Köpte Yuasa till min Kawa efter original dött. Massivt skräp. Dog efter några månader. Köpte Biltema. Funkar bra ännu. Så nu blir det biltema för hela slanten som vanligt...
Jag råkade också ut för ett kasst Yuasa till en tidigare hoj.
Dog efter första vintern trots att det underhållsladdades två-tre gånger på vintern.
Tappade lusten att välja dyrt märke efter det.
Köpte då nytt från Biltema, med större risk för fel.
Och ja, första Biltema batteriet hade stått på lager för länge, men det andra på garantin var utmärkt och höll utan problem tills hojen såldes några år senare.
Det hela rundas egentligen av till två viktiga faktorer, oavsett pris och fabrikat:
1) Batteriet får inte ha stått för länge på lager
2) Laddspänningen vid underhållsladdning måste trigga vid ”rätt” spänning beroende på batterityp.
Bättre kvalitet kan teoretiskt ge fördelar för livslängd, om man inte sköter underhållsladdningen.
Men sköter man underhållet så kan bevisligen billigare batterier också fungera länge (förutsätter rätt laddspänning).
Har man särskilt höga krav för t.ex. användning vintertid, eller har svårt att ha hojen stående med laddare inkopplad (publikt parkering eller saknas uttag i gemensamt garage) så kan ju välja ett dyrare batteri.
Vis av alla erfarenheter så drar en del hojar/fordon oväntat mycket viloström när de står parkerade, så då kan man knäcka alla batterier oavsett…
Speciellt Litium batterier, som har betydligt mindre Ah.
De har förvisso bra strömkapacitet vid start, men bara max ca halva energimängden (Ah), och töms därför på halva tiden mot blybatterier.