Trängselskatt i Göteborg

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Ze German
Relaterad annons till denna topic i sydsvenskan:

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/bilens-roll-blir-en-annan/

Nu har vi inte trängselskatt i Malmö vilket jag tycker är skönt och den dagen det kommer hit, kommer jg säkert att sitta och gnälla som alla andra medborgare. Det kanske är ett långsiktigt steg mot ett bättre samhälle. Hade det inte varit skönt med mindre fordon (bilar och lastbilar) i innerstan? Lägger man pengar på bra kollektivtrafik, tåg/buss/spårvagn så kan fler människor utnyttja dessa medel, då slipper man trängas varje morgon och eftermiddag med alla andra tusen bilister som ska till och från arbetet! Ni Malmöbor vet hur Västra Hamnen ser ut kl 7-8 och 16-17 vardagar.

När det går att köra mc är det guld värt att ha kortet och en hoj så gliiider man fint igenom rusningstrafiken :)

God fortsättning på 2013!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ähh... Flytta ut på landet, här har vi inga tullar...
Ja, å gått om plats för buskörning! Funderar allvarligt på att köpa en stuga för några hundratusen och leva loppan :rolleyes:

...Liseberg har jag fått nog av, och det 12filiga oväsendet som man vaknar upp till vid Älvsborgsbrons påfart varje morgon är booooring. :huvet

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja, som jag ser det så åker man på maxtaxa om man bor i stan o jobbar på hisingen, det blir 4 tullar per dag, för ca 10min bilkörning :va ... för att lämna stan
Ja hur faan tänkte dom nu?

Man behöver bara betala för en tull/timme (den dyraste), så jobbar du på Hisingen så åker du kanske igenom 2tullar på morgonen men du behöver bara betala för en.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har bott många år mitt i city. Gbg politiker måste vara de mest inkompetenta som detta land någonsin uppbådat.
Har de tagit något bra beslut värt att nämna de sista tjugo åren?

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Att införa trängselskatt i Gbg måste vara ett "smart" drag från politikernas sida eftersom skyltningen och infrastrukturen är "hej-kom-och-hjälp-mig" i den här stan.

Jag som flyttade hit i somras hittar inte speciellt bra och som sagt så är ju skyltningen under all kritik vilket resulterade i en felkörning. Passerar en tull, passerar en till (några hundra meter senare på samma väg), anländer dit jag trodde att jag var påväg. Upptäcker att det är fel. Samma väg tillbaka, samma jävlat tullar igen. Åker norr ut på E6. Svänger av vid Tegene, vä över motorvägen. En tulljävel till! Svänger hö runt macken (Preem?). Vad är inte där om inte en förbannad jävla tull, igen! Ungefär 100m från den förra!:mad:
Passerade alltså sex tullar inom loppet av 20 min. Om jag har tolkat informationen rätt så måste jag åtminstonde betala tre av dem..?

Tacka vet jag Sthlm, där betalar man ju bar om man ska in i stan. Inte i alla jävla närområden som det nu är i Gbg.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om man ska köra via Oslo upp mot Trysil från Skåne senare under vintern åker man på vägtull i Göteborg fast man bara kör förbi på motorvägen. Och man har mage att kalla det för trängselskatt :mad:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Skrattretande att man tex måste betala skatt för att åka från Bergsjön till Kungälv.

Funderar helt seriöst på "kriminella" lösningar. Sthlm är inte i närheten lika illa som Göteborg, 37 jävla stationer...

Jag satsar på att flytta härifrån inom 10 år, Trollhättan eller något liknande. Vill aldrig mer åka in till centrum, finns heller inga parkeringar längre där man kan stå någon/några timmar utan att betala typ 100 kr.

Sämsta biliststaden helt klart, och ja... jag åker kollektivt. Jag är student, och nu när man är ledig och inte betalar ett månadskort så vill jag kanske ta min bil någonstans, träffa en polare eller något -men det kan man inte göra hur man vill. Känner mig en hel del mer begränsad nu. Kanske en struntsumma för vissa, men för en som inte har någon inkomst alls så känns det i fickan.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Om man ska köra via Oslo upp mot Trysil från Skåne senare under vintern åker man på vägtull i Göteborg fast man bara kör förbi på motorvägen. Och man har mage att kalla det för trängselskatt :mad:

Du betalar på samma sätt för att åka ut ifrån Stockholm för "trängseln" återkommer på motorvägarna enligt Miljöpartiet, välkommen in i gänget :tummenupp

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Relaterad annons till denna topic i sydsvenskan:

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/bilens-roll-blir-en-annan/

Nu har vi inte trängselskatt i Malmö vilket jag tycker är skönt och den dagen det kommer hit, kommer jg säkert att sitta och gnälla som alla andra medborgare. Det kanske är ett långsiktigt steg mot ett bättre samhälle. Hade det inte varit skönt med mindre fordon (bilar och lastbilar) i innerstan?

Hade du bott i Göteborg, och vetat lite hur Göteborg ser ut och vart stationerna ligger så hade du förstått.

Det går inte ens att jämföra med Stockholm.

