Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har faktiskt väldigt svårt att förstå att man tjorvar med att förskansa sig några hundralappar på ett batteri?
Man köper en produkt för fem eller sexsiffriga belopp, som ska berika den värdefulla fritiden i livet.
Men sedan lägger man oändligt med resurser på att utvärdera om det kan var gångbart att spara några hundralappar på den enskilda prylen som ska kicka igång äventyret den fina sommarmorgonen..?
Ja….vi är alla olika.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Sprang dock på denna tillverkare: Ultimate Rectifier i Holland, som verkar intressant och framstår som de vet vad de håller på med. Mosfet-teknik bla, inte för att jag vet riktigt vad jag pratar om ; ) Men den ska ju jobba med lägre temperatur osv.
Någon som vet något mer om dem?
...
Jag tror att det där är en shuntregulator.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
hannuse skriver:
Och detta har gjort att vilospänningen avviker markant på dessa batterier i jämförelse med ett kvalitetsbatteri.
Om detta skulle vara en fördelaktig väg att gå, då tänker jag mig att de ledande batteritillverkarna i världen (läs alla) skulle erbjuda den teknologin.
slut hannuse

Nja, det billigaste sättet få bra startförmåga på ett batteri är att höja spänningen.
Kruxet är att då vad jag förstått minskar livslängden på batteriet.
Och här kommer marknadsanpassningen. Hur tjänar företaget mest pengar ?
Genom att sälja billiga batterier med kort livslängd till Biltema o.s.v. eller dyrare batterier med längre livslängd till MC-tillverkare ? och batterispecialföretag ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Comeback, vad tror du om de här tjommarna? (Övriga Gurus får självklart svara)
Hittar inte ett enda Youtubeklipp eller vare sig positivt eller negativt omdöme, har bara hittat en frågeställning om dem i nåt Hondaforum. Relativt nya i branschen och ingen försäljning på de vanliga "skitsajterna" utan bara en hemsida vad jag får fram, dock rätt snygg för mina lekmannaögon.
T om svenska kan man välja i menyn 🙏

Har skickat ett meddelande till dem via hemsidan.

 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Yuasa-batterier funkade bra för mig i Firebladen. Ett tag hade jag ett piratbatteri, det var
bara krångel. Åter till Yuasa=inga problem.
Köpte Yuasa till min Kawa efter original dött. Massivt skräp. Dog efter några månader. Köpte Biltema. Funkar bra ännu. Så nu blir det biltema för hela slanten som vanligt... 😐
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Köpte Yuasa till min Kawa efter original dött. Massivt skräp. Dog efter några månader. Köpte Biltema. Funkar bra ännu. Så nu blir det biltema för hela slanten som vanligt... 😐

Nu svor du ju i Yausa-kyrkan! 😁

Jag kör också på Biltemas batterier. 👍
Fast jag mäter spänningen på batterierna innan jag köper. (Efter att ha kommit hem med ett med bara 9 volt.)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fan, vad ni håller på

Vad ska jag nu köpa?

Kanske blir något av Thansen's ändå. Mest för att det är kul att prova en ny affär i stan.
(Och nya produkter)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nu svor du ju i Yausa-kyrkan! 😁

Jag kör också på Biltemas batterier. 👍
Fast jag mäter spänningen på batterierna innan jag köper. (Efter att ha kommit hem med ett med bara 9 volt.)
Köpte ett Lithiumbatteri från Biltema till både Shercon och KTM och på KTM har det fungerat fantastiskt. (Shercon var allmänt skräp så den är såld sedan länge.) Nu är ju den en gammal hoj utan elektronik men den hojen kan stå i veckor och startar mycket lätt ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gick igår ut till Yamaha Nytron som stått utomhus under kapell i fjällstugan sedan februari 2023. Ingen batteriladdning, ingenting. Satte i nyckeln, vred om så bränslepumpen fick jobba några sekunder. Startade direkt… Yuasa. :fakta

(Och Yamaha såklart)

