Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med reservation för att jag varken är flödesmekanist eller ens jobbar med någon sorts hårdvara. Jag läste om det där i vintras och kom fram till att det verkar mest påverka avgasinnehållet. Särskilt partiklar på dieselmotorer.

Så nä.

Det är lite vanskligt att dra slutsatser från dieselmotorer och applicera slutsatserna på ottomotorer men här har du rätt och med bensin som bränsle blir det ändå ingen rök vare sig i diesel- eller otto-motorer. Om man nu inte inför en massa egr.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ant hål är inte så noga men vist ger fler hål finare dimma men tre ger tillräckligt fin dimma vad jag sett vid tvättnig. Fler hål borde ge högre risk för igensättning av skit då de är mindre. Jo medans jag är inne på skit i spridare så måste man ha ett 10 microns filter före fuelrailen! Jag vet att flera hojar och skotrar inte har det men så sätts spridare igen också. De här filtret brukar jag mont på alla hojar skotrar jag skruvar med vare sig de redan sattigen spridarna eller inte. De sitter normalt sett på Ski doo Lynx och vissa Arctic cat tvåtaktsskorar efi så de är 10 Microns filtrering.
Ang spridare jämt skägg med spjällhus borr är nog inte toknoga för spridarvinkeln är ca 30 grader de är olika grader ber på borr kan jag tänka mig. Ex om de lilla borrhålet längs in mot själlhusets vägg är 7mm och man drar ut spridaren 10mm så kan ev 7mm hålet ta en aning i spridarbilden. Om de händer är de bara borra upp hålet 1mm till. De borde snarare va en aning bättre om spridaren inte ligger jämnt med insida spjällhus för sprutbilden är ganska tät kompakt/ hård nära spridaren så om man får 10mm distans är de mer utspridd dimma såattsäga. Jag kan kolla på en Polaris cylinder och spridare jag har lös hur nära de ligger. Spridare med flera hål brukar ge rund spridarbil vs andra andra med typ 3 hål på rak linje ger endast platt bild. De finns med 3 hål placerade i trekant och 4 hål mf och de mer åt rund s-bild. Man måste provköra dem löst och kolla om spridaren måste vridas en viss väg helt enkelt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bensinspridare sprutar i ganska axiel riktning så det bör gå bra men det finns ju den här designen också.

View attachment 505259

Dom där adapterarna blir ju åt "fel håll" för 14 mm spjällhus och 11 mm spridare, jag ska hs dom för 11 mm spjällhus och 14 mm spridare så dom blir längre.

Ant hål är inte så noga men vist ger fler hål finare dimma men tre ger tillräckligt fin dimma vad jag sett vid tvättnig. Fler hål borde ge högre risk för igensättning av skit då de är mindre. Jo medans jag är inne på skit i spridare så måste man ha ett 10 microns filter före fuelrailen! Jag vet att flera hojar och skotrar inte har det men så sätts spridare igen också. De här filtret brukar jag mont på alla hojar skotrar jag skruvar med vare sig de redan sattigen spridarna eller inte. De sitter normalt sett på Ski doo Lynx och vissa Arctic cat tvåtaktsskorar efi så de är 10 Microns filtrering.
Ang spridare jämt skägg med spjällhus borr är nog inte toknoga för spridarvinkeln är ca 30 grader de är olika grader ber på borr kan jag tänka mig. Ex om de lilla borrhålet längs in mot själlhusets vägg är 7mm och man drar ut spridaren 10mm så kan ev 7mm hålet ta en aning i spridarbilden. Om de händer är de bara borra upp hålet 1mm till. De borde snarare va en aning bättre om spridaren inte ligger jämnt med insida spjällhus för sprutbilden är ganska tät kompakt/ hård nära spridaren så om man får 10mm distans är de mer utspridd dimma såattsäga. Jag kan kolla på en Polaris cylinder och spridare jag har lös hur nära de ligger. Spridare med flera hål brukar ge rund spridarbil vs andra andra med typ 3 hål på rak linje ger endast platt bild. De finns med 3 hål placerade i trekant och 4 hål mf och de mer åt rund s-bild. Man måste provköra dem löst och kolla om spridaren måste vridas en viss väg helt enkelt.

