VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
nr12 skrev:
En protest lista med namn samt licens nr
kan kanske vara en idè
skriver flertalet av oss på denna lista så är detta ett starkt skäl för svemo att ta upp beslutet igen
för jag tror inte någon tjänar på att detta problem får fortgå en längre tid
då förtroendet för svemo samt rr sektionen inte verkar stå högt i kurs
Låter helt klart som ett rimligt förslag! Upp till bevis om den "demokratiska andan" som påvisades innan verkligen finns.
 

sandstream

Guest
Det är inte ofta jag blir förbannad när jag läser trådar på SH men det här var inte kul :huvet

Detta har ju diskuterats i andra trådar också och tyvärr så verkar många som kör i de andra klasserna, alltså inte Veidec, mest vara intresserade av sin egen klass och skiter fullständigt i RR-sporten. Det verkar framförallt gälla herr Sköld som borde skämmas! Fint att gå till historien som en av dem som gjorde minst för sporten när det behövdes som mest :fatta!

Att Veidec hoppar av tycker jag är helt rätt. De är den största sponsorn och om de tror att 125-racing är det som kommer att ge bäst publicitet ska SVEMO tacksamt ta emot förslaget och genast ordna en klass oavsett vad de får för konsekvenser för andra 125-klasser i landet.
Nu ville de ha en 1000-klass och vem bryr sig om herr Sköld och några andra tävlar i en annan 1000-klass som kallas SM/SO eller nånting annat?

Stort tack till ufo:na på SVEMO som fixat så att ett groende intresse hos allmänheten fått sig en rejäl skjuts åt fel håll :klappar
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
nr12 skrev:
Vad jag förstått så har redan en sådan redogörelse redan lagts fram här på forumet med andledning av samtalet med rr sektionens ordförande om man nu kan lita på att deras redogörelse är korrekt

Har sökt men finner den inte! Vet du var man kan ta del av den?

// Niklas
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Avarage skrev:
Har sökt men finner den inte! Vet du var man kan ta del av den?

// Niklas
Jag och Viktor träffade Peter Sköld igår. Vi satt i möte i två timmar och diskuterade Veidec,s "nästkommande" klass. Vi gjorde ALLT för att övertyga att 1000cc är det bästa för Veidec. Tyvärr tyckte Peter Sköld att vi hade fel i det mesta, så det var som att hälla vatten på en gås. Han är fast besluten och övertygad om att 1000cc i Veidec skulle skada superbike i so som är på stark uppgång (enligt han själv). Peter sa att det var helt omöjligt att ha 2st 1000cc klasser nästa år. Men det gick jättebra att ha 3st klasser i 600cc, då skulle det bli SS600, std600, stocksport 600.

detta är vad jag menade angående redogörelse
och som egenskap av odförande för rr sektionen så är detta hans tolkning
samt vad man kan förmoda rr sektionens närmare en så kan vi ju ej komma
om detta är korrekt återgivet av de som diskuterade med honom
 

yamma

Ten Kate Power
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Honda Ten Kate
Vilken anledning finns det att tvivla på det jag har skrivit inte stämmer?

nr12 skrev:
Vad jag förstått så har redan en sådan redogörelse redan lagts fram här på forumet med andledning av samtalet med rr sektionens ordförande om man nu kan lita på att deras redogörelse är korrekt
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
yamma skrev:
Vilken anledning finns det att tvivla på det jag har skrivit inte stämmer?

Finns ingen som helst anledning att tvivla på att du har uppfatat och tolkat det så som du redogör för. Ingen alls!

Men frågan är om Peter har lyckats med att förmedla RR-sektionens grunder till nuvarande beslut och/alt. din uppfattning av vad som framförst har formats av din grundinställning till det hela.

Dvs. när man får uppgifter i andra hand finns risk för missförstånd och misstolkningar. Därför är det ALLTID bättre att få uppgifterna direkt från uppgiftslämnaren så kan var och en sedan bilda sig sin egna uppfattning.