Har svårt att tro att det finns många ställen som har det så här, så många stationer och med den placeringen. Inte ens städer där trängseln är ett riktigt stort problem.

Politikerna behöver bli mer effektiva, och det här var bara "lathet" och enkelt sätt att finansiera utbyggnaden. Man undrar hur andra städer lyckas finansiera infrastrukturen osv?

Men sen är det heller ingen hemlighet att Sverige är ett bilfientligt land, alla ska ju kunna cykla, promenera eller åka buss till jobbet. Suger för oss som faktiskt har bilkörkort, och tjänar väldigt mycket på att åka bil tidsmässigt - tid som kan spenderas med familjen. Livskvalitet typ.

Men ja, Göteborg kommer bli megasuperduper utvecklat nu med pengarna från stationerna :7peta

Om ni sett hur de redan "byggt" om trafiken i stan så har de halverat antal filer, och infört fler bussfiler. Detta innebär med andra ord att vi kommer få samma trängsel eller i värsta fall ännu mer trängsel för oss vanliga bilister. Sen blir det ju också mer trängsel inne i bussarna.

Inget kommer att ändras förutom att vi får betala. Pessimist? JA!

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Du betalar på samma sätt för att åka ut ifrån Stockholm för "trängseln" återkommer på motorvägarna enligt Miljöpartiet, välkommen in i gänget :tummenupp

Nej. I Sthlm finns Essingeleden (E4/E20) som inte är avgiftsbelagd vilket gör att du kan passera Sthlm utan att betala trängselskatt.
Du har rätt i att man betalar när man kör ut från Sthlm men man kan ändå passera stan utan att behöva betala. Det kan man inte i Gbg, här får du betala även om du bara passerar förbi på motorvägen.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har bott många år mitt i city. Gbg politiker måste vara de mest inkompetenta som detta land någonsin uppbådat.
Har de tagit något bra beslut värt att nämna de sista tjugo åren?
Var har du varit de senaste åren..? Politiker är det enda jobb man idag kan få utan att ha en utbildning..
Hur tror du att Göteborg ska överleva om man inte pungslår folk på mera pengar?
Det är mycket som ska betalas, mutor, stöd, bidrag, hjälp, subventioner..
På en del ställen erkänner man dessuto att saker kostar - för mycket..
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/hghghg

Att inte kunna PASSERA Gbg utan att betala tvångsskatt ser jag dock som vansinnigt, för tankarna tillbaka till 1600-talet då varje stad hade egen tull...

Last edited:

Hopsan

Me like BEER.....mmmmm
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX750R
"Men det är väl ett sätt att straffa alla som har har arbete och drar sitt strå till stacken. Som till exempel dedär överbetalda Volvoarbetarna de kan gott betala"

Volvo Personvagnar betalar trängselskatten för tjänstebilsinnehavaren.
Detta gäller alla tjänstebilskategorier.

Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Nej. I Sthlm finns Essingeleden (E4/E20) som inte är avgiftsbelagd vilket gör att du kan passera Sthlm utan att betala trängselskatt.
Du har rätt i att man betalar när man kör ut från Sthlm men man kan ändå passera stan utan att behöva betala. Det kan man inte i Gbg, här får du betala även om du bara passerar förbi på motorvägen.

Huvudet på spiken!

Det är precis detta som gör mig så jäv-a förbannad när de jämför och drar kassa paralleller med Stockholm! där är det en trängselskatt till innerstan, i Göteborg är det en ren avgift som en delfinansiering av extremt dyrt infrastrukturpaket! (men de kallar det skatt så köper vi svenskar det).....

Något måste man göra för att begränsa trafiken vid rusning och eftersom det tydligen fungerar bra i Stockholm (?...65% tycker tydligen det är bra) så är inte jag främmande för trängselskatt till innerstan.....MEN!

Det jag är extremt kritiskt till är man gått så mycket längre i Göteborg genom att klippa alla genomfarts och ringleder leder på mils avstånd för att finansiera för kommande väg och infrastrukturförändringar, tillråga på allt har man klubbat detta utan att fråga oss kommuninvånare!
Att ha en ringled eller genomfart som Essingeleden har man förkasstat i Göteborg, här man har effektivt tagit bort alla möjligheter att passera stan genom att ta med både E6an och Älvsborgsbron för att på så sett mjölka ur varenda passerande fordon i nästan alla riktningar, man har därmed lyckats tratta in alla som ska passera stan och sen satt en spargris på......

Som inte det var nog med kassako täppte man även till hålet mellan morgon och eftermiddagstrafiken med en "trängselskatt" över dagen också vilket gör att de som kan förskjuta sin tid före eller efter rusningen ändå måsta betala en väg på dagen :mad:
(skulle vara intressant att veta vad denna icketrängsel tid drar in jämfört med rusningstid)

Rent av beklämmande att höra politikernas försök att prata bort allt genom att "den lilla avgiften finansierar en del av Västsvenska paketet, om den "lilla" avgiften som för mig i runda slängar blir hela 10.000kr netto om året så tycker jag det är fel på omfattningen av västsvenska paketet! GÖR OM, GÖR RÄTT!!!!

