med en osedvanligt bra nivå.
OK, nog med "KumbaYa" och "We shall overcome". På't igen :hördu :machinegu :smasha :7peta :kulspruta :sissy

Apropå majoritet och uppmärksamhet, intressant är att artikeln i Svensk Motorsport häromsistens om SVEMOs jakt på förare som ville tävla i Norrtälje är den mest lästa artikeln någonsin på SvenskMotorsport.se

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Jag som precis hade fått upp dragkedjan i min lila Farbror Barbro sammetsoverall....

.......Har en SBF-licens för att jag leker med bilen på bana ibland och en av klubbarna har det som krav för att köra hos dem.
Kan mycket väl tänka mig att köra några SMA-event i år, finns ju ett och annat som passar för min gatbil..........

Ok. Hojta till om du behöver stöttning, men bara i ett SBF arrangemang:tummenupp
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag håller med, kan man få vara med på ett hörn som hålla-koll-i-depå-nisse eller så? Tycker att den här diskussionen är både trevlig och lärorik med en osedvanligt bra nivå.
OK, nog med "KumbaYa" och "We shall overcome". På't igen :hördu :machinegu :smasha :7peta :kulspruta :sissy

Apropå majoritet och uppmärksamhet, intressant är att artikeln i Svensk Motorsport häromsistens om SVEMOs jakt på förare som ville tävla i Norrtälje är den mest lästa artikeln någonsin på SvenskMotorsport.se

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Intressant läsninga kan det också vara i det nya nummret av Svensk Motorsport där Fredrik Skoghag är gästkrönikör och ska berätta om något som garanterat rör ämnet...:tummenupp http://www.svenskmotorsport.com/nyttnummer/article192173.ece
 

tudormora

MSDR
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Mora
Hoj
Rödkvarna 1955
Svemo & SBF
Denna diskussion angående osanktionerade tävlingar är något som pågått under en längre tid (Orsa/Tallhed på sent åttiotal och Stockholm) - inom dragracing (Bil & Mc).
En av anledningarna till att det inte lyfts fram förrän nu är att vi som arrangörer arrangerade tävlingar som var helt oförsäkrade - det fanns inga alternativ - och vi försökte hemlighålla detta. Ur deltagarviljan växte en önskan om att kunna genomföra arrangemang på ett enklare sätt (inte säkerhetsmässigt enklare - utan byråkratiskt enklare) och detta ledde efter mycket mycket om och men fram till ex. Blackrace.
Den absoluta fördelen med att erhålla länsstyrelsens tillstånd att tävla på allmän väg är att trafikförsäkring fortfarande gäller gentemot tredje person (om fordonet är trafikförsäkrat). Detta har resulterat i att mer deltagarvänliga och arrangörsvänliga (byråkratiskt) tävlingar har kunna genomföras på ett legalt sätt.
Legala Ja. Populära Ja. Sanktionerade Nja.