Så mindre hål behöver inte vara nån större nackdel utan minska risken för igångsättning, verkar ju logiskt det med.

Kolla hur det ser ut på Polarisen, hade ju varit lite intressant att också se hur det ser ut på spjällhusen på fyrtaktare.

Tänkte också att man bör kunna borra upp 8 mm hålet till 9,5 mm det bör ju täcks med 0,75 mm kant som stopp för 11/14 mm adaptern eller en 11 mm spridare om man skulle velat använda det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom där adapterarna blir ju åt "fel håll" för 14 mm spjällhus och 11 mm spridare, jag ska hs dom för 11 mm spjällhus och 14 mm spridare så dom blir längre.



Så mindre hål behöver inte vara nån större nackdel utan minska risken för igångsättning, verkar ju logiskt det med.

Kolla hur det ser ut på Polarisen, hade ju varit lite intressant att också se hur det ser ut på spjällhusen på fyrtaktare.

Tänkte också att man bör kunna borra upp 8 mm hålet till 9,5 mm det bör ju täcks med 0,75 mm kant som stopp för 11/14 mm adaptern eller en 11 mm spridare om man skulle velat använda det.

Såklart, jag hade lite för bråttom när jag tänkte där.
Då ökar ju även risken för att hålet förstör spraybilden.

Har du kollat med skoter- och mc-skrotarna ifall de har beg spridare?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De blir svårt att hitta så små skoterspridare som 150-200cc för de flesta är tvåtaktare är bara tvåcylindriga så spridarna blir så stora vs effekten.. Jag ska mäta mina polarisspridare för de borde va de minsta i fysisk dim av alla skoterspridare. .Fyrtaktsskotrarana är som minst på 125 hk 4 cylindrar (yamaha) och de mindre på 80 hk (yamaha ) har bara två cylindrar så då blir de för stora.
Här hittade jag en bosch spridare av plast så de ser ut som man kan svarva ner den till 11mm eller ännu mindre om den inte redan är 11mm? Bäst av allt är att den flödar 170cc på 3 bar :)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På race sugmotorer även tidigare f1 sugmotorer tycks de ge bäst effekt med spridaren rakt bakifrån i i spjällhusen men de blir ju praktiskt svårt med turbo.https://www.google.com/search?q=intake+injekor+placement&rls=com.microsoft:sv:&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7#fpstate=ive&vld=cid:0f4bdf54,vid:u_E14RKskbM,st:0

De här är läsvärt också
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla vidare tänkte maila Grandell och fråga om han har 11 mm spridare eller kanske spjällhus på runt 30 mm spjällhus komplett med spridare. Skoterspridare är väl i största laget skulle väl möjligen vara Rotax 600 EFI spridarna som kan tänkas vara lämpliga i storlek för den motorn ligger väl på runt 60 hp, E-Tec 600 spridarna borde ju vara för stora för minns jag rätt ger ju den motorn 116 hp.

Annars finns ju spridarna till Grom https://yuminashi.eu/200cc-b-type-special-series-injector/, till Grom, Monkey verkar det finnas en hel del trimspridare men mycket verkar vara Kina grejer.

Tror jag sett nåt turbobygge i bil med dubbla spridare per cylinder där andra spridaren var monterad i bakkant på plenumet så dom blåste in soppa då visst laddtryck var uppnått. Men det är väl lite over kill med dubbla spridare per cylinder i mitt fall i alla fall till att börja med och bara ytterligare en sak mer att hålla kolla på.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
Har 4st sådana här ligger och skräpar 155cc/min.
Bosch 0280150211 från en Peugot 206GTI 1.6 , antar att biten ovanför plastbitarna nere går att svarva av en bit
stålröret innanför o-ring/plastbitar ca7mm, du kan få dom.
1729096125762.png ser dock ut att vara ett hål bara

0280150211.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har 4st sådana här ligger och skräpar 155cc/min.
Bosch 0280150211 från en Peugot 206GTI 1.6 , antar att biten ovanför plastbitarna nere går att svarva av en bit
stålröret innanför o-ring/plastbitar ca7mm, du kan få dom.
View attachment 505321 ser dock ut att vara ett hål bara

View attachment 505319


Helt klart intressant med dessa spridare och även de som Twostroke har, även om spridarna är begagnade så är dom ju om inte annat möjliga att testa att svarva om och se om ja får dit dom. Vill man kan man ju sen köpa nya spridare och svarva till då man vet om det funkar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fått spridarna som Tommy Gsson skickade till mig ska se om jag kan svarva till dom med förkylning, älgjakt, ny förkylning har ställt till det. Dock är överdelen på spridarna ganska stora så de tar fästena till fuelrailen på spridarhusen men ska se om man kan fräsa bort lite material så de får plats. Jag kan kan ju misslyckas två gånger med att modifiera spridarna.

