Yamaha Ténéré 700

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag använder alltid GPS och karta från telefonen och skulle vilja "ersätta" den genom att spegla/kopiera telefonen som får i så fall ligga i fickan, utifrån beskrivningen låter det som att denna klara det som jag är ute efter. Någon som har erfarenhet av denna produkt?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag använder alltid GPS och karta från telefonen och skulle vilja "ersätta" den genom att spegla/kopiera telefonen som får i så fall ligga i fickan, utifrån beskrivningen låter det som att denna klara det som jag är ute efter. Någon som har erfarenhet av denna produkt?
Det verkar vara samma funktionalitet som den från Chigee som jag har.
Beskrivningen verkar dom behöva korrekturläsa:
"It comes with Apply CarPlay and Android auto feature"
Nu tror jag att dom menar Apple, och inte Apply, men det innebär som sagt var att du inte speglar hela telefonen, utan bara dom appar som stöds av Apple Carplay eller Android Auto.
Så, kolla i så fall att den appen du använder stöds, om det är en "dealbreaker".

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det verkar vara samma funktionalitet som den från Chigee som jag har.
Beskrivningen verkar dom behöva korrekturläsa:
"It comes with Apply CarPlay and Android auto feature"
Nu tror jag att dom menar Apple, och inte Apply, men det innebär som sagt var att du inte speglar hela telefonen, utan bara dom appar som stöds av Apple Carplay eller Android Auto.
Så, kolla i så fall att den appen du använder stöds, om det är en "dealbreaker".
Kanon. Vart hittar man info om appen stöds av Android Auto?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om det finns någon pryl som kan spegla telefonen rakt av, men då finns det kanske inte så stor poäng tänker jag, du kan skaffa en bra hållare till telefonen istället, eller?

Och Garmin GLO 2 är inte vattentålig, den behöver ett väderskydd.

Den tanke jag har med att spegla telefonen är att slippa ha själva telefonen utsatt för väder, vibrationer och skador eller att den riskerar att lossna vid en omkulläggning vilket sker lite då och då med KLR:en då jag är på ställen där den inte kanske är lämpligaste hojen.

Man kan ju säkert ha en garmin GLO 2 i en bruk av nåt slag eller vattentät påse för att skydda den. Kan tänka lig att den antennen är ganska mycket bättre än telefonens inbyggda antenn så dennianske funkar bra i en ficka eller packväska.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag tror att vi två är ute efter samma sak, att hålla telefon skyddad i fickan.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kära vänner! Mina bakre bromsbelägg är nu tillhörande historian. Jag tackar för den tid som varit men det är dags för nytt då jag snart slipar skivor annars. =)

Ska man gå på OEM eller finns det något bättre som "alla vet utom jag" =)
(Ja @hannuse , jag frågar alla men såklart menar jag att det är du ska berätta detta för mig)

Förresten ska jag göra 1000 mila service snart i höst. Skall dokumentera detta och dela med mig till mina T7 vänner hur Kurt-Olsson resonerar i garaget kring bromsvätska och bromsslangar samt kontrollera chassi och allt annat. =)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ska man gå på OEM eller finns det något bättre som "alla vet utom jag" =)
(Ja @hannuse , jag frågar alla men såklart menar jag att det är du ska berätta detta för mig)
Ja, det är bäst att köpa originalbeläggen.....tror jag.
Har ingen personlig erfarenhet, men Motorrad gjorde ett försök i sitt 5000-milatest att byta till belägg som skulle vara lite hårdare (från EBC), och troligen ge längre livslängd.
Men dom bytte tillbaka till original efter att hå råkat ut för bromsbortfall.
Original känns lite "mjuka", och mina håller bara ca 1500mil har jag märkt.
Men det är också lätt att man håller lite på bakbromsen omedvetet har jag fått erfara, vilket fort tar hårt på beläggen.
Men jag kör bara med originalbeläggen, funkar bra tycker jag.
Kör hårt i garaget!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ja, det är bäst att köpa originalbeläggen.....tror jag.
Har ingen personlig erfarenhet, men Motorrad gjorde ett försök i sitt 5000-milatest att byta till belägg som skulle vara lite hårdare (från EBC), och troligen ge längre livslängd.
Men dom bytte tillbaka till original efter att hå råkat ut för bromsbortfall.
Original känns lite "mjuka", och mina håller bara ca 1500mil har jag märkt.
Men det är också lätt att man håller lite på bakbromsen omedvetet har jag fått erfara, vilket fort tar hårt på beläggen.
Men jag kör bara med originalbeläggen, funkar bra tycker jag.
Kör hårt i garaget!
Precis vad jag var ute efter! Jag beställer OEM. =) Tackar!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag kommer att köpa en Chigee var det lider, men vill helst ha större skärm. AIO Play och Lite kommer med 5" skärm och alla på SH vet att 5" kommer man inte långt med. 😂

6" däremot!!! Nä men 6-tumsskärm är väldigt bra skärmstorlek tycker jag. Chigee (eller någon annan tillverkare) kommer säkert med en större skärm framöver.
Här kan du få en 7-tums skärm.
Men du kanske vill vänta på 9-tums varianten? 🙃

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Men hur svårt skall det vara att beställa bromsbelägg bak och 1L motoroja + filter...