 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har faktiskt väldigt svårt att förstå att man tjorvar med att förskansa sig några hundralappar på ett batteri?
Man köper en produkt för fem eller sexsiffriga belopp, som ska berika den värdefulla fritiden i livet.
Men sedan lägger man oändligt med resurser på att utvärdera om det kan var gångbart att spara några hundralappar på den enskilda prylen som ska kicka igång äventyret den fina sommarmorgonen..?
Ja….vi är alla olika.
Jag är inte ett dugg förvånad över att folk köper billiga batterier på Biltema.
Alla har inte hannuse's planering som innebär att när det är dags köra hojen nästa sommar så står den där servad och med ett underhållsladdat och startvilligt batteri.
Utan för många hojen går inte alls igång.
Och då är det dags köpa ett nytt batteri. Och då blir det något ställe som man redan känner till och så kör man dit med bil och köper ett batteri (laddar det i bästa fall över natten) sätter batteriet i hojen nästa dag och hojen startar och så är den semesterveckan och sommaren räddad.
Exakt det här hände en garagekompis. Hans BMW R1200 -16 startade inte på våren, original Exide batteriet var slut (efter slarv ibland med underhållsladdning ?)
Biltema Gelbatteriet räddade Norgesemestern med frun. Några månader senare med Ctek 45 Zafir för underhållsladdning var Biltema Gelbatteriet kass. Jag var inte ett dugg förvånad.
Med original Exidebatteriet var det en underhållsladdning var 90:e sekund med Ctek 45 Zafir. BMW'n drog mycket ström i garaget.
Med Biltema Gelbatteriet gick Ctek 45 Zafir aldrig in och underhållsladdade. När jag var i garaget. Jag såg det i varje fall inte.
Min GSX1300R startar utan problem med ett flera år gammalt Biltema Gel. Som underhållsladdas med konstantspänning 13,8 Volt, hembyggd laddare såklart.
Men av någon anledning dräller det av 13,8 Volt power supply på "marknaden".
För den som inte vill / orkar bygga själv.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Köpte Yuasa till min Kawa efter original dött. Massivt skräp. Dog efter några månader. Köpte Biltema. Funkar bra ännu. Så nu blir det biltema för hela slanten som vanligt... 😐
Jag råkade också ut för ett kasst Yuasa till en tidigare hoj.
Dog efter första vintern trots att det underhållsladdades två-tre gånger på vintern.
Tappade lusten att välja dyrt märke efter det.
Köpte då nytt från Biltema, med större risk för fel.
Och ja, första Biltema batteriet hade stått på lager för länge, men det andra på garantin var utmärkt och höll utan problem tills hojen såldes några år senare.
Det hela rundas egentligen av till två viktiga faktorer, oavsett pris och fabrikat:
1) Batteriet får inte ha stått för länge på lager
2) Laddspänningen vid underhållsladdning måste trigga vid ”rätt” spänning beroende på batterityp.

Bättre kvalitet kan teoretiskt ge fördelar för livslängd, om man inte sköter underhållsladdningen.
Men sköter man underhållet så kan bevisligen billigare batterier också fungera länge (förutsätter rätt laddspänning).
Har man särskilt höga krav för t.ex. användning vintertid, eller har svårt att ha hojen stående med laddare inkopplad (publikt parkering eller saknas uttag i gemensamt garage) så kan ju välja ett dyrare batteri.

Vis av alla erfarenheter så drar en del hojar/fordon oväntat mycket viloström när de står parkerade, så då kan man knäcka alla batterier oavsett…
Speciellt Litium batterier, som har betydligt mindre Ah.
De har förvisso bra strömkapacitet vid start, men bara max ca halva energimängden (Ah), och töms därför på halva tiden mot blybatterier.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag råkade också ut för ett kasst Yuasa till en tidigare hoj.
Dog efter första vintern trots att det underhållsladdades två-tre gånger på vintern.
Tappade lusten att välja dyrt märke efter det.
Köpte då nytt från Biltema, med större risk för fel.
Och ja, första Biltema batteriet hade stått på lager för länge, men det andra på garantin var utmärkt och höll utan problem tills hojen såldes några år senare.
Det hela rundas egentligen av till två viktiga faktorer, oavsett pris och fabrikat:
1) Batteriet får inte ha stått för länge på lager
2) Laddspänningen vid underhållsladdning måste trigga vid ”rätt” spänning beroende på batterityp.

