Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med reservation för att jag varken är flödesmekanist eller ens jobbar med någon sorts hårdvara. Jag läste om det där i vintras och kom fram till att det verkar mest påverka avgasinnehållet. Särskilt partiklar på dieselmotorer.

Så nä.

Det är lite vanskligt att dra slutsatser från dieselmotorer och applicera slutsatserna på ottomotorer men här har du rätt och med bensin som bränsle blir det ändå ingen rök vare sig i diesel- eller otto-motorer. Om man nu inte inför en massa egr.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ant hål är inte så noga men vist ger fler hål finare dimma men tre ger tillräckligt fin dimma vad jag sett vid tvättnig. Fler hål borde ge högre risk för igensättning av skit då de är mindre. Jo medans jag är inne på skit i spridare så måste man ha ett 10 microns filter före fuelrailen! Jag vet att flera hojar och skotrar inte har det men så sätts spridare igen också. De här filtret brukar jag mont på alla hojar skotrar jag skruvar med vare sig de redan sattigen spridarna eller inte. De sitter normalt sett på Ski doo Lynx och vissa Arctic cat tvåtaktsskorar efi så de är 10 Microns filtrering.
Ang spridare jämt skägg med spjällhus borr är nog inte toknoga för spridarvinkeln är ca 30 grader de är olika grader ber på borr kan jag tänka mig. Ex om de lilla borrhålet längs in mot själlhusets vägg är 7mm och man drar ut spridaren 10mm så kan ev 7mm hålet ta en aning i spridarbilden. Om de händer är de bara borra upp hålet 1mm till. De borde snarare va en aning bättre om spridaren inte ligger jämnt med insida spjällhus för sprutbilden är ganska tät kompakt/ hård nära spridaren så om man får 10mm distans är de mer utspridd dimma såattsäga. Jag kan kolla på en Polaris cylinder och spridare jag har lös hur nära de ligger. Spridare med flera hål brukar ge rund spridarbil vs andra andra med typ 3 hål på rak linje ger endast platt bild. De finns med 3 hål placerade i trekant och 4 hål mf och de mer åt rund s-bild. Man måste provköra dem löst och kolla om spridaren måste vridas en viss väg helt enkelt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bensinspridare sprutar i ganska axiel riktning så det bör gå bra men det finns ju den här designen också.

View attachment 505259

Dom där adapterarna blir ju åt "fel håll" för 14 mm spjällhus och 11 mm spridare, jag ska hs dom för 11 mm spjällhus och 14 mm spridare så dom blir längre.

Ant hål är inte så noga men vist ger fler hål finare dimma men tre ger tillräckligt fin dimma vad jag sett vid tvättnig. Fler hål borde ge högre risk för igensättning av skit då de är mindre. Jo medans jag är inne på skit i spridare så måste man ha ett 10 microns filter före fuelrailen! Jag vet att flera hojar och skotrar inte har det men så sätts spridare igen också. De här filtret brukar jag mont på alla hojar skotrar jag skruvar med vare sig de redan sattigen spridarna eller inte. De sitter normalt sett på Ski doo Lynx och vissa Arctic cat tvåtaktsskorar efi så de är 10 Microns filtrering.
Ang spridare jämt skägg med spjällhus borr är nog inte toknoga för spridarvinkeln är ca 30 grader de är olika grader ber på borr kan jag tänka mig. Ex om de lilla borrhålet längs in mot själlhusets vägg är 7mm och man drar ut spridaren 10mm så kan ev 7mm hålet ta en aning i spridarbilden. Om de händer är de bara borra upp hålet 1mm till. De borde snarare va en aning bättre om spridaren inte ligger jämnt med insida spjällhus för sprutbilden är ganska tät kompakt/ hård nära spridaren så om man får 10mm distans är de mer utspridd dimma såattsäga. Jag kan kolla på en Polaris cylinder och spridare jag har lös hur nära de ligger. Spridare med flera hål brukar ge rund spridarbil vs andra andra med typ 3 hål på rak linje ger endast platt bild. De finns med 3 hål placerade i trekant och 4 hål mf och de mer åt rund s-bild. Man måste provköra dem löst och kolla om spridaren måste vridas en viss väg helt enkelt.

Så mindre hål behöver inte vara nån större nackdel utan minska risken för igångsättning, verkar ju logiskt det med.