Ingen har någon som helst anledning att misstro det du skriver men det är heller inte det som ligger till grund för varför jag hellre tagit del av RR-sektionens officiella förklaring till det beslut man nu har fattat.

Edit:
Vad som hade varit aktuellt här är naturligtvis en officiell förklaring av RR-sektionen där förarnas frågor besvaras så gott det går och där man redogör för grunderna i sitt beslut (tankebanor). Inte nödvändigtvis på just detta forum kanske eftersom det finns forum som mer direkt riktar sig till rr-folk (Mcrr tex.). Jag misstänker att vi kommer att höra av RR-sektionen framöver i denna fråga.

// Niklas
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ja det var ju inte så kul... undrar vad detta kommer inebära och vilka som kommer ta ansvaret om det går åt helvete...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zilversurfer skrev:
Skall vara, men efterföljs inte - har t.o.m för mig att 107% tiden står utskriven på Kvallistorna.


Jag personligen tycker att den skall efterföljas för A förare, men är man B förare har det mindre betydelse - då detta är en upplärnings fas ( som jag kommer att vara i för evigt :banana )

Nej men däremot står en 110% tid ute ibland men den efterlevs inte.

Skulle man köra 107% i SM skulle det ge mycket konstiga signaler då det är 110% i EM. Våra snabbaste förare i tex 250 är lika snabba som de snabbaste i EM. Det skulle innebära att det är svårare att kvala till SM än till EM.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Att Veidec hoppar av tycker jag är helt rätt. De är den största sponsorn och om de tror att 125-racing är det som kommer att ge bäst publicitet ska SVEMO tacksamt ta emot förslaget och genast ordna en klass oavsett vad de får för konsekvenser för andra 125-klasser i landet.
Nu ville de ha en 1000-klass och vem bryr sig om herr Sköld och några andra tävlar i en annan 1000-klass som kallas SM/SO eller nånting annat?

Som tur är jobbar inte SVEMO på det viset. Det är alltså ok att köra över andra klasser fullständigt för att de inte har lika stora sponsorer? Herrejävlar.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Nej men däremot står en 110% tid ute ibland men den efterlevs inte.

Skulle man köra 107% i SM skulle det ge mycket konstiga signaler då det är 110% i EM. Våra snabbaste förare i tex 250 är lika snabba som de snabbaste i EM. Det skulle innebära att det är svårare att kvala till SM än till EM.

Regeln är 115% på ett snitt av de tre bästa i SM, förutom i veidec där man kört med 107%-gräns.
Vad gäller påhoppen på sköld att han inte skulle klara 107%-gränsen i veidec är bara löjligt, för det gör han med råge.
110% är det i EM, och 107% i VM.
Dessutom kan tävlingsledningen alltid tillåta start ändå.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Regeln är 115% på ett snitt av de tre bästa i SM, förutom i veidec där man kört med 107%-gräns.
Vad gäller påhoppen på sköld att han inte skulle klara 107%-gränsen i veidec är bara löjligt, för det gör han med råge.
110% är det i EM, och 107% i VM.
Dessutom kan tävlingsledningen alltid tillåta start ändå.

Det stämmer men sanningen är att oftast gäller inte ens den. I A-klasserna klarar alla 115 och oftast också 110 medan B-förare brukar få starta oavsett (Undantag finns ju), Tycker hursomhelst 107% är väl hårt så länge det är 110% i EM.

Håler fö med om att det är lite mycket skitkastande på Peter Sköld, saker som inte är relevanta och rena fantasier.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Peter Böld ansåg att det inte fanns några i NSB som hade pengar att åka Veidec. När förarrepresentanterna ställde motfrågan tror du det finns det i standard 600 svarar han JA. Alltså bara fattiglappar som kör NSB.

Tidsaspekten har inte haft någon betydelse samtliga i sektionen har vetat om detta länge redan ia sommar innan han Sett förslaget sa Böld nej.


Det fanns även intressenter på att gå in med prispengar på upptill en miljon om det hade blivit tusen cc. Med det i potten hade du kanske fått tillbaka start avgiften om du var topp 15. Men det var dåliga förslag för svensk RR.
 

Johanpeppy

Rookie
Gick med
3 Mar 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Kan någon förklara för en icke insatt varför man inte kan ha två 1000cc klasser? Vad gör det om både Sm/So och Veidec kör 1000cc? Kanske en dum fråga men jag bara undrar.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Chris Ash skrev:
Som tur är jobbar inte SVEMO på det viset. Det är alltså ok att köra över andra klasser fullständigt för att de inte har lika stora sponsorer? Herrejävlar.....


Ja det är helt ok. Lilla gubben 30000 åskådare eller 250 närmast sörjade, det är sådana åsikter som gör att vi kommer få harva i träsket resten av våra liv...
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Helt jävla otroligt! De flesta tycker det borde blivit som Veidec vill. Så sitter SVEMO där och tycker precis tvärt om vad 99% av alla tycker är ok!!! Bakåtsträvare, backstugesittare, nollor!! Kort och gott jävla Svemo!!

Skicka mail till Svemos Generalsekreterare Per Westling och delge er åsikt!!

per.westling@svemo.se
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Ja det är helt ok. Lilla gubben 30000 åskådare eller 250 närmast sörjade, det är sådana åsikter som gör att vi kommer få harva i träsket resten av våra liv...

Jag vet inte vilket träsk du harvar i eller om du på något sätt är missnöjd. Det är hursomhelst inte mitt problem, byt klass kanske? Vad jag menar är att översittarfasoner inte får förekomma. Sandstream tycker det är ok att skifta klass närhelst sponsorn får en fis på tvären och köra över ett trettiotal förare som lägger ner sin själ och sina sparade pengar på att köra roadracing för ett gäng bilentusiasters skull. Må de vara 3 eller 30 000. Nu har vi kommit ganska OT och jag vill poängtera att det inte är vad jag tycker Veidec gör utan det är enbart en reaktion på Sandstreams inlägg.

Jag tillhör dem som vet att det inte är världens (eller ens svensk RR:s) undergång om SS600 eller vad det månde bliva av den klassen inte syns i (fruktansvärt usel)TV längre. För om vi skulle slopa bilklasserna så skulle det vara SM/SO-publiken som kom och tittade på dem.

Visst sporten kanske inte "utvecklas" i den mening att Bil-Pelle ser oss eller att nån ser TV-sändningarna(mot förmodan). Men jag gråter inte blod över det.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vadå översittarfasoner??? Spelar det dig någon roll om dom kör 1000,600,250,125??? Mig bry det inte, om dom vill ha 1000 låt dom få det!!! Vi har på SO/SM väldig lite publik det vet både du och jag. Låt då Veidec styra som dom vill. Deta har blivit nån jävla pristige från Svemo och det drabbar publik intresset negatift. Nu kommer massan aldrig få se roadracing vilket alldrig kan vara bra. Jag trivs i R600 träsket men det lär inte bli så kul när ingen vet vad vad man gör utan får börja med att
- Du vet vi kör mc på bana...
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
Vem vet svaret????

Finns det någon i som har något att säga till om som kanske är rädd att bli ifrån åkt av killar ifrån 600 Klassen ?????????????????? Som alla vet så finns det ju killar där som vet hur grejjerna skall hanteras......

Hoppas SVEMO jobbar som dom alltid gjort innan å får sporten att fortsätta framåt inte bakåt.............
 

sandstream

Guest
Johanpeppy skrev:
Kan någon förklara för en icke insatt varför man inte kan ha två 1000cc klasser? Vad gör det om både Sm/So och Veidec kör 1000cc? Kanske en dum fråga men jag bara undrar.
Det är tyvärr så att en massa nissar inom RR-sporten tänker mer på sin egen körning än RR-sportens framtid. Det är bara att läsa tex Chris Ash inlägg och man förstår att det är den egna körningen som är viktigast.

Ska det vara så förbannat svårt att fatta att den stora massan skiter fullständigt i om ni harvar runt i 30 olika 1000-klasser samtidigt som det körs 1000 cc i Veidiec?

@ecce: :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top