Bättre kvalitet kan teoretiskt ge fördelar för livslängd, om man inte sköter underhållsladdningen.
Men sköter man underhållet så kan bevisligen billigare batterier också fungera länge (förutsätter rätt laddspänning).
Har man särskilt höga krav för t.ex. användning vintertid, eller har svårt att ha hojen stående med laddare inkopplad (publikt parkering eller saknas uttag i gemensamt garage) så kan ju välja ett dyrare batteri.

Vis av alla erfarenheter så drar en del hojar/fordon oväntat mycket viloström när de står parkerade, så då kan man knäcka alla batterier oavsett…
Speciellt Litium batterier, som har betydligt mindre Ah.
De har förvisso bra strömkapacitet vid start, men bara max ca halva energimängden (Ah), och töms därför på halva tiden mot blybatterier.
Är du säker på att det var ett äkta Yuasa och inte en piratkopia där bara trycket på utsidan påminnde om Yuasas tryck ?
Köpte, när original Yuasa från 2007 i GSX1300R var slut hösten 2022 (sista turen 3 juli 2022) och jag hade glömt koppla in underhållsladdningen, ett nytt Yuasa över webben och satte det på laddning.
Så klart.
Kruxet var att vid konstantspänning ca 13,7 Volt så drog mitt nyinhandlade Yuasa 40 mA. Fortfarande ett par veckor efter det inhandlats. #
Original Yuasa batteriet drog vid konstantspänning ca 13,7 Volt ca 10 mA , därav ca 0,8 mA till hojens elektronik.
# Detta, 4 ggr så hög ström gjorde att jag misstänkte det nya Yuasat(?) var en förfalskning. Och valde spara nya Yuasat(?) i frysen till experiment och ta ett några år gammalt Biltema Gel ur frysen och sätta i GSX1300R.
Äkte Yuasa 2023 eller Piratkopia, nedan, jag vet inte.
1723299011041.png
Baksida
1723299053640.png
Och så här ser "samma" batteri ut hos mds i England
1723320391699.png
Inte direkt en fotokopia.
Yuasa YTX12-BS kan se ut lite hur som helst beroende på leverantör ? Vad vet jag ? :va
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Är du säker på att det var ett äkta Yuasa och inte en piratkopia där bara trycket på utsidan påminnde om Yuasas tryck ?
Köpte, när original Yuasa från 2007 i GSX1300R var slut hösten 2022 (sista turen 3 juli 2022) och jag hade glömt koppla in underhållsladdningen, ett nytt Yuasa över webben och satte det på laddning.
Så klart.
Kruxet var att vid konstantspänning ca 13,7 Volt så drog mitt nyinhandlade Yuasa 40 mA. Fortfarande ett par veckor efter det inhandlats. #
Original Yuasa batteriet drog vid konstantspänning ca 13,7 Volt ca 10 mA , därav ca 0,8 mA till hojens elektronik.
# Detta, 4 ggr så hög ström gjorde att jag misstänkte det nya Yuasat(?) var en förfalskning. Och valde spara nya Yuasat(?) i frysen till experiment och ta ett några år gammalt Biltema Gel ur frysen och sätta i GSX1300R.
Nä vem kan vara säker på att man inte blir lurad av piratkopia?
Men jag köpte inte Yuasa på nätet eller billigaste möjliga, utan det togs hem av en mc-handlare.
Stod alltså inte heller på hyllan, och dyrt var det mot batteripriser i allmänhet vid den tiden.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Vidareutveckla gärna det. Har läst om begreppet men hänger inte med riktigt. 👍
Det bästa sättet att spänningreglera en generator, är genom att förändra rotormagnetismen. Tyvärr är det få MC-generatorer som använder den metoden.