Problemet som uppstår när vi förflyttar oss från allmän väg in på olika typer av arenor (flygplatser för dragracing ex.) är att just försäkringen försvinner - för alla.
När länsstyrelsen godkänner tävlande på allmän väg så är samtliga av samhällets regler för legalitet uppfyllda, om inte riskerar tillståndsinnehavaren fängelse/grova böter. När vi som arrangör vill tillåta icke trafikförsäkrade (läs racefordon) ekipage så krävs försäkring.
Våra förbund har i samarbete (rådgivande) med polisen tagit fram FAP 512 som reglerar säkerheten gentemot publik. Detta innebär inte att det är våra förbund som bestämmer hur utformningen av den publika säkerheten ska ske - det är myndigheten, dvs. polisen i vårt fall. När exempelvis våra sakkunniga på förbundet säger att vi inte behöver ha ambulans på plats för att sjukhuset ligger inom ett visst avstånd så är det ett lagbrott. Det är fappen som gäller.
Om vi nu har klart för oss att det är myndigheterna som bestämmer och inget annat, varför behöver vi då förbunden?
Förbunden har genom åren sammanställt en erfarenhetsbas baserat på oss arrangörer och naturligtvis deltagarna. Detta har genererat en sammanställning som vi generellt kallar säkerhetsreglementet. Detta har tillkommit så att både arrangörer och deltagare ska känna trygghet under en tävling.
Självklart! De dä vet jaju!
Ja, det hoppas jag att du vet. Om inte annat så vet du det nu!
Vi konstaterar ganska snabbt att den samhälliga kunskapsbasen är offentlig egendom och ska användas av var och en som arrangerar motortävlingar.
Vi konstaterar även att den erfarenhetsbas som samlats hos förbundet kommer från oss aktiva inom respektive sportgren.
Vi kan även konstatera att den utbildning som sker från förbunden är riktade mot oss för att vi ska efterleva deras krav - på att följa våra erfarenheter. Detta ger i sin tur att kunskapen/erfarenheten (den faktiska) sitter hos de aktiva.
Om nu all erfarenhet och kunskap är offentlig och tillgänglig för samtliga medborgare. Varför behöver vi då ett förbund?
Vi har ju föreningar som faktiskt och odiskutabelt innehar både kunskap och erfarenhet nog att genomföra arrangemang som i sin absoluta helhet kommer att uppfylla samtliga samhälliga krav och säkerhetsarrangemang för att tillfredställa publik och deltagare.
Kvar finns klassindelningen.
Om vi ska köra internationellt behöver vi internationella klasser med sammanhållning över gränserna.
Så förbundet lägger naturligtvis ner enorm möda på att upprätthålla klasserna så att vi kan åka med vår hoj i Bulgarien eller snöskoter i Belgien!
För det är väl så att, Svemo sköter klassindelning och regler så att det fungerar - hummm.
Lustgas eller buller; wheelibars eller miljömatta. Dom har en åsikt om allt och i bland blir det bra och i bland går det åt helvete.
Den enda praktiska användningen jag har av våra förbund när jag ansöker om polistillstånd är att jag skriver "Tävlingen anordnas enligt SBF/Svemo's regler (säkerheten för förare) samt att vi följer FAP 512".
Kunskapen/erfarenheten finns hos oss funktionärer i vår klubb och har uteslutande kommit från andra arrangörer i landet, kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Det som våra förbund bidrar med angående arrangemanget är att informera oss om regeländringar genomförda hos respektive utskott - ex. lustgas!
Det finns inte en enda kurs som arrangerats av förbunden som syftat till att göra oss till bättre arrangörer, bara noggrannare med att (ex. på bilsidan följa USA i hälarna) se till att fattade beslut genomdrivs hos arrangör, ibland bra ibland dåligt. Men det är i huvudsak en envägskommunikation.
För sammanställande av ett Internationellt reglemente behöver vi Internationella organ. För Nationella tävlingar behöver vi Nationella Organ. Därmed följer:
För arrangemang som varken är Internationella eller Nationella (enligt regelboken) krävs andra organ - och dessa är klubbar eller - i detta fall - Glenn Ocklund.
Det är med glädje jag kommer upp till Funäsdalen och delger min offentliga kunskap/Erfarenhet som Tävlingsledare för Snöskoterdragracing för att vara en av dom som tillser att arrangemanget sköts på ett samhälligt legalt sätt och för deltagarna ett säkert och tryggt sätt.
Jag anser att ett sätt att utveckla sporten (dragracing) är att dela med mig av den kunskap och erfarenhet jag samlat genom åren genom att jobba/leda tävlingar, ska delges andra - vare sig man är medlem i förbund eller inte.
Kunskap och erfarenhet är offentlig egendom och tillhör inte ett förbund.
Peter Norling
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Fast hur blir det ett lagbrott att ej följa en FAP?
En FAP är "föreskrifter och allmänna råd för polisväsendet" dvs ej en lag.

Svemo & SBF
...

Våra förbund har i samarbete (rådgivande) med polisen tagit fram FAP 512 som reglerar säkerheten gentemot publik. Detta innebär inte att det är våra förbund som bestämmer hur utformningen av den publika säkerheten ska ske - det är myndigheten, dvs. polisen i vårt fall. När exempelvis våra sakkunniga på förbundet säger att vi inte behöver ha ambulans på plats för att sjukhuset ligger inom ett visst avstånd så är det ett lagbrott. Det är fappen som gäller.