Kolla hur det ser ut på Polarisen, hade ju varit lite intressant att också se hur det ser ut på spjällhusen på fyrtaktare.

Tänkte också att man bör kunna borra upp 8 mm hålet till 9,5 mm det bör ju täcks med 0,75 mm kant som stopp för 11/14 mm adaptern eller en 11 mm spridare om man skulle velat använda det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom där adapterarna blir ju åt "fel håll" för 14 mm spjällhus och 11 mm spridare, jag ska hs dom för 11 mm spjällhus och 14 mm spridare så dom blir längre.



Så mindre hål behöver inte vara nån större nackdel utan minska risken för igångsättning, verkar ju logiskt det med.

Kolla hur det ser ut på Polarisen, hade ju varit lite intressant att också se hur det ser ut på spjällhusen på fyrtaktare.

Tänkte också att man bör kunna borra upp 8 mm hålet till 9,5 mm det bör ju täcks med 0,75 mm kant som stopp för 11/14 mm adaptern eller en 11 mm spridare om man skulle velat använda det.

Såklart, jag hade lite för bråttom när jag tänkte där.
Då ökar ju även risken för att hålet förstör spraybilden.

Har du kollat med skoter- och mc-skrotarna ifall de har beg spridare?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De blir svårt att hitta så små skoterspridare som 150-200cc för de flesta är tvåtaktare är bara tvåcylindriga så spridarna blir så stora vs effekten.. Jag ska mäta mina polarisspridare för de borde va de minsta i fysisk dim av alla skoterspridare. .Fyrtaktsskotrarana är som minst på 125 hk 4 cylindrar (yamaha) och de mindre på 80 hk (yamaha ) har bara två cylindrar så då blir de för stora.
Här hittade jag en bosch spridare av plast så de ser ut som man kan svarva ner den till 11mm eller ännu mindre om den inte redan är 11mm? Bäst av allt är att den flödar 170cc på 3 bar :)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På race sugmotorer även tidigare f1 sugmotorer tycks de ge bäst effekt med spridaren rakt bakifrån i i spjällhusen men de blir ju praktiskt svårt med turbo.https://www.google.com/search?q=intake+injekor+placement&rls=com.microsoft:sv:&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7#fpstate=ive&vld=cid:0f4bdf54,vid:u_E14RKskbM,st:0

De här är läsvärt också
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla vidare tänkte maila Grandell och fråga om han har 11 mm spridare eller kanske spjällhus på runt 30 mm spjällhus komplett med spridare. Skoterspridare är väl i största laget skulle väl möjligen vara Rotax 600 EFI spridarna som kan tänkas vara lämpliga i storlek för den motorn ligger väl på runt 60 hp, E-Tec 600 spridarna borde ju vara för stora för minns jag rätt ger ju den motorn 116 hp.

Annars finns ju spridarna till Grom https://yuminashi.eu/200cc-b-type-special-series-injector/, till Grom, Monkey verkar det finnas en hel del trimspridare men mycket verkar vara Kina grejer.

Tror jag sett nåt turbobygge i bil med dubbla spridare per cylinder där andra spridaren var monterad i bakkant på plenumet så dom blåste in soppa då visst laddtryck var uppnått. Men det är väl lite over kill med dubbla spridare per cylinder i mitt fall i alla fall till att börja med och bara ytterligare en sak mer att hålla kolla på.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Har 4st sådana här ligger och skräpar 155cc/min.
Bosch 0280150211 från en Peugot 206GTI 1.6 , antar att biten ovanför plastbitarna nere går att svarva av en bit
stålröret innanför o-ring/plastbitar ca7mm, du kan få dom.
1729096125762.png ser dock ut att vara ett hål bara

0280150211.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har 4st sådana här ligger och skräpar 155cc/min.
Bosch 0280150211 från en Peugot 206GTI 1.6 , antar att biten ovanför plastbitarna nere går att svarva av en bit
stålröret innanför o-ring/plastbitar ca7mm, du kan få dom.
View attachment 505321 ser dock ut att vara ett hål bara

View attachment 505319


Helt klart intressant med dessa spridare och även de som Twostroke har, även om spridarna är begagnade så är dom ju om inte annat möjliga att testa att svarva om och se om ja får dit dom. Vill man kan man ju sen köpa nya spridare och svarva till då man vet om det funkar.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top