Det näst bästa sättet att spänningreglera, är att sätta regulatorn i serie med generator och batteri.

Det sämta sättet att spänningreglera, är att sätta regulatorn parallellt med generatorn (shuntreglering).
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Slutsats är alltså att köpa det billigaste för alla kan vara skit? Skulle inte alls förvåna mig om batterierna kommer från samma fabrik men stämplas med biltema på ett band och Yuasa på ett annat. Sen sitter vi i ett forum och diskuterar "äkta" och "märkes". Det är komedi sånt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Slutsats är alltså att köpa det billigaste för alla kan vara skit? Skulle inte alls förvåna mig om batterierna kommer från samma fabrik men stämplas med biltema på ett band och Yuasa på ett annat. Sen sitter vi i ett forum och diskuterar "äkta" och "märkes". Det är komedi sånt.
Det är en helt inkorrekt slutsats.

Om du håller ett Biltema i ena handen och ett Yuasa i andra handen så kommer du att märka skillnaden.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är en helt inkorrekt slutsats.

Om du håller ett Biltema i ena handen och ett Yuasa i andra handen så kommer du att märka skillnaden.
Jag har gjort exakt det ju. Biltemas sitter i hojen nu och har gjort det över ett år. Och till skillnad mot Yuasa så fungerar Biltemas fortfarande. Jag ser INGEN som helst anledning till att köpa något annat än Biltema.
Har ett Biltema i en truck med. Suttit där i ett par tre år. Utan laddning har det startat det gamla sovjetiska aset till truck från sjuttiotalet utan knorr förutom i vintras när det gick ner till minus tjugo. Men då startade inte traktorn heller(Fast den har ett svindyrt gelbatteri av ett ytterst fräsigt märke).Fick slänga på en laddare och köra in veden med skottkärra.
Ganska säker på att det är samma skit med annan stämpel eller iallafall är det inte någon större skillnad som motiverar ett pris som är tre gånger högre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu svor du ju i Yausa-kyrkan! 😁

Jag kör också på Biltemas batterier. 👍
Fast jag mäter spänningen på batterierna innan jag köper. (Efter att ha kommit hem med ett med bara 9 volt.)
Jag med. :)
Går man till Biltema för att köpa batterier så ska man ha Voltmeter/Multimeter med.
Och så köper man batteriet med högst spänning. Förhoppningsvis är det det bästa batteriet. Bara att prova spänninge på några stycken batterier av den typen man vill ha. Själv efter köpt ett antal Biltema, ett nytt till varje säsong
till Sprint RS blev det ett Yuasa YTX-14BS från https://www.mdsbattery.co.uk/ som höll till jag sålde Sprint RS.
Men eftersom jag har bättre erfarenhet av Biltema Gel så har jag till experiment och "tjyvlarmet" i garaget köpt Biltema Gel. Och det är ett sådant några år gammalt "experimentbatteri" som nu flyttats från frysen till GSX1300R. Och hittils funkat i hojen utan problem.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lutar åt ett Yuasa som "hannuse" rekommenderade

Hur kommer det sig att man inte hittar ett Yuasa lithium till mc? Jag gör då inte det iaf... Inte för att jag nödvändigtvis vill ha ett då AGM verkar regera fett.

Jag får kompensera vikten genom att byta ut bakramen till den där i aluminium jag har liggande sedan länge, pulverlackad å klar. 😆
Kanske för att Yuasa inte fått någon förfrågan från Kawasaki, Honda, Susuki eller Yamaha att leverera Litiumbatterier till MC.
Yuasa har tillverkat/tillverkar Litiumbatterier till flyg.
Den Boeing(?) som fick batteribrand på marken hade Yuasa Litiumbatteri.
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top