...
 

tudormora

MSDR
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Mora
Hoj
Rödkvarna 1955
Kiko
Om tävlingen resulterar i en olycka och utredningen visar på vårdslöshet, dvs. brustit i att följa råden från myndighet, så ligger någon väldigt illa till.
Rättvik och mopedracet med dödsolycka är ett sådant exempel där (ej klart).
Ps. Om jag pga. inlägg blir av med min licens vill jag att hela andemeningen ska finnas nedtecknad, därav en massa text.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Jo absolut, en olycka kan innebära att någon prövas för lagbrott i form av vållande till kroppskada eller annans död, framkallande av fara etc.
Men det är ett brott för att denna någon brutit mot brottsbalken, trafikbalken eller dyl. inte för att denne någon inte följt en FAP.

Lagbrottet kan man bli dömd för oavsett om det finns en FAP eller inte däremot är ju FAP'n snarast en rekommendation som man bör följa för att minimera risken att begå ett brott. Skulle olyckan vara framme är det mycket riktigt inte så vidare att ha struntat i riktlinjer etc. vid bedömning om oaktsamhetsansvar osv.

Det är i många fall fullt möjligt att bryta mot de föreskrifter som finns i en FAP utan att bryta mot lagen. Du kan följdaktligen inte straffas för detta straffsrättsligt även om du kan straffas av förbund, organisatörer etc med diciplinåtgärder osv. eller i polisens fall utredas för tjänstefel/PAN osv.

Hårklyverier kanske men dock lag är lag och FAP är FAP, rätt stor skillnad i att bryta mot det ena eller det andra.

Kiko
Om tävlingen resulterar i en olycka och utredningen visar på vårdslöshet, dvs. brustit i att följa råden från myndighet, så ligger någon väldigt illa till.
Rättvik och mopedracet med dödsolycka är ett sådant exempel där (ej klart).
Ps. Om jag pga. inlägg blir av med min licens vill jag att hela andemeningen ska finnas nedtecknad, därav en massa text.
 

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
Jo absolut, en olycka kan innebära att någon prövas för lagbrott i form av vållande till kroppskada eller annans död, framkallande av fara etc.
Men det är ett brott för att denna någon brutit mot brottsbalken, trafikbalken eller dyl. inte för att denne någon inte följt en FAP.

Lagbrottet kan man bli dömd för oavsett om det finns en FAP eller inte däremot är ju FAP'n snarast en rekommendation som man bör följa för att minimera risken att begå ett brott. Skulle olyckan vara framme är det mycket riktigt inte så vidare att ha struntat i riktlinjer etc. vid bedömning om oaktsamhetsansvar osv.

Det är i många fall fullt möjligt att bryta mot de föreskrifter som finns i en FAP utan att bryta mot lagen. Du kan följdaktligen inte straffas för detta straffsrättsligt även om du kan straffas av förbund, organisatörer etc med diciplinåtgärder osv. eller i polisens fall utredas för tjänstefel/PAN osv.

Hårklyverier kanske men dock lag är lag och FAP är FAP, rätt stor skillnad i att bryta mot det ena eller det andra.

FAP är ingen rekomendation. en FAP ska följas.
en föreskrift är en bindande regel.

dessutom kan den lokala polismyndigheten ha krav som gå utöver FAP:en
dessa står i polistillståndet skall sökas.
dessutom medverkar polisen vid banbesiktningen

om man väljer att köra utanför SBF/SVEMO då gäller inte banlicensen eller polisens tillägg?
och hur det är med den anläggningsförsäkring som är kopplad till banlicensen. den borde inte gälla...eller?
 
Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Jupp, fel av mig att kalla det en rekomendation.
FAP skall följas men det är ingen lagbrott att inte göra det vilket var min poäng.

FAP är ingen rekomendation. en FAP ska följas.
en föreskrift är en bindande regel.

dessutom kan den lokala polismyndigheten ha krav som gå utöver FAP:en
dessa står i polistillståndet skall sökas.
dessutom medverkar polisen vid banbesiktningen

om man väljer att köra utanför SBF/SVEMO då gäller inte banlicensen eller polisens tillägg?
och hur det är med den anläggningsförsäkring som är kopplad till banlicensen. den borde inte gälla...eller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
varför är det inte det?

I sig är det inte olagligt att bryta mot en förordning då dessa formellt bara är rekommendationer på hur myndigheter tolkar lagen. Vad som slutligen avgör legalitet är hur rätten tolkar lagen. Dessa tolkningar behöver inte överenstämma även om de ofta gör så...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svemo publicerade, igår, följande på sin hemsida:

Förarinformation gällande deltagande i av SVEMO osanktionerade tävlingar
Mycket kortfattat händer just nu följande: Förbundsledningen fortsätter hantera frågorna enligt det regelverk vi har, i detta fall NT , Tävlingsreglemente 3.1, (”lojalitetsparagrafen”).

Just nu överväger konkurrensverket att ta ställning till en anmälan som SMA gjort mot SBF, SVEMO är inte anmälda, men kommer att påverkas av ett beslut från konkurrensverket om man när beslutar ta upp ärendet. Ett beslut där i den här frågan kan komma att påverka hela idrottsrörelsen på ett genomgripande sätt, inte bara SBF och SVEMO.

När ett besked kommer från konkurrensverket kommer frågan sannolikt att komma upp i RIN (Riksidrottsnämnden). Först därefter vet vi besked, fram till dess följer förbundsledningen det befintliga regelverket.

Ändring av regelverket, NT Tävlingsreglemente 3.1 kan göras på två olika sätt.

1. Ett beslut från konkurrensverket eller RIN om att SVEMO inte längre har ”rätt” att ha den här texten i NT, detta tvingar fram en förändring.

2. Ett beslut av SVEMO:s klubbar (förbundets ägare) att man vill ändra texten, detta kan ske vid ett årsmöte.

SVEMO styrelse har rätt att ändra texten inför kommande säsong, det är dock högst osannolikt att styrelsen gör detta utan att ha fått ett mycket tydligt besked från medlemmarna om att man vill ändra i sitt regelverk, eftersom frågan är betydligt mera omfattande än den ser ut att vara.

Mycket kortfattat: Skall SVEMO:s ägare, klubbarna, ha rätt att ställa kravet att alla medlemmar lojalt skall följa det gemensamma regelverket eller inte? Skall den som inte gör det kunna bestraffas och i så fall hur?

Den här frågan kommer sannolikt inte att vara löst till sommaren 2009, tillsvidare gäller alltså nuvarande skrivning.

SVEMO kommer fortsättningsvis INTE att på hemsidan lägga ut text med ”varningar” vid alla osanktionerade tävlingar som vi ”får höra talas om”. Här ovanstående samt tidigare text och skrivningarna i regelverken anses tydlig nog.

Ett tävlingsdeltagande enligt regelboken förutsätter idag att tre grundförutsättningar är uppfyllda: FÖRARLICENS- TÄVLINGSTILLSTÅND- BANLICENS fattas någon av dessa faktorer är deltagandet inte enligt det nuvarande regelverket och exempelvis gäller då inte längre några SVEMO-försäkringar.

Slutligen Den SVEMO- anslutne förare som väljer att delta i en av SVEMO osanktionerad verksamhet löper risk att, om någon anmäler honom, bli bestraffad för sitt deltagande.


Per Westling

Generalsekreterare SVEMO
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Svemo publicerade, igår, följande på sin hemsida:
Jag hade ett samtal med Per Westling igår och tycker att han är bra att prata med. Det som skrevs både i ovan nämnda kanslinyhet från igårkväll och i senaste styrelseprotokollet andas klarsynthet. Bådar gott tycker jag.

Missa inte följande text i kanslinyheten:
"2. Ett beslut av SVEMO:s klubbar (förbundets ägare) att man vill ändra texten, detta kan ske vid ett årsmöte." Gör vi ingenting för att våra klubbar och distrikt ska agera för ändring så blir det ingen ändring.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top