Mailade också Grandell och frågade om han hade spjällhus med spridare med de han hade var 34 mm från GPZ1100 och frågan är väl då om dessa är för stora till 250:in, misstänker detta?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har fått spridarna som Tommy Gsson skickade till mig ska se om jag kan svarva till dom med förkylning, älgjakt, ny förkylning har ställt till det.

Antar att det är älgjakten som får stryka på foten i ett sådant läge? Det blir ju höst nästa år också...? :glömdet
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Antar att det är älgjakten som får stryka på foten i ett sådant läge? Det blir ju höst nästa år också...? :glömdet

Nja, jämten är sex och ett halvt är och det går fortare än man tror innan han är nedskottad. Det jäkliga är att dom bra hundarna verkar leva så kort.

Är nog slut på älgjakten då jag inte vågar släppa hunden pga dåliga isar, msn skulle ju ångra sig nåt djävulst om man dränkte hunden för att man släppt i detta före. Älghundarna lever ju faktiskt ganska farligt även under bra förhållande.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intd mycket gjort på detta bygge, A-traktorbygget och grabbarnas luftgevärsskytte har nu tagit all tid då älgjakten nu verkar slut pga isär och snö. Svarven har fräsen har gått för fullt för att tillverka customgrejer till bössorna för ståskytte och A-traktorn har viktats med frontvikter från en gammal HI 574 jordbrukare (tänk att man kommer ihåg dessa traktormodeller på traktorerna vi hade då man var 5-6 år) för att komma upp till en vikt av 1940 kg för att slippa ifrån 60% av vikten på drivhjulen. Är ännu en del kvar innan regbesiktning av A-traktorn men det går framåt.

Då det gäller spjällhusen på Hondan så verkar det svårt att få dit 206 spridarna i de spjällhus jag har, men då min Femi bandsåg sprack i ramen så styrrullarna till bandet helt lossnade fick jag en idé efter att svetsat ihop den. Jag funderar helt enkelt på om man skulle chansa och försöka fräsa bort sätena för spridarna på spjällhusen och sen svarva till nya säten efter Peugeot spridarna i aluminium och testa svetsa fast dom på spjällhusen? Är detta en helt dum idé

Nästa problem som bromsar bygget lite är ekonomin, frugan är sjukskriven och försäkringskassan tjorvar så inga pengar för henne så det känns som att man vill hålla igen på "onödiga" utgifter. I det fallet prioriterar jag flickans A-traktor och grabbarnas luftgevärsskytte.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då det gäller spjällhusen på Hondan så verkar det svårt att få dit 206 spridarna i de spjällhus jag har, men då min Femi bandsåg sprack i ramen så styrrullarna till bandet helt lossnade fick jag en idé efter att svetsat ihop den. Jag funderar helt enkelt på om man skulle chansa och försöka fräsa bort sätena för spridarna på spjällhusen och sen svarva till nya säten efter Peugeot spridarna i aluminium och testa svetsa fast dom på spjällhusen? Är detta en helt dum idé
Bra tanke - tror att det viktigaste är att spridarens spets hamnar i liknande läge i insugskanalen (som gamla spridaren)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra tanke - tror att det viktigaste är att spridarens spets hamnar i liknande läge i insugskanalen (som gamla spridaren)

Är väl värt ett försök, ett själlhus kostar ju bara en dryg hundring så skiter det sig så är det ju inte hela världen, jag ska kolla vidare på detta om det är möjligt.

Hade helst fått tag på 30 mm spjällhus med spridare fe0n nån hoj men det är ju svårt att veta vad som kan passa, man behöver ju också spjällhus där varje hus är en egen del så man kan anpassa c-c måttet till Hondans topp. Spinningen Wheel hade bara 34 mm spjällhus så om nån har tips på några lämpliga 30 mm spjällhus är jag intresserad av det.

Har haft funderingar på om man skulle kunna lyckas att svarva ocj fräsa ut egna spjällhus från ett aluminiumämne?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är väl värt ett försök, ett själlhus kostar ju bara en dryg hundring så skiter det sig så är det ju inte hela världen, jag ska kolla vidare på detta om det är möjligt.

Hade helst fått tag på 30 mm spjällhus med spridare fe0n nån hoj men det är ju svårt att veta vad som kan passa, man behöver ju också spjällhus där varje hus är en egen del så man kan anpassa c-c måttet till Hondans topp. Spinningen Wheel hade bara 34 mm spjällhus så om nån har tips på några lämpliga 30 mm spjällhus är jag intresserad av det.

Har haft funderingar på om man skulle kunna lyckas att svarva ocj fräsa ut egna spjällhus från ett aluminiumämne?

Ja det är inga konstigheter, du kan tillverka egna spjällhus.
Det är ju bara ett spjäll, inte som tex en förgasare med massor av kanaler i rätt dimensioner.

Tänk på att spjällen är är några grader sneda. Jag gjorde nya spjäll en gång och då tillverkade jag ett dorn till svarven med änden avfräst med ett par graders vinkel.

Där spände jag fast spjällen och svarvade utsidan av dessa så att de alltså blev runda vid några graders vinkel på spjället.
Det ska ju inte vara så stort spel sen mellan spjället och huset.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur känslig är diametern på själva huset? Om den diffar lite säg plus minus fem hundringar kan väl knappast har nån betydelse? Skulle tro att jag kan klara av att svarva diametern mellan två spjällhus inom fem hundringar.

Ett annat krux är väl att få axeln centrerad men det ska väl gå med ol man bara är ordentlig. Tänker att man borde kunna sno spjäll och axlar från de spjällhus jag har eller nån annat skrot som ligger och skräpar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur känslig är diametern på själva huset? Om den diffar lite säg plus minus fem hundringar kan väl knappast har nån betydelse? Skulle tro att jag kan klara av att svarva diametern mellan två spjällhus inom fem hundringar.

Ett annat krux är väl att få axeln centrerad men det ska väl gå med ol man bara är ordentlig. Tänker att man borde kunna sno spjäll och axlar från de spjällhus jag har eller nån annat skrot som ligger och skräpar

Jag vet inte men plus minus 0.05 borde funka om jag får gissa.
Jag gjorde till en radfyra, alla hus och spjäll skiljde någon hundradel så därefter parade jag ihop spjäll och hus i den storleksordning dom hade blivit.

Att husen skiljde i mått berodde väl huvudsakligen på att uppspänningen i svarven blev sådan att allt flexade en aning. Det tror jag du slipper eftersom du kan välja designen själv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte men plus minus 0.05 borde funka om jag får gissa.
Jag gjorde till en radfyra, alla hus och spjäll skiljde någon hundradel så därefter parade jag ihop spjäll och hus i den storleksordning dom hade blivit.

Att husen skiljde i mått berodde väl huvudsakligen på att uppspänningen i svarven blev sådan att allt flexade en aning. Det tror jag du slipper eftersom du kan välja designen själv.

Det är väl främst flexet i min lilla svarv och en lång innersvarvbom som jag funderar över, man kan ju inte ha dubb då man ska svarva invändigt och nån stöddocka blir nog också svår att få till då själva spjällhuset är relativt kort. Frågan är ju också om jag har nån nog lång innersvarvbom till ett sånt här projekt men i värsta fall får jag väl göra ett eget verktyg, har nyss tillverkat en egen innersvarvbom för att kunna svarva en egen öppen korntunnel till tävlingsluftgevären.

Jag får fundera på detta tänker att man svarvar till spjällhuset invändigt och utvändigt, utvändigt lämnar man en "fläns" utvändigt där spridaren och spjällaxeln ska sitta för att kunna borra hålen för axeln och montera bussningar till spjällaxeln och göra sätet för spridaren, sen fräser bort överflödigt materialet från flänsen där det inte behövs. Det känns som att det rundmatningsbord och arborrhuvud jag villhöver skulle vara bra att ha om man ska göra detta.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top