Värst av allt är när de försvarar vad det har hittat på i backa, att man har lyckats stänga in backaborna är ju så korkat så att jag inte förstår hur man som politiker bara kan stå och där och försvara det, rent av pinsamt.

Har jag :6surkart på förmycket eller missuppfattat något så "hojta" till....;)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Men en ringled kan vi ju inte ha. Hur skulle göteborg då få in alla avgifter?
Teknken att först göra allt så dåligt i trafiken att inget fungerar, och sedan beskatta sönder allt och alla, för att lösa det man ställt till med skulle ju falla platt.

Det här är samma människor som ligger bakom korsvägen och andra liknande genialiska:3freak lösningar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Att inte kunna PASSERA Gbg utan att betala tvångsskatt ser jag dock som vansinnigt, för tankarna tillbaka till 1600-talet då varje stad hade egen tull...

Det är ren idioti att en kommun kan göra på det viset rent principiellt. Men det kanske är så här framtiden ser ut i vårt land nu när teknologin gör det möjligt att beskatta sina bilister på ett enkelt sätt.

Man kanske borde sätta upp en tull på motorvägen utanför Helsingborg (i vardera riktning) också för folk som t ex ska köra söderut via Öresundsbron och varför inte en utanför Malmö också på deras yttre ringväg som leder till själva bron som i dess rätta bemärkelse är en tullväg. Kalla det för trängselskatt också. Det går nästan att komma undan med det eftersom det bara är två filer i vardera riktning mellan Helsingborg- Malmö och massor med trafik morgon och eftermiddag när folk ska till och från sina arbeten. Avgifterna skulle kunna finansiera ett tredje körfält i vardera riktning. Eller varför inte tunnelbygget de stoppat som kommer att hämma utvecklingen och utbyggnaden av staden. Förutom detta drömmer man om en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Särskilt från svenskt håll.

Göteborgsregionen är inte enda landsänden som är i behov av infrastruktur för att utvecklas. Detsamma kan sägas om många olika delar av vårt land. Det vi ser nu är nog bara en början på vad som komma skall när skattekronorna inte längre räcker till.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
På ett sätt så är det lite skönt att se att de infört det här i GBG nu efter allt skitsnack som GBG:are kom med när Stockholm fick trängselskatt... men innan ni i GBG spränger en ven i pannan av mitt inlägg så läs vidare. ;)

MEN!
Sättet de infört det på och omfattningen gör att man blir mörkrädd för vilket politikerstyre ni har där nere. Hade det blivit som i Sthlm, alltså en trängselavgift för att komma in och ur stan men att det går att köra runt utan att betala så hade jag iaf varit nöjd. Men nu är det rent och krasst ett sätt att pungslå befolkningen som kör bil och då skall det inte heta trängselskatt utan fordonsskatt eller bilskatt eller vägskatt.

Något som jag däremot inte har koll på är hur avdragsreglerna fungerar i GBG? Här i Sthlm är det avdragsgillt om färden sker i tjänsten, så jag tänker att det borde ju vara lika för er, eller?

Sen är jag förmodligen även en av få som tycker att trängselskatten i Sthlm är för lågt satt, höj den till en hundring eller något så det får lite effekt, både intäktsmässigt och trafikmässigt.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Att införa trängselskatt i Gbg måste vara ett "smart" drag från politikernas sida eftersom skyltningen och infrastrukturen är "hej-kom-och-hjälp-mig" i den här stan.

Jag som flyttade hit i somras hittar inte speciellt bra och som sagt så är ju skyltningen under all kritik vilket resulterade i en felkörning. Passerar en tull, passerar en till (några hundra meter senare på samma väg), anländer dit jag trodde att jag var påväg. Upptäcker att det är fel. Samma väg tillbaka, samma jävlat tullar igen. Åker norr ut på E6. Svänger av vid Tegene, vä över motorvägen. En tulljävel till! Svänger hö runt macken (Preem?). Vad är inte där om inte en förbannad jävla tull, igen! Ungefär 100m från den förra!:mad:
Passerade alltså sex tullar inom loppet av 20 min. Om jag har tolkat informationen rätt så måste jag åtminstonde betala tre av dem..?

Tacka vet jag Sthlm, där betalar man ju bar om man ska in i stan. Inte i alla jävla närområden som det nu är i Gbg.

Du betalar den dyraste avgiften du passerar mellan varje hel timme.

Jag tycker det är riktigt kukigt jag också. Bor på Postgatan så behöver inte köra görmycket bil men varje jävla gång man måste ta bilen nu så blir det 20-30kr i avgift.

Som du säger så är det skandalöst att man inte har gjort som i Sthlm och bara betala om du ska in i stan på riktigt. Fan, man kan inte ens köra från Lysekil till Malmö via E6 utan att fräsa förbi två betalstationer.

Jävla kommuniststad.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hade vi bott i Spanien eller Frankrike hade vi demonstrerat, det våldsamt också.

Det sjuka är att eftersom detta införts i Göteborg nu, så finns det stor chans att det ger oss grönt för att det ska införas på andra håll. Jag känner att man måste stoppa det nu.

Stockholm har det bra ändå.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...