Det blir ju fan snart vår innan jag får röven ur och ger min T7 den kärlek den förtjänar.
Ofärskämt lite mil på den under denna säsong.

Men som en nu tradition så ska jag tälta på samma plats 10 november som jag gjorde förra året. Blev en sån jävla hit! Men vill gärna ha fungerande bakbroms om man ska ut i skogen i natten =)

Förresten, vad köra ni för oljefilter till era Terminators? Sådana man kan använda hylsa eller ska man köpa en åtdragare eller kan jag göra som alltid innan, dra max med handkraft?

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Men hur svårt skall det vara att beställa bromsbelägg bak och 1L motoroja + filter...

Det blir ju fan snart vår innan jag får röven ur och ger min T7 den kärlek den förtjänar.

Men som en nu tradition så ska jag tälta på samma plats 10 november som jag gjorde förra året. Blev en sån jävla hit! Men vill gärna ha fungerande bakbroms om man ska ut i skogen i natten =)

Förresten, vad köra ni för oljefilter till era Terminators? Sådana man kan använda hylsa eller ska man köpa en åtdragare eller kan jag göra som alltid innan, dra max med handkraft?
Bakbroms är för lökar! :hjarta

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

Kör original oljefilter (givetvis)!
Men drar åt det för hand, med insmord packning.
Har en vässad skruvmejsel som jag använder för att knacka lite på "kragen" när jag ska lossa det.
Det brukar räcka med att få det att röra sig några millimeter, kanske en centimeter, för att sedan ta det för hand.

Grrrrejt

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2024
Hoj
-
Hur mycket tappar T7 i värd?
Hittat en T7 Extreme, demo-hoj, med akrapovic slipon för 129t kr.

Kan man sälja den efter 1-2 år utan att tappat allt för mycket i värde? Vet inte hur länge intresset håller i sig. Hade först tänkt köpa en hoj äldre hoj men så såg jag den här annonsen...

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hur mycket tappar T7 i värd?
Hittat en T7 Extreme, demo-hoj, med akrapovic slipon för 129t kr.

Kan man sälja den efter 1-2 år utan att tappat allt för mycket i värde? Vet inte hur länge intresset håller i sig. Hade först tänkt köpa en hoj äldre hoj men så såg jag den här annonsen...
Hur mycket är ”allt för mycket” för dig ?
Räkna med att den sjunker minst 10.000kr per år ändå om du knappt kör nåt och mer om du kör 500mil på en säsong

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kollegan sålde sin T7 (standard) efter 2 år med ca 2000mil på mätaren.
Yamaha Center värderade den till kanske 70tkr beroende på skick. Såldes sedan privat för en något högre summa.
Min Desert sled blev värderad av Desmo Center till en något lägre summa med 3 år och 3400mil, men det är snart dags för Desmo service på min, det drog ned värderingen med ytterligare ca 10tkr :)

Ny hoj enligt mina erfarenheter (ringa) = ekonomiskt bojsänke (i alla fall om du tänkt köra med den).

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Beror på vad man jämför med😆 Har några hästägare i bekantskapskretsen, det kostar!

Eller att köpa ny bil vart tredje år, då är ju en hoj för 130 tkr inget att gnälla om.

Visst tappar man mkt procentuellt mkt men i reda pengar är det ändå hanterbart mot mkt annat. Smartast är som vanligt att begagnat.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Klart en T7 tappar i värde, precis som andra 100.000-kronorshojar. Inget unikt för T7. Köper man en dyr hoj och säljer efter två år så blir det ingen fantastisk affär.

Grrrrejt

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2024
Hoj
-
Hur mycket är ”allt för mycket” för dig ?
Räkna med att den sjunker minst 10.000kr per år ändå om du knappt kör nåt och mer om du kör 500mil på en säsong

Alright tack!

Tänkte höstpriset var en bra affär och bra nog för att vara en jämförbart värdeminskning om jag köpte en begagnad T7 men jag kanske lurar mig själv :p

Tycker det är svårt att skaffa sig en uppfattning om vad är ett rimligt begagnatpris är. Har kikat under hösten och de flesta ligger runt 95-100t kr nästan oavsett ålder, mil eller tillbehör. Jag vet ju inte riktigt vad de gav för dem nya eller vilken prutmån